ترس واقعا بو دارد!

اخبار,اخبار علمی,بوهای ترس , حس ترس

اخبار علمی - ترس واقعا بو دارد!

مطالعات صورت گرفته توسط محققان آمریکایی نشان می‌دهد، حس بویایی در هنگام ترس بشدت فعال می‌شود و به همین علت انسان می‌تواند خاطرات بد را با حس کردن بوی هر حادثه مجددا به خاطر بیاورد.

به گزارش ایسنا ، محققان دانشگاه راتگرز در نیوجرسی نظریه جدیدی در خصوص حس بویایی ارائه کرده‌اند که می‌تواند بینش متخصصان اعصاب در خصوص بو را تغییر دهد.

زمانی که انسان حادثه ناخوشایند و ترسناکی را تجربه می‌کند، اغلب بویی را در هوا احساس می‌کند و مطالعه اخیر صحت این مسئله را تأیید می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهد، حس بویایی در هنگام ترس فعال‌تر می‌شود، بنابراین زمانی که فرد بویی مشابه بوی تجربه شده در هنگام ترس را حس می‌کند، همان حالت ترس در او زنده می‌شود.

محققان دانشگاه راتگرز با انجام آزمایش شوک الکتریکی و بررسی فعالیت مغزی موش‌ها موفق به توسعه نظریه جدید در خصوص بو شده‌اند.

در این آزمایش با استفاده از شوک الکتریکی و پخش یک رایحه خاص، خاطره ترسناکی در ذهن موش‌ها ثبت شدند؛ زمانیکه موش‌ها در معرض همان رایحه قرار گرفتند، گیرنده‌های بویایی آنها چهار برابر فعال‌تر شدند.

عصب شامه، پیام‌هایی را از بینی به مغز ارسال می‌کند؛ این اعصاب بسیار نزدیک به آمیگدال و هیپوکامپ – مناطق مرتبط با حافظه احساسی – هستند.

دکتر «جان مک گلان» نویسنده این مطالعه تأکید می‌کند: نتایج این تحقیق بینش موجود در خصوص حس بویایی را تغییر می‌دهد؛ در مدل قدیمی اندام حسی شامل چشم، بینی و گوش تنها گیرنده‌های بسیار ساده‌ای هستند و مغز وظیفه اصلی درک معنای هر پیام را برعهده دارد؛ در این صورت چشم یک دوربین، گوش یک میکروفن و بینی یک ‌ازمایشگاه شیمیایی است که اطلاعات را جمع‌آوری کرده و برای آنالیز در اختیار مغز قرار می‌دهند.

اما مطالعه جدید نشان می‌دهد، حسگرهای بویایی مستقل از مغز هستند و فعالیت آنها با تشخیص بوهای ترس بشدت افزایش پیدا می کند.

بر این اساس، حس بویایی مانند سیگنال هشدار برای موقعیت خطرناک عمل می‌کند، پیش از اینکه این سیگنال به مغز برسد.

یافته‌های این تحقیق می‌تواند برای درمان اختلالات اضطراب مانند اختلال استرس پس از سانحه مورد استفاده قرار بگیرد.

نتایج این مطالعه در مجله Science منتشر شده است.

واقعا مسی بو میده؟!؟!؟!؟

آیا واقعا زنان زیباتر می شوند؟

نتایج تحقیقات تازه دانشمندان حاکی است : زنان طی نسل های متمادی در یک سیر تکاملی ، زیباتر و جذاب تر شده اندتعداد فرزندان زنان «بسیار زیبا» نیز 6 درصد بیش از زنانی با جذابیت کمتر است.این الگو باعث شده که زنان طی نسل ها، زیباتر و جذاب تر شوند در حالی که مردان از نظر زیباشناسی همچون نیاکان اولیه خود «غیرجذاب» باقی مانده اند.

زیباترشدن

این مطالعه که توسط محققان دانشگاه هلسینکی فنلاند صورت گرفته نشان می دهد: زنان زیبارو نسبت به همتایان زشت تر خود فرزندان بیشتری دارند و البته سهم بالاتری از این فرزندان دختر هستند.

دانشمندان معتقدند این الگو باعث شده که زنان طی نسل ها، زیباتر و جذاب تر شوند در حالی که مردان از نظر زیباشناسی همچون نیاکان اولیه خود«غیرجذاب» باقی مانده اند.

«مارکوس جوکلا» کارشناس دانشگاه هلسینکی در این تحقیق نتیجه گرفته است: زنان زیبارو، 16 درصد بیشتر از همتایان زشت تر خود، فرزند دارند و تعداد فرزندان زنان «بسیار زیبا» نیز 6 درصد بیش از زنانی با جذابیت کمتر است.

این اطلاعات در آمریکا و از بررسی چهار دهه زندگی بیش از یک هزار و 200 زن و نزدیک به یک هزار مرد گردآوری شده و جذابیت این افراد براساس تصاویر گرفته شده از آنها و ثبت تعداد فرزندان شان ارزیابی شده است.

زیباترشدن

در عین حال این تحقیق نشان می دهد تعداد فرزندان مردانی با حداقل جذابیت 13 درصد کمتر از مردان دیگر است.

این مطالعه متکی بر تحقیق اخیر یک روان شناس در لندن است که معقتد بود فرزندان والدین خوش سیما به احتمال بسیار زیاد دختر هستند.

براساس این گزارش روان شناسان معتقدند زنان در طی نسل ها زیباتر شده اند چونکه تلاش بیشتری در این راه به خرج داده اند و منابع بیشتری نیز برای این کار در اختیار داشته اند.

دکتر جک داسیلوا از دانشگاه آدلاید می گوید: مشخصه های خوش سیمایی مثل صورت متقارن شاید بازتابی از کیفیت ژنتیک باشد.

وی می افزاید: "به عبارت دیگر اگر شما با یک شریک جذاب تولید مثل کنید فرزند شما کیفیت ژنتیک شریک تان را به ارث خواهد برد که در این صورت شانس بقا و تولید مثل فرزندتان افزایش می یابد بنابراین ژن های زیبایی با احتمال زیادی به نسل های آینده منتقل می شود.