دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تصویر نجومی روز ناسا; خورشید تاریک برفراز ترنیت



ابرها کنار می‌روند و خورشید تاریک در این چشم انداز زیبا نمایان می‌شود.

 این عکس به هنگام خورشیدگرفتگی دیروز در نزدیکی شهر ترنیت اندونزی گرفته شده است. جالب است که با وجود خورشید گرفتگی، افق شرق همچنان روشن است. دلیلش این است که ماه هنوز بر دوردست‌های افق شرق سایه نینداخته است. در این هنگام سایه‌ی ماه در نزدیکی استوا با سرعت ۱۷۰۰ کیلومتر بر ساعت به سمت شرق می‌رفته است. هرچند که در این عکس ماه کاملا جلوی خورشید قرار گرفته و کسوف کلی رخ داده،‌ ولی می‌توان اطراف آن نور تاج خورشیدی را مشاهده کرد. تاج خورشیدی در حقیقت اتمسفر بیرونی داغ خورشید است که فقط به هنگام کسوف کلی مشاهده می‌شود.

 

اخبارعلمی,خبرهای علمی,ناسا

 

اخبار علمی - دیجی کالامگ


ویدیو مرتبط :
تصویر نجومی روز ناسا: گردش چهار سیاره‌ی فراخورشیدی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تصویر نجومی روز ناسا: سحابی‌های تاریک در ثور



گاهی اوقات حتی گرد و غبارهای تاریک میان ستاره‌ای هم زیبایی خاصی دارند.

 یکی از مکان‌هایی که غبارها چنین زیبایی را بوجود آورده‌اند در صورت فلکی ثور است. این سحابی را می‌توان بین خوشه‌ی پروین و سحابی کالیفرنیا پیدا کرد. سحابی‌های تاریک ثور نه به دلیل روشنایی و نور خیره‌کننده، بلکه به دلیل الگوی زیبای تاریکیشان شناخته می‌شوند.

 

ستاره‌های آبی رنگ متعددی را می‌توان در این تصویر دید. ستاره‌هایی که نور آن‌ها از غبار قهوه‌ای رنگ پشت سرشان بازتاب می‌شود.

 

ستاره‌های دیگری وجود دارند که به رنگ قرمز دیده می‌شوند. این ستاره‌ها درون یا در پس غبار قرار دارند و در اصل آبی رنگ هستند. ولی نور آن‌ها در اثر گذر از غبار متراکم به رنگ قرمز در می‌آید. نور بعضی ستارگان دیگر هم اصلا نمی‌تواند از سحابی رد شود. هرچند که این منظره خیلی آرام و زیبا به نظر می‌رسد، ولی در حقیقت فضایی کاملا متلاطم و متشنج دارد. دلیلش این است که در جای جای این سحابی گازها در حال متراکم شدن هستند تا ستاره‌های جدید بوجود آید. این ستاره‌ها هم به نوبه‌ی خود گازهای جدیدی را بوجود می‌آورند.

 

اخبارعلمی,خبرهای علمی,ناسا

 

اخبار علمی - دیجی کالا مگ