دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تماشای مداوم صفحات نمایشی موجب بروز اختلالات چشمی می شود



تماشای مداوم صفحات نمایشی موجب بروز اختلالات چشمی می شود

دبیر علمی پنجمین کنگره جامعه اپتومتری ایران با بیان اینکه تماشای مداوم صفحات نمایشی موجب بروز اختلالات تطابقی چشم می شود، گفت: سرخی مزمن چشم، یکی از مهمترین نشانه های ابتلا به اختلال تطابقی چشم است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر ابراهیم جعفر زاده پور با بیان اینکه مهمترین عملکرد سیستم بینایی، حس بینایی است گفت: هرگونه اشکال در بینایی نشانگر ضعف درعملکرد این سیستم است.

وی عیوب انکساری را در ردیف شایعترین مشکلات بینایی قرار داد و عنوان کرد: بخشی از مشکلات بینایی نیز ناشی از اختلالات ساختاری و بیماریهای چشم است. با این حال عیوب انکساری عمده ترین علت مراجعه به اپتومتریستها هستند که از جمله آنها می توان به دوربینی، نزدیک بینی، پیرچشمی و آستیگماتیسم اشاره کرد.

به گفته دانشیار گروه اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی تهران تجویز عینک و عدسی های تماسی راهکار مناسبی برای بازگرداندن دید مناسب برای این دسته از بیماران هستند.

دبیر علمی پنجمین کنگره جامعه اپتومتری با اشاره به آسیبهای چشمی ناشی از تماشای صفحات نمایش، گفت: این آسیبها به سه بخش تقسیم می شوند. بخشی از این آسیبها مربوط به پرتوهای ساطع شده از صفحات نمایشی هستند، البته این مشکل در صفحات جدید نمایشی کمتر شده است. با این حال برای رفع عارضه های ناشی از تابش این اشعه ها عینکهایی با عنوان "کاهش دهنده گلر" تجویز می شوند که می توانند سطح روشنایی و درخشندگی را در حد مناسب چشم ایجاد کنند.

جعفرزاده پور دومین آسیب احتمالی به چشم را ناشی از نگاه کردن طولانی به صفحات نمایشی دانست و گفت: این مورد باعث بروز اختلال تطابقی یا حرکتی چشم شده و با سردرد، خستگی چشم، آبریزش، سرخی و درد کره چشم همراه است.

این متخصص بینایی سنجی با بیان اینکه برخی اشخاص که به مدت طولانی با کامپیوتر سر و کار دارند، ممکن است دچار اختلال تطابقی شوند که سرخی چشم بارزترین نشانه آن است، گفت: این افراد بدون آنکه استراحت کافی به چشمشان داده باشند و شرایط مناسبی را برای کار خود فراهم کرده باشند، از صفحات نمایشی استفاده می کنند. بررسیهای تطابقی این اختلالات را مشخص می کند. استفاده از عینک "پریزماتیک" و تمرینات بینایی در رفع این مشکل تاثیر بسزایی دارد.

پنجمین کنگره جامعه  اپتومتری ایران در روزهای 22 و 23 تیرماه جاری در هتل المپیک تهران برگزار می شود./مهر


ویدیو مرتبط :
استفاده مداوم از کرم ضدآفتاب موجب کمبود ویتامین دی می‌شود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کم کاری تیروئید و اختلالات چشمی



 

 

کم کاری تیروئید موجب اختلالات چشمی می شود

 

 

نه تنها پرکاری تیروئید موجب اختلالات چشمی از جمله بیرون زدگی چشم می شود بلکه کم کاری تیروئید هم بر اساس تحقیقات انجام شده در ایران و اروپا می تواند موجب این عارضه شود.

 


یک متخصص در خصوص عوارض چشمی کم کاری و پرکاری تیروئید به هموطنان هشدار داد و افزود:خشکی چشم، احساس ناراحتی در دید ، زل زدگی و بیرون زدگی چشم ، در موارد پیشرفته انحراف چشم و درنهایت کوری براثر فشار به عصب بینائی از مهمترین تاثیرات سوء اختلالات غده تیروئید براین عضو مهم است.

 


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه شیوع بیماری تیروئیدی چشم در زنان نسبت به مردان بالاتراست افزود : شدت این بیماری در مردان سیگاری بسیار بیشتر از سایرین بوده و بیماران در دهه چهارم و پنجم زندگی به آن مبتلا می شوند.

 


وی گفت: این بیماری نوعی پاسخ ایمنی بدن در پی پرکاری و یا کم کاری تیروئید به چشم است و بیش از۹۰درصد افرادی که به موقع تحت معاینه و مداوا قرار می گیرند به شرایط عادی زندگی باز می گردند.

 


معاون پژوهشی مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی ایران اضافه کرد: تاپیش از پژوهشهای این مرکز تحقیقات تصور می شد که تنها در موارد پرکاری تیروئید بیماران به اختلال تیروئید چشمی یا در اصطلاح پروپتوز مبتلا می شوند اما یافته های جدید ثابت کرد نه تنها نیمی از بیماران پرکاری تیروئید به مشکلات چشمی گرفتار می شوند بلکله بیماران کم کاری تیروئید هم در معرض خطرند .

 


وی با هشدار به بیماران تیروئیدی مبنی بر انجام معاینات دوره ای چشم گفت: درمان با دارو و جراحی در موارد پیشرفته بین ۳ تا ۵ سال طول می کشد ولی مراجعه به موقع و دوری از سیگار و دخانیات نقش کلیدی در درمان خواهد داشت.