دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

(تصاویر) "دست فضایی" از تلسکوپ ناسا




اخبار علمی - (تصاویر) "دست فضایی" از تلسکوپ ناسا

 ابری عظیمی از مواد خارج شده از یک ستاره که توسط تلسکوپ فضایی NuSTAR رصد شده، ساختاری از پرتوهای اشعه ایکس پر انرژی است که تداعی کننده تصویر یک دست در فضا است.

به گزارش ایسنا، این نمای کیهانی که اصطلاحا «دست خدا» (Hand of God)‌ نامیده می‌شود، یک ستاره منفجر شده و ابر عظیمی از مواد خارج شده از آن را نشان می‌دهد.

پیش از این، رصدخانه اشعه ایکس چاندارا، پرتوهای کم انرژی پرتو ایکس به رنگ‌های سبز و قرمز را رصد کرده بود و در تصویر جدید تلسکوپ فضایی NuSTAR، پرتوهای پر انرژی پرتو ایکس به رنگ آبی مشاهده شده است.

«فیونا هریسون»، محقق اصلی تلسکوپ NuSTAR از موسسه فناوری کالیفرنیا تأکید می‌کند: این نمای منحصربفرد، یک باد تپ‌اختر تولید شده توسط باقی مانده متراکم یک ستاره منفجر شده را نشان می‌دهد.

چیزی که پس از انفجار ستاره و خروج ابر عظیمی از مواد باقی می‌ماند، یک تپ‌اختر موسوم به PSR B1509-58 است که هفت بار در ثانیه در حال چرخش بوده و باعث وزیدن باد پرقدرتی از ذرات می‌شود.

این ذرات در تعامل با میدان‌های مغناطیسی اطراف، پرتوهای پر انرژی ایکس به شکل یک دست را شکل می‌دهند.

ابر قرمز بالای انگشتان دست، یک ساختار مجزا موسوم به RCW89 است که یک پرتو کم انرژی ایکس است. بخش سبز رنگ نیز پرتوهای کم انرژی ایکس هستند، اما بخش آبی رنگ، پرتوهای پر انرژی ایکس محسوب می‌شوند.

در تصویر رصد شده توسط تلسکوپ NuSTAR، انرژی پرتو ایکس در طیفی بین 7 تا 25 کیلو الکترون‌ولت است، درحالی که پرتوهای ایکس رصد شده توسط تلسکوپ چاندرا طیفی بین 0.5 تا 2 کیلو الکترون‌ ولت است.

تپ‌اختر «دست خدا» نمونه ای از پدیده روانی پاریدولیا (pareidokia) است که امکان مشاهده و درک اشکال آشنا در تصاویر مبهم را فراهم می‌کند.

 

اخبار,اخبار علمی,تصویر جدید تلسکوپ فضایی ناسا

اخبار علمی - ایسنا 


ویدیو مرتبط :
پروژه جدید ناسا برای ساخت تلسکوپ فضایی عظیم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیامک جالب ناسا/ ایستگاه فضایی را بدون تلسکوپ ببینید



ناسا به مناسبت دوازدهمین سالگرد حضور دانشمندان در ایستگاه بین المللی فضایی، خدمات جدید پیامکی ارائه کرده است که امکان مشاهده ایستگاه بین المللی فضایی را در حال عبور از بالای خانه ها بدون تلسکوپ فراهم می آورد.
به گزارش خبرگزاری مهر، زمانی که ایستگاه بین المللی فضایی از بالای خانه تان می گذرد، ناسا پیامکی با عنوان " ایستگاه را ببینید" به تلفن همراهتان ارسال می کند.
ایستگاه بین المللی فضایی سومین جرم نورانی در آسمان پس از خورشید و ماه است با این حال اغلب مردم هنوز نمی دانند این آزمایشگاه در حال عبور از چه محلی در آسمان است.
ناسا به افرادی که برای این خدمات نام نویسی کرده باشند، چند ساعت پیش از آنکه بتوانند ایستگاه فضایی را در آسمان ببینند، پیامک و یا ایمیل می زند.
بر اساس اعلام این سازمان، مردم وقتی بدانند باید کجای آسمان را نگاه کنند می توانند بدون استفاده از تلسکوپ این آزمایشگاه فضایی گردان را ببینند.
ویلیام گرستنمایر - مدیر اکتشافات و عملیات های انسانی ناسا می گوید: در حال انجام اقدامات علمی در ایستگاه فضایی هستیم که می تواند به بهبود زندگی بر روی زمین کمک کرده و راه را برای اکتشافات آینده در اعماق فضا هموار سازد.
وقتی که آسمان صاف است ایستگاه بین المللی مانند نقطه نورانی که با سرعت حرکت می کند، دیده می شود.
علاقمندان می توانند برای دریافت این خدمات به پایگاه اینترنتی http://spotthestation.nasa.gov/مراجعه کنند.... / خبرگزاری مهر