دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تصاویری از طرح مفهومی زیردریایی‌ هسته‌ای بالستیک در انگلیس



اخبار,اخبار علمی,زیردریایی موشکی هسته‌ای بالستیک

 

اخبار علمی - تصاویری از طرح مفهومی زیردریایی‌ هسته‌ای بالستیک در انگلیس

وزارت دفاع انگلیس درصدد ساخت نسل آینده زیردریایی‌های هسته‌ای بالستیک است.

به گزارش ایسنا ، به عنوان بخشی از برنامه جایگزین‌کردن «تردینت» (Trident)، وزارت دفاع انگلیس تصویری مفهومی را از زیردریایی موشکی هسته‌ای بالستیک آینده و متعلق به نیروی دریایی این کشور ارائه داده است.

این برنامه با انعقاد دو قرارداد با شرکت «دریایی- زیردریایی‌های سیستم‌های BAE» به ارزش 76 میلیون دلار و 60 میلیون دلار دنبال می‌شود تا این شرکت کار طراحی اولیه زیردریای‌های هسته‌ای موسوم به رده «جانشین» (Successor) را آغاز کند.

این زیردریایی‌ها قرار است تا سال 2028 جایگزین ناوگان مسن سامانه‌های رده «ونگوارد» (Vanguard) شوند.

چهار زیردریایی‌ مجهز به موشک بالستیک «تردینت» و متعلق به رده ونگوارد از سال 1993 به عنوان جزء کلیدی سیاست «بازدارندگی مستقل هسته‌ای» (IND) در خدمت ارتش انگلیس بوده‌اند.

کلاس ونگوارد که در طول جنگ سرد به عنوان جایگزینی برای زیردریایی‌های «پلاریس» متعلق به کلاس «رزولوشن» به کار می‌رفت، هم‌اکنون خود نیاز به جایگزین‌شدن دارد.

از سال 2011، وزارت دفاع انگلیس در حال اجرای رهنمودهای پارلمان با هدف جایگزین‌کردن زیردریایی‌های کنونی تریدنت بوده است.

تصویر مفهومی ارائه‌شده توسط این وزارتخانه تقریبا طراحی نهایی گزارش شده است.

بنا بر اعلام وزارت دفاع انگلیس، سامانه‌های آینده بزرگ‌تر، مخفی‌تر، پیچیده‌تر و امن‌تر از ونگوارد خواهند بود و از سال 2028 تا اواسط دهه 2060 فعالیت خواهند کرد.

با این حال، تعداد و چگونگی آرایش‌ آنها هنوز تا زمانی که پارلمان تصمیم نهایی را در سال 2015 اتخاذ نکند، مشخص نیست.

زیردریایی‌های «جانشین» با استفاده از رآکتور هسته‌ای «رولز-رویس PWR3» نیرودهی می‌شوند و برای تمامی عمر، این سامانه‌ها نیاز به سوخت‌گیری مجدد نخواهند داشت.

شیوه‌های طراحی و ساخت سیستم‌های جدید بر اساس شیوه‌های طراحی زیردریایی‌های جنگنده رده Astute که هم‌اکنون در حال ساخت هستند، خواهد بود.

وزارت دفاع انگلیس اعلام کرده درس‌هایی که از ساخت «استوت» گرفته می‌شود، کمک می‌کند «جانشین» در مقایسه با زیردریایی‌های کوچک‌تر، در مدت زمان کمتری ساخته شود.

در درون زیردریایی «جانشین» جدید، 12 تیوب موشکی به جای 16 عدد مورد استفاده حال حاضر، خواهد بود و مانند سامانه‌های کنونی، «جانشین» به حمل موشک‌های تردیدنت D5 خواهد پرداخت.

گرچه موشک‌های «تریدنت» از امریکا خریداری خواهند شد، کلاهک‌های هسته‌ای و خودروهای ورود مجدد، در انگلستان ساخته می‌شوند.

پارلمان هنوز در خصوص این برنامه تصمیمی نگرفته، اما اخیرا قراردادهای مرتبط با آن‌ منعقد شده‌اند، زیرا طراحی زیردریایی‌های جدید به معنای اجرای برنامه‌های مقدماتی حتی پیش از تصویب طرح است.

اخبار,اخبار علمی,زیردریایی موشکی هسته‌ای بالستیک

 

اخبار,اخبار علمی,زیردریایی موشکی هسته‌ای بالستیک

اخبار علمی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
طرح مفهومی ناسا برای ساخت زیردریایی های فضایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طرح فرانسه، آلمان و انگلیس برای دوره پس از توافق هسته‌ای چیست؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1

ترسیم مختصات دوران پس از توافق، یکی از مهمترین دغدغه های مذاکره کنندگان هسته ای و بازیگران مؤثر در ساختار فعلی نظام بین الملل است. در این مسیر علاوه بر مذاکره کنندگان، دو گروهِ حامیان توافق و مخالفان توافق به دنبال نقش آفرینی در ترسیم و چینش این‌ ساختار هستند. فرانسه، انگلیس و آلمان به عنوان سه عضو مؤثر در اتحادیه اروپا و گروه 1+5 سه نوع بازی متفاوت را برای دوران پس از توافق در پیش گرفته اند.

به گزارش تابناک، فرانسه، همواره علاقه‌مند است در قالب یک بازیگر مستقل در نظام بین‌الملل ایفای نقش نماید. این میل ذاتی در دوران حضور فرانسوا اولاند و لوران فابیوس در کاخ الیزه تشدید شده است. حتی پاریس از اینکه به عنوان یک بازیگر مخرب بازی دیگر بازیگران غربی را بر هم بزند ابایی ندارد؛ دقیقاً مانند اتفاقی که در مذاکرات هسته ای ژنو 2 رخ داد. با این حال، این بار فرانسوی‌ها قدرت مانور و ریسک پذیری خود در خصوص بر هم زدن مذاکرات هسته ای‌ را تا حدود زیادی از دست داده اند.

فرانسه آگاه است که تبدیل شدن به چهره خاص در وین برای کاخ الیزه هزینه زاست و محبوبیت 14درصدی اولاند در فرانسه که ناشی از وضعیت نامناسب برنامه‌های اقتصادی است فضای مناسبی برای برهم زدن اتحادجمعی ایجاد نمی کند؛ لذا لوران فابیوس یهودی زاده در مقابل دوربین رسانه‌ها چهره تندخو، نرمش ناپذیر و تندروانه از خود به نمایش می گذارد تا در دوران پسا توافق بتواند روابط اقتصادی و سیاسی خود‌‌ را با سعودی‌ها و یهودی‌ها حفظ کند.

در واقع مواضع به ظاهر خصمانه فرانسه، متفاوت از مواضع وی در نشست‌ها و جلسات خصوصی با تیم مذاکره کننده ایرانی است، به گونه ای که در یکی از جلسات در خصوص یکی از موضوعات که فرانسه همواره سنگ اندازی می کرد، جان کری به ظریف وزیرخارجه کشورمان گفته بود، خودتان فابیوس را راضی کنید! جالب است وقتی که وزیرخارجه فرانسه به جلسه آمده بود، به راحتی مواضع ایران را پذیرفت و همین رویکرد زیگزاگی و سینوسی منجر به نارضایتی شدید کری از وزیر امور خارجه فرانسه شد.

آلمان، ظاهراً بازیگر میانه روی‌ مذاکرات است و به دلیل گره خوردگی اقتصادی چند دهه اخیر بین ایران و آلمان هیچ گاه این عضو مهم گروه 1+5 مواضع تند و سلبی در پیش نگرفته است. برلین همواره تلاش کرده است، ‌دیدگاه‌های طرفین را به یکدیگر نزدیک کند. به عنوان مثال، هلگا اشمید، معاون آلمانی فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ـ‌که نقش هماهنگ کننده در مذاکرات ‌دارد نقش مهمی در این خصوص داشته است.

فرانک والتر اشتان مایر، وزیرخارجه آلمان در روزهای پایانی مذاکرات لوزان با اشاره به کوه‌های آلپ گفته بود که قله کوه همیشه سخت‌ترین مرحله برای رسیدن به نتیجه است و این سخن وی در آن روزها مثبت ترین واکنش وزرای خارجه حاضر در محل مذاکرات بوده است. فابیوس فرانسوی هم ‌روی نظرات مثبت مایر و دیدگاه‌های خنثی ‌هاموند حساب ویژه ای باز کرده است که در صورت توافق نهایی به دوستان سعودی و یهودی خود اعلام کند که تلاش خود را برای عدم توافق کرده است؛ اما انگلیس و آلمان برای تحقق عدم توافق به پاریس کمک نکردند!

انگلیس، نقش یک بازیگر خنثی و در عین حال تأیید کننده مواضع ایالات متحده آمریکا را در مذاکرات دارد. اساساً سیاست خارجی لندن طی دهه‌های اخیر بر پایه‌ همبستگی استراتژیک و تاکتیکی با واشنگتن بنا نهاده شده است. به طور کلی، سیاست یکی به نعل و یکی به میخ انگلیس موجب شده است که دولت محافظه‌کار فعلی انگلیس، یک بازیگر خنثی و بدون ایفای نقش مستقیم در مهمترین مذاکرات فعلی نظام بین‌الملل باشد.

هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس پس از ورود به هتل محل مذاکرات با بیان اینکه هر دو طرف باید قدم‌هایی بردارند تا به توافق برسیم همچنان سیاست بدون ایفای نقش فعال خود را تداوم بخشید. به نظر می رسد آلمان، انگلیس و فرانسه برای دوران پسا توافق سه مسیر متفاوت انتخاب کرده اند تا در مجموع اتحادیه اروپا در پایان این مذاکرات متضرر نشود.

رژیم اسرائیل، بازیگر فعال مخالف دستیابی ایران به توافق با گروه 1+5 به نوعی دچار از هم گسیختگی در دیدگاه و عدم توازن در محیط داخلی خود است. در این خصوص، تفاوت چندانی میان احزاب راستگرا و چپگرا در تل آویو متصور نیست. اسحاق هرتزوگ، رقیب نتانیاهو اخیراً از همسویی با نتانیاهو در تقابل با فعالیت‌های هسته ای صلح آمیز کشورمان سخن گفته است؛ اما گویا به یاد ندارد در دوران انتخابات، مواضع سختی در این حوزه علیه نخست وزیر رژیم صهیونیستی گرفته باشد‌.

این امر نشان می دهد رژیم صهیونیستی دچار بحران و سردرگمی در ‌مواضع علنی و غیر علنی خود در قبال مذاکرات هسته ای شده است. لابی لیبرال یهودی(جی استریت ) ‌هر لحظه تغییر موضع می دهد و لابی تندرو حزب لیکود نیز مواضع نامتوازن و پارادوکسیکالی را در ارتباط با حامیان و شرکای سنتی غربی خود در پیش گرفته است. این ناهماهنگی‌ها به حوزه رقابتی آیپک و جی استریت در ایالات متحده آمریکا هم کشیده شده است. در واقع رژیم صهیونیستی تکلیف خودش را با توافق احتمالی نمی داند و هیچ برنامه ای برای دوران پسا توافق ندارد.

آنچه واضح و مبرهن است، اینکه هرچند بازیگرانی مانند ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران برای دوران پسا توافق میان خود برنامه مشخص دارند، ‌حامیان و مخالفان توافق نظاره گر رفتار این دو کشور بوده و در صددند بازی آتی خود در دوران پسا توافق را حول این متغیر مستقل (‌توافق هسته ای‌) تعریف و تنظیم کنند. 

اخبار سیاست خارجی - تابناک