دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تنباكوهای میوه‌ای سم دارد



 

 

تنباكوهای میوه‌ای سم دارد

 

 

اسانس‌ها و عطرهای استفاده شده در تنباكوهای میوه‌ای ، حاوی هزاران ماده سمی و كشنده است.


برخلاف بسیاری از عقاید و باورهای سنتی، دود منتشره از قلیان حاوی مقدار زیادی مواد سمی است.


این مواد به عنوان عوامل اصلی بروز سرطان ریه، بیماری‌های قلبی ـ عروقی و سایر بیماری‌ها شناخته شده‌اند. نیكوتین حاصل از دود قلیان، همانند سایر مواد دخانی اعتیادآور است.


بنابر اعلام مركز تحقیقات پیشگیری و كنترل دخانیات، مصرف‌كنندگان قلیان در هر بار مصرف، دود بسیار زیادی را در مقایسه با كشیدن یك نخ سیگار دریافت می‌كنند.


با وجود این‌كه بخشی از نیكوتین موجود در دود قلیان در اثر عبور از آب جدا می‌شود، میزان نیكوتین دریافتی در افراد مصرف‌كننده قلیان به اندازه‌ای است كه وابستگی ایجاد می‌كند.


افراد سیگاری به طور متداول ۸ تا ۱۲ نخ سیگار در روز مصرف می‌كنند و به طور متوسط با ۴۰ تا ۷۵ پك در روز، حدود ۵‌/‌۰ تا ۶‌/‌۰ لیتر دود استنشاق می‌كنند.


این در حالی است كه مصرف‌كننده قلیان در هر وعده مصرف كه به طور متداول ۲۰ تا ۸۰ دقیقه طول می‌كشد، حدود ۵۰ تا ۲۰۰ پك می‌زند و هر یك پك حاوی حدود یك لیتر دود است.


به عبارت دیگر از نظر مواجهه و استنشاق دود، هر فرد مصرف‌كننده قلیان در هر وعده معادل ۱۰۰ نخ یا بیشتر سیگار، دود دریافت می‌كند.


مصرف‌كنندگان قلیان و اطرافیان آنها كه در معرض دود تحمیلی آن قرار دارند، همچون مصرف‌كنندگان سیگار مبتلا به انواع سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی ـ عروقی، تنفسی و اثرات سوء آن بر بارداری خواهند شد.


میزان منواكسیدكربن، فلزات سنگین و تركیبات شیمیایی سرطان‌زای منتشره از احتراق زغال یا مواد ایجادكننده حرارت در قلیان، در مقایسه با سیگار به مراتب بیشتر از اثرات سوء آن، چه برای مصرف‌كننده و چه افراد در معرض دود تحمیلی است.


این در حالی است كه احتمال انتقال بیماری از راه دهان و دندان آلوده، در اثر استفاده مشترك از قلیان، همچون سل و هپاتیت قابل بررسی است.


خطر انتقال بیماری‌های عفونی به دلیل استفاده مشاركتی افراد از قلیان وجود دارد.


توتون و تنباكوی استفاده شده در قلیان از بدترین نوع توتون و تنباكوهای موجود و در واقع خطرناك‌ترین آنهاست.... /  یادداشت : جام‌جم آنلاین

 



ویدیو مرتبط :
سم میوه های وارداتی، 10 برابر حد مجاز است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هسته میوه‌های نوبرانه حاوی ترکیبی از سم سیانور است


رئیس انجمن علمی غذا تغذیه حامی سلامت گفت:«گوجه سبز از میوه‌های نوبرانه‌ای است که افراد گاهی بدون توجه، هسته آن را می خورند و هسته این میوه ترکیبات سیانیدریکی (ترکیبی از سم خطرناک سیانور) دارد که می تواند به افراد صدمه بزند.»

رئیس انجمن علمی غذا تغذیه حامی سلامت گفت:«گوجه سبز از میوه‌های نوبرانه‌ای است که افراد گاهی بدون توجه، هسته آن را می خورند و هسته این میوه ترکیبات سیانیدریکی (ترکیبی از سم خطرناک سیانور) دارد که می تواند به افراد صدمه بزند.»

دکتر ضیاءالدین مظهری در گفتگو با خبرنگار سلامت نیوز اظهار داشت:«نوبرانه هایی از جمله چاغاله بادام اگر به مرحله تبدیل شدن به بادام برسد از نظر ترکیبات مغذی حاوی مواد بسیار ذی قیمتی می شود که می تواند قسمتی از نیازهای اساسی بدن انسان را با مواد معدنی و اسید آمینه ها و پروتئین ها تامین کند و اگر با شیر ترکیب و مصرف شود می‌تواند در جهت افزایش سرعت رشد کودکان در حال رشد بسیار موثر واقع شود.»

وی ادامه داد:« اغلب افراد از جمله کودکان و نوجوانان و خانم های باردار به مصرف نوبرانه ها علاقه بسیاری دارند و بیشترین مصرف کننده نوبرانه‌ها این گروه از افراد هستند اما بایستی به این نکته توجه کرد که به دلیل اینکه این میوه ها دچار آفت نشود از آفت کش ها استفاده می‌شود که بایستی زمان لازم از این سم پاشی گذشته باشد اما وقتی که این میوه‌ها به صورت نوبرانه و خارج از زمان تجزیه سموم چیده و مصرف می شوند به علت نفوذی که در میوه دارند حتی با شسته شدن هم برطرف نمی شوند.»

رئیس انجمن علمی غذا تغذیه حامی سلامت تصریح کرد:« برخی از دستفروش ها و میوه فروش ها برای جلب توجه افراد و برای تر و تازه نشان دادن میوه ها به روی آنها آب می زنند که احتمال آلوده بودن این آب ها وجود دارد و حتی ممکن است دست افرادی که این میوه ها را برای مصرف کنندگان وزن می کنند آلوده باشد و یا گاهی پارچه‌هایی خیس بر روی این میوه ها می‌اندازند که یکی از منابع آلودگی محسوب می شود و با خوردن این میوه ها ممکن است افرادی دچار سوء هضم و ناراحتی های گوارشی و اسهال بشوند.»

وی تاکید کرد:« گاهی به نوبرانه هایی مثل چاغاله بادام و یا گوجه سبزها نمک اضافه می‌کنند که عاملی برای افزایش فشار خون است و نباید تصور شود که کودکان و نوجوانان دچار این بیماری نمی شوند چرا که در موارد متعددی کودکان به دلیل مصرف بی رویه فست فودها و عدم تحرک کافی چاق هستند و می توانند به این نوع بیماری ها نیز دچار شوند.»

دکتر مظهری خاطر نشان کرد:« گوجه سبز از میوه های نوبرانه ای است که افراد گاهی بدون توجه هسته آن را می خورند و هسته این میوه ترکیبات سیانیدریکی دارد که می تواند به افراد صدمه بزند، با مصرف هر میو‌ ای که کال باشد بار سنگینی بر معده و روده فرد ایجاد می شود و کسانی که دستگاه گوارش ضعیفی دارند دچار دل دردهای شدیدی می شوند حتی افراد بایستی از خوردن هسته های زردآلوهایی که کال هستند نیز اجتناب کنند چرا که در صورت تلخ بودن هسته حاوی ترکیبات سیانیدریکی می‌تواند باشد.»

منبع : Salamatnews.com