دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تغییر ساعت، خطر بروز سکته را افزایش می دهد!



اخبارعلمی,خبرهای علمی,سکته

طبق یک مطالعه جدید، تغییر ساعت در ابتدای فصل بهار ممکن است باعث افزایش ریسک بروز سکته در افراد مستعد به سکته شود.

 محققان فنلاندی با بررسی داده های مربوط به سکته در طول یک دهه گذشته دریافتند میزان بروز سکته در طول دو روز بعد از تغییر ساعت که ممکن است عقب یا جلو کشیده شده باشد، روند نسبتا افزایشی داشته است البته محققان این میزان افزایش را تنها ۸ درصد اعلام کرده اند.

دکتر «جوری روسکانن»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «همواره رابطه آشکاری بین اختلال در ریتم شبانه روزی بدن و ریسک بروز سکته وجود داشته است. ریتم شبانه روزی به تغییر فرایندهای بیولوژیکی بدن در طول ۲۴ ساعت اشاره دارد که عمدتا در واکنش به نور و تاریکی است.»

دکتر اندرو لیم، متخصص اعصاب در مرکز علوم سلامت سانی بروک کانادا هم معتقد است که تغییر ساعت سالانه در اکثر کشورها می تواند بر افزایش ریسک بروز سکته تاثیر داشته باشد.

به گفته وی، با ایجاد اختلال در خواب، ممکن است تغییراتی هم در فرآیندهای بیولوژیکی حفاظتی بدن اتفاق بیفتد.

در این مطالعه، تیم روسکانن به بررسی اعداد و ارقام مربوط به بروز سکته بین سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ در کشور فنلاند پرداختند سپس آنها تنها ۳۰۰ فرد بستری شده در بیمارستان به خاطر حمله قلبی در طول هفته بعد از تغییر ساعت را بررسی نموده و آنها را با ۱۲۰۰۰ فردی که دو هفته قبل یا بعد از تغییر ساعت سکته کرده بودند، مقایسه کردند.

در مجموع محققان دریافتند که بروز سکته در طول دو روز اول بعد از تغییر ساعت ۸ درصد بالاتر بود.

به نظر می رسد افراد بالای ۶۵ سال و افراد مبتلا به سرطان بیشتر در معرض این خطر قرار دارند.

به گزارش جام جم ،تغییر ساعت تابستانی یا صرفه‌جویی در زمان نور روز (DST) در بیشتر کشورها با نام ساعت تابستانی نامیده می‌شود. این تغییر معمولاً در ابتدای بهار هر سال انجام و در پاییز نیز به حالت عادی بازگردانده می‌شود.

 

اخبار علمی - جام جم


ویدیو مرتبط :
‫هشدار؛ خطر نوعی سکته مغزی در خانم‌ها‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تغییر سالانه ساعت، خطر سکته قلبی را بالا می برد



اخبار,اخبار علمی, سکته قلبی


اخبار علمی - تغییر سالانه ساعت، خطر سکته قلبی را بالا می برد

آزمایش‌ها نشان داده‌اند که خطر سکته قلبی در افراد در سه روز اول تغییر ساعات تابستانی و زمستانی حدود 25 درصد بیشتر می‌شود که این تغییرات می‌تواند به دلیل برهم خوردن تعادل هورمونی باشد.

ساعت رسمی در ایران از هفته گذشته به ساعت تابستانی تغییر کرد و در اروپا نیز از روز یکشنبه 30 مارس مصادف با 10 فروردین تغییر می‌کند. هرچند در این تغییر زمان تنها یک ساعت در شبانه‌روز جلو یا عقب کشیده می‌شود اما تاثیرش روی افرادِ حساس می‌تواند غیرمترقبه و حتی بسیار شدید باشد مثلا ممکن است حتی منجر به سکته قلبی شود.

یک شرکت بیمه درمانی در آلمان متوجه شده که شمار افرادی که به دلیل سکته قلبی پس از تغییر ساعت به بیمارستان‌ها منتقل می‌شوند به میزان چشمگیر بیشتر از سایر مواقع است. این نتیجه پس از یک تحقیق درازمدت که از سال 2006 میلادی شروع شده، به دست آمده است.

نتایج یک پژوهش از سوئد نیز با تحقیقات یاد شده مشابه است. یکی از علل می‌تواند بروز مشکل بی‌خوابی در افراد حساس به این تغییر ساعت باشد. خواب این افراد پس از تغییر ساعت روزانه مختل می‌شود که در نتیجه آن وضعیت هورمونی ‌آنها بهم می‌ریزد و احتمال ابتلا به سکته قلبی نیز افزایش می‌یابد.

برای افراد حساس و آسیب‌پذیرتر، تغییر یک ساعت در شبانه‌روز می‌تواند به اختلال در ساعت درونی‌شان بیانجامد. بسیاری از آنها دچار بدخوابی می‌شوند و از خستگی و نداشتن تمرکز شکایت می‌کنند. این مشکلات در زنان بیشتر دیده می‌شود.

بنابر گزارش دویچه‌وله، مطالعات دیگر نشان می‌دهند که کودکان نیز در روزهای اول تغییر ساعت بدخلق و بهانه‌گیر می‌شوند.
اخبار علمی - ایسنا