دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تبدیل صفحه های موسیقی قدیمی به CD



 

 

تبدیل صفحه های موسیقی قدیمی به CD

 

چندی است که CD ها جایگزین صفحه های موسیقی قدیمی شده اند و طبیعتاً از لحاظ کاربردی راحتتر هستند. صفحه های موسیقی قدیمی در طی سالیان متمادی به خاطر CD های موسیقی و فایلهای موسیقی که به صورت MP3 در اینترنت قرار گرفته اند، از دور خارج شده اند. امروزه به کمک کامپیوتر این امکان وجود دارد که کلکسیونهای صفحات موسیقی قدیمی را دیجیتالی نمود و آنها را به عنوان CD های صوتی برای قرار دادن در CD خوان دستگاههای استریو رایت کرد و یا آنها را به صورت فایلهای MP3 بر روی کامپیوتر آرشیو کرد. هم اکنون قصد داریم ترفندی را به شما معرفی کنیم که چگونه می توان صفحه های قدیمی صوتی ساخته شده از وینیل (Vinyl) را به صفحه های نقره ای مدرن یا همان CD تبدیل نمود.

 

شرایط اولیه:
اول از همه کامپیوتر باید دارای یک کارت صدای مجهز به تبدیل کننده آنالوگ به دیجیتال باشد.
امروزه اکثر کامپیوترها یا با چنین کارتهای صوتی به بازار عرضه می شوند و یا اینکه به صورت On board (یعنی از جانب کارخانه سازنده به صورت قطعه ای جدا نشدنی بر روی مادربرد قرار می گیرد و تعویض یا ارتقای آن امکان پذیر نیست) عرضه می شود.
شما برای انتقال سیگنالهای آنالوگ از صفحه موسیقی به کامپیوتر، احتیاج به یک کابل رابط مناسب دارید و برای اینکه بتوانید موسیقی دیجیتالیزه شده را که در کامپیوتر ذخیره شده بر روی CD ضبط کنید، احتیاج به یک دستگاه رایت CD دارید.
متاسفانه گرامافون را نمی توان مستقیماً به ورودی کارت صدا متصل کرد. نتیجه چیزی جز شنیدن صداهای ناهنجار و بلندی نخواهد بود. به منظور دستیابی به سیگنالهای واضح، نیاز به یک تقویت کننده صدا دارید.
ساده ترین و ارزان ترین راه، به کارگیری از دستگاه استریوی خودتان است. خروجی ایی که دستگاه Tape شما به آن متصل شده است را به ورودی کارت صدای کامپیوترتان وصل کنید. برای این منظور احتیاج به یک کابل رابط با دو عدد فیش Cinch برای خروجی دستگاه استریو و یک فیش اتصال برای ورودی کارت صدا، دارید.


پس از اینکه شما همه دستگاهها را به همدیگر وصل کردید، باید کامپیوتر را آماده ضبط کنید. ابتدا در قسمت Control Panel کامپیوتر خود مقادیر صحیح و درست را تنظیم کنید:


• در قسمت Control Panel با دو بار کلیک بر روی Sounds and Multimedia آن را باز کنید. سپس از قسمت Audio بر روی پنجره باز شده، پنجره زیر قسمت Sound Recording را کلیک کنید.


• در پنجره باز شده کنترل عمل ضبط، تیک کنار Line-in را فعال کنید. سپس پنجره کنترل عمل ضبط صدا را ببندید و برای اطمینان خاطر از اِعمال تغییرات انجام شده آن را با OK تایید کنید.

 

پس از اینکه شما این تنظیمات اولیه را در ویندوز انجام دادید، می توانید ضبط صفحه موسیقی خود را طبق مراحل زیر شروع کنید:

1- برنامه Jukebox Media را از طریق منوی Start در ویندوز فعال کنید و در منوی Tools این برنامه قسمت Recorder (ضبط) را انتخاب کنید.


2- توسط دگمه Options، پنجره Recorder Settings را باز کنید. در اینجا و در قسمت Recording Source تنظیم Line-in را انتخاب کنید. سپس در قسمت Encodig امواج را به صورت غیر فشرده (uncompressed) انتخاب کنید.


3- در قسمت Spilt Track، مقادیری را برای پرش اتوماتیک ضبط در یکایک قطعات موسیقی وارد کنید. توصیه می شود که این انتخاب (Option) را غیر فعال کنید. بهتر است که قطعات موسیقی را تک تک ضبط کنید زیرا این شیوه دقیق تر بوده و در زمانی که شما برای بازبینی مجدد شیوه اتوماتیک صرف می کنید، صرفه جویی خواهید کرد.


4- قسمت Artist و Album در پنجره کنترل ضبط را تعریف کرده و عنوان یا اسم آهنگ صفحه گرامافون را وارد کنید. این برنامه یک دایرکتوری جداگانه را بر روی هارد دیسک ایجاد می کند و تمام آهنگ ها بر روی این دایرکتوری ذخیره می شوند.


5- اکنون گرامافون را روشن کنید. برای شروع ضبط، در لحظه مناسب دگمه Start را فشار دهید. هر دو ستون آبی نوسانگر، همانند دستگاه استریوی شما، نشان دهنده روند عمل ضبط می باشد. دقت کنید که این ستون های نوسانگر در محدوده حداکثر قرار نداشته باشند زیرا در غیر این صدای ضبط شده ناهنجار و دارای خش خش خواهد بود.


6- زمانی که آهنگ به پایان رسید، دگمه Stop را فشار دهید تا ضبط آهنگ مربوطه به اتمام برسد. برای آهنگهای بعدی صفحات گرامافون به همین شیوه عمل کنید.

 

CD صوتی یا MP3
پس از این که شما همه آهنگهایتان را به شیوه فوق ضبط کردید، می توانید یکی از حالات زیر را انتخاب کنید:
حالت اول این است که شما می توانید آهنگهای ضبط شده را به صورت فایلهای MP3 درآورید و در آرشیو موسیقی بر روی کامپیوتر خود ذخیره کنید و حالت دوم این است که آنها را مستقیماً به صورت CD صوتی رایت کنید. در زیر هر دو شیوه را نشان می دهیم.

 

رایت کردن CD صوتی
برای اینکه بتوانید موسیقی های ضبط شده را بر روی CD رایت کنید، چند نکته ضروری است. ابتدا شما می بایست عنوانها را تفکیک و دسته بندی کنید.
1- در قسمت سمت چپ پنجره اصلی در برنامه Media Jukebox بر روی دایرکتوری Media Library کلیک کنید و دایرکتوری را که آهنگهایتان در آن ذخیره شده اند، باز کنید. آهنگهایی را که می خواهید روی CD رایت کنید مارک (علامت) بزنید.


2- از قسمت Menu و سپس Tools در برنامه CD-Writer ،Jukebox را انتخاب کنید. پس از آن پنجره تنظیمات CD-Writer باز می شود. در قسمت Create تنظیمات Audio-CD را مارک بزنید. از قسمت Option تنظیمات لازمه را برای مدل CD-Writer خود مشخص کنید.


3- عمل کپی را با انتخاب دگمه Start شروع کنید. پس از آن آهنگهای ضبط شده از صفحه گرامافون به صورت CD صوتی رایت می شوند.

 

ایجاد فایلهای MP3
برای اینکه آهنگها را با رعایت حداقل صرفه جویی فضای هارد روی کامپیوتر خود بایگانی کنید، از فرمت فایلهای MP3 استفاده کنید. این فرمت از فایل موسیقی قابلیت فشرده سازی بسیار بالایی را دارد. فایلهای ضبط شده با فرمت MP3 بسیار کم حجم بوده ولی در عین حال از کیفیت صدایی بسیار بالایی برخوردار است. به منظور تبدیل فایلهای موسیقی با فرمت WAV به MP3 باید یک برنامه مبدل Plug-In را از اینترنت Down Load کنید.
1- از قسمت Settings و از منوی پنجره اصلی، Plug-In Manager را استارت کنید. در پنجره ای که در درون خود این پنجره باز می شود، قسمت Encoder را انتخاب کنید.


2- بر روی لینک (Encoder Plug-in (Link کلیک نمایید. پس از آن Internet-Browser شما باز می شود و شما مستقیم به سایت Plug-In وارد می شوید.


3- یک MP3-Encoder را انتخاب کنید. ما برای تست این برنامه از Go-Go MP3 Encoder استفاده کرده ایم. با کلیک بر روی لینک، برنامه Plug-in مستقیماً به برنامه (Jukebox) مرتبط می شود.


4- عنوانی را که به فایل MP3 می خواهید تبدیل کنید، مارک بزنید. این کار مجدداً در پنجره اصلی برنامه و در قسمت Media-Library انجام می پذیرد.


5- از طریق Menu بخش گفتمان (Dialogfield) را جهت عمل تبدیل باز کنید. سپس وارد قسمت ...Tools/Converter شوید.


6- بر روی Options کلیک کنید و قسمتEncoder را، که قبلاً download کرده اید، انتخاب نمایید.


7- در قسمت Quality، میزان فشرده سازی را بر حسب (Bit) مشخص نمایید. هر چه این مقدار بالاتر باشد، به همان اندازه کیفیت آهنگ مطلوب تر خواهد بود. طبیعی است که در چنین حالتی نیاز به فضای بیشتری بر روی هارد لازم می شود. معمولاً مقدار 128 کیلوبیت برای این امر کافی است.


8- پس از اینکه همه تنظیم ها اعمال شدند، پروسه تبدیل با فعال کردن دگمه Start شروع می شود. ستون نوسانگر آبی رنگ در حاشیه پایین پنجره پیشرفت محاسبات و تبدیل را به فرمت MP3 نشان می دهد. چنانچه عمل تبدیل خاتمه یابد، شما می توانید فایلهای موسیقی با فرمت WAV را که قبلاً در کامپیوتر خود ذخیره کرده اید پاک کنید، البته در صورتی که قصد تهیه CD صوتی از آن را نداشته باشید. از فایلهای MP3 ایجاد شده می توانید هر زمان CD صوتی ایجاد کنید. چنانچه بخواهید فایلهای MP3 را بر روی CD رایت کنید، می توانید این کار را با Media Jukebox انجام دهید.
برای این کار دقیقاً مانند رایت کردن CD صوتی عمل کنید.


ویدیو مرتبط :
تبدیل CD صوتی به MP3 به وسیله برنامه Format Factory

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

"رگ خواب" محسن یگانه، جریانی در موسیقی پاپ/ "یه هفته به عید"، 27 سال بغضی که به ترانه تبدیل شد



آلبوم "رگ خواب" محسن یگانه پس از انتشار در سال 1389 به عنوان جریان در موسیقی پاپ ایران مطرح شد.

رگ خواب محسن یگانه جریانی در موسیقی پاپ

 

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی باشگاه خبرنگاران،‌"محسن یگانه" در بیست و سومین روز از اردیبهشت 1364 در گنبد کاووس متولد شد.

این خواننده پرانرژی عرصه موسیقی پاپ،‌ دانشجوی رشته مهندسی صنایع با گرایش تولید صنعتی بود اما پس از گذراندن 6 ترم،‌ به علت مشغولیت زیاد در دنیای موسیقی، از ادامه تحصیل انصراف داد.

او از کودکی علاقمند به بازیگری و مطرح شدن در دنیای سینما بود و در ابتدا هیچ گونه علاقه ای به موسیقی نداشت و فقط به صورت تفریحی به آن نگاه می کرد.

"محسن یگانه" به جرأت می توان گفت امروز حجم بالایی از طرفداران موسیقی پاپ را به خود اختصاص داده، برحسب استعداد ذاتی و خدادادی در رشته موسیقی،‌ ذوق و سلیقه خاصی داشت و میل به موسیقی یک شنونده خوب بودن را بر حسب اتفاق با شنیدن یک قطعه بی کلام به دست آورد که براساس آن، حس عجیبی نسبت به موسیقی روز "پاپ" پیدا کرد و این حس،‌ زمینه ایجاد علاقه به فراگیری ساز گیتار را فراهم کرد.

 

رگ خواب محسن یگانه جریانی در موسیقی پاپ

 

این خواننده جوان، نواختن را با تکیه بر خود و بدون استاد شروع کرد اما در همان ابتدای کار با مشکلات عدیده ای رو به رو شد.

مخالفت خانواده برحسب شرایط خانوادگی، باعث شده بود این هنرمند کشورمان فرصتی برای آموزش ساز گیتار زیر نظر اساتید مختلف پیدا نکند اما این موضوع مانع کار او نشد و محسن یگانه با ذوق، علاقه و پشتکار عجیب خود به نواختن گیتار ادامه داد تا جایی که در نوازندگی به حدی رسید که بتواند خود این ساز را آموزش دهد.

این خواننده عرصه پاپ در این میان تنها به گیتار اکتفا نکرد و به سمت پیانو و کیبورد و همچنین فراگیری مهارتهای فنی و موسیقی الکترونیک نیز روی آورد که به گفته خودش، به موفقیتهای وی پس از عرصه خوانندگی، نوازندگی و ترانه سرایی می توان اضافه کرد. او با این وجود، شناخت بسیار خوبی از موسیقی الکترونیک به دست آورد اما با توجه به اینکه در این مورد، آنچنان با فضای موسیقایی قطعه هایی که محسن یگانه به بازار عرضه کرده و مردم از او توقع دارند، مطابقت ندارد و به همین دلیل تنها برای دل خودش به این موسیقی می پردازد و از آن کمتر در قطعاتش استفاده می کند.

محسن یگانه تاکنون آلبومهای "رگ خواب"، "نقش های بی هدف" و "حباب" را منتشر کرده است.

 

رگ خواب محسن یگانه جریانی در موسیقی پاپ

 

*"نفس های بی هدف"

"نفس های بی هدف" نام نخستین آلبوم محسن یگانه است که در تیرماه سال 1378 منتشر شد.

قطعه های این آلبوم را "نفس های بی هدف"، "آخه دل من"، "نخواستم،‌گناهی ندارم"، "اینجا جای تو نیست"، "چشمای خیس من"، "سرتو بالا بگیر"، "نشکن دلمو"،‌ "هیچکی نمیتونه بفهمه" و "بنویس از سرخط" را تشکیل می دهند.

 

رگ خواب محسن یگانه جریانی در موسیقی پاپ

 

*"رگ خواب"

آلبوم "رگ خواب" به عنوان دومین آلبوم رسمی محسن یگانه، در مرداد سال 1389 روانه بازار شد.

در این اثر نیز همانند آلبوم "نفس های بی هدف" همه ترانه ها و ملودی ها (به جز یک قطعه) از محسن یگانه است.

در این آلبوم،‌ در میان تنظیم کننده ها، علاوه بر "شهاب اکبری" و خود یگانه، نام "علی ثابت" هم به چشم می خورد.

"رگ خواب" اتفاقی جریان ساز در موسیقی ایران بود تا حدی که قطعه ماندگار "سکوت" از نظر مخاطبان و اهالی موسیقی به عنوان بهترین موسیقی سال 1389 انتخاب شد.

قطعه های این آلبوم را "سکوت"، "دوراهی"، "آدمها"، "من تو را کم دارم"، "ضربان معکوس"، "نباشی"، "عذاب"،و "حافظه ضعیف" تشکیل می دهند.

 

رگ خواب محسن یگانه جریانی در موسیقی پاپ

 

*و اینک ... "حباب" محسن یگانه!

آلبوم موسیقی "حباب" 30 مهر سال 1391 متشکل از 11 قطعه موسیقی روانه بازار موسیقی شد.

قطعه های "حباب" را "باورکنم"، "نمیشه"، "یادته"، "تو حتی"، "نمیزارم خسته شی"، "دوست دارم"، "بیت آخر"، "نرو"، "هوایی شدی"، "حباب"، " کی جای من اومد"، "بخند"، "تنهایی" و "تو که میدونی" تشکیل می دهند.

محسن یگانه پس از انتشار آلبوم جدیدش، در آبان سال 91 در 12 سانس در برج میلاد تهران روی صحنه رفت که هر بار با استقبال بی نظیر هوادارانش روبرو شد.

ترانه سرا و آهنگساز تمامی قطعه های "حباب" محسن یگانه است.

محسن یگانه در کنسرت خود در اسفند ماه سال 91، قطعه ای را به مناسبت بیست و هفتمین سالگرد شهادت پدرش با عنوان "یه هفته به عید" اجرا کرد که به گفته خودش این اثر حاصل 27 سال بغضی بود که این بغض به ترانه تبدیل شد.

هم اکنون "علی ثابت" رهبری ارکستر محسن یگانه را بر عهده دارد.

منبع:yjc.ir