دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ترمیم رگ‌های آسیب‌دیده بر اثرسکته با نانو ذرات



اخبار علمی,خبر های علمی,نانو ذرات

محققان آلمانی با استفاده از نانوذرات موفق به جایگزینی سلول‌ها در رگ‌های مسدود شده در اثر سکته با سلول‌های سالم شدند. این نتایج روی موش‌های آزمایشگاهی موفقیت آمیز بوده است.

به گزارش مهر به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، در بسیاری از کشورهای صنعتی، بخش قابل توجهی از مردم از مشکل تصلب شرایین رنج می‌برند. رسوب مواد در دیواره رگ‌ها منجر به سفت شدن رگ‌ها و در نهایت بروز سکته می‌شود.

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه «بون» روشی ارائه کرده است که با استفاده از آن می‌توان سلول‌های جدید جایگزین سلول‌های قبلی در دیواره رگ‌ها کرد. این کار با استفاده از نانوذرات انجام می‌شود. پژوهشگران این پروژه نشان دادند که سلول‌های جدید می‌تواند اثر بسیار مهمی در بخش سفت شده رگ داشته باشد. هرچند نتایج اولیه کار بسیار جالب توجه است اما برای رسیدن به مرحله آزمون بالینی هنوز نیاز به تحقیقات بسیاری است. نتایج این پروژه در نشریه ACS Nano منتشر شده است.

سکته بر اثر مسدود شدن رگ‌ها یکی از مشکلات رایج است که معمولا برای بیمار خطرات بسیاری را به همراه دارد. سلول‌های لایه داخلی رگ نقش بسیار مهمی در این امر دارند. دانیل ونزل از محققان ان پروژه می‌گوید: « این سلول‌ها تولید اکسید نیتریک می‌کنند که نقش مهمی در انبساط رگ‌ها داشته و فشار خون را مدیریت می‌کنند.

این تیم تحقیقاتی با همکاری محققانی از دانشگاه صنعتی مونیخ روشی ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان سلول‌های داخلی آسیب‌دیده را جایگزین کرد. این کار با موفقیت روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شد. در این پروژه ژن مسئول تولید آنزیم« eNOS » وارد سلول‌ها در محیط کشت شد. محققان برای این کار از ویروس‌ها کمک گرفتند. این آنزیم مسئول تنظیم رفتار سلول‌های لایه درونی رگ‌ها است.

در کنار این ژن، پژوهشگران نانوذرات اکسید آهن را نیز وارد سلول کردند. این نانوذرات خواص سلول‌های درونی رگ‌‌ها را تغییر می‌دهند. این نانوذرات مغناطیسی می‌توانند به محققان اطمینان دهند که سلول‌ها در محل مورد نظر در رگ‌ها قرار گرفته‌اند. درواقع نانوذرات مغناطیسی نقش هدایت‌گر را در این پروژه ایفا می‌کنند.

معمولا پزشکان بخش مسدود شده رگ را برمی‌دارند اما با این روش می‌توان آن بخش را ترمیم کرد. موش‌هایی که در این پروژه مورد آزمایش قرار گرفتند به شرایط نرمال زندگی بازگشتند.

اخبار علمی - مهر


ویدیو مرتبط :


خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ترمیم زخم‌های پوستی و زخم‌های داخلی با ذرات نانو امکان پذیر شد+تصاویر



اخبار,اخبار علمی,ترمیم زخم‌های پوستی و زخم‌های داخلی,ترمیم زخم‌های پوستی و زخم‌های داخلی با ذرات نانو

 

اخبار علمی - ترمیم زخم‌های پوستی و زخم‌های داخلی با ذرات نانو امکان پذیر شد+تصاویر

دانشمندان فرانسوی گامی بزرگ در درمان و ترمیم زخم‌ها مبتنی بر ذرات نانو برداشته‌اند.


گروهی از دانشمندان به رهبری «لودویک لیبر» از مدرسه عالی فیزیک و شیمی صنعتی در اواخر سال 2013 کشف شگفت‌انگیزی در زمینه پزشکی داشتند؛ آنها با یک روش ژلاتینی قادر به درمان زخم‌های پوستی و زخم‌های داخلی شدند.

در این روش قابلیت اتصال سریع بین دو سطح در التیام زخم و بسته شدن آن در مدت چند ثانیه صورت می‌گیرد.

دانشمندان نشان دادند که در مراقبت‌های فردی، امکان به کار بردن این روش در زمان واقعی انجام پذیر است.

آنها آزمایشاتی بر روی موش‌ها نیز انجام دادند که در آن بسیار موفق بوده‌اند و نشان داد این طرح خیلی بیشتر از درمان‌های مرسوم که با بخیه انجام می‌شود، موفق است؛ در واقع ذرات نانو قادر به درمان التهاب پوست است و زخم بعد از درمان تقریباً نامرئی می‌شود.

اخبار,اخبار علمی,ترمیم زخم‌های پوستی و زخم‌های داخلی,ترمیم زخم‌های پوستی و زخم‌های داخلی با ذرات نانواین دانشمندان با آزمایشات دیگری روی اندام نرم مانند کبد، ریه و طحال نشان دادند درمان این قسمت‌ها در بدن به علت پاره کردن و دوباره دوختن بسیار دشوار است اما با این روش موفق شدند توسط ذرات نانو از خونریزی جلوگیری کنند.

این تیم موفق به چسباندن اعضای ترمیمی در قلب نیز شدند.

 

اخبار,اخبار علمی,ترمیم زخم‌های پوستی و زخم‌های داخلی,ترمیم زخم‌های پوستی و زخم‌های داخلی با ذرات نانو

 

اخبار,اخبار علمی,ترمیم زخم‌های پوستی و زخم‌های داخلی,ترمیم زخم‌های پوستی و زخم‌های داخلی با ذرات نانو


اخبار علمی - فارس