دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

توصیه های سازمان سنجش به كنكوری



 

 

 

زمان كوتاهی تا برگزاری كنكور سراسری ۸۹ با رقابت یك میلیون و ۱۸۷ هزار داوطلب باقی نمانده است و داوطلبان باید در طی دو...روز باقی مانده با حفظ خونسردی و به دور از استرس از مطالعه كتاب و جزوه جدید پرهیز كنند و خود را به حضرت حق بسپارند چرا كه اكنون دل مشتاق آنها بیش از همیشه به دنبال آرامش واقعی است.

● سازمان سنجش آموزش كشور به عنوان متولی برگزاری كنكور سراسری به داوطلبان توصیه می كند:

در روزهای اندك باقی مانده استراحت «مطلق» به معنای واقعی كلمه داشته باشند و هر چه در این هفته ها و ماه ها به خواندن كتاب ها و جزوه های درسی و زدن تست ها پرداخته اید، دیگر كافیست، چرا كه ادامه اینكار در این ایام، چیزی جز دلزدگی و از آن مهمتر به هم ریختگی ذهنی برای شما به همراه نخواهد داشت و مسلما در نتیجه آزمون نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت، بنابراین این روزها را در آرامش مطلق به سر ببریم و استراحت لازم در كنار آن، انجام ورزشهای سبك را فراموش نكنیم.

● حوزه امتحانی را ۲۴ ساعت قبل از برگزاری آزمون شناسایی كنید

مهمترین نكته قبل از هرچیز، باید نكات و ظرافت های دریافت اینترنتی كارت ورود به جلسه آزمون سراسری رعایت شود.

پیدا كردن حوزه امتحانی در فاصله حداكثر ۲۴ ساعت قبل از زمان برگزاری آزمون سراسری از سوی هر یك از داوطلبان در گروه های پنجگانه آزمایشی بر مبنای نشانی این حوزه ها، از مهمترین كارهایی است كه باید در این روزهای باقی مانده انجام شود، چرا كه واگذاری اینكار به ساعتی قبل از شروع آزمون، ره آوردی جز استرس، اضطراب و سردرگمی و به احتمال بسیار زیاد، تاخیر و دیر رسیدن به سر جلسه آزمون یا مواجه شدن با درهای بسته سالن برگزاری آزمون نخواهد داشت و عاقلانه نیست كه ثمره یك سال مطالعه، تلاش و كوشش داوطلب در قبال چنین بی نظمی ها و سهل انگاری های نابخردانه ای به هدر برود.

● برنامه غذایی متناسب در این ایام را رعایت كنید

رعایت برنامه غذایی متناسب در این ایام توصیه می شود، ضمن آنكه داوطلبان را از خوردن غذاهای سنگین، چرب، شور و ... و مصرف غیر متعارف شام در شب آزمون اكیدا بر حذر كنید.

همچنین لازم است قبل از خروج از منزل در روز برگزاری آزمون، صبحانه كافی كسانی كه آزمون آنها صبح برگزار می شود یا ناهار كسانی كه آزمون آنها بعد از ظهر برگزار می شود حتما مصرف شود، مطمئنا گرسنگی در جلسه آزمون نه تنها كارساز نیست بلكه اثر منفی نیز در یادآوری پاسخ و پرسش هایی كه با آنها روبرو خواهیم گشت، خواهد گذاشت.

● حفظ سلامت جسمی و روحی خود كوشا باشید

▪ به داوطلبان آزمون سراسری توصیه می شود كه در حفظ سلامت جسمی و روحی خود كوشا باشند و به نكات زیر توجه كنید:

از همین امروز، ساعت خواب خود را تنظیم كنید تا در روز امتحان با مشكل كم خوابی و خستگی مواجه نشوید.

هرگز از داروهای آرامبخش و خواب آور استفاده نكنید، چون سیستم عصبی شما را ضعیف كرده و سرعت عمل و قدرت تمركز شما را كاهش می دهد.

اگر در این شب ها دچار كم خوابی یا بی خوابی شدید، در طول روز به هیچ وجه نخوابید و تا جایی كه امكان دارد، از قهوه، چای، نوشابه و شكلات استفاده نكنید و به جای اینها از ماست غلیظ یا عرق بهار نارنج برای به خواب رفتن استفاده كنید.

نگرانی و اضطراب ناشی از امتحان، امری طبیعی و در حد معمول آن، مثبت است؛ چرا كه باعث تمركز و دقت بیشتر شما می شود؛ اما اگر دچار هیجان شدید، ضربان قلب بالا، سردرد و... می شوید، این نوعی اضطراب منفی است و باید سعی كنید كه آرامش خود را حفظ كرده و اضطراب خود را به مرز طبیعی برگردانید.

منطقی و آرام به مسائل بنگرید و نگران قضاوت اطرافیان و دوستان نباشید؛ چون شما تمام تلاش خود را كرده اید؛ پس نتیجه را به خداوند حكیم بسپارید. در طب نوین، یكی از راه های بسیار موثر در مقابله با اضطراب و رسیدن به امنیت خاطر، داشتن ایمان قلبی و واقعی است.

● به عنصر زمان در جلسه آزمون توجه كنید

دقت در سیاه كردن گزینه مورد نظر در هر سوال و تطبیق آن با شماره سوال در پاسخنامه، نكته مهم دیگری است كه یادآوری آن در اینجا لازم است.

بسیاری از داوطلبان از سر شتابزدگی شماره گزینه را با شماره سوال اشتباه می كنند یا از آن بدتر، وقتی كه پاسخ سوالی را نمی دانند، به جای آنكه پاسخ سوال بعدی را در یكی از گزینه های مربوط به آن سوال سیاه كنند، بدون در نظر گرفتن جای خالی سوالی كه به آن پاسخ نداده اند، یكی از گزینه های آن را به جای سوال بعدی كه پاسخ صحیح آن را می دانند، سیاه می كنند كه در نتیجه تا به آخر پاسخنامه، تمام پاسخ های درست آنها به همه سوالات غلط منظور می شود.

تنظیم وقت اختصاص داده شده به هر سوال و رعایت آن، از موارد بسیار لازمی است كه با سرنوشت یكایك داوطلبان سر و كار دارد، چه بسار داوطلبانی بوده اند كه به علت رعایت نكردن عنصر زمان در جلسه آزمون سراسری از پاسخگویی به تمام سوالات آزمون خود باز مانده اند و در نتیجه در هیچ كد رشته محلی در یكی از دانشگاه های سراسر كشور (اعم از روزانه، شبانه، غیر انتفاعی، پیام نور و ...) پذیرفته نشده اند.

پرداخت به پاسخ پرسش هایی كه جواب آنها را فعلا نمی دانیم، جز اتلاف وقت ثمره ای در پی ندارد.

پس بهتر است با تمركز حواس در حل پرسش هایی كه پاسخ آنها را در ذهن داریم، ضمن صرفه جویی در وقت اختصاص داده شده به هر سوال باقی مانده وقتمان را برای هنگامی كه از پاسخ دادن به تمام سوالات فارغ شدیم، ذخیره نماییم.

در این فرصت می توانیم با آسودگی خاطر و بدون هیچ دغدغه ای سراغ پیدا كردن پاسخ پرسش هایی برویم كه در حال حاضر جواب آنها را نمی دانیم.../تحلیل:ایسنا


ویدیو مرتبط :
آلبرت انیشتین در کنکور ( سوتی سازمان سنجش )

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توصیه های رئیس سازمان سنجش برای...



 

 

 

سازمان سنجش

 

 

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور موسسات انتخاب رشته را بی ارتباط با سازمان سنجش دانست و به بیان توصیه هایی برای انتخاب رشته پرداخت.

 سرورالدین در گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما به پذیرفته شدگان کنکور توصیه کرد: در این چند روز آگاهی از اطلاعیه های سازمان سنجش برای داوطلبان با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی ضروری است و موضوع علاقه به رشته و مشورت با والدین نیز مهم می باشد.

وی با بیان اینكه اولین راهنما، دفترچه شماره ۲ (انتخاب رشته) است که هر داوطلب با مطالعه بخش های مورد نیاز خود می تواند در انتخاب رشته مهارت پیدا كند، گفت: علاوه بر دفترچه که در باجه های پست و پایگاه اینترنتی سازمان سنجش وجود دارد، ویژه نامه و کتاب انتخاب رشته نیز منتشر شده است.

رئیس سازمان سنجش انتخاب رشته مجازی را نیز بسیار مفید دانست و گفت: در این انتخاب رشته که از ۱۲ مرداد فعال می شود، رتبه و اطلاعات داوطلب در شرایط سال گذشته قرار می گیرد و به داوطلب گفته می شود، با این نمره و با ملاک های سال گذشته در ۸۰ رشته قبول خواهد شد و این روش بالای ۹۰ درصد جواب می دهد.

سرورالدین با توجه به زمان بین اعلام نتایج اولیه و اتمام مهلت انتخاب رشته گفت: از هم اکنون داوطلبان مجاز به انتخاب رشته می توانند از ۱۶ تا ۱۸ مرداد انتخاب رشته را انجام دهند.

وی افزود: یکی از مشخصه های آزمون امسال باز بودن صفحه انتخاب رشته هر داوطلب است به این معنی که هر داوطلب پس از انتخاب رشته در طی سه روز تعیین شده، می تواند با مراجعه مجدد فقط نسبت به حذف رشته هایی که مایل نیست، اقدام کند.

رئیس سازمان سنجش تصریح کرد: در این مدت امکان اضافه کردن رشته جدید وجود نخواهد داشت.

سرورالدین بومی گزینی را ایده آل ندانست و گفت: هر برنامه ای دارای نکات مثبت و منفی است، ولی بومی گزینی از این جهت که آرامش روانی برای داوطلب به جهت نزدیکی به خانواده ایجاد می کند و همچنین عدالت در آموزش عالی اثرات مثبت بیشتری دارد.

وی افزود: دیده می شود که برخی اوقات ۹۰ درصد ظرفیت یک دانشگاه را دانشجویان غیر بومی در اختیار دارند، البته بومی گزینی به طور کامل اجرا نمی شود، بلکه درصد دارد و در برخی رشته های پر متقاضی هم در صد بومی گزینی کمتر است.

رئیس سازمان سنجش با اشاره به قرار گرفتن پاسخ نامه های ۵۰ هزار نفر اول رشته های ریاضی، تجربی و انسانی و ۱۰ هزار نفر اول هنر در پایگاه اینترنتی سازمان سنجش از ۱۲ مرداد برای رفع ابهام احتمالی داوطبان گفت: داوطلبان با مشاهده پاسخ نامه های خود می توانند از رتبه های خود اطمینان حاصل کنند.

به گفته سرورالدین در آزمون سراسری امسال، یک میلیون و ۱۸۷ هزار داوطلب شرکت کردند که ۸۹ درصد این تعداد یعنی ۹۸۴ هزار نفر مجاز به انتخاب رشته شده اند...../تحلیل: شبکه خبردانشجو