دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تفاوت ویندوز با لینوکس


آیا شما تا کنون به این فکر کرده اید که تفاوت لینوکس و ویندوز در چیست؟ در این مقاله با پرداختن به نکات اصلی و غیر فنی به بیان این مطلب می پردازیم.



ویدیو مرتبط :
تفاوت ویستا با لینوکس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رخنه اپل در لینوکس، ویندوز و اندروید!


سویفت یک زبان برنامه‌نویسی برای سیستم عامل‌های iOS و OS X است. در واقع اپل قصد دارد با این کار پلتفورم‌های بیش‌تری را در اختیار بگیرد.

مجله دیجی کالا - فرزانه احسانی مؤید: اپل زبان برنامه‌نویسی سویفت (Swift) را به صورت متن باز (open-source) ارایه کرده و فعلا روی لینوکس برای همه در دسترس است.

اپل سال گذشته زبان برنامه‌نویسی سویفت را عرضه کرد. این برنامه در بدو کار به صورت متن بسته (closed-source) ارایه شده بود و فقط هم روی سیستم‌های Mac OS X و iOS قابل اجرا بود. ولی حالا این پروژه به شکل یک واحد متن باز در آمده و حتی یک پورت رسمی هم روی لینوکس دارد.

سویفت یک زبان برنامه‌نویسی برای سیستم عامل‌های iOS و OS X است. در واقع اپل قصد دارد با این کار پلتفورم‌های بیش‌تری را در اختیار بگیرد.

حالا اپل تصویرهای پیش‌ساخته‌ای برای دو نسخه‌ی لینوکس (شامل Ubuntu 15.10 و 14.04) بر اساس برنامه‌نویسی با نسخه‌ی Swift 2.2 منتشر کرده است.

دورنمای اپل: تسخیر لینوکس، ویندوز و اندروید

سویفت را می‌توانید از وب سایت رسمی آن دانلود کنید. توجه داشته باشید که هاستِ کد موجود روی GitHub، اپل هست و این کد تحت لیسانس نسخه‌ی 2 از برنامه‌یApache  قرار دارد.

البته نباید انتظار داشت که لینوکس خیلی راحت و بی‌دردسر آن اپلیکیشن‌های iPad ،OS X یا iPhone که تحت برنامه‌ی سویفت نوشته شده‌اند را اجرا کند. این تا حد زیادی بستگی به رابط کاربری (user interface) برنامه دارد و باید توجه داشت که این هنوز به صورت متن باز در نیامده است.

اپل فعلا قصد ندارد کدهای رابط کاربری را به صورت متن باز در آورد؛ لااقل تا زمانی که اپلیکیشن‌های موجود برای دسکتاپ یا موبایل، برای سایر پلتفورم‌ها هم قابل تهیه باشند.

این قضیه لایه‌های زیرین مهم‌تری هم دارد؛ حقیقت این است که سرورهای بسیار زیادی هستند که با لینوکس کار می‌کنند و هدف اپل تسخیر این‌هاست.

توسط سویفت می‌توان برای یک اپلیکیشن، برنامه و کدهای سرور نوشت و آن را روی یک سرور لینوکس اجرا کرد. به علاوه، وقتی یک پلتفورم به حالت متن باز در می‌آید، خود برنامه‌نویس‌ها سویفت را گسترش می‌دهند و در نهایت این اپل هست که از این قضیه سود می‌برد.

دورنمای اپل: تسخیر لینوکس، ویندوز و اندروید

احتمالا کاربران لینوکس از طرح برنامه‌ی جدید کد سویفت و اجرای آن استقبال خواهند کرد و پیش‌بینی می‌شود که این در آینده توسعه پیدا ‌کند و در حالت پیشرفته‌تر برای بسیاری از اپلیکیشن‌های لینوکس دسکتاپ استفاده شود.

دورنمای اپل این است که سویفت را روی ویندوز و اندروید هم اجرا کند و به این ترتیب سهمی هم در این دو پلتفورم داشته باشد. به نظر می‌رسد که سیاست اپل اما حکم نمی‌کند که خودش برنامه را به سایر پلتفورم‌ها پورت کند و این برنامه‌نویس‌ها هستند که می‌توانند آن کدهای متن باز را در دست بگیرند و منتشر کنند.