تصویر روشن‌ترین و واضح‌ترین کهکشان/ وسوسه شمردن تمام ستاره‌ها

درحالی که همه ما به مشاهده تصاویری زیبا از کهکشانهای دور عادت کرده ایم، محققان ناسا تصاویری از روشنترین و واضحترین کهکشانی منتشر کرده اند که تاکنون کشف شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، کشف کهشکان جدید به قدری غیرقابل باور بود که محققان از آن با عنوان کهکشان درخشنده یاد کرده اند و به رغم اینکه با زمین چند میلیون سال نوری فاصله دارد این تصویر به قدری روشن و واضح است که مخاطب برای شمردن ستاره های آن وسوسه می شود.

واضح‌ترین کهکشان, روشن ترین واضح‌ترین کهکشان, اخبار

تصویر کهکشان درخشنده به قدری واضح است که شمردن تک تک ستاره های آن تقریبا ممکن است
آبشار روشنی از ستاره های کهکشان ESO 318-13 که توسط تلسکوپ فضایی هابل متعلق به ناسا و سازمان فضایی اروپا است مشاهده شده است.
کهکشانها عمدتا فضاهای خالی هستند و ستاره های داخل آن تنها حجم کوچکی را اشغال کرده اند. اگر یک کهکشان بیش از حد غبارآلود نباشد می تواند نوری که از پس زمینه آن حاصل می شود را منعکس کند. این امر مشاهده کهکشانهایی که گویی روی هم قرار گرفته اند را نسبتا متداول می کند.

واضح‌ترین کهکشان, روشن ترین واضح‌ترین کهکشان, اخبار

این تصویرنشان دهنده پدیده های رنگی و روشن در آسمان شب است

این کهکشان میان یک مجموعه وسیع از اشیاء روشن کیهانی قرار گرفته است.

سازمان فضایی اروپا طی بیانیه ای گفت: نکته ای که بیش از سایر موارد توجه برانگیز است، قسمت نزدیک به مرکز این تصویر است که شبیه یک ستاره بسیار روشن در داخل کهکشان ESO 318-13 است. درحالی که آنچه به نظر یک ستاره بسیار روشن به نظر می رسد تنها یک خطای دید است.

این بیانیه می افزاید: این ستاره در حقیقت در کهکشان راه شیری، کهکشان ما، قرار دارد و به قدری نور آن روشن است که به نظر نزدیک به کهکشان ESO 318-13 می رسد.

همچنین صفحات درخشان دیگری نیز در این قاب تصویر وجود دارد که کهکشانهای دوردست هستند.

در گوشه راست تصویر یک کهکشان بیضی شکل به وضوح مشاهده می شود، این کهکشانی است که بسیار بزرگتر و دورتر از کهکشان ESO 318-13 است.

نکته جالب تر این که محققان با نگاه به کهکشان ESO 318-13 یک کهکشان مارپیچی دوردست یافته اند که امیدوارند روزی آن را با جزئیات مورد مطالعه قرار دهند... / خبرگزاری مهر

‫کهکشان راه شیری: یک میلیارد ستاره در یک تصویر!‬‎

واضح‌ترین تصویر از صفحه غبارآلود اطراف ستاره پیر

اخبارعلمی,خبرهای علمی,ستاره

تیمی از ستاره‌شناسان با استفاده از نیروی کامل تداخل‌ سنج تلسکوپ بسیار بزرگ (VLTI) در رصدخانه پارانل سازمان فضایی اروپا در شیلی، واضح‌ترین تصویر از صفحه غبارآلود اطراف یک ستاره پیر را ثبت کرده‌اند که نشان می‌دهد صفحات اطراف ستارگان پیر مشابه نمونه‌های اطراف ستارگان جوان هستند.

به گزارش ایسنا، بسیاری از ستارگان با نزدیک شدن به پایان عمرشان صفحات ثابتی از غبار و گاز را در اطراف خود ایجاد می‌کنند. این صفحات شبیه صفحه‌های اطراف ستارگان جوان هستند. تاکنون ستاره‌شناسان نتوانسته بودند این دو نوع را که در ابتدا و انتهای چرخه حیات ستاره‌ای شکل می‌گیرند، با هم مقایسه کنند.

محققان یک سیستم ستاره‌ای پیر در حدود 4000 سال نوری از زمین را در صورت‌ فلکی بادبان بررسی کردند. این سیستم دوتایی از یک ستاره غول‌پیکر قرمز که ماده در صفحه اطراف پخش کرده و یک ستاره معمولی‌تر در نزدیکی آن تشکیل شده است.

محققان با ترکیب نور چند تلسکوپ VLTI توانستند تصویری با وضوح بسیار بالا بدست بیاورند. این وضوح در مقایسه مانند توانایی تعیین اندازه و شکل یک سکه کوچک از فاصله 2000 کیلومتری است.

لبه داخلی حلقه غبار که برای نخستین بار در این مشاهدات دیده شده، به خوبی با سرآغاز مورد انتظار صفحه غبار مطابقت دارد.

محققان دریافتند که صفحه‌های اطراف ستارگان پیر بسیار شبیه نمونه‌های تولید کننده سیاره در اطراف ستارگان جوان هستند.

این تحقیق در مجله Astronomy & Astrophysics منتشر شده است.