دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تشخیص زردی نوزادان با اپلیکیشن جدید گوشی‌های هوشمند



اخبار ,اخبار علمی ,تشخیص زردی نوزادان

 

اخبار علمی - تشخیص زردی نوزادان با اپلیکیشن جدید گوشی‌های هوشمند

با اپلیکیشن جدید گوشی‌های هوشمند، می‌توان در چند دقیقه زردی نوزادان را تشخیص داد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، خون نوزاد حاوی میزان زیادی بیلی روبین به علت رنگدانه‌های زرد رنگ در سلول‌های قرمز خون ناشی از کبد نارس است.

در اغلب موارد، زردی نوزادان نیاز به درمان ندارد، اما اگر این زردی شدید باشد باید نوزاد تحت درمان قرار گیرد.

اکنون اپلیکیشن گوشی‌های همراه برای سنجش میزان بیلی روبین به کمک والدین آمده است.

جیمز تیلور متخصص بیماری های کودکان و استاد دانشگاه واشنگتن اظهار کرد: هر روزه نوزادان بسیاری که به زردی مبتلا هستند بدون اندازه‌گیری میزان بیلی روبین روانه منزل می‌شوند. با این اپلیکیشن جدید می‌توان قبل از مرخص کردن نوزاد از بیمارستان و حتی در منزل میزان بیلی روبین را اندازه گرفت.

این اپلیکیشن که BiliCam نام دارد با استفاده از دوربین، فلش، کارت و کالیبراسیون رنگ گوشی همراه کار می‌کند. گوشی بر روی شکم نوزاد قرار گرفته، والدین و یا پزشک با استفاده از کارت‌های رنگی موجود میزان زردی نوزاد را تشخیص می‌دهند.

دستگاه‌های ‌تشخیص میزان زردی نوزاد در برخی بیمارستان‌ها موجود، اما هزینه آن بالا است و در منزل هم قابل استفاده نیست اما روش کار با این اپلیکیشن ساده و دقیق است.

پزشکان با این اپلیکیشن میزان زردی بیش از 100 نوزاد را بررسی و اظهار کردند: این دستگاه از بسیاری دستگاه‌های حاضر برای این منظور بهتر است.
اخبار علمی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
اپلیکیشن تلفن همراه برای تشخیص نوزادان نارس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دستاورد دانشمند ایرانی برای تشخیص آلودگی هوا با گوشی‌ هوشمند



اخبار,اخبار علمی,آلودگی هوا

محققان استرالیایی به رهبری پروفسور «کوروش کلانترزاده» از موسسه فناوری سلطنتی ملبورن (RMIT)‌ و دانش‌آموخته دانشگاه‌های تهران و صنعتی شریف، به طراحی و توسعه یک حسگر پرداختند که مولکول‌های دی‌اکسید نیتروژن موجود در هوا را بر روی تکه‌های فوق‌العاده نازک دی‌سولفید قلع جذب می‌کند.

حسگر پروفسور کوروش کلانترزاده و تیمش با تجزیه و تحلیل میزان مولکول‌های دی‌اکسید نیتروژن موجود بر روی این تکه می‌تواند غلظت گاز موجود در جو اطراف را تعیین کند.

با توجه به گزارش سازمان جهانی بهداشت ، آلودگی هوا مبتنی بر دی‌اکسید نیتروژن باعث مرگ بیش از هفت میلیون نفر در سال می‌شود و کودکان و سالمندان به طور خاص در معرض این خطر هستند.

 

با حسگر جدید بزودی می‌توان هشدارهای اولیه از سطوح دی‌اکسید نیتروژن خطرناک موجود در هوای اطراف را از طریق یک حسگر در گوشی‌های‌ هوشمند دریافت کرد.

دی‌سولفید قلع همچنین به عنوان رنگدانه‌ای در پوشش‌ها استفاده شده و بطور خاص دارای یک میل طبیعی برای مولکول دی‌اکسید نیتروژن است، بدین معنی که به آن‌ها چسبیده و سایر انواع مولکول‌های گاز را نادیده می‌گیرد که این امر سبب دقت بسیار بالای حسگر می‌شود.

کلانترزاده اظهار کرد: عدم دسترسی عمومی به ابزارهای نظارت موثر، یکی از موانع اصلی برای کاهش اثرات مضر این گاز است اما سیستم‌های سنجش فعلی یا خیلی گران‌قیمت بوده و یا به سختی قادر به تشخیص این گاز از گازهای دیگر هستند.

 

روش ما نه تنها مقرون بصرفه‌تر از روش‌های دیگر است، بلکه بهتر از حسگر‌هایی که در حال حاضر برای شناسایی این گاز خطرناک مورد استفاده قرار می‌گیرند، عمل می‌کند.

دانشگاه RMIT در این پژوهش با آکادمی علوم چین همکاری می‌کند. دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در سن‌دیگو نیز در حال توسعه یک حسگر فشرده هستند که قادر به تشخیص دی‌اکسید نیتروژن هستند که معمولا از سوزاندن سوخت‌های فسیلی منتشر می‌شود.

اخبار علمی - ایسنا