دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

«ترابُن»، بزغاله تراریخته ایرانی متولد شد



«ترابُن»، بزغاله تراریخته ایرانی متولد شد

محققان یک مرکز تحقیقاتی خصوصی فعال در زمینه مهندسی بافت و نانوفناوری از موفقیت در تولید بزغاله تراریخته خبر دادند.

 

ترابُن,بزعاله ترابُن,بزغاله تراریخته ایرانی

به گزارش  ایسنا، به گفته مجری طرح، محققان «مرکز تحقیقات فناوری بن‌یاخته» که از آن به عنوان نخستین مرکز خصوصی تحقیقاتی خصوصی کشور در حوزه مهندسی بافت و نانوتکنولوژی یاد می شود، سی‌ام فروردین‌ماه امسال تولد «ترابن» نخستین بزغاله ترنس‌ژنیک خود را جشن گرفته‌اند.

این مرکز که «ترابُن» را از نژاد بز «سانن» تولید کرده است بعد از پژوهشگاه رویان، دومین مجموعه علمی کشور به شمار می‌آید که به تکنیک شبیه‌سازی دست پیدا کرده است.

دکتر محمد صالحی- مسوول این پروژه در مرکز تحقیقات فناوری بن‌یاخته‌- در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره ترابن توضیح داد: انتقال جنین این بزغاله در دی‌ماه سال گذشته انجام شده است که بزغاله آن سی‌ام فروردین‌ماه امسال متولد شد و هم‌اکنون نیز در سلامتی کامل به سر می‌برد.

 

ترابُن,بزعاله ترابُن,بزغاله تراریخته ایرانی

به گفته وی هدف این مرکز تحقیقاتی از تولید حیوانات ترنس‌ژنیک، تولید مواد مورد نیاز مانند پروتئین‌های نوترکیب در فرآورده‌های آنهاست. ‌هم‌اکنون نیز پروژه تولید پروتئین‌های نوترکیب در شیر این بز آغاز شده است که می‌تواند کاربردهای مختلفی در حوزه درمان و صنعت داشته باشد.

عمده فعالیت‌های این مرکز که از سال 1383 فعالیت‌های خود را آغاز کرده اجرای طرح‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی است اما در بلندمدت به دنبال دستیابی به محصولات کاربردی برای ترمیم و بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده است.

 

ترابُن,بزعاله ترابُن,بزغاله تراریخته ایرانی

تولید به روش انتقال هسته

صالحی درباره انتخاب نژاد سانن برای تولید این بزغاله گفت: نژاد «سانن» از نژادهای برتر بز است که شیردهی زیادی دارد اما به دلیل آنکه خاستگاه آن خارج از کشور است در ایران به ندرت یافت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات فناوری بن‌یاخته یک جفت از این بز را برای شبیه‌سازی خریداری کرده است، گفت: برای شبیه‌سازی از سلول‌های گوش این حیوانات بافت‌هایی را جدا و ژن‌های دیگری را نیز به سلول‌های این بافت‌ها اضافه کردیم.

این جنین‌شناس افزود: هسته سلول‌هایی که بر روی آنها کار شده بود را به تخمک خالی از هسته‌ی نژاد دیگری منتقل کردیم و در نهایت سلول پس از تبدیل شدن به جنین، به رحم بزی که هیچ شباهت ژنتیکی‌ای به بز سانن و تخمک‌دهنده نداشت، منتقل شد./ایسنا

 

 


ویدیو مرتبط :
بزغاله ای بدون دست و پا متولد شد ...!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ادعای امارات تازه متولد شده درباره جزایر ایرانی از چه زمانی آغاز شد؟



  ,خلیج فارس,جزایر تنب بزرگ,تنب کوچک,اخبار,اخبار ایران

 

ادعای امارات تازه متولد شده درباره جزایر ایرانی از چه زمانی آغاز شد؟

دیپلماسی - می دانید ادعاهای امارات متحده عربی درباره سه جزیره ایرانی در خلیج فارس از چه زمانی آغاز شد؟

 

مجید تفرشی، پژوهشگر ارشد ایرانی در آرشیو ملی بریتانیا، سال گذشته در کافه خبر به بررسی مراحل شکل گیری ادعای امارات پرداخت.

وی در گفت و گو با خبرآنلاین که مشروح آن سال گذشته منتشر شده است گفت: سه اتفاق مهم از اواخر نوامبر تا اوایل دسامبر سال 1971، در فاصله یک هفته، در ‏منطقه رخ داد؛ اول، خروج کامل نیروهای نظامی بریتانیا از خلیج فارس، دوم، ورود ‏نیروهای ایرانی به جزایر سه گانه و سوم تاسیس دولت امارات است.‏

 

وی افزود: از پایان جنگ جهانی دوم در سال 1945، دولت بریتانیا به شیخ نشین‌های مستعمره ‏عرب خود در منطقه قول داده بود که به آنها استقلال ببخشد. از سال1968 هم ‏پارلمان بریتانیا تصویب می کند که نیروهای بریتانیا از خلیج فارس خارج شوند و ‏مناطق تحت استعمار را به شیخ نشین ها واگذار کنند.

 

تفرشی با بیان اینکه در این فاصله تا 1971 شیخ ‏نشین کویت، بحرین مستقل اعلام می شوند افزود : حدود دو ماه قبل از ‏خروج نیروهای بریتانیا از خلیج فارس، حکام قطر اعلام می‌کنند که نمی‌خواهند در ‏چارچوب فدراسیون امارات عربی متحده قرار داشته باشند. از سال 68 تا 71 مذاکرات ‏بسیار فشرده‌ای میان ایران و بریتانیا وجود داشته و امیال و خواسته های کشورهای ‏عربی هم از طریق بریتانیا به ایران اعلام می‌شد. کشورهای عربی منظور دولت در ‏آستانه تاسیس امارات بود که دو شیخ نشین آن در مورد جزایر ایرانی اختلاف نظر ‏داشتند. (راس الخیمه در مورد جزایر تنب بزرگ و تنب کوچک و شارجه در مورد ‏ابوموسی).‏

 

اما حکومت پهلوی مطلقا حاضر به مذاکره با اعراب نبود و در این مورد منطق درستی ‏هم داشت. چراکه معتقد بود آنها هنوز دولتی تاسیس نکرده و رسمیتی ندارند که با ‏ایران به مذاکره بنشینند. بر همین اساس تنها با بریتانیا در مورد جزایر مذاکره می‌شد./خبرآنلاین