دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تصویر زیبای ناسا از پوشش ابر در زمین



دانشمندان ناسا با ترکیب اطلاعات ارسالی ماهواره آکوا از سال 2002 / 1381 تاکنون، وضعیت ابری بودن آسمان زمین را مشخص کرده‌اند. به گفته آن‌ها آسمان زمین معمولا ابری است.

تصویر زیبای ناسا از پوشش ابر در زمین

پژوهشگران مرکز پروازهای فضایی گدارد ناسا برای تهیه این تصویر نهایی، متوسط پوشش ابر را بر فراز نقاط مختلف زمین طی 12 سال گذشته اندازه‌گیری و در این تصویر با طیف رنگی نمایش داده‌اند. نواحی فاقد ابر به رنگ آبی تیره دیده می‌شوند. سایه‌های روشن‌تر نشان‌دهنده پوشش بالاتر ابر است و درنهایت بیشترین میزان ابری بودن مناطق با رنگ سفید مشخص شده است.

در نگاه اول، سه ناحیه مهم در این نقشه به چشم می‌خورد. نخست، نوار سفیدرنگی است که در نزدیکی استوا کشیده شده و به‌موازات آن و در فاصله دورتر، دو نوار پهن‌تر در نیم‌کره شمالی و جنوبی امتداد یافته‌اند.

به نظر می‌رسد عامل اصلی پدید آمدن نوار مرکزی، الگوهای بزرگ‌مقیاس چرخش هوای مناطق حاره‌ای است که هوا را به‌سوی استوا می‌راند. هوای گرم به‌سوی ارتفاعات بالاتر و خنک‌تر حرکت می‌کند و با آزاد کردن رطوبت، باعث پدید آمدن توده‌های ابر و کمربندی از طوفان‌های حاره‌ای در نواحی استوایی می‌شود.

الگوهای هوایی قطبی و میانی نیز اثر مشابهی بر شکل‌گیری ابرها در عرض‌های میانی شمالی و جنوبی دارند و لکه‌های سفید روی اروپای شمالی حاصل آن‌هاست.

آسمان صحرای آفریقا، شبه‌جزیره عربستان، آفریقای جنوبی و استرالیا هم ازآن‌ رو صاف و بدون ابر است که هوا به‌جای حرکت رو به بالا، پایین می‌آید و درنتیجه ابرها نمی‌توانند شکل بگیرند.

ابرها به‌جز بارندگی و انتقال آب به نواحی مختلف خشکی، نقش مهمی نیز در کنترل دمای زمین بر عهده دارند. اگر بازتاب نور خورشید از سطح ابرها نبود، دمای سطح زمین بالاتر از مقدار کنونی‌اش می‌شد و شرایط را برای بقای حیات در سطح زمین ناممکن می‌کرد. برخی کارشناسان حدس می‌زنند که گرمایش جهانی، اثر سپر حفاظتی ابرها را در برابر تابش خورشید تضعیف کرده است.

اخبارعلمی - خبرآنلاین

 


ویدیو مرتبط :
تصویر گرفته از(یوفو)دربیرون ازجو زمین توسط ناسا(2013)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تصویر زیبای ناسا از ریگ‌های روان مریخ



تصویر زیبای ناسا از ریگ‌های روان مریخ

دوربین آزمایشات علمی ناسا با وضوح تصویری بالا موفق به شكار تصویری فوق‌العاده از ریگ‌های روان یكی از دشت‌های قطب شمال مریخ‌ شده است.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

 این دشت در ارتفاعی بالغ بر 73 درجه واقع شده و بالاتر از محل فرود Mars Phoenix متعلق به ناسا است كه در سال 2008 و در ناحیه 68 درجه شمالی بر روی سطح این سیاره نشست.

ریگزارهای باراچان پدیده‌یی شناخته شده بر روی سطح مریخ بوده و نمونه‌های مشابهی از این دست بر روی زمین نیز قابل مشاهده است. باراچان‌‌ها با حركت هوا نیز سرگردان می‌شوند.

مریخ از لحاظ جغرافیایی بدون تحرك و "مرده" نیست. این سیاره شاید میزبان مناسبت‌های زمین‌شناسی همچون زمین نباشد اما چشم‌انداز آن توسط بادها و تغییرات فصلی شكل داده می‌شود و این وعده را می‌دهد كه هر مسافری به مریخ (ربات یاانسان) شاهد دنیایی دینامیك و جذاب برای تفحص در سیاره سرخ خواهد بود./ایسنا