دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تغییر رفتار انسان در اثر دیدن پول!



 

 

پول

 

 

تحقیقات جدید نشان می دهد، مشاهده پول می تواند به صورت ناخودآگاه سبب تغییر رفتار انسان ها شود.

 

گروهی از محققان دانشگاه «مینه سوتا» در آمریكا در مطالعه ای جدید جمعی از دانشجویان داوطلب را به دو دسته تقسیم كرده و آنها را در مواجهه با ‪ ۹آزمایش و معما قرار دادند با این تفاوت كه برای گروه اول در خلال این آزمایشها مقادیری پول به نمایش درمی آمد اما گروه دوم همان آزمایشها را بدون مواجهه با پول انجام دادند

 

نتایج این مطالعه نشان داد دو گروه یاد شده عملكردهای متفاوتی داشتند و این امر حاكی از آن است كه حتی مشاهده پول می تواند بر رفتار انسان در شرایط مختلف تاثیر بگذارد.

 

به گفته «كتلین ووس» دستیار پروفسور بازاریابی در دانشگاه «مینه سوتا» و سرپرست این مطالعه، مشاهده پول می تواند روی افراد تاثیر مثبت و یا منفی داشته باشد.

 

وی افزود: قرار گرفتن در معرض پول سبب بروز حس كفایت و عدم نیاز به دیگران در انسان می شود و می تواند میزان اجتماعی بودن را در انسانها كاهش دهد.

 

«ووس» عنوان كرد: اجداد قدیمی انسان ها احتمالا برای انجام كارها و رسیدن به اهداف خود مثلا ساختن پناهگاه و یا شكار نیاز به همكاری دیگران داشته اند اما در ابتدا معامله كالا به كالا و در نهایت پول در میان مردم رایج شد به طوری كه انسانها می توانستند بدون نیاز به كمك مستقیم دیگران و تنها با برخورداری از پول كارهای خود را انجام بدهند كه این امر احتمالا میزان اجتماعی بودن انسان را نیز كاهش داده است.

 

در یكی از این آزمایش ها دانشجویان داوطلب به دو گروه تقسیم شدند و از آنها خواسته شد با یك سری كلمات پراكنده جمله سازی كنند. بررسی این جمله ها نشان داد جمله های ساخته شده توسط افرادی كه در حین آزمایش پول مشاهده كرده اند، به صورت ناخوداگاه به میزان بیشتری با مسایل مادی و پول ارتباط دارد.

 

در آزمایشی دیگر دانشجویان به حل یك معما مشغول شدند و آن دسته از دانشجویان كه در موقعیتی نشسته بودند كه می توانستند مقداری پول مشاهده كنند به طور میانگین پس از ‪ ۵/۱دقیقه برای حل معما تقاضای كمك كردند اما دانشجویان دیگر كه پولی نمی دیدند به طور میانگین پس از ‪ ۳دقیقه درخواست كمك كردند. به گفته محققان، حتی مشاهده جزیی پول نیز می تواند در نوع رفتار و اهداف فرد تاثیر بگذارد و به صورت ناخوداگاه سبب كاهش حس وابستگی فرد به سایرین شود


funpatogh.com:منبع


ویدیو مرتبط :
تغییر رفتار بر اثر تغییر دانش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

به جای پیشنهادات سیاسی تغییر رفتار دهند







پیشنهادات سیاسی



یك نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: كنار گذاشتن رفتارها و رویكردهای رقابتی از الزامات وفاق و همبستگی پس از انتخابات است و مردم با مختومه شدن فرآیند انتخابات، رفتارهای رقابتی را نمی‌پسندند.

رضا طلایی‌نیك در گفت‌وگو با ایسنا تصریح كرد: در فضای پس از انتخابات باید گفتمان خدمت، پیشرفت و حمایت از دولت منتخب ملت حاكم شود.

وی با بیان این‌كه " دولت منتخب اكثریت ملت پس از هر انتخاباتی نیاز به حمایت و نقد سازنده دارد" اظهار كرد: برخی از سیاسیون باید به جای ادامه‌ رفتارهای رقابتی به رفتارهای حمایت از دولت، نقد سازنده و حفظ منافع ملی اهتمام ورزند. متناسب با شرایط داخلی و خارجی كشور، گفتمان خدمت، پیشرفت و مقاومت متحد در برابر دشمنان و جبران رفتارهای غلط گذشته، انتظار به حق مردم از برخی سیاسیون است؛ بنابراین به جای طرح مسایل سیاسی باید به اصلاح رفتارها و تحقق همه ابعاد رهنمودهای رهبر انقلاب و اجرای قانون اهتمام ورزید.

وی افزود: رسیدگی عادلانه و بدون تاخیر به قانون‌شكنی‌ها و آشوب‌گری‌های پس از انتخابات از یكسو و حمایت از جریان خدمت و پیشرفت و تحكیم مقاومت در برابر دشمنان از سوی دیگر، بیش از سایر موضوعات اهمیت دارد، همه‌ جریانات درون نظام باید تعامل و قانون‌مداری با محوریت رهبری و حمایت از دولت توام با نقد سازنده را اولویت كاری خود قرار دهند.

این نماینده پیشین مجلس، با بیان این‌كه " بدون تغییر رفتارها و گفتارها و انطباق آن با قانون و ولایت فقیه هیچ طرح سیاسی قابلیت اجرایی نخواهد داشت" خاطرنشان كرد: به جای همبستگی شكلی باید به انسجام رفتاری نهادمند اهتمام ورزید. مردم جلوتر از برخی سیاسیون در جناح‌های گوناگون به مختومه كردن رفتارهای ضد وحدت و پایان دادن به فصل رقابت در نهم دی و ۲۲ بهمن عمل كردند؛ لذا در بستر اجتماعی و مطالبات مردمی، زمینه‌ انسجام ملی وجود دارد.

وی تاكید كرد: باید با توجه به تداوم توطئه‌های خارجی و برخی زمینه‌های فتنه‌گری داخلی همانند مردم به گفتمان عدالت، خدمت و وحدت در برابر دشمنان در رفتارها اولویت داد؛ چراكه شعار بدون عمل به وفاق و همبستگی منجر نمی‌شود. كشور و مردم با توجه به ظرفیت‌های بالقوه و مطالبات سیاسی - اجتماعی به گفتمان خدمت، پیشرفت و عدالت و رفتارهای غیررقابتی در حوزه‌ سیاسی نیاز دارند.

وی با تاكید بر این‌كه " رفتارهای رقابتی باید فقط به فصل انتخابات موكول شود" تصریح كرد: بدین ترتیب انتظار مردم از هر شخص حقیقی و حقوقی متناسب با قدرت و مسوولیت مربوطه، رفتارهای قانونمدارانه و مبتنی بر خدمت و پیشرفت است.

طلایی‌نیك با اشاره به برخی پیشنهادهای مطرح شده برای رسیدن به وفاق و همبستگی در جامعه، اظهار كرد: به جای صرف فرصت‌ها و انرژی‌ها برای ارائه پیشنهادات سیاسی، باید فرآیند اصلاح رفتارها و حمایت از گفتمان مبتنی بر منافع مردم همت گماشت، طرح‌ها و پیشنهادات خاص سیاسی بدون بروز رفتارهای شفاف مبتنی بر قانونمداری و ولایت‌محوری راه به جایی نخواهد برد.