تلاش دانشمندان برای همسان‌سازی شیرهای غارنشین عصر حجر + تصاویر

اخبارعلمی,خبرهای علمی,شیرهای غارنشین

دانشمندان در تلاشند توله شیرهای غارنشین منقرض‌شده را، که 12 هزار سال پیش می‌زیستند، از طریق شناسایی DNA‌ و تقسیم سلولی هسمان‌سازی کنند و به چرخه طبیعت بازگردانند. فسیل دو توله از این گونه شیر در سیبری یافت شده است که بسیار سالم باقی مانده‌اند و دانشمندان شانس زیادی برای بررسی روی آنها دارند.

به گزارش آنا به نقل از دیلی‌میل، گروه تحقیقاتی از کره جنوبی سعی می‌کنند که به این شیرها جان تازه‌ای بدهند. این توله‌شیرها در نزدیکی یاکوتسک، شهری در شرق سیبری و مرکز جمهوری یاقوتستان روسیه‌ کشف شده است. دانشمندان نام این توله شیرها را «یوتان» و «دینا» گذاشته‌اند و می‌گویند که این حیوانات در طول این سال‌ها‌ آن‌قدر سالم باقی مانده‌اند که یکی از کشفیات بزرگ و مهیج بشر به شمار می‌آیند.

از نظر دانشمندان، انقراض شیرهای غارنشین یکی از معماهای علمی است زیرا این حیوانات، شکارچیان بسیار کمی داشته‌اند و کوچک‌تر از حیوانات گیاه‌خوار بوده‌اند.

براساس بقایای اسکلت شیرهای غارنشین که چند سال پیش در آلمان یافت شده است، دانشمندان می‌دانند که یک شیر غارنشین اروپایی در زمان بزرگسالی 1/2 متر قد و 2/1 متر طول داشته‌اند.

اخبارعلمی,خبرهای علمی,شیرهای غارنشین

دانشمندان قصد دارند با بررسی روی این توله‌شیرهای عصر حجر، کشف کنند که چرا این گونه‌ از شیرها حدود 1000 سال پیش منقرض شده‌اند. تاکنون فسیل‌هایی از شیرهای غارنشین در آلاسکا و کانادا کشف شده‌اند ولی در کل فسیل این گونه حیوان بسیار نادر است و دانشمندان با کشف این توله‌شیرها امیدوارند که بتوانند اطلاعات بیشتری را در مورد آنها به دست آورند. البته آنها می‌گویند که کار روی این توله شیرها چندان هم نمی‌تواند راهگشای کارشان باشد زیرا آنها بسیار کوچک هستند و اطلاعات کافی را در اختیارمان قرار نمی‌دهند.

یکی از این توله‌ها در یک محفظه منجمدکننده در روسیه نگهداری می‌شود تا دانشمندان در آینده با کسب دانش کافی درباره شبیه‌سازی یا همتاسازی (cloning) این گونه را دوباره به چرخه زندگی بازگردانند.

دکت آلبرت پروتوپوپوف، رئیس دپارتمان مطالعات روی ماموت‌های ماقبل تاریخ، در این مورد می‌گوید: «روش‌هایی که محققان در زمینه شبیه‌سازی یا همسان‌سازی انجام می‌دهند روز به روز در حال پیشرفت و بهبود است و به همین دلیل فکر می‌کنیم که با منجمد کردن این توله‌شیر، در آینده‌ای نزدیک این امکان را خواهیم داشت که این موجودات منقرض شده را شبیه‌سازی کنیم».

فسیل دو توله‌شیر با قدمتی 12 هزار ساله سه ماه پیش در سیبری روسیه کشف شد. علت مرگ دو توله‌شیر تاکنون روشن نشده است اما سرمای موجود در غار باعث شده است تا بدن آنها به خوبی با گذر زمان حفظ شود.

محققان می‌گویند همه بدن این شیرها سالم مانده است. پشم، گوش‌ها، بافت‌های نرم و حتی موهای اطراف چانه و گونه حیوانات به خوبی باقی مانده‌اند. نخستین فرضیه مرگ توله‌شیرها بر این اساس است که مادر توله‌شیرها برای شکار از غار بیرون رفته و بر اثر رانش زمین توله شیرها در غار دفن شده‌اند.

شیرهای غارنشین که شیر غارنشین اوراسیایی هم نامیده می‌شود از خویشاوندان منقرض‌شده شیر است که درازای آن در حدود ۳ متر بود. وزن این گربه غول‌پیکر بین ۳۳۵ تا ۴۷۵ کیلو بوده است. وجود شیر غارنشین از روی سنگواره‌ها و نقاشی‌های ماقبل تاریخ کشف شده ‌است. جثه شیر غارنشین کمی کوچک‌تر از خویشاوند نزدیکش یعنی شیر آمریکایی (Panthera leo atrox) بود.

شیر غارنشین در دور پلیستوسن و در اروپا و آسیای شمالی زندگی می‌کرد. این گونه شیر در اواخر «دوره پلیستوسن» یعنی در حدود ۱۰ هزار سال پیش منقرض شد.

صفت غارنشین از آنجا به این شیرها داده شده است که بازماندگان آنها بیشتر در غارها یافت شده‌است ولی اینکه آنها به راستی در غار می‌زیستند، مورد تردید است. شیر غارنشین زیستگاه گسترده‌ای داشت ولی احتمالا جنگل‌های سوزنی‌برگ و علف‌زارها را ترجیح می‌داد.

بازسازی از شیر غارنشین

تاگ‌سازی چیست؟
تاگ‌سازی یا همتاسازی که در میان مردم نام متداول آن همسان‌سازی است، فرآیند ساختن یک تاگ یا همسان از چیزی است. در زیست‌شناسی به طور کلی به فرایندهایی که برای آفرینش کپی از پاره‌هایی از DNA (تاگ‌سازی مولکولی)، یاخته‌ها (تاگ‌سازی یاخته‌ای) یا اندامگان (مانند تاگ‌سازی انسان) به کار می‌رود، اطلاق می‌شود. این اصطلاح در مواردی که اندامگان‌ها نظیر باکتری، حشره یا گیاه به‌طور غیرجنسی تولیدمثل می‌کنند، نیز به کار می‌رود.

اخبار علمی - آنا

بدن سازی در عصر حجر

مکانی به قدمت «عصر حجر» در «کشمیر»+تصاویر

«برزوهوم» نام مکانی تاریخی در کشمیر است که به لحاظ باستان‌شناسی اهمیت زیادی دارد و در شمال غرب باغ معروف «شالیمار» قرار دارد.

این منطقه که توسط کوه‌های هیمالیا محصور شده، مناظر بسیار زیبایی دارد که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

صخره‌های بزرگ سنگی در برزوهوم نشان می‌دهد که قدمت این منطقه به «دوران نوسنگی» در عصر حجر می‌رسد.

دوران نوسنگی بخشی از عصر حجر بود که مردم شروع به استفاده از تکنیک جدید ساخت ابزار برای پرداخت سنگ‌ها کردند.

خانه‌های باستانی در این مکان که غار مانند هستند 2000 سال پیش از میلاد ساخته شده و بالاتر از سطح زمین می‌باشند.

در عملیات حفاری که در این مکان به مدت 6 سال(1961 تا 1968)  انجام شد، 10 اسکلت انسان یافت شد که مربوط به دوران نوسنگی می‌باشند.

در حال حاضر این مکان تاریخی تحت حفاظت سازمان باستان‌شناسی هند است.

منبع:farsnews.com