دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تشعشعات رادیواکتیو هرروز جهان را آلوده‌تر می‌کنند


استخراج و تولید اورانیوم، استفاده‌های تسلیحاتی و غیرنظامی، سوانح گوناگون و همچنین افزایش زباله‌های اتمی سبب شده که میزان تشعشعات رادیواکتیو در سراسر جهان شدت یابد؛ اشعه‌هائی که خطرات آن‌ها را نمی‌توان دست کم گرفت.

 
 
 

صبح بخیر: استخراج و تولید اورانیوم، استفاده‌های تسلیحاتی و غیرنظامی، سوانح گوناگون و همچنین افزایش زباله‌های اتمی سبب شده که میزان تشعشعات رادیواکتیو در سراسر جهان شدت یابد؛ اشعه‌هائی که خطرات آن‌ها را نمی‌توان دست کم گرفت.

بیش از ۲ هزار انفجار اتمی

از سال ۱۹۴۵ تا کنون بیش از دو هزار انفجار اتمی صورت گرفته است. ایالات متحده آمریکا پس از پایان جنگ جهانی دوم ۱۰۳۹ بمب اتمی، شوروی سابق (روسیه) ۷۱۸ بمب، فرانسه ۱۹۸ بمب، بریتانیا و چین هر یک ۴۵ بمب، هند و کره شمالی هر یک سه بمب و پاکستان ۲ بمب اتمی به انفجار رسانده‌اند. ده‌ها هزار انسان تا کنون بطور مستقیم تحت آلودگی اشعه‌های رادیواکتیو آلوده قرار گرفته‌اند.

تشعشعات رادیواکتیو هرروز جهان را آلوده‌تر می‌کنند

سال ۱۹۴۵ و انفجار بمب اتمی در هیروشیما

بین ۱۴۰ هزار تا ۳۵۰ هزار نفر جان خود را در نخستین ماه‌های پس از انفجار بمب اتمی در هیروشیما از دست دادند. در سال‌های پس از این فاجعه نیز میزان سرطان، بیماری‌های قلبی و کبد و همچنین تغییرات هورمونی و کروموزمی در هیروشیما افزایش یافت. امروزه نیز میزان ابتلا به سرطان خون در بین ساکنان هیروشیما بیشتر از ساکنان دیگر شهرهای ژاپن است.

تشعشعات رادیواکتیو هرروز جهان را آلوده‌تر می‌کنند

انجام بیش از یکهزار آزمایش اتمی در صحرای نوادا

آزمایش‌های اتمی که بین‌ سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۹۲ در مرکوری (صحرای نوادا) انجام گرفت، آلودگی بسیاری از مناطق آمریکا به تشعشات رادیواکتیو را به دنبال داشت. در دندان‌های شماری از کودکان حتی استرانسیم رادیواکتیو کشف شد و موارد ابتلا به سرطان نیز افزایش یافت. در سال‌های ۱۹۶۳ تا ۱۹۹۲ آزمایش‌ها بشکل زیرزمینی صورت می‌گرفتند، اما بروز سوانح سبب می‌شد که غبارهای آلود به تشعشعات رادیواکتیو به بیرون رخنه کند.

تشعشعات رادیواکتیو هرروز جهان را آلوده‌تر می‌کنند

مجتمع اتمی سلافیلد

از سال ۱۹۵۲ به بعد بود که اولین راکتورهای مجتمع اتمی سلافیلد پلوتونیوم مورد نیاز بریتانیا برای ساخت بمب اتمی را تامین کردند. از سال ۱۹۵۶ از این مجتمع هسته‌ای برای تولید برق استفاده شد. در سال ۱۹۵۷ یکی از راکتورهای مجتمع مزبور دچار آتش‌سوزی شد. سوانح بیشماری که بعدها روی داد نیز سبب آلودگی خاک و آب دریای منطقه به رادیواکتیو شد. میزان ابتلای کودکان کارگران این مجتمع به سرطان خون نیز بالاست.

تشعشعات رادیواکتیو هرروز جهان را آلوده‌تر می‌کنند

مرگ در پی استخراج اورانیوم

منطقه ویسموت که در شرق آلمان قرار دارد، در سال‌های ۱۹۴۶ تا ۱۹۹۰ سومین معدن بزرگ اورانیوم و تامین‌کننده برنامه هسته‌ای شوروی سابق محسوب می‌شد. طبق آمار اداره حفاظت از آلودگی به تشعشعات خطرناک، از هر ۸ کارگر این معدن یکی بر اثر تشعشعات رادیواکتیو جان خود را از دست داده است. به این ترتیب شمار قربانیان بر ۷ هزار نفر بالغ می‌شده است. موارد ابتلا به سرطان ریه نیز در این منطقه بالاست.

تشعشعات رادیواکتیو هرروز جهان را آلوده‌تر می‌کنند

شهری مخفی

مجتمع اتمی Tmosk-7 در سیبری که به شهری اتمی می‌ماند و تا سال ۱۹۹۲ نیز وجود آن مخفی نگاه داشته شده بود، در سال ۱۹۹۳ دستخوش انفجار گردید. تشعشات پلوتونیوم و سزیم رادیواکتیو سبب آلودگی مناطقی از سیبری شد. در مجتمع‌های اتمی Tmosk-7 و Majak تا کنون دست کم ۳۸ سانحه بزرگ روی داده و سبب شده که در طول سال‌ها، صدهاهزار تن از کارگران و اعضای خانواده‌های آن‌ها به تشعشعات رادیواکتیو آلوده شوند.

تشعشعات رادیواکتیو هرروز جهان را آلوده‌تر می‌کنند

۱۹۷۹؛ سانحه‌ای اتمی در هاریس‌بورگ

ذوب شدن سوخت هسته‌ای در نیروگاه اتمی Three Mile Island در آمریکا در سال ۱۹۷۹ نخستین فاجعه بزرگ در راکتوری هسته‌ای پیش از فجایع چرنوبیل و فوکوشیما محسوب می‌شود. مقادیر زیادی از تشعشعات رادیواکتیو سبب آلودگی محیط زیست شد. تحقیقات از بالا بودن میزان سرطان در این منطقه سخن می‌گویند. تحقیقات متقابلی که از سوی صنایع اتمی انجام گرفته، این نکته را رد می‌کنند.

تشعشعات رادیواکتیو هرروز جهان را آلوده‌تر می‌کنند

فاجعه چرنوبیل در سال ۱۹۸۶

این دوقلوها بعد از فاجعه چرنوبیل به دنیا آمده‌اند. پدر آن‌ها یکی از کارکنانی بود که پس از فاجعه در تلاش جلوگیری از گسترش تشعشعات بودند و مادر آن‌ها نیز ساکن شهر آلوده چرنوبیل. ذوب شدن سوخت هسته‌ای و همچنین انفجار رآکتورها سبب شد که مقادیر زیادی از تشعشعات رادیواکتیو به بیرون رخنه کند و مناطق زیادی را غیرقابل سکونت سازد. شمار قربانیان چرنوبیل بر بیش از ۱۵ هزار نفر بالغ می‌شود.

تشعشعات رادیواکتیو هرروز جهان را آلوده‌تر می‌کنند

فاجعه فوکوشیما در سال ۲۰۱۱

در سال ۲۰۱۱ بود که ذوب شدن سوخت هسته‌ای در نیروگاه فوکوشیما شدیدترین آلودگی آب‌های اقیانوس‌های جهان به تشعشعات رادیواکتیو را به دنبال داشت. افزون بر قربانیان مستقیم این سانحه، گفته می‌شود که بین ۲۲ هزار تا ۶۶ هزار نفر دیگر بر اثر ابتلا به سرطان و پیامدهای فاجعه فوکوشیما جان خود را از دست داده‌اند. موارد ابتلا به سرطان تیروئید در بین کودکان نیز پس از این فاجعه افزایش یافته است.

تشعشعات رادیواکتیو هرروز جهان را آلوده‌تر می‌کنند

خطرات زباله‌های اتمی

تشعشعات رادیواکتیو زباله اتمی میلیون‌ها سال برجا خواهد بود. انباری نهایی که بتوان زباله اتمی را تا ابد در آنجا نگهداری کرد، وجود ندارد. آلمان انبارهای اتمی خود را همواره مورد بازسازی قرار می‌دهد و در این راه نیز میلیاردها یورو هزینه می‌کند.

تشعشعات رادیواکتیو هرروز جهان را آلوده‌تر می‌کنند

عراق؛ سرطان خون بر اثر مهمات آلوده

در جنگ خلیج فارس در آغاز دهه ۹۰ میلادی مهماتی مورد استفاده قرار گرفتند که در آن‌ها اورانیوم رقیق‌شده بکار رفته بود. این امر سبب شد تا مردم عراق تحت تاثیر تشعشعات اتمی قرار گیرند. در شهر بصره شمار نوزادان معلول و همچنین میزان ابتلا به سرطان از آن زمان افزایش داشته است. میزان ابتلای کودکان به سرطان حتی سه‌برابر شده است.

تشعشعات رادیواکتیو هرروز جهان را آلوده‌تر می‌کنند


ویدیو مرتبط :
هوای آلوده یا فرهنگ آلوده ....

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سازمان بهداشت جهانی: شهرهای ایران آلوده ترین شهرهای جهان



 

 

سازمان بهداشت جهانی: شهرهای ایران آلوده ترین شهرهای جهان

 

بر اساس گزارش جدید سازمان بهداشت جهانی از وضعیت آلودگی شهرهای جهان شهرهای ایران ، هند و پاكستان در میان آلوده ترین شهرهای جهان و شهرهای ایالات متحده و كانادا جزء پاك ترین شهرهای جهان از نظر وضعیت آلودگی هوا قرار گرفتند.

سازمان بهداشت جهانی در تازه ترین گزارش خود به بررسی وضعیت شهرهای جهان از نظر آلودگی هوا پرداخته است .

در این گزارش كلان شهرهای ایران جزء آلوده ترین شهرهای جهان و شهر اهواز از نظر وجود ذرات معلق در هوا كه كوچك تر از 10 میكرومتر هستند ، آلوده ترین شهر جهان شناخته شده است .

در این گزارش با اشاره به اینكه آلودگی هوا مسئول مرگ و میر سالانه بیش از 2 میلیون نفر انسان در كره زمین است تاكید شده كه سرمایه گذاری دولت ها در كاهش آلودگی هوا یك سرمایه گذاری زودبازده است كه تاثیرات آن به صورت كاهش مرگ و میر ها و بیماری های ناشی از آلودگی هوا و در نتیجه كاهش هزینه های درمان و دیگر هزینه ها ، به سرعت در جوامع درگیر با این پدیده قابل مشاهده خواهد بود.

در این گزارش كه بر مبنای اطلاعات آماری دولت ها بر اساس وضعیت وجود گرد و غبار و ذرات معلق كمتر از 10 میكرو متر در آسمان شهرهای بیش از 1100 شهر جهان تهیه شده ، شهر اهواز با میانگین وجود 372 میكرو گرم ذرات معلق كمتر از 10 میكرومتر در هر متر مكعب از هوا در صدر آلوده ترین شهرهای جهان قرار گرفته است.

در گزارش سازمان بهداشت جهانی دلیل اصلی آلودگی هوا در اهواز 1 میلیون و سیصد هزار نفری ، استانداردهای پایین خودروها و سوخت های مورد مصرف در آنها ، و آلودگی ناشی از كارخانجات صنعتی عنوان شده است.

شهر اولان باتور ( پایتخت مغولستان ) پس از اهواز دومین شهر آلوده جهان معرفی شده است . اولان باتور با دارا بودن 279 میكرو گرم ذرات معلق كمتر از 10 میكرومتر در هر متر مكعب از هوا در مكان دوم قرار دارد.

سنندج دیگر شهر آلوده جهان است كه با دارا بودن 254 میكرو گرم ذرات معلق كمتر از 10 میكرو متر در هر متر مكعب از هوا در مكان سومین شهر آلوده جهان قرار گرفته است.

در گزارش سازمان بهداشت جهانی دلیل اصلی آلودگی هوا در شهرهای ایران ، هند پاكستان و برخی دیگر از كشورهای در حال توسعه رشد صنعتی شدن ، كیفیت نامرغوب سوخت و خودروها و نیز آلودگی ناشی از نیروگاه های تولید برق عنوان شده است.

دو شهر كوچك از كانادا و آمریكا ( شهر وایت هورس كانادا و سانتا فه در ایالت نیو مكزیكو آمریكا) به ترتیب با دارا بودن 3 و 6 میكرو گرم ذرات معلق كمتر از 10 میكرو متر در یك متر مكعب از هوا جزء پاك ترین شهرهای جهان شناخته شده اند.

همچنین در این گزارش واشنگتن با دارا بودن 18 میكرو گرم ، توكیو با 23 و پاریس با 38 میكرو گرم ذرات معلق كمتر از 10 میكرو متر در هر متر مكعب از هوا جزء شهرهای نسبتا پاكیزه جهان طبقه بندی شده اند.../تحلیل:عصرایران