دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تشخیص عیوب تصویر در فتوشاپ



 

هیستوگرام,آموزش فتوشاپ

یكی از مهم‌ترین و پركاربردترین ابزارهایی كه فتوشاپ برای ویرایش ـ رتوش و بازسازی تصاویر در اختیار ما قرار داده، ابزار هیستوگرام است. باید توجه داشت كه این ابزار مختص فتوشاپ نبوده و در سایر نرم‌افزارهای گرافیك و ویرایش تصویر مانند lightroom، camera raw و... نیز وجود دارد.

 امروزه در بیشتر دوربین‌های دیجیتال نیز این بخش گنجانده شده و امكان تنظیم نور تصویر بلافاصله پس از ثبت تصویر یا حتی قبل از ثبت تصویر نیز فراهم آمده است. بنابراین می‌توان گفت تنظیم تصاویر بدون وجود هیستوگرام برای تشخیص عیب تصویر بسیار مشكل است. به عبارت ساده، هیستوگرام نموداری است كه محتوای نوری تصویر را برای ما نمایش می‌دهد. منظور از محتوای نوری مقادیر روشنایی و تاریكی تصویر است. هیستوگرام به ما مقدار پیكسل‌های تیره، روشن و خاكستری تصویر را نشان می‌دهد. توجه كنید كه هیستوگرام فقط مختص تصاویر سیاه و سفید نبوده، بلكه در تصاویر رنگی نیز می‌توانیم مقادیر روشنایی كانال‌های مختلف رنگی تصویر را مشاهده و در صورت نیاز، تنظیم كنیم. اما اصلا چرا نیاز داریم تا تنالیته روشنایی تصویر و تراكم پیكسل‌های تیره و روشن تصویر را بدانیم؟ آیا تاكنون تصاویر بی‌روح و یكنواختی را مشاهده كرده‌اید كه تضاد كمی بین بخش‌های تیره و روشن آن وجود داشته باشد؟ این در حالی است ‌كه آن تصویر، تصویر بسیار جذابی است اما به علت كنتراست پایین، جذابیت خود را از دست داده است. اینجاست كه نیاز به هیستوگرام و فهمیدن این‌كه چه بخشی از تصویر معیوب بوده و به تنظیم نیاز دارد، مهم است. این ابزار بسادگی به ما نشان می‌دهد آیا تراكم روشنایی‌های تصویر كم بوده یا تیرگی‌های تصویر نیازمند تنظیم است. هر دوی این عیب‌ها باعث ایجاد تصویر بی‌روح می‌شود. با تشخیص این عیوب در سریعترین حالت ممكن ابزار مناسب را انتخاب و تصویر را ترمیم می‌كنیم.

مشكل دیگری كه معمولا در تصاویر معیوب به چشم می‌خورد بسیار تیره یا روشن بودن تصویر است كه در این حالت جزئیات تصویر از بین رفته و تصویر كنتراست فراوانی به خود می‌گیرد.

مشاهده هیستوگرام در فتوشاپ
بیشتر بخش‌های هیستوگرام در ابزار level فتوشاپ نیز گنجانده شده است، اما با این همه در فتوشاپ از نسخه cs یك پالت مجزا برای هیستوگرام تعریف شده كه همراه با مشاهده تصاویر و استفاده از سایر ابزارها هیستوگرام نیز قابل مشاهده است. در نسخه‌های پیشین هیستوگرام به صورت یك فرمان فراخوانی شده و هنگام مشاهده آن سایر ابزارها قابل استفاده نمی‌شدند. در نسخه‌های جدید فتوشاپ شكل هیستوگرام به فرمان curve نیز اضافه شده و قابل مشاهده است، اما ساده‌ترین روش دسترسی به هیستوگرام و تنظیم تصویر با توجه به مقادیر آن، فرمان level است كه با فشار همزمان دكمه‌های ctrl+i یا از مسیر image‌/‌adjustment‌/‌level اجرا می‌شود. زیر نمودار هیستوگرام در قسمت output  level شیب رنگی از رنگ‌های سیاه مطلق تا سفید مطلق قرار گرفته كه فهمیدن رنگ هر سطح خاكستری با توجه به آن راحت‌تر می‌شود.

نمودار هیستوگرام در تصاویر عادی معمولا به صورت یك تپه سیاهرنگ دیده می‌شود كه از منتهی‌الیه سمت چپ تصویر سیاه مطلق شروع شده و در منتهی‌الیه سمت راست تصویر سفیدی مطلق به انتها می‌رسد. همان‌گونه كه می‌دانید بازه روشنایی تصاویر بین 256 سطح مختلف از 0 تا 255 گسترده شده و با كم‌شدن و كوچك‌شدن این تعداد سطوح تصاویر به صورت معیوب دیده خواهد شد. در یك تصویر ایده‌آل باید شروع هیستوگرام تصویر از منتهی‌الیه سمت چپ انجام گرفته و تا منتهی‌الیه سمت راست ادامه یابد و هیچ فاصله خالی ما بین انتهای هیستوگرام و انتهای پنجره (سیاهی و سفیدی مطلق) وجود نداشته باشد. شكل تپه‌ای هیستوگرام نمایانگر وجود تعداد كمی سیاهی ـ سفیدی مطلق و تعداد زیادی سطح خاكستری در تصویر است.

در هیستوگرام نمونه زیر مشاهده می‌شود كه نمودار در سمت چپ جمع شده و مقادیر آن نیز در منتهی‌الیه سمت چپ بسیار است.

این شكل بیان‌كننده تراكم پیكسل‌های تیره تصویر و از دست رفتن بخشی از جزئیات تصویر است. در نقطه مقابل هیستوگرام بالا هیستوگرام زیر بیانگر تصویری است كه تراكم پیكسل‌های روشن آن بیشتر بوده و جزئیات تصویر به علت زیاد بودن پیكسل‌های روشن از بین رفته است.

بدون وجود هیستوگرام امكان تشخیص دقیق مقدار پیكسل‌های از دست داده شده میسر نبوده و به صورت سعی و خطی باید برای ترمیم آن اقدام كرد. بعد از مشاهده هیستوگرام به كمك ابزارهای مناسبی چون level،curve،brightness & contrast و... نسبت به ترمیم تصویر خود اقدام كنیم.

معمولا ترمیم تصاویر در چند حالت زیر خلاصه می‌شود:

1ـ‌ تصاویر با هیستوگرام تپه‌ای جمع شده در سمت راست

2ـ‌ تصاویر با هیستوگرام تپه‌ای جمع شده در سمت چپ

3ـ‌ تصاویر با هیستوگرام تپه‌ای جمع شده در وسط بدون رسیدن به كناره‌ها

4ـ‌ تصاویر با هیستوگرام دره‌ای

روش‌های تشخیص حالت‌های فوق بدون دیدن هیستوگرام آنها به این شكل است:
1ـ‌ نتیجه این حالت تصویر با روشنایی زیاد است و نقاطی با رنگ سیاه خالص در داخل آن بچشم نمی‌آید

2ـ‌ نتیجه این حالت تصویر با تیرگی فراوان و بدون نقاطی با سفیدی خالص

3ـ‌ نتیجه این حالت تصویری با كنتراست پایین و بی‌روح است

4ـ‌ این نوع تصاویر دارای كنتراست بسیار بالا بدون وجود میان‌مایه‌ها در وسط است.

برای ترمیم حالت‌های یك تا سه راحت‌ترین راه استفاده از ابزار level است كه به كمك مثلث‌های كوچك موجود در سمت چپ و سمت راست هیستوگرام انجام می‌شود و كافی است آنها را به ابتدای شروع یا انتهای اتمام هیستوگرام منتقل كنیم تا تصویر تنظیم شود.

هیستوگرام,آموزش فتوشاپ

اما تصاویر نوع چهارم اندكی حالت پیچیده‌ داشته و به كمك فرمان level معمولا نتیجه زیاد مطلوبی حاصل نمی‌شود. برای تصحیح این نوع تصاویر بهترین روش استفاده از فرمان shadow & highlight است كه به صورت خودكار این‌گونه تصاویر را ترمیم كرده و البته می‌توانیم با جابه‌جایی اسلایدرهای آن، تصویر را در صورت نیاز به بهترین حالت ممكن برسانیم.

باید دقت كرد موارد گفته شده به عنوان عیوب تصاویر معمولی به شمار می‌رود و تصاویری كه در شرایط خاص مانند محیط برفی یا شب یا سایر موارد خاص گرفته می‌شود، به هیچ عنوان تابع شرایط فوق نبوده و بسته به نظر و تجربه فرد ترمیم با روش‌های دیگر انجام خواهد گرفت.

در نسخه cs6 فتوشاپ در صورتی كه پانل هیستوگرام را از قسمت window انتخاب كنیم تا فعال شود، با كلیك روی مثلث موجود در منتهی الیه سمت راست و بالای آن منویی شامل چند قسمت باز می‌شود:

1ـ‌ compact view حالت جمع شده هیستوگرام

2ـ‌ expanded view حالت كامل هیستوگرام

3ـ‌ all cannels view حالت كامل با امكان تفكیك هیستوگرام هر كانال رنگی

با كلیك و درگ روی هیستو گرام در حالت كامل می‌توانیم به اطلاعاتی چون شماره سطح خاكستری بخش مورد نظرlevel، تعداد پیكسل‌های آن سطح count و درصد پیكسل‌های آن سطح نسبت به كل تصویر percentile دست پیدا كرده و خواهیم توانست با توجه به آن ابزار مناسب برای ترمیم تصویر را انتخاب كنیم.
منبع:jamejamonline.ir


ویدیو مرتبط :
آموزش فتوشاپ -نحوه تغییر رنگ کل تصویر یا جزئی در فتوشاپ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ترمیم تصویر در فتوشاپ



 

ترمیم تصویر در فتوشاپ

 

 

وقتی با نگارش‌های پیشین فتوشاپ می‌خواستیم قسمتی از یک تصویر را بدون مشخص شدن بخش مورد نظر حذف کنیم، باید کلی زحمت می‌کشیدیم، انتخاب دقیقی می‌کردیم، برای محو شدن کناره‌ها Feather مناسبی اعمال می‌کردیم و سرانجام از بافت کناری بخش مورد نظر کپی برمی‌داشتیم و روی قسمت دلخواه قرار می‌دادیم تا ناحیه مربوط را از تصویر حذف کنیم.

برای کسانی که حوصله این همه کار را ندارند، فتوشاپ در نگارش5 CS ، یک فرمان جادوگری قرارداده که براحتی می‌توان به‌کمک آن قسمت آسیب دیده تصویر را ترمیم یا بخشی از تصویر را حذف و بافت‌های کناری را جایگزین آن قسمت کرد. برای این کار کافی است تصویر مورد نظر خودتان را در فتوشاپ CS5 باز کرده، سپس از صفحه کلید دکمه J را فشار دهید تا ابزارSpot Healing Brush Tool انتخاب شود.

اکنون کافی است با قلم‌موی جادویی خودتان روی قسمت مورد نظر کلیک کنید تا قسمت آسیب دیده ترمیم شود.

برای تنظیم قلم‌مو می‌توانید پس از انتخاب این ابزار، راست‌کلیک کرده و با کمک گزینه Size اندازه قلم‌مو و با گزینه Hardness مقدار سختی آن‌را تنظیم کنید. فقط دقت کنید که اگر اندازه قلم‌مو را خیلی زیاد در نظر بگیرید نتیجه چندان خوشآیندی به‌دست نخواهد آمد.

این ویژگی جالب در نگارش جدید به فرمان Fill هم افزوده شده است. برای استفاده از این ویژگی در فرمان Fill کافی است قسمتی از تصویر که می‌خواهیم حذف یا ترمیم شود را انتخاب کرده (البته نیازی نیست در انتخاب دقت کنید، فقط کافی است محدوده‌ای بزرگ‌تر از آن قسمتی که می‌خواهید حذف شود را با یکی از ابزارهای انتخاب فتوشاپ مشخص کنید) و سپس از قسمت Edit گزینهFill یا Shift+F5 را انتخاب کنید تا پنجرهFill ظاهر شود.

از پنجره باز شده بدون هیچ تغییر دکمه Ok را فشار دهید، فقط دقت کنید که در این پنجره در قسمت Use گزینه Content-Aware انتخاب شده باشد. مشاهده می‌کنید که قسمت انتخاب شده کاملا متناسب با بافت و رنگ بخش‌های کناری آن پر شده و اثری از قسمت مورد نظر باقی نخواهد ماند.

 

ترمیم تصویر در فتوشاپ

 

ویژگی Content-Aware از نگارش 11 با فرمان Edit\Content-Aware Scale به مجموعه فرمان‌های فتوشاپ اضافه شده که به کمک آن امکان تغییر هوشمند ابعاد تصویر بدون تاثیر روی قسمت‌های اصلی یا افراد موجود در تصویر فراهم شده است؛ یعنی می‌توان با این فرمان ابعاد تصویر را بدون این‌که تاثیر مخربی روی بخش‌های اصلی یا افراد موجود در تصویر بگذارد و تناسب آنها را به‌هم بزند کوچک یا بزرگ كرد.

 

این ویژگی در ورژن جدید فتوشاپ گسترده‌تر شده و در فرمانFill و ابزار Spot Healing Brush با گزینه Content-Aware برای پر کردن قسمت مورد نظر تصویر هماهنگ با بافت‌ها و رنگ‌های کناره آن افزوده شده است. در واقع با انتخاب این گزینه در فرمان‌های یاد شده، بافت قسمت دلخواه تصویر با بافت‌های کناری آن به‌صورت کاملا هوشمندانه یکی می‌شود. استفاده از این گزینه باعث افزایش کارایی و سرعت در رتوش تصویر، حذف قسمت‌های آسیب دیده، ترمیم عکس‌های قدیمی، حذف نوشته‌های روی تصویر و... همراه با نتیجه عالی خواهد شد.

تفاوت این فرمان با فرامین Healing Brush و Patch Tool در هوشمند بودن کامل آن و یکی کردن بافت منطقه مورد نظر با مسیر بافت‌های کناری بدون نیاز به مشخص کردن یک منبع (source) برای اعمال فرمان است به‌صورتی که با استفاده درست از این گزینه، فتوشاپ به‌صورت خودکار با محاسبه مسیر بافت‌های کناری، آنها را در قسمت مورد نظر ادامه می‌دهد؛ به‌طوری که در کمترین زمان ممکن اثری از بخش آسیب دیده باقی نخواهد ماند.

البته باید دقت کنیم که این فرمان در همه تصاویر قابل استفاده نبوده و در تصاویری که دارای بافت‌ها و طرح‌های خیلی متفاوت باشند یا محدوده انتخاب شده خیلی بزرگ باشد، ممکن است نامناسب عمل کند. برای به‌دست آوردن نتیجه مطلوب در فرمان ‌Fill می‌توان به‌جای انتخاب کامل محدوده مورد نظر و اعمال فرمان به کل محدوده به‌صورت یکجا، با ابزار مارکی مستطیلی دو یا سه انتخاب افقی نازک در محدوده مورد نظر انجام داده و فرمان را روی هر انتخاب اعمال كرد. در بیشتر موارد نیز با اعمال مقداری (Feather (Shift+F6 به کناره‌های انتخاب پس از تعیین، می‌توان نتیجه بهتری به‌دست آورد.