تهیه نقشه از بزرگترین قمر منظومه شمسی+عکس

اخبار علمی آموزشی - تهیه نقشه از بزرگترین قمر منظومه شمسی+عکس

دانشمندان اعلام کردند پس از ۴۰۰ سال از زمان کشف بزرگ‌ترین قمر منظومه شمسی «گانیمد» نخستین نقشه از سطح آن تهیه شد.

دانشمندان ناسا با دریافت تصاویر و تهیه نقشه جدید اعلام کردند، امکان حیات بیگانه در گانیمد امکان پذیر است .
1 )

اخبار,اخبار علمی,گانیمد بزرگترین قمر

تصاویر ارائه شده از سطح پر از گودال گانیمد که توسط فضاپیمای ویجر ۱ و ۲ تهیه شده است.
 " گانیمد " بزرگ‌ترین قمر منظومه شمسی است و از عطارد و پلوتو بزرگ‌تر بوده و فقط اندکی از مریخ کوچک‌تر است. محققان و دانشمندان ناسا با بررسی تصاویر کاوشگر ویجر ۱ و ۲ و همچنین فضاپیمای گالیله، امکان حیات بیگانه روی گانیمد بزرگ‌ترین قمر سیاره مشتری را بررسی کردند. طبق آخرین گزارش ناسا، این بار دانشمندان و ستاره‌شناسان " گانیمد " ، بزرگ‌ترین قمر مشتری و شگفت‌انگیزترین و حجیم‌ترین قمر منظومه شمسی را قابل سکونت اعلام کرده‌اند. این قمر اسرارآمیز با میدان مغناطیسی بسیار قوی دارای اقیانوس زیرزمینی است.

نقشه ارائه‌شده، چهارمین نقشه‌ای است که یک قمر سیاره‌ای را پوشش می‌دهد و نقشه‌های دیگر متعلق به " ماه " زمین و " آیو " و " کالیستوی " مشتری هستند. نخستین نقشه جغرافیایی جهان از این قمر عظیم و پوشیده از یخ پس از ۴۰۰ سال از زمان کشف آن توسط گالیله ارائه شده و ویژگی‌های جغرافیایی متنوع این جرم کیهانی را به نمایش می‌گذارد و همچنین هرج و مرج ظاهری سطح پیچیده آن را به نوعی نظم می‌بخشد. این نقشه به دانشمندان علوم سیاره‌ای در رمزگشایی از تکامل این جهان یخی کمک خواهد کرد و مشاهدات فضاپیمایی آینده از آن را ارتقا خواهد بخشید.
 فضاپیمای ویجر ۲ ناسا این تصویر رنگی از گانیمد قمر مشتری و بزرگترین قمر در منظومه شمسی را در تاریخ ۷ ژوئیه ۱۹۷۹ از فاصله ۱.۲ میلیون کیلومتری گرفته است.

2 )

اخبار,اخبار علمی,گانیمد بزرگترین قمر

جفری کالنیز از استادان دانشگاه ویتون واقع در ماساچوست امریکا، تصویری از این قمر شگفت‌انگیز را منتشر کرد که نشانه‌هایی از امکان زندگی و آب‌های موجود در آن را به روشنی نشان می‌دهد. گانمید بزرگ‌ترین و هفتمین قمر سیاره مشتری است که ویژگی‌ها و ساختار منحصر به فردی دارد. پس از مریخ، ناحیه درونی قمرهای یخی مشتری بهترین نامزدها برای محیط‌های قابل‌سکونت حیات در منظومه شمسی به شمار می‌آیند.

اخبار علمی آموزشی - باشگاه خبرنگاران

تهیه نقشه از تریتون قمر نپتون

بزرگترین آتش‌فشان منظومه شمسی +عکس

مجله مهر - کیوان ابراهیمی: بزرگترین کوه آتش فشان در منظومه شمسی می تواند تصور شما را در مورد کوه ها عوض کند. کوهی که در کره مریخ یا همان پسرعموی قرمز رنگ زمین قرار دارد.

کوه اورست بلندترین کوه روی زمین است اما در مقایسه با بلندترین کوه آتشفشانی منظومه شمسی یعنی «المپوس مونز» حرفی برای گفتن ندارد. تصویر زیر نشان می دهد چه اتفاقی می افتاد اگر این جسم عظیم الجثه در شمال قاره امریکا بود. در این صورت کل ایالت آریزونا توسط این کوه پوشانده می شد!

بزرگترین آتش‌فشان منظومه شمسی کجاست؟

همانطور که در تصویر مقایسه ای زیر مشاهده می کنید، کوه المپوس مونز که بر روی مریخ قرار دارد، سه برابر بلندتر از کوه اورست بوده و با داشتن دهانه ۵۳ مایلی از مرکز، بزرگترین آتشفشان در منظومه شمسی است.

بزرگترین آتش‌فشان منظومه شمسی کجاست؟

المپوس مونز بخشی از منطقه بزرگ آتشفشانی مریخ به نام Tharsis Montes است که وسعتی به طول ۲۵۰۰ مایل در سراسر سطح مریخ را پوشش می دهد و شامل ۱۲ آتشفشان بزرگ است که این آتشفشان ها ده ها برابر بزرگتر از هر آتشفشانی بر روی زمین هستند. در تصویر زیر که توسط ناسا از سیاره مریخ گرفته شده، این آتشفشان های غول پیکر قابل مشاهده هستند.

بزرگترین آتش‌فشان منظومه شمسی کجاست؟

کاوشگر وایکینگ ۱ در سال ۱۹۷۸، به طور خاص بر روی بزرگترین کوه منظومه شمسی یعنی المپوس مونز زوم کرده و بهترین عکس موجود از این غول سنگی را شکار کرده است: