دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تفاوت‌های اندروید N با اندروید M چیست؟


کسانی که از قابلیت‌های جدید اندروید N که گوگل خبر ندارند، می‌توانند با مطالعه مقاله مقایسه اندروید N با اندروید 6.0.1 مارشمالو به یک تصویر ذهنی مناسب از نسخه جدید سیستم عامل اندروید دست یابند. می‌خواهیم به مقایسه سیستم عامل اندروید N با اندروید 6 بپردازیم.

وب سایت گجت نیوز - پرهام مارزلو: کسانی که از قابلیت‌های جدید اندروید N که گوگل خبر ندارند، می‌توانند با مطالعه مقاله مقایسه اندروید N با اندروید 6.0.1 مارشمالو به یک تصویر ذهنی مناسب از نسخه جدید سیستم عامل اندروید دست یابند. می‌خواهیم به مقایسه سیستم عامل اندروید N با اندروید 6 بپردازیم.

مقایسه سیستم عامل اندروید N با اندروید 6 مارشمالو گوگل

این هفته در کنفرانس I/O 2016، کمپانی گوگل از سومین پیش‌نمایش اندروید N با قابلیت‌های بیشتر و عملکرد بهبودیافته رونمایی کرد. در این مقاله علاوه بر معرفی این قابلیت‌های جدید، به مقایسه سیستم عامل اندروید N با اندروید 6 می‌پردازیم. تاکنون لیست تغییرات به بیش از 40 آیتم رسیده است، اما همه موارد را نمی‌توان به‌سادگی و در عملکرد روزانه رویت کرد. بیشتر تغییرات اندروید N در پشت صحنه اتفاق افتاده‌اند و مطمئنا تا رونمایی نسخه نهایی در تابستان پیش‌رو، قابلیت‌های جدیدی به آن افزوده می‌شوند. در این مقاله به مقایسه سیستم عامل اندروید N با اندروید 6 در تمامی جنبه‌های فعالی می‌پردازیم.

اندروید 6.0 مارشمالو در اکتبر سال 2015، چند ماه پس از انتشار اولین نسخه پیش نمایش خود، توسط گوگل عرضه شد و هنوز هم کم‌کم برای تلفن و تبلت‌های مختلف ارسال می‌شود. در آپدیت اندروید 6.0 مارشمالو، قابلیت‌های جدیدی همچون Doze، پشتیبانی داخلی از حسگر اثرانگشت، سیستم پرداخت اندروید (Android Pay) و تغییرات گرافیکی به نسبت اندروید 5.0 لالی‌پاپ به تلفن‌های اندرویدی آمدند. با این حال، کمپانی گوگل در اندروید N با معرفی ده‌ها قابلیت جدید سعی می‌کند سیستم‌عامل محبوب خود را بهتر از همیشه در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد.

برخلاف انتظارات عمومی، اولین نسخه پیش‌نمایش از اندروید N به‌جای کنفرانس I/O 2016 در نهم مارس منتشر شد. گوگل قصد داشت هرچه زودتر دسترسی کاربران و توسعه‌دهندگان به این نسخه جدید را فراهم کند. همین تصمیم موجب می‌شود که گوگل بازخورد بیشتری از سوی کاربران دریافت کند، تغییرات بیشتری در آن اعمال کرده و در نهایت اندروید 6.1 یا اندروید 7.0 (N) را در تابستان 2016 برای کاربران ارسال کند. هم‌اکنون سومین نسخه پیش‌نمایش از اندروید N در دسترس کاربران قرار گرفته است و گفته می‌شود برای تلفن‌های همراه و استفاده روزانه، عملکرد پایداری دارد.

در ماه مارس، گوگل رسما اعلام کرد که اندروید N در تابستان سال جاری عرضه می‌شود. سپس در 18 ماه می سومین نسخه پیش‌نمایش از آن به‌صورت پایدار و با مشکلات کم منتشر شد. هم‌اکنون اندروید N هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد اما کم‌کم به مراحل پایانی نزدیک می‌شود. عملکرد جدیدترین نسخه پیش‌نمایش اندروید N در تلفن نکسوس 6P مطلوب است و تنها چند باگ در بخش‌های مختلف مشاهده می‌شوند که باید در آپدیت‌های پیش‌رو حل شوند. با این که جدیدترین نسخه اندروید N با باگ‌های کم و عملکرد مناسب عرضه شده، اما پیشنهاد می‌کنیم آن را بر روی یک دستگاه جانبی و تستی امتحان کنید.

پیش‌بینی می‌شود پسوند N در این نسخه، در نهایت با کلمه نوتلا (Nutella) تعویض شود؛‌ گوگل نیز در حال حاضر از کاربران نظرخواهی کرده است. این نسخه در تلفن و تبلت‌های اندرویدی نظیر نکسوس‌ها، محصولات سامسونگ، موتورولا، ال‌جی و… پشتیبانی خواهد شد. بسیاری از این سازندگان هنوز هم آپدیت اندروید 6.0 مارشمالو را برای تمامی محصولات خود منتشر نکرده‌اند و شاید از همین حالا به فکر اندروید N کمپانی گوگل افتاده باشند. لازم به ذکر است که دستگاه‌های غیر نکسوسی، در پاییز سال جاری آپدیت را دریافت می‌کنند.

مقایسه سیستم عامل اندروید N با اندروید 6

قابلیت‌های جدید در اندروید N

نسخه بتا از اندروید N هم‌اکنون برای نکسوس 5 ایکس، نکسوس 6، نکسوس 6P، نکسوس 9، نکسوس پلیر و تبلت پیکسل C در دسترس است. اگر دقت کرده باشید، نام سه محصول در این لیست قرار نگرفته است: نکسوس 5، نکسوس 7 (2013) و نکسوس 10. با مقایسه سیستم عامل اندروید N با اندروید 6 همراه ما باشید.

مقایسه سیستم عامل اندروید N با اندروید 6 مارشمالو گوگل

گوگل اخیرا از اندروید N پرده برداری کرد و اعمال تغییرات گسترده در این نسخه را تایید نمود. از جمله قابلیت‌های کلیدی در این نسخه از سیستم‌عامل اندروید می‌توان به مولتی‌تسک با تقسیم صفحه و حالت چند پنجره‌ای اشاره کرد. این قابلیت هم‌اکنون در نسخه پیش‌نمایش عملکرد مناسبی دارد و علاوه بر اپلیکیشن‌های اختصاصی گوگل، سایر برنامه‌ها را نیز پشتیبانی می‌کند. البته در پروسه کاری خود چند بار با کرش صفحه مواجه شدیم که بروز این اتفاقات در نسخه آزمایشی کاملا طبیعی است. یکی دیگر از قابلیت‌های کلیدی اندروید N، امکان نصب بخش‌های کوچک از یک اپلیکیشن است (به‌عنوان‌مثال برنامه‌ای که کاربر با جست‌وجوی اینترنتی یا لینک وب پیدا می‌کند). بدین ترتیب می‌توان برنامه را به‌صورت موقت و فقط برای یک‌ بار استفاده دانلود و نصب کرد.

علاوه بر این، قابلیت Doze که جهت بهبود شارژدهی تلفن در اندروید مارشمالو معرفی شده بود، حالا در اندروید N به‌صورت فول‌تایم فعال است و شارژدهی را به مراحل بالاتری می‌برد. نوار نوتیفیکیشن‌های سیستم و همچنین بخش تنظیمات نیز در اندروید N با تغییرات اساسی روبرو شده‌اند که آن‌ها رو هوشمند و پرکاربرد‌تر از قبل ساخته است. از جمله قابلیت‌های جدید این بخش می‌توان به امکان پاسخ سریع به نوتیفیکیشن‌ها، دسته‌بندی آن‌ها با توجه به اپلیکیشن مورد نظر مسدود کردن شماره‌ها و ضبط مکالمات اشاره کرد. منوی تنظیمات سریع اندروید نیز با طراحی متفاوتی بازسازی شده است و حالا کاربران می‌توانند گزینه‌ها و ترتیب چینش آن‌ها را در این بخش شخصی‌سازی کنند. علاوه بر این موارد دو حالت شب و تاریک که قرار بود در اندروید مارشمالو معرفی شوند، حالا در نسخه پیش‌نمایش اندروید N قرار گرفته‌اند. در مقایسه سیستم عامل اندروید N با اندروید 6 به قابلیت‌های اندروید M که در نهایت به نسخه امسال موکول شدند اشاره خواهیم کرد.

اما مقایسه سیستم عامل اندروید N با اندروید 6 به همین‌جا ختم نمی‌شود و اگر به دنبال اطلاعات بیشتری، به خواندن مقاله ادامه دهید.

لازم به ذکر است که تمامی تغییرات نهایی اندروید N هم‌اکنون در نسخه پیش‌نمایش فعال نیستند و همچنین ممکن است تمامی این قابلیت‌ها در نسخه نهایی آن قرار نگیرند (همچون حالت شب در اندروید مارشمالو). به نظر می‌رسد حالت قرمز (Red Mode) در نسخه سوم از پیش‌نمایش اندروید N حذف شده است. علاوه بر این خبر‌هایی پیرامون پشتیبانی سیستم‌عامل کروم از اپلیکیشن‌های اندرویدی در فضای وب منتشر شده‌اند؛‌ این سیستم‌عامل دسکتاپ گوگل است که در رایانه و لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این موارد، تغییرات متعددی در اندروید به وجود آمده‌اند که در ادامه مقاله بیشتر پیرامون آن‌ها بحث می‌کنیم.

در ادامه مقاله، به مقایسه سیستم عامل اندروید N با اندروید 6 و 18 مورد مختلف به‌صورت کامل و دقیق می‌پردازیم. به خواندن ادامه دهید…

پشتیبانی از قابلیت چند پنجره‌ای

مقایسه سیستم عامل اندروید N با اندروید 6 مارشمالو گوگل

گوگل در اندروید N بالاخره پشتیبانی از قابلیت چند پنجره‌ای (Multi-window) را معرفی کرد. به لطف این قابلیت، کاربران می‌توانند به‌صورت همزمان از دو اپلیکیشن در صفحه تلفن خود استفاده کنند. این قابلیت بر روی تبلت و تلفن‌های اندرویدی پشتیبانی می‌شود و از تمامی اپلیکیشن‌ها پشتیبانی دارد. این قابلیت در پیش‌نمایش اندروید M نیز گنجانده شده بود، اما همچون حالت تاریک به نسخه نهایی مارشمالو نرسید. با این حال قابلیت مولتی ویندوز به‌عنوان یکی از مشخصه‌های اصلی اندروید N شناخته می‌شود که توجه اکثر کاربران را به خود جلب کرده است.

جهت استفاده از این قابلیت باید آیکون مربع در منوی اپلیکیشن‌های اخیر را انتخاب کرده و سپس برنامه مورد نظر را به بخش بالای صفحه بکشید. بدین ترتیب کاربران می‌توانند از دو اپلیکیشن به‌صورت همزمان در تلفن خود استفاده کنند، اندازه پنجره هر یک را کوچک یا بزرگ کرده و در نهایت تجربه مولتی‌تسک حرفه‌ای را دنبال کنند. این قابلیت برای کاربران تبلت‌های اندرویدی و همچنین توسعه‌دهندگان بسیار کاربرد خواهد داشت. علاوه بر این قابلیت تصویر در تصویر اندروید تی‌وی به‌واسطه مولتی ویندوز در سیستم‌عامل اندروید فعال شده است. بدین ترتیب کاربران می‌توانند حین تماشای تلویزیون، به وب‌گردی بپردازند.



نوار نوتیفیکیشن

مقایسه سیستم عامل اندروید N با اندروید 6 مارشمالو گوگل

مطابق قابلیتی که مدت‌ها قبل توسط سامسونگ و سایر سازندگان ارائه شده است، گوگل نیز در اندروید N و بالای بخش نوتیفیکیشن‌ها، نوار تنظیمات سریع را تعبیه کرده است. به کمک این نوار می‌توان گزینه‌هایی همچون وای‌فای، بلوتوث، هات‌اسپات، ولوم صدا و… را به‌سرعت فعال و یا غیرفعال کرد. همچنین با لمس طولانی بر روی هر آیتم، وارد تنظیمات پیشرفته آن خواهید شد.

در اسکرین‌شات سمت چپ تصویر بالا، نمایی از منوی نوتیفیکیشن‌ها در اندروید مارشمالو را مشاهده می‌کنید. این منو در اندروید N با تغییرات ظاهری متعددی روبرو شده است که نتیجه کار گوگل را در اسکرین‌شات سمت راست می‌بینیم. شخصی‌سازی این نوار بسیار ساده است و با اسلاید دوم، منوی تنظیمات سریع باز می‌گردد. این تغییرات هیچ‌کدام اساسی و زیربنایی نیستند، اما در مجموع ظاهر شیک و مدرنی به نوار نوتیفیکیشن در اندروید N داده‌اند.



منوی تنظیمات سریع (Quick Settings)

مقایسه سیستم عامل اندروید N با اندروید 6 مارشمالو گوگل

همچون نوار دسترسی سریع در تصویر قبل، منوی تنظیمات سریع نیز در اندروید N با تغییراتی مواجه شده است. اسلاید دوم در نوار نوتیفیکیشن یا اسلاید دو انگشتی از بالا به پایین، این بخش را نمایش می‌دهد. حالا در اندروید N، بخش تنظیمات سریع مملو از گزینه‌های کاربردی شده و همچون تصویر بالا، به‌جای قرار گرفتن در میانه صفحه، به‌صورت تمام‌صفحه نمایش داده‌ می‌شود.

آیتم‌های این بخش نیز امکان شخصی‌سازی را به همراه دارند. همان‌طور که در اسکرین‌شات سمت راست مشاهده می‌کنید، دو نقطه کوچک در انتهای منوی تنظیمات سریع مشاهده می‌شود، بدین معنا که امکان افزودن آیتم‌های بیشتر و چند صفحه‌ای شدن این بخش نیز وجود دارد. جهت دسترسی به صفحات دیگر باید اسلاید بکشید.

سال گذشته چنین تغییراتی را در نسخه پیش‌نمایش اندروید M نیز مشاهده کردیم که در نهایت به نسخه نهایی آن نرسیدند. به نظر می‌رسد بسیاری از قابلیت‌هایی که در اندروید M ما را هیجان‌زده کرده بودند، قرار است در نسخه امسال این سیستم‌عامل ارائه شوند.



منوی تنظیمات اندروید N

مقایسه سیستم عامل اندروید N با اندروید 6 مارشمالو گوگل

بخش تنظیمات نیز در اندروید N با تغییرات گسترده‌ای مواجه شده است. حالا این منو هوشمند‌تر از قبل است. در بخش بالایی منو، پیشنهاد‌هایی نظیر فعال کردن حسگر اثرانگشت یا تغییر والپیپر در دسته Suggestions نمایش داده می‌شوند؛ خوشبختانه امکان مخفی کردن این پیشنهاد‌ها نیز فراهم شده است.

حالا در اندروید N با لمس آیکون نوار بالا در سمت چپ (با سه خط موازی) منوی کشویی جدیدی شامل تمامی تنظیمات تلفن نمایش داده می‌شود. بدین ترتیب کاربران می‌توانند به‌سرعت بین بخش‌های مختلف از تنظیمات تلفن جابجا شوند. بدین‌ ترتیب جابجایی بین بخش‌های مختلف ساده‌تر از قبل خواهد شد.



منوی تنظیمات هوشمند

مقایسه سیستم عامل اندروید N با اندروید 6 مارشمالو گوگل

همان‌طور که در اسکرین‌شات‌های بالا مشاهده می‌کنید، منوی تنظیمات حالا در اندروید N هوشمند‌تر از قبل شده است و حاوی اطلاعات بیشتری است. علاوه بر گزینه‌های عادی و کلی، حالا می‌توان در صفحه اصلی تنظیمات، اطلاعاتی نظیر شبکه وای‌فای متصل به آن، میزان دیتای مصرف شده، میزان ولوم کنونی تلفن، تعداد اپلیکیشن‌های نصب شده و… را مشاهده کرد. حالا قبل از ورود به هر بخش و اعمال تغییرات می‌توان اطلاعات اصلی آن را مشاهده کرد؛ بنابراین با نرفتن به داخل هر منو در وقت کاربر صرفه‌جویی به عمل می‌آید.



ذخیره‌ساز دیتا در اندروید N

مقایسه سیستم عامل اندروید N با اندروید 6 مارشمالو گوگل

پس از گشت و گذار در اندروید N، متوجه یک قابلیت جدید با نام Data Saver در این سیستم‌عامل شدیم. با اینکه بسیاری از کاربران از بسته‌های نامحدود اینترنت همراه بهره می‌برند، حجم دیتای بالایی دارند و یا همیشه به وای‌فای متصل هستند، اما بسیاری از کاربران در این کره‌ خاکی چنین شرایط ایده‌آل و مناسبی ندارند؛ به‌عنوان‌مثال کاربران ایرانی.

یک بخش ذخیره‌ساز دیتای جدید در اندروید N تعبیه شده است که در نوع خود بسیار کاربردی است. تمرکز این قابلیت بیشتر بر روی مصرف دیتای پس‌زمینه تلفن است و با دیتای کاربردی اپلیکیشن‌هایی نظیر گوگل کروم کار خاصی ندارد. همچنین امکان فعالیت همیشگی این قابلیت در بخش تنظیمات فراهم شده است.

الگوریتم اپلیکیشنی این ذخیره‌ساز نیز بسیار کاربردی و جالب است؛‌ بدین ترتیب که اپلیکیشن‌های مورد نظر را جهت محدودسازی دیتای مصرفی مشخص می‌کنیم. این قابلیت جدیدی در سیستم‌عامل اندروید نیست، اما به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا مصرف حجم اپلیکیشن‌های خود را کاهش دهند؛‌ بنابراین بخشی از کار اندروید N بر روی دوش توسعه‌دهندگان افتاده است.

خسته شدید؟ مقایسه سیستم عامل اندروید N با اندروید 6 هنوز هم ادامه دارد! همچنان مطالعه کنید.



حالت شب (Night Mode)

مقایسه سیستم عامل اندروید N با اندروید 6 مارشمالو گوگل

در مقایسه سیستم عامل اندروید N با اندروید 6 متوجه شدیم که برخی از قابلیت‌های جدید گوگل، در واقع پاسخی به اقدامات متعدد کمپانی اپل و گاه سامسونگ هستند. این شرکت می‌خواهد نسخه خام از سیستم‌عامل خود را برای کاربران جذاب‌تر از قبل کند.

کمپانی گوگل در پاسخ به قابلیت برخی اپلیکیشن‌های جانبی و همچنین نقشه‌های اپل برای سیستم‌عامل iOS، حالت شب یا همان Night Mode را به اندروید N آورده است. در حال حاضر این قابلیت در بخش System UI Tuner مخفی شده است و جهت نمایش آن باید بر روی آیکون دنده‌ای لمس طولانی کنید.

این قابلیت که رنگ پس‌زمینه منو را از خاکستری تیره به پس‌زمینه تاریک تبدیل می‌کند، در نسخه پیش‌نمایش اندروید M نیز قرار گرفته بود اما به اندروید مارشمالو نرسید. کاربران سیستم‌عامل اندروید سال‌هاست تقاضای چنین قابلیتی را دارند و به نظر می‌رسد این مهم در اندروید N محقق می‌گردد.

کاربران می‌توانند روشن شدن این حالت در ساعت‌های خاصی روز به‌صورت خودکار را نیز تنظیم کنند. همچون سیستم‌عامل iOS، کمپانی گوگل امکان ویرایش سایه در این حالت را نیز فراهم کرده است.

اما نکته‌ای که نتوانستیم آن‌ را در اسکرین‌شات بالا به نمایش در آوریم، سایه قرمز رنگ در حالت شب اندروید N بود. همان‌طور که می‌دانید، تحقیقات نشان‌ داده‌اند نور معمولی و آبی‌رنگ صفحات LCD موجب ضعیف شدن چشم کاربران و کاهش خواب ‌آن‌ها می‌شود. این پس‌زمینه متمایل به قرمز در همین راستا طراحی شده است؛ بنابراین دیگر نیازی به اپلیکیشن‌های Twilight و Bluelight Filter نخواهید داشت.



نوتیفیکیشن‌های بهبود یافته و دسته‌بندی شده

مقایسه سیستم عامل اندروید N با اندروید 6 مارشمالو گوگل

پس از ارتقاء به اندروید N، تغییرات گسترده‌ای را در بخش نوتیفیکیشن‌های آن مشاهده می‌کنید. از نوار دسترسی سریع به تنظیمات در بالا گرفته تا نوتیفیکیشن‌های دسته‌بندی شده و با اطلاعات بیشتر. همچنین نوار نوتیفیکیشن‌ها هم‌اکنون به‌صورت تمام‌صفحه نمایش داده می‌شود.

این منو به نسبت اندروید مارشمالو تمیز و محدود نیست، اما خوشبختانه شامل اطلاعات بیشتری می‌شود. کاربران می‌توانند مستقیما از نوار نوتیفیکیشن‌ها کار خود را انجام دهند. در این نوار نوتیفیکیشن‌های مربوط به برنامه‌های مختلف نظیر ایمیل و تلگرام در یک دسته اختصاصی قرار می‌گیرند.

نوار نوتیفیکیشن جدید به‌صورت تمام صفحه نمایش داده می‌شود، خواندن محتوی در آن راحت‌تر از قبل شده است و تجربه کاربری مدرنی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.



Doze همیشه فعال (شارژدهی بهتر از مارشمالو)

مقایسه سیستم عامل اندروید N با اندروید 6 مارشمالو گوگل

یکی از مشخصه‌های قابل‌توجه مارشمالو در سال گذشته، قابلیت Doze بود که مصرف شارژ تلفن‌های اندرویدی در حالت غیرفعال را کاهش می‌دهد؛‌ به‌عنوان‌مثال زمانی که تلفن را بر روی میز کار رها می‌کنید، در طول شب و سایر موقعیت‌ها.
مقایسه سیستم عامل اندروید N با اندروید 6

در اندروید N، قابلیت Doze بهبود یافته است، عملکرد بهتری دارد و شارژدهی تلفن را بیشتر خواهد کرد. میزان بهبود عملکرد این قابلیت در نسخه جدید اندروید به نسبت مارشمالو حدود 30 درصد بیشتر شده است. این قابلیت بخشی از پروژه بزرگ Svelte کمپانی گوگل است. بدین ترتیب اگر صفحه تلفن خاموش شود و از آن بهره نبرید، Doze فعالیت خود را آغاز می‌کند و مصرف باتری را به حداقل خواهد رساند.

دسترسی اپلیکیشن‌ها به قابلیت‌های مختلف، موقعیت مکانی، نوتیفیکیشن‌ها و… محدود می‌شود و هرچه صفحه نمایش تلفن بیشتر خاموش باشد، سیستم‌عامل به خواب عمیقی فرو خواهد رفت. با این حال موارد مهم نظیر تماس تلفنی، پیامک و ایمیل‌ها همچنان به‌سرعت از فیلتر Doze رد می‌شوند. فرایند کاری این قابلیت هوشمند کمی پیچیده است، فقط همین را بدانید که تلفن و تبلت اندرویدی ما با وجود Doze، شارژدهی به‌مراتب بهتری خواهند داشت.



ضبط ویدیو از اندروید تی‌ وی

مقایسه سیستم عامل اندروید N با اندروید 6 مارشمالو گوگل

همان‌طور که گفتیم، به لطف قابلیت مولتی ویندوز در اندروید N، حالا قابلیت تصویر در تصویر به اندروید تی وی رسیده است و کاربران می‌توانند همزمان با نمایش کانال‌های تلویزیونی به وب‌گردی مشغول باشند.

قابلیت ضبط و پلی‌بک محتوی اندروید تی وی در نسخه جدید از سیستم‌عامل اندروید قرار گرفته است. البته مشکلات کپی‌رایت و سایر محدودیت‌ها هنوز هم گریبان گیر گوگل هستند و در حال حاضر این قابلیت فعال نیست؛ اما به نظر می‌رسد در آینده نزدیک اتفاقات خوبی در این زمینه رخ دهند.
و قابلیت‌های بیشتر…

مقایسه سیستم عامل اندروید N با اندروید 6 مارشمالو گوگل

مقایسه سیستم عامل اندروید N با اندروید 6 شامل ویژگی‌های ریز و درشت زیادی می‌شود. در این لیست سعی کرده‌ایم چند مورد از این تغییرات را به‌صورت مختصر ذکر کنیم:
  • افزایش دسترسی‌ها: حالا در صفحه خوش‌آمد گویی اندروید N، تنظیمات بصری پیش روی کاربر قرار می‌گیرند. بدین ترتیب کاربران به‌راحتی می‌توانند به تنظیمات و قابلیت‌های دسترسی در دستگاه مراجعه کنند. از جمله این موارد می‌توان به اندازه فونت، اندازه صفحه‌نمایش، TalkBack (برای کاربران معلول و نابینا) و جسچر‌ها اشاره کرد.
  • مسدودسازی شماره‌ها: حالا در پلتفرم اندروید N به‌راحتی می‌توان شماره‌های مختلف را بلاک کرد و این سیستم API جدیدی در اختیار اپراتور قرار می‌دهد تا لیست سیاه اختصاصی ایجاد کند. اپلیکیشن پیش‌فرض پیامک، تماس و اپلیکیشن اپراتور سرویسی می‌توانند این لیست سیاه را بررسی کنند. این لیست در دسترس سایر اپلیکیشن‌ها قرار نخواهد گرفت.
  • مدیریت تماس‌های ورودی: حالا اپلیکیشن پیش‌فرض تماس در اندروید N، امکان مدیریت حرفه‌ای تماس‌های ورودی را فراهم کرده است. سه گزینه در این بخش پیش روی کاربر قرار می‌گیرد: رد تماس‌های ورودی، عدم ضبط تماس ورودی در تاریخچه تماس‌ها، عدم نمایش نوتیفیکیشن تماس برای کاربر.
  • بوت مستقیم (Direct Boot): این قابلیت، دفعات استارت‌آپ تلفن و محدودیت دسترسی اپلیکیشن‌ها پس از روشن شدن تلفن را مدیریت می‌کند. به‌عنوان‌مثال اگر تلفن انکریپت شده در زمان خواب کاربر به‌صورت خودکار ریستارت شود، آلارم‌های ثبت شده، پیامک‌ و تماس‌های ورودی مستقیما فعال می‌شوند. بدین ترتیب تنظیمات دسترسی به‌صورت پس از روشن شدن تلفن فعال خواهند شد.
  • بهبود پس‌زمینه با پروژه Svelte: این پروژه توسط گوگل جهت کاهش مصرف حافظه RAM در اکوسیستم اندروید طراحی شده است. در اندروید N، تمرکز این پروژه بر روی عملکرد اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه سیستم‌عامل است.


حالت اوپن ویندوز با فرم آزاد


مقایسه سیستم عامل اندروید N با اندروید 6 مارشمالو گوگل

اولین ویژگی مد نظر ما در مقاله مقایسه سیستم عامل اندروید N با اندروید 6 ، قابلیت مولتی ویندوز در اندروید N بود؛ اما به نظر می‌رسد این پایانه ماجرا نیست. در حقیقت برخی گزارش‌ها از گسترش قابلیت مولتی ویندوز به حالت رابط کاربری آزاد خبر داده‌اند؛ یعنی تجربه کاربری مشابه با دسکتاپ در سیستم‌عامل اندروید. این که چنین اتفاقی در اندروید N یا آپدیت بعدی رخ می‌دهد هنوز برایمان مبهم است.
مقایسه سیستم عامل اندروید N با اندروید 6

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، اگر چنین اتفاقی رخ دهد، می‌توان رابط کاربری مشابه با دسکتاپ را با پنجره‌های متعدد تجربه کرد. تصویر بالا مربوط به یک نسخه ویرایش شده از اندروید است، اما هنوز هم می‌توان به چنین قابلیتی در اندروید N و یا اندروید O (نسخه بعدی) امیدوار بود.



اطلاعات اضطراری

مقایسه سیستم عامل اندروید N با اندروید 6 مارشمالو گوگل

به نظر می‌رسد قابلیت‌های جدید و کوچک در اندروید N تمامی ندارند و مطمئنا در نسخه نهایی، موارد بیشتری توسط گوگل رونمایی می‌شوند. پس از کمی گشت و گذار در تنظیمات این نسخه جهت نگارش مقاله مقایسه سیستم عامل اندروید N با اندروید 6، با قابلیت اطلاعات اضطراری برای صفحه قفل مواجه شدیم.

اندروید N می‌توان جان افراد را نجات دهد. کسانی که شرایط پزشکی خاص، آلرژی و یا هرچیز دیگری دارند می‌توانند در بخش Emergency Info، این موارد را ذکر کنند. هر چیزی از تماس در صورت پیدا شدن تلفن تا اطلاعات پیرامون سلامت افراد می‌تواند در این بخش ذکر شود.



جابجایی سریع بین اپلیکیشن‌ها

مقایسه سیستم عامل اندروید N با اندروید 6 مارشمالو گوگل

در مقایسه سیستم عامل اندروید N با اندروید 6 متوجه اهداف بزرگ گوگل در بهبود مولتی‌تسکینگ اندروید شدیم. یکی دیگر از جنبه‌های مخفی اندروید N (و قابلیت مولتی ویندوز)، جابجایی سریع بین اپلیکیشن‌ها محسوب می‌شود. به کمک این قابلیت می‌توان در زمان اجرای چند فعالیت همزمان، سریع بین بخش‌های مختلف جابجا شد.

این قابلیت با عملکرد دو دکمه ALT و TAB در ویندوز مشابه است. جهت استفاده از این قابلیت، دو بار بر روی آیکون اپلیکیشن‌های اخیر (آیکون مربع شکل) لمس کنید. بدین ترتیب منوی اپلیکیشن‌های قبل نمایش داده می‌شود و به‌صورت خودکار به اپلیکیشن قبل منتقل می‌شوید.



آیکون پوشه‌ها در هوم اسکرین

مقایسه سیستم عامل اندروید N با اندروید 6 مارشمالو گوگل

جنبه دیگر در مقایسه سیستم عامل اندروید N با اندروید 6 مربوط به پوشه‌های اپلیکیشنی است. در نسخه‌های قدیمی اندروید امکان ساخت پوشه در صفحه هوم‌اسکرین جهت قرار دادن چند برنامه درون آن‌ها وجود داشت. لانچر جدید گوگل حالا شامل افکت سه‌بعدی جالبی است که مطابق تصویر بالا به‌راحتی می‌توان برنامه‌های داخل پوشه را مشاهده کرد. این تغییر در نوع خود بسیار جزئی است اما ظاهر زیبایی دارد. در سیستم‌عامل iOS اپل نیز چنین قابلیتی وجود دارد، اما آیکون‌‌های اندروید جلوه زیباتری دارند.



پس‌زمینه متفاوت هوم‌اسکرین و لاک‌اسکرین

مقایسه سیستم عامل اندروید N با اندروید 6 مارشمالو گوگل

در نسخه خام از سیستم‌عامل اندروید، کاربر تنها یک تصویر زمینه برای هوم‌اسکرین و لاک‌اسکرین خود انتخاب می‌کند. این موضوع آن‌چنان آزاردهنده نیست، اما سازندگانی نظیر سامسونگ امکان ایجاد تغییر بین پس‌زمینه این دو صفحه را به کاربران خود می‌دهند؛ قابلیتی که برخی کاربران علاقه زیادی به آن دارند. در گشت و گذار سیستم‌عامل اندروید جهت نگارش مقاله مقایسه سیستم عامل اندروید N با اندروید 6 متوجه افزودن شدن چنین قابلیتی در نسخه خام اندروید شدیم. برای برخی کاربران استفاده از دو والپیپر مختلف در تلفن بسیار جذاب است. روز به روز تنظیمات، آپشن‌ها و قابلیت‌های جدیدی به اندروید خام افزوده می‌شوند و به‌زودی کاربران دیگر به رام‌های کاستوم و روت تلفن خود بی‌نیاز می‌شوند.



اپلیکیشن‌های فوری

مقایسه سیستم عامل اندروید N با اندروید 6 مارشمالو گوگل

نکات و جنبه‌ها مختلف در مقایسه سیستم عامل اندروید N با اندروید 6 تمامی ندارند. شاید بزرگ‌ترین خبر این روز‌های سیستم‌عامل اندروید، نه فقط اندروید N، اپلیکیشن‌های لحظه‌ای (Instant Apps) باشد که در کنفرانس I/O 2016 معرفی شد. این قابلیت حتی در اندروید جلی‌بین نیز پشتیبانی می‌شود.

بدین ترتیب کاربران می‌توانند بدون دانلود یا نصب یک اپلیکیشن، آن را به‌صورت فوری و موقت اجرا کرده و از بخش مورد نظر آن استفاده کنند. همه‌چیز به‌صورت لحظه‌ای صورت می‌گیرد و نیاز به پاک کردن برنامه نیست، چراکه اصلا نصب نشده است!

همان‌طور که در این مقاله خواندید، مقایسه سیستم عامل اندروید N با اندروید 6 آن‌چنان ساده نیست و باید ساعت‌ها به بررسی منو و بخش‌های مختلف در این سیستم‌عامل محبوب بپردازید.

گوگل ادعا کرده است که این قابلیت با اندروید N منتشر نمی‌شود، بلکه در پاییز برای تمامی تلفن‌هایی با اندروید جلی‌بین به بالا در دسترس قرار می‌گیرد. امیدواریم از مقایسه سیستم عامل اندروید N با اندروید 6 در این مقاله نهایت بهره را برده باشید. بی‌صبرانه منتظر نسخه نهایی اندروید N هستیم.


ویدیو مرتبط :
اندروید M

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اولین تصاویر از اندروید N به اینترنت نشت کرد



اخبارتکنولوژی,خبرهای تکنولوژی,اندروید

در حالی که گمانه زنی در مورد ویژگی‌های نسل جدید سیستم عامل اندروید ادامه دارد تصاویری از محیط این سیستم عامل موسوم به اندروید N در فضای مجازی منتشر شده است.

به گزارش فارس به نقل از فرست اسپات، در تصاویر منتشر شده دکمه ای موسوم به دکمه همبرگری در صفحه تنظیمات بلوتوث مشاهده می‌شود که در نسخه قبلی سیستم عامل اندروید موجود نبود. دکمه‌های همبرگری در بسیاری از برنامه های همراه وجود دارند و به دسترسی به امکانات بیشتری در منو از طریق اجرای عملکرد کشویی کمک می کنند. در صورت موجود نبودن این دکمه برای دسترسی به امکانات یاد شده باید به صفحه اصلی تنظیمات بازگشت.

 

اخبارتکنولوژی,خبرهای تکنولوژی,اندروید

 

گوگل همیشه برای ارتقای رابط کاربری سیستم عامل های خود تلاش کرده و این بار نیز در این زمینه خلاقیت نشان داده است. هنوز مشخص نیست حرف N در سیستم عامل آندروید مخفف چه کلمه ای است و احتمالا گوگل این مساله را به عنوان یک راز تا زمان عرضه سیستم عامل جدید خود حفظ خواهد کرد. برخی می گویند N ابتدایی، نام یک صحرا در هند است.

با توجه به برگزاری کنفرانس توسعه دهندگان گوگل در تاریخ 18 تا 20 ماه می انتظار می رود رونمایی از نسخه جدید سیستم عامل آندروید در همین کنفرانس صورت بگیرد و احتمالا مدل جدید گوشی نکسوس این شرکت هم در همین زمان عرضه خواهد شد.

 

اخبار تکنولوژی - فارس