دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تصویر سه بعدی ناسا از کانال آب باستانی در مریخ



اخبار,تصاویر سه بعدی کاوشگر اکتشافی مریخ,زندگی در مریخ

تصویر سه بعدی ناسا از کانال آب باستانی در مریخ

کانال های آب باستانی بر سطح سیاره سرخ با استفاده از تصاویر سه بعدی کاوشگر اکتشافی مریخ (MRO) بازسازی شده‌اند.

به گزارش ایسنا, تصاویر سه بعدی از کانال های باستانی بر سطح مریخ، شواهدی از جریان آب بر سطح سیاره سرخ در 500 میلیون سال قبل را نشان می دهد.

در تصاویر سه بعدی کاوشگر اکتشافی مریخ (MRO) جریان آب بر سطح این سیاره به بزرگی جریان مواد مذاب باستانی در شمال غرب اقیانوس آرام دیده می شود.

«گرت مورگان» از زمین شناسان مرکز تحقیقات زمین و سیارات در موزه ملی هوافضا واشنگتن تأکید می کند: این تصاویر میزان دقیق فرسایش که باعث ایجاد این کانال ها شده اند را نشان می دهد و مشخص می کند که عمق کانال ها دست کم دو برابر بیشتر از محاسبات قبلی است.

این کانال های باستانی در بخش Elysium Planitia‌ بعنوان یک دشت وسیع در امتداد خط استوای مریخ و منطقه آتشفشانی جوان سیاره دیده می شود.

فعالیت آتشفشانی گسترده در طول چندین میلیون سال گذشته، بخش وسیعی از منطقه Elysium Planitia را با مواد مذاب پوشانده و سیستم کانال های آب Marte Vallis بطول 997 کیلومتر را مدفون کرده است.

ناسا برای تهیه نقشه سه بعدی این کانال ها از رادار سطحی مدارگرد مریخ (SHARAD)‌ استفاده کرده است که دو فاز مختلف شکل گیری را نشان می دهد؛ فاز نخست شامل مجموعه ای از شاخه های کوچک تر هستند که در حال حاضر در نزدیکی کانال اصلی قرار دارند و فاز دوم شامل کانال هایی عمیق و پهن است.

«لین کارتر» از محققان مرکز پوراز فضایی گودارد ناسا خاطر نشان می کند: رادار سطحی با بازتاب امواج رادیویی امکان مشاهده لایه های چند گانه عمقی را فراهم کرده است؛ تهیه این نقشه سه بعدی، اهمیت رادارهای مداری برای بررسی میزان جریان آب بر سطح مریخ و مناطق فراتر از دو قطب را نشان می دهد./خبرگزاری ایسنا

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

تصویر سه بعدی کاوشگر اکتشافی مریخ

 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

تصویر سه بعدی از کانال‌های آب باستانی بر سطح مریخ

 


ویدیو مرتبط :
ناسا | اندازه گیری اقیانوس باستانی مریخ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آخرین تصویر از مریخ نورد بازنشسته ناسا



 

 

آخرین تصویر از مریخ نورد بازنشسته ناسا

 

در این نما که به تازگی توسط مدارگرد شناسایی مریخ، ام.آر.او از دهانه گوساو گرفته شده، مریخ نورد اسپیریت را می بینید که همچون مرواریدی در میان غبار سرخ رنگ سطح مریخ می درخشد.

اسپیریت که از آوریل ۲۰۰۹ / اردیبهشت ۱۳۸۸ در شن های نرم این منطقه به دام افتاده بود و پس از تلاش های زیاد دانشمندان ناسا نتوانست از این تله شنی آزاد شود، آخرین بار در مارس ۲۰۱۰ / فروردین ۱۳۸۹ با زمین ارتباط برقرار کرد؛ اما پس از آن که نتوانست برخلاف سالیان قبل از سرمای سخت سیاره سرخ جان سالم به در ببرد و به تماس های مکرر مهندسان ناسا پاسخ دهد، هفته گذشته رسما بازنشست شد.

اگر دوست دارید بدانید دکتر فیروز نادری، مدیر ایرانی جی.پی.ال ناسا و مدیر وقت برنامه های مریخ نورد اسپیریت و آپورتونیتی در مورد بازنشستگی این مریخ نورد چه نظری دارد، اینجا را کلیک کنید.... /  خبر آنلاین