دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تصویر یک خودپرداز خورشیدی/ ترکیب بامبو، شیشه و آلومینیوم بازیافت شده



 

خودپرداز خورشیدی , ساخت خودپرداز خورشیدی

 

یک مدرسه در جزیره بالی اندونزی که به آموختن مسائل زیست محیطی به دانش آموزان خود شهرت دارد اقدام به راه اندازی یک دستگاه خودپرداز بانکی کرده که با نور خورشید کار می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این دستگاه خودپرداز بانکی در بالی از بتون استفاده نشده است به جای آن طراحان این خودپرداز آن را روی یک سنگ بزرگ قرار داده و با بامبو و شیشه و همچنین آلومینیوم بازیافت شده پوشاندند.

آنچه درباره این نوآوری جالب به نظر می رسد نصب صفحات خورشیدی روی چهار شاخه بامبو بالای دستگاه خودپرداز است تا صفحات بتوانند نور کافی خورشید را دریافت کنند.

خودپردازهای خورشیدی ایده تازه ای نیستند، پیش از این یک شرکت مهندسی با عنوان ورتکس انجینیرینگ خودپردازهای خورشیدی را در مناطق روستایی هندوستان نسبت کرده بود.

جان هاردی بنیانگذار مدرسه دوست دار محیط زیست بالی که به مدرسه سبز مشهور است گفت: طرح ما هم چندان بی نقص نیست ما از صفحات خورشیدی شرکت جنرال الکتریک استفاده کردیم و این طرح از کابلهای معمولی برخوردار است اما ما در کل به طرح تکمیل شده افتخار می کنیم.

این دستگاه خودپرداز همچنین به جامعه محلی نیز کمک می کند. چرا که آنها می توانند بنزین بیشتری ذخیره کنند تا از رفت و آب به سایر روستاها برای گرفتن پول نقد خود داری کنند.

براساس گزارش ترو هوگر، ایده ساخت این دستگاه خودپرداز خورشیدی از آنجا شکل گرفت که کارکنان این مدرسه و همچنین ساکنان این منطقه باید برای رسیدن به نزدیک ترین خودپرداز مسیر طولانی را طی می کردند، از این رو یک بانک اندونزی با نصب خودپرداز در نزدیکی این مدرسه موافقت کرد اما کارکنان دیگر بانک این مسئله که چقدر بتون باید برای ساخت دستگاه و جاگیر کردن آن مصرف شود بحثی را آغاز کرده بودند که در نهایت این طرح ارائه شد.

این طراحی نشان می دهد همواره راهی برای کاهش اثری که روی محیط زیست ایجاد می کنیم وجود دارد و می توان از انرژیهای تجدید پذیر در راستای حفظ محیط زیست و سیاره زمین بهترین بهره را برد.

شناخت انرژی خورشیدی و استفاده از آن برای منظورهای مختلف به زمان ماقبل تاریخ باز می ‌گردد. شاید به دوران سفالگری، در آن هنگام روحانیون معابد به کمک جامهای بزرگ طلائی صیقل داده شده و اشعه خورشید، آتشدانهای محرابها را روشن می‌کردند.

با وجود آنکه انرژی خورشید و مزایای آن در قرون گذشته به خوبی شناخته شده بود ولی بالا بودن هزینه اولیه چنین سیستمهایی از یک طرف و عرضه نفت و گاز ارزان از طرف دیگر سد راه پیشرفت این سیستمها شده بود تا اینکه افزایش قیمت نفت در سال 1973 باعث شد که کشورهای صنعتی مجبور شدند به مسئله تولید انرژی از راههای دیگر (غیر از استفاده سوختهای فسیلی) جدی تر توجه کنند...... / خبرگزاری مهر

 

 

 


ویدیو مرتبط :
بازیافت بطری های شیشه (صنایع بازیافت)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رکوردی جدید در ساخت ماشین خورشیدی+تصویر



اخبار علمی - رکوردی جدید در ساخت ماشین خورشیدی+تصویر

دانشجویان استرالیایی با ساخت یک خودروی جدید، رکورد جدیدی به نام خود ثبت کردند که این رکورد توسط فدراسیون بین المللی خودرو به تأیید رسید.

به گزارش فارس، در ماشین‌های الکتریکی هنوز هم جای پیشرفت است و هر روز ماشینی با طرح و عملکرد جدید طراحی و ساخته می‌شود.

گروهی از دانشجویان دانشگاه نیوگالز در جنوب استرالیا که به پنل‌های خورشیدی علاقه‌مندند، وسیله نقلیه‌ای با فناوری انرژی خورشیدی طراحی کرده‌اند.

این دانشجویان با ساخت این خودرو، رکورد جدیدی به نام خود ثبت کردند؛ این رکورد توسط فدراسیون بین المللی خودرو به تأیید رسید.

این خودرو با یک بار شارژ کامل می‌تواند مسافت 500 کیلومتری را با سرعت متوسط 100 کیلومتر در ساعت حرکت کند؛ باتری یون لیتیوم آن توسط پاناسونیک عرضه شده است که با یک پریز شارژ می‌شود و در هر بار قرار گرفتن در معرض خورشید می‌توان دو ساعت رانندگی کرد.

این ماشین خورشیدی برای سال 2015 به بازار عرضه می‌شود.

 اخبار,اخبار علمی ,ساخت ماشین خورشیدی

اخبار علمی - فارس