دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تشخیص زودهنگام سرطان لوزالمعده با آزمایش ادرار



اخبار , اخبار علمی , سرطان لوزالمعده

دانشمندان انگلیسی نوعی آزمایش ساده ادرار را برای شناسایی زودهنگام سرطان لوزالمعده ارائه داده‌اند که می‌تواند جان صدها نفر را نجات دهد.

محققان بر این باورند سه پروتئین را شناسایی کرده‌اند که هشدارهای زودهنگام را با دقت بیش از 90 درصد ارائه می‌دهند.
این کشف می‌تواند به آزمایشی غیرتهاجمی و ارزان برای غربالگری افراد در معرض خطر بالای پیشرفت سرطان لوزالمعده ختم شود.

 

دانشمندان موسسه سرطانی بارتز در دانشگاه کوئین مری لندن دریافتند که سه پروتئین می‌توانند معمول‌ترین نوع سرطان لوزالمعده را در مراحل اولیه شناسایی کرده و بین سرطان و شرایط التهابی مزمن pancreatitis تمایز قائل شوند؛ این در حالی است که تشخیص این دو شرایط از یکدیگر دشوار است.

 

محققان حاضر همواره به دنبال ارائه نوعی آزمایش تشخیصی ادرار بوده‌اند که مزیت‌های فراوانی بر استفاده از آزمایش خون داشته باشد. ادرار مایع کمتر پیچیده‌ای در مقایسه با خون است و می‌توان آن را به صورت مکرر و غیرتهاجمی آزمایش کرد.

 

محققان حاضر 488 نمونه ادرار را بررسی کردند که 192 مورد از این نمونه‌ها متعلق به بیماران مبتلا به سرطان لوزالمعده بود، 92 مورد مربوط به بیماران مبتلا به pancreatitis و 87 مورد نیز متعلق به داوطلبان سالم بود. همچنین 117 نمونه دیگر متعلق به بیماران با بیماری‌های خوش‌خیم و اولیه کبد و کیسه صفرا بود.

 

از تمامی بیماران آزمایش شده که شامل زنان و مردان بودند، بر اساس اطلاعات و عملکرد زیستی در تحلیل‌های آماری سه پروتئین LYVE1 ،REG1A و TFF1 برای تحلیل انتخاب شدند.

 

دانشمندان دریافتند سطوح هر یک از این سه پروتئین در بیماران مبتلا به سرطان لوزالمعده افزایش یافته بود در حالی که بیماران مبتلا به pancreatitis مزمن دارای سطوح بسیار پایینی در مقایسه با بیماران سرطانی بودند.

 

گفته می‌شود این یافته‌ها می‌تواند تاثیرات مهمی بر میزان زنده‌ماندن بیماران داشته باشد.
در حال حاضر، بیماری بیماران مبتلا به سرطان لوزالمعده زمانی تشخیص داده می‌شود که سرطان در مراحل پایانی است اما چنانچه این بیماری در مرحله دوم تشخیص داده شود، نرخ بقا 20 درصد است و چنانچه در مرحله نخست شناسایی شود، شانس زنده‌ماندن برای بیماران مبتلا به تومورهای بسیار کوچک می‌تواند تا 60 درصد افزایش یابد.

 

دانشمندان این یافته‌ها را بسیار هیجان‌انگیز توصیف کردند و امیدوارند نتایج بدست‌آمده آن‌ها را به سوی ارائه درمان‌های جدید برای سرطان بدخیم لوزالمعده راهنمایی کند تا آن‌ها بتوانند پس از تشخیص آن را درمان کنند.

 

لوزالمعده غده‌ای صورتی رنگ است که درست در پشت معده قرار گرفته‌ است. سر این غده در خم دوازده (اولین قسمت روده باریک) قرار گرفته و تنه و دم آن تا نزدیک طحال کشیده شده‌ است. لوزالمعده پشت بسیاری از اندام‌های شکمی قرا گرفته بنابراین دسترسی به آن مشکل است.
جزئیات این دستاورد علمی در مجله Clinical Cancer Research ارائه شد.
اخبار علمی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
پیشگیری از سرطان پروستات و تشخیص زودهنگام آن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تشخیص سرطان با یک آزمایش خون ساده!



اخبار,اخبار علمی, تشخیص سرطان با آزمایش خون


اخبار علمی - تشخیص سرطان با یک آزمایش خون ساده!

یک محقق فرانسوی به کمک فناوری‌های جدید پزشکی موفق به تشخیص بیماری سرطان با یک آزمایش خون ساده شد.

به گزارش  ایسنا منطقه خراسان، دکتر ایون کایر، هموتولوژیست دانشگاه پیر و ماری کوری در پاریس، با استفاده از فناوری‌های جدید پزشکی و به کمک لوله سفید مخصوص موفق به تشخیص سرطان شد.

این لوله مخصوص قادر به تشخیص سلول‌های سرطانی موجود در خون بیمار است که می‌تواند در 60 درصد موارد جایگزین نمونه گیری‌های فعلی باشد.

امروزه برای تشخیص سرطان از روش نمونه گیری تهاجمی استفاده می‌شود که بی‌خطر نیست و گاهی احتیاج به بیهوشی و چند روز بستری شدن در بیمارستان دارد.

این پژوهشگر فرانسوی برای جایگزینی این روش، لوله‌ای ابداع کرده است که سلول‌های خون را از فیلتری عبور داده و امکان تشخیص سرطان را فراهم می‌کند.

از آنجایی که سلول‌های سرطانی اندازه بزرگتری دارند، در سطح لوله باقی می‌مانند و سلول‌های سالم از فیلتر عبور می‌کنند. نتیجه آنالیز این سلول‌ها نشان دهنده وجود بیماری سرطان خواهد بود.

به گفته پروفسور ایون کایر به کمک این روش در جریان درمان سرطان نیز برای اطمینان از روند بهبود بیمار احتیاجی به نمونه گیری‌های متعدد نیست و از فواید دیگر این روش می‌توان به هزینه کمتر و تشخیص ناهنجاری‌های ژنتیکی نیز اشاره کرد.

اخبار علمی - ایسنا