دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تشخیص ابتلا به HIV با تلفن همراه در 15 دقیقه



ویروس HIV,آزمایش تشخیص ابتلا به ویروس HIV,تشخیص ایدز با تلفن همراه

تشخیص ابتلا به HIV با تلفن همراه در 15 دقیقه
از این پس تشخیص ابتلا به ویروس HIV با استفاده از قطعه ای ارزان قیمت که به تلفن همراه متصل می شود با سرعت و دقت قابل توجهی انجام پذیر است.
گروهی از دانشمندان دانشگاه کلمبیا این قطعه جدید را که تنها 34 دلار قیمت دارد با این هدف ساخته اند که با صرف هزینه ای اندک و سرعت عمل بالا بتوان ابتلا به HIV را در مراحل اولیه تشخیص داده و بدین ترتیب به توسعه سلامت در جوامع انسانی کمک کرد.


این فناوری جدید در آزمایشات کلینیکی صورت گرفته در روواندا با نتایج امیدوارکننده ای همراه بوده است. دانشمندان موفق شدند تا با استفاده از این دستگاه کوچک که پس از اتصال به تلفن همراه هوشمند تنها به اندازه کف دست ابعاد دارد چند قطره از خون زن بارداری را مورد تجزیه و تحلیل  دقیق قرار داده و ابتلای وی به HIV و وجود آنتی بادی های سیفیلیس در خون او را تشخیص دهند.نتایج این یافته به جهت اهمیت قابل توجه و تأثیرگذاری که در توسعه سطح سلامت اجتماعی خواهد داشت در نشریه ساینس به چاپ رسیده است.

 

این وسیله ارزان از قطعه یک بار مصرفی که بسیار ارزان قیمت است برای بررسی نمونه خون استفاده می کند. این فرآیند تنها 15 دقیقه به طول می انجامد با این حال نتیجه آن بسیار دقیق است. نمونه خونی که وارد این قطعه می شود با مواد شیمیایی موسوم به "واکنشگر" ترکیب می شود. این فرآیند در ریزکانال های قطعه یک بار مصرف صورت می گیرد.


در این فرآیند ساده و سریع نانوذرات طلا و نقره نیز نقش دارند که در نهایت نتایج بررسی نمونه خون به صورت خودکار در حافظه تلفن همراه هوشمند ذخیره می شود و از این طریق پزشکان می توانند از وضعیت سلامت فرد مطلع شوند، حتی اگر در فاصله ای بسیار دور از وی قرار داشته باشند.
منبع : mehrnews.com


ویدیو مرتبط :
تبلیغ تلفن همراه گوگل چهره را تشخیص می دهد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کوچکترین دستگاه تشخیص پزشکی روی تلفن همراه تولید شد



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

هشدار پیش از حمله قلبی

کوچکترین دستگاه تشخیص پزشکی روی تلفن همراه تولید شد

یک دستگاه پزشکی جدید می تواند تلفن همراه هرکاربری را به وسیله ای برای نجات جان وی تبدیل کند، این دستگاه کوچک فشار خون را مونیتور کرده و اگر مشکلاتی برای سلامت فرد در آن مشاهده کند، هشداری به تلفن هوشمند کاربر ارسال می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دستگاه نجات زندگی تلفن هوشمند توسط گروهی از دانشمندان دانشکده فدرال پلی تکنیک لوزان در سوئیس روی کوچکترین دستگاهی که تاکنون با این عملکرد ساخته شده کار کرده است، این دستگاه با استفاده از قابلیت اتصال بلوتوث اطلاعات را به تلفن همراه منتقل کرده و حتی می تواند به کاربر خود هشدار دارد و بگوید که آیا وی در آستانه حمله قلبی قرار دارد یا خیر.

اغلب در لحظاتی پیش از حمله قلبی ماهیچه ها خسته ani، به شدت به اکسیژن نیاز دارند و تکه هایی از پروتئین ماهیچه ای ویژه قلب به نام تریپونین در خون مشاهده می شود. اگر بتوان این علائم را پیش از قطع شدن ضربان قلب یا حمله واقعی قلبی تشخیص داد، درمان پیش از موعد می تواند عامل نجات جان یک فرد باشد.

این دستگاه همچنین می تواند سطح گلوکز، لاکتوز و مقدار واقعی آنها را در خون برای بررسیهای فیزیولوژیکی فراهم کند.

خارج از بدنه این دستگاه یک باطری 100 میلی واتی انرژی مورد نیاز این دستگاه را تأمین می کند، اما این انرژی از طریق اندوکتیوهای وایرلس دستگاه را شارژی می کند.

دکتر لای وینکور از مرکز علوم بهداشتی دانشگاه ایالتی لوئیزیانا گفت که این دستگاه دارای پتانسیلهای بسیاری برای استفاده است که در آن میان می توان به تشخیص سطوح گلوکوز برای بیماران دیابتی و کمک به ممانعت از مرگ بیماران قلبی ا شاره کرد اما ارتباط آن با تلفن هوشمند می تواند مشکل ساز باشد.

وی افزود: اگر در یک منطقه باشید که آنتن دهی تلفن در آن مناسب نباشد چه اتفاقی رخ می دهد، درحال حاضر نمی توان به این مسئله اتکا کرد، از سوی دیگر باید مشخص شود که ارتباط این دستگاه 4G بوده یا 3G.

یکی دیگر از چالشهای این دستگاه که هنوز تأیید سازمان غذا و دارو آمریکا را دریافت نکرده سبک بررسی این مقادیر فیزیولوژیکی است. این که صرفا بتواند تیرپونین خون را نشان دهد نمی تواند راه موثری برای سنجش این مسئله باشد که حمله قلبی رخ داده است، چرا که براساس اظهارات دکتر وینکور این ماده شیمیایی 4 ساعت پس از یک حمله قلبی در خون آزاد می شود و 16 ساعت پس از آن به اوج خود می رسد.

وی اظهار داشت: سایر دستگاه هایی که ضربان قلب را بررسی می کنند با سرعت بیشتری می توانند شکل گیری یک لخته خونی را اعلام کنند، این دستگاه ها به پیجرها و افرادی که می توانند به اورژانس زنگ بزنند متکی است که این سیستم از سیستم هوشمندی که به ارتباطات وایرلس متکی بوده، قابل اعتماد تر است./مهر