دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تعیین سن انسان با بزاق دهان



 

تعیین سن انسان با بزاق دهان

 

علاوه بر گذشت سال های عمر، عوامل محیطی نیز بر ساختار dna انسان تاثیر گذار هستند. حال، محققین با تحلیل الگوی ویژه ای از ساختار dna انسان، می توانند سن دقیق فرد را بیان كنند. تنها كافی است كه یك نمونه كوچك از بزاق دهان فرد تهیه شود و تحلیل های لازم بر روی الگوی نام برده صورت گیرد.

 

در واقع محققین با كمك گرفتن از ژن های الگوی نام برده، مدلی را پیشنهاد كردند كه می تواند سن فرد را بیان كند. جالب آنجاست كه گذشت سالیان از عمر فرد و همچنین تغییرات محیطی، بر روی دقت اندازه گیری این مدل تاثیر نمی گذارند و از زمان نمونه برداری از بزاق تا 5 سال دیگر می توان به صورت دقیق سن فرد را بیان كرد.

 

در كشور های مختلف كه قوانین خاصی برای افراد، بر اساس محدودیت های سنی آن ها برقرار است؛ می توان از این طرح استفاده نمود. از طرفی شاید بتوان امیدوار بود كه در آینده دانشمندان بتوانند، با مطالعات وسیع تر بر ساختار dna انسان به بیماری هایی كه ممكن است در سال های آتی عمر خود به آن دچار شویم؛ پی ببرند.

 

با آگاهی از این بیماری ها، می توان راهكار های مناسبی را برای مقاوم ساختن انسان نسبت به ابتلا به بیماری مربوطه ارائه داد. این همان آینده زیبا و سالمی است كه می توان با پیشرفت مطالعات بر روی ساختار های dna و سلول های بنیادی، چشم به راه آن بود.

 

 


ویدیو مرتبط :
مسکنی در بزاق دهان انسان، 6 برابر قوی‌تر از مورفین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روشی جدید برای تعیین سن دقیق انسان


محققین دانشگاه لوس آنجلس کالیفرنیا، دریافتند که چگونه بدون داشتن هیچ اطلاعاتی از سوابق شخصی و تنها با یک تحلیل بر روی بزاق دهان، می توان به سن دقیق انسان پی برد. همانطور که می دانید، علاوه بر گذشت سال های عمر، عوامل محیطی نیز بر ساختار DNA انسان تاثیر گذار هستند.

محققین دانشگاه لوس آنجلس کالیفرنیا، دریافتند که چگونه بدون داشتن هیچ اطلاعاتی از سوابق شخصی و تنها با یک تحلیل بر روی بزاق دهان، می توان به سن دقیق انسان پی برد. همانطور که می دانید، علاوه بر گذشت سال های عمر، عوامل محیطی نیز بر ساختار DNA انسان تاثیر گذار هستند. حال، محققین با تحلیل الگوی ویژه ای به نام Methylation از ساختار DNA انسان، می توانند سن دقیق فرد را بیان کنند. تنها کافی است که یک نمونه ی کوچک از بزاق دهان فرد تهیه شود و تحلیل های لازم بر روی الگوی نام برده صورت گیرد.

در واقع محققین با کمک گرفتن از ژن های الگوی نام برده، مدلی را پیشنهاد کردند که می تواند سن فرد را بیان کند. جالب آنجاست که گذشت سالیان از عمر فرد و همچنین تغییرات محیطی، بر روی دقت اندازه گیری این مدل تاثیر نمی گذارند و از زمان نمونه برداری از بزاق تا 5 سال دیگر می توان به صورت دقیق سن فرد را بیان کرد.

در کشور های مختلف که قوانین خاصی برای افراد، بر اساس محدودیت های سنی آن ها برقرار است؛ می توان از این طرح استفاده نمود. از طرفی شاید بتوان امیدوار بود که در آینده دانشمندان بتوانند، با مطالعات وسیع تر بر ساختار DNA انسان به بیماری هایی که ممکن است در سال های آتی عمر خود به آن دچار شویم؛ پی ببرند.

با آگاهی از این بیماری ها، می توان راهکار های مناسبی را برای مقاوم ساختن انسان نسبت به ابتلا به بیماری مربوطه ارائه داد. این همان آینده زیبا و سالمی است که می توان با پیشرفت مطالعات بر روی ساختار های DNA و سلول های بنیادی، چشم به راه آن بود.

منبع: Narenji.ir