دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تمام محتوای كتب درسی در یك بازه...



 

 

تمام محتوای كتب درسی در یك بازه زمانی شش ساله تغییر می‌كند

 

 

تمام محتوای كتب درسی در یك بازه زمانی شش ساله تغییر می‌كند

 

 

برنامه تدوین درس ملی كه یكی از ابعاد مهم اصلاح ساختار و تغییر نظام آموزشی است در حال ویرایش نهایی است.

 


بنائیان در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» ایسنا، با اعلام این خبر گفت: طرح تغییر ساختار آموزش و پرورش یا همان نظام ۳-۳-۶ كه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، در جلسات مستمر و طولانی مورد بحث قرار گرفته و در مرحله بررسی نهایی است، اما هنوز برای اجرایی شدن آن به تفاهم كلی نرسیده‌ایم.

 


وی افزود: بر اساس آخرین مصوبه هر گونه اسناد تحولی، ابتدا باید در شورای مشورتی آموزش و پرورش نهایی شود، سپس به تصمیم‌گیران بالادستی ارسال شود.

 


مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور تحول بنیادین اظهار كرد: تحول بنیادین آموزش و پرورش بسیار وسیعی است كه با یك مطالعه چهار پنج ساله همراه بوده و در كارگروه‌های علمی مورد بررسی دقیق و كار كارشناسی قرار گرفته است.

 


بنائیان افزود: مقدمات طرح تحول ساختاری آغاز شده و بسترهای تغییر محتوایی نیز از ابتدای امسال وارد فاز جدیدی می‌شود و پس از تصویب نهایی و تبدیل آن به قانون از سال تحصیلی ۹۰ ـ ۹۱ اجرایی خواهد شد.

 


مشاور وزیر در امور تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش با بیان این كه تغییر ساختار متفاوت از تغییر محتواست، گفت:‌ تغییر ساختار همان نظام آموشی ۳-۳-۶ است كه تصویب شده اما تغییر محتوا مربوط به كتب درسی است كه بر اساس برنامه درسی ملی و اسناد تحولی تدوین می‌شود.

 


وی اظهار كرد: بر اساس این طرح تحول بنیادین، هر ساله دو پایه تحصیلی از نظر محتوایی و كتاب تغییر خواهد كرد و در یك بازه زمانی شش سال تمام محتوای كتب درسی بر اساس درس ملی تغییر خواهد كرد كه البته این بحث هنوز نهایی نشده است.

 


وی در توضیح بیشتر اسناد تحولی گفت: منشور اسناد تحولی، مبتنی بر سند تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران، تعلیم و تربیت از نگاه امام راحل، تعلیم و تربیت از نگاه مقام معظم رهبری و تحول راهبردی است كه از مهر امسال الزامات ساختاری و محتوایی و همچنین زیرساخت‌های آن كلید خواهد خورد و حذف پیش ‌دانشگاهی یكی از آنهاست.

 


بنائیان در پایان خاطرنشان كرد: برنامه درسی ملی هم اكنون در مرحله ویرایش نهایی است و پس از طرح در شورای مشورتی برای تصویب به شورای عالی آموزش و پرورش ارسال خواهد شد.... / خبرگزارى ايسنا

 

 


ویدیو مرتبط :
محتوای برنامه درسی چگونه باید انتخاب شود؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تألیف محتوای کتاب‌های درسی به زبان کردی



اخبار,اخباراجتماعی ,کتاب‌های درسی

مدیرکل آموزش‌وپرورش کردستان از تألیف محتوای کتاب‌های درسی به زبان کردی خبر داد و پیش‌بینی کرد این کتاب‌ها امسال یا سال آینده در مدارس این استان تدریس شوند. این دومین خبری است که در حوزه حفظ و احیای زبان کردی از یک ماه پیش تاکنون منتشر شده است و تلاش‌های دولت روحانی برای اهتمام ویژه به این امر را نشان می‌دهد.

رشید قربانی مدیرکل آموزش‌وپرورش کردستان که دیروز در سنندج با خبرنگار ایرنا گفت‌وگو می‌کرد، با اعلام این خبر افزود: بر این اساس سه فصل کتاب ادبیات سه پایه متوسطه اول به زبان بومی و محلی اختصاص پیدا می‌‌کند و هم‌اکنون محتوای این کُتب در حال تهیه و تدوین است.

وی با بیان اینکه برای تدریس این کُتب باید دبیران و معلمان از توانایی لازم برخوردار باشند گفت: در صورت آماده‌شدن محتوای این کُتب، تدریس آن از امسال آغاز می‌‌شود در غیر این صورت از سال آینده این مهم اجرائی خواهد شد.

قربانی با اشاره به چالش‌های پیش‌روی این استان در زمینه سوادآموزی به وضعیت نامطلوب موفقیت دانش‌آموزان در کنکور سراسری اشاره کرد و گفت: در این زمینه از سال ٨٦ به بعد استان روند نزولی پیدا کرد و دلیل این امر نیز ظرفیت محدود دانشگاه‌های دولتی استان و بومی‌پذیری در استان‌های مختلف کشور است.

وی اظهار کرد: برای رفع این مشکل برنامه‌ریزی کردیم که ظرفیت پذیرش تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های مادر همانند دانشگاه کردستان و دانشگاه علوم پزشکی را کاهش و ظرفیت دوره‌های پذیرش در مقاطع بعد از دیپلم را افزایش دهیم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش کردستان اظهار کرد: بر این اساس حدود ٦١٠ نفر یعنی ٣٠ درصد به ظرفیت این دو دانشگاه در سطح استان اضافه شد و با انجام این کار مهم بدون‌‌شک رتبه استان در زمینه موفقیت دانش‌آموزان در کنکور و کسب رتبه‌های برتر افزایش می‌یابد. حدود یک ‌ماه پیش «شرق» خبر داد که دانشگاه کردستان از امسال بیش از ٤٠ دانشجو برای تحصیل در رشته زبان و ادبیات کردی جذب می‌کند. این موضوع در بطن خود حاوی به‌نتیجه‌رسیدن تلاش‌هایی از سوی فعالان زبان کردی برای احیا و ماندگاری هرچه‌بیشتر این زبان و ادبیات در سال‌های اخیر است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، این رشته از ابتدای دهه ٨٠ در وزارت علوم به تصویب رسید اما در سال‌های اخیر، بنا به دلایلی مجوز اجرای آن به تصویب وزارت علوم نرسید. حالا به‌گفته رئیس دانشگاه کردستان، «صدور مجوز آموزش زبان و ادبیات کردی دستاورد علمی بزرگی برای دولت تدبیر و امید است».

رئیس دانشگاه کردستان در گفت‌وگو با «شرق» تأکید کرده بود که باید به این مهم توجه کنیم که با راه‌اندازی رشته تخصصی زبان و ادبیات کردی بسیاری از متون فارسی به زبان کردی ترجمه شده و در اختیار میلیون‌ها کردزبان داخل کشور و کشورهای همسایه قرار می‌گیرد.

علاوه بر این تدریس این رشته در دانشگاه آزاد اسلامی نیز آغاز شده است. در همین رابطه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج از تدریس زبان کُردی در سال ٩٤ در این دانشگاه خبر داد و گفت: در حال انجام مقدمات تدریس زبان کُردی هستیم و از سال آینده، زبان کردی در قالب دو واحد اختیاری در این دانشگاه تدریس می‌شود. او به فعال‌شدن مرکز کردستان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج نیز اشاره کرد و گفت: اولین فعالیت این مرکز تدوین و گردآوری کتابی به نام «زیوری زمان» با موضوع کنایه‌های کُردی است که به‌زودی منتشر می‌شود.

 اخبار اجتماعی  -   روزنامه شرق