تلاش جدید ناسا برای کشف حیات بیگانه

اخبار,اخبار علمی ,منظومه شمسی

ابتکار عمل جدید ناسا امید‌ها برای به نتیجه رسیدن جستجو جهت کشف نشانی از حیات ماورای زمینی را زنده نگه می‌دارد.

به تازگی آژانس فضانوردی آمریکا برنامه ویژه‌ای موسوم به The Nexus for Exoplanet System Science یا NExSS را ارایه کرده که طی آن موج تازه‌ای از تلاش‌ها برای یافتن نشانی از حیات در جایی خارج از منظومه شمسی آغاز می‌شود.

در این ابتکار عمل گروهی از دانشمندان علوم زمین‌شناسی، سیاره‌شناسی و اخترفیزیک تازه‌ترین اطلاعات خود را با هدف درک بهتری از وجود حیات احتمالی در سیاراتی خارج از منظومه شمسی به اشتراک می‌گذارند.

نکته مهم اینجاست که کشف حیات فرازمینی و سیاراتی خارج از منظومه شمسی تنها مورد توجه اختر‌شناسان نیست و در این میان دانشمندان علوم آب و هوا‌شناسی و سیاره‌ای نیز به این عرصه علاقمند هستند.

در صدر این پروژه جدید از سه تن از برجسته‌ترین دانشمندان ناسا از مرکز تحقیقات ایمز، انستیتو علوم سیارت فرامنظومه شمسی و انستیتو مطالعات فضایی گادارد استفاده شده است. در حقیقت می‌توان گفت بخش اعظمی از تلاشهای جهانی برای یافتن نشانی از حیات فرامنظومه شمسی توسط دانشمندان این سه مرکز صورت می‌گیرد.

ناتالی باتاهلا یکی از این سه دانشمندی محسوب می‌شود که در پروژه مأموریت «کپلر» به عنوان دانشمند اصلی حضور دارد. در این مأموریت تاکنون بیش از یکهزار سیاره در خارج از منظومه شمسی شناسایی شده است و جالب اینکه ۳ هزار جرم فضایی دیگر نیز که احتمالا آن‌ها نیز سیاره هستند به زودی تأیید می‌شوند! از باتاهلا به عنوان مغز متفکر پروژه کشف سیارات فرامنظومه شمسی یاد می‌شود.

در این پروژه از محققان دانشگاههای مختلف از جمله استنفورد، کالیفرنیا در برکلی، کالیفرنیا در سانتاکروز، انستیتو فناوری کالیفرنیا، آریزونا، دانشگاه دولتی آریزونا، یل، مریلند و چند دانشگاه مطرح دعوت شده است تا عملا بزرگ‌ترین پروژه کشف حیات بیگانه کلید خورده باشد.

اخبار علمی - باشگاه خبرنگاران

ناگفته راز ناسا | ناسا کشف سیاره بیگانه - مستند جدید (2

ناسا کشف آب در مریخ را تائید کرد/تحقیقات برای اثبات وجود حیات در سیاره سرخ

ناسا کشف آب در مریخ را تائید کرد

ناسا در نشستی خبری وجود آب در مریخ را تائید و اعلام کرده که در ماههای گرم آب جاری در این سیاره وجود دارد.

عكس‌هایی كه از مریخ به زمین رسیده بود كه در آنها به طور واضح دیده می شد که رگه های تیره روی یک سرازیری مریخ چگونه با فصل ها تغییر می‌کنند. این  رگه ها با نام رگه های باز-رخدادگر شیب ها (recurrent slope linea) در ماه های گرم تر تا پایین شیب ها هم کشیده می شوند ولی طی فصل های سردتر ناپدید بودند.

ناسا کشف آب در مریخ را تائید کرد

دانشمندان ناسا اكنون اعلام كرده‌اند كه رگه‌های تیره به طور حتم آب جاری هستند كه در تابستان دیده شده و در زمستان مریخ محو می‌شوند. این مسئله می‌تواند به معنای وجود نوعی حیات در سیاره سرخ باشد. باید توجه داشته باشید كه آب كشف شده خالص نیست و نوعی نمك موجود در آن باعث می‌شود كه این آب بتواند در دمای معمول 50 درجه سلیوس زیر صفر مریخ جاری باشد.

دانشمندان ناسا در این نشست اعلام كردند كه هنوز برای اثبات وجود نوعی حیات بر روی مریخ زمان نیاز است اما كشف آب نشان می‌دهد كه این مسئله ممكن است.
اخبارعلمی - خبرآنلاین