دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تبدیل امضا و اثرانگشت به ال ای دی



طراحی حسگر جدید,تبدیل اثرانگشت به ال ای دی,اختراع حسگرهای جدید

تبدیل امضا و اثرانگشت به ال ای دی

محققان موسسه فناوری جورجیا با استفاده از هزاران سیم در مقیاس نانو، ابزار حسگری جدید را طراحی کرده‌اند که فشار مکانیکی ناشی از یک امضا یا اثرانگشت را مستقیما به سیگنال‌های روشنایی تبدیل می‌کند و می‌توان این سیگنال‌ها را پردازش کرد.

به گزارش ایسنا، ابزار حسگر جدید می‌تواند حس لامسه مصنوعی را ارائه دهد و حساسیت قابل‌مقایسه با حساسیت پوست انسان را تولید کند.
به جز جمع‌آوری امضاها و اثرات انگشت، می‌توان از این تکنیک در تصویربرداری زیستی و سیستم‌های میکروالکترومکانیکی (MEMS) استفاده کرد.

این فناوری همچنین رویکرد جدیدی را برای رابط‌های انسان-ماشین ارائه می‌دهد.
به گفته ژونگ لین از موسسه فناوری جورجیا، می‌توان با خودکار نوشت و این حسگر به طور نوری آنچه که فرد می‌نویسد را با تفکیک‌پذیری بالا و با نرخ پاسخ‌دهی بسیار سریع شناسایی کند.

نانوسیم‌های اکسید روی منفرد بخشی از ابزاری هستند که هنگامی که تحت فشار ناشی از فشار مکانیکی قرار می‌گیرند، به عنوان ال ای دی ‌های ریز عمل می‌کنند.
این ال ای دی‌ها به ابزار ابداعی امکان ارائه اطلاعات دقیق در خصوص میزان فشار اعمال‌شده را می‌دهند.

این فناوری موسوم به piezo-phototronic شیوه جدیدی برای گیراندازی اطلاعات در مورد فشار اعمال‌شده را با تفکیک‌پذیری بسیار بالا (تا شش هزار و 300 دات در اینچ) در اختیار می‌گذارد.
مواد پیزوالکتریک هنگامی که تحت فشار قرار می‌گیرند، پلاریزاسیون بار را تولید می‌کنند.

ابزار piezo-phototronic بر قانون فیزیکی برای تنظیم‌کردن و کنترل انتقال بار و بازترکیب توسط بارهای پلاریزاسیون حاضر در انتهاهای نانوسیم‌های منفرد متکی است.
این نانوسیم‌ها که در نوک فیلم نیترید گالیم (GaN) رشد داده می‌شوند، ساطع‌کننده‌های نوری پیکسل‌بندی‌شده‌ای را تولید می‌کنند که بازدهی آن‌ها با فشار متغیر است و سیگنال الکترودرخشانی را خلق می‌کنند که می‌تواند با فوتونیک‌ موجود بر روی تراشه برای انتقال، پردازش و ضبط داده یکپارچه شود.

به گفته دانشمندان حاضر در این پروژه، هنگامی که یک نانوسیم اکسید قلع تحت فشار است، شارژ پیزوالکتریکی در هر دو انتها شکل می‌گیرد، که پتانسیل پیزوالکتریکی را تولید می‌کند.
حضور این پتانسیل ساختار کامل را در سیم مختل کرده و موجب ماندن طولانی‌تر الکترون‌ها در تقاطع p-n و افزایش کارایی ال ای دی می‌شود.

افزایش این کارایی در ال ای دی با فشار ایجادشده متناسب است و تفاوت در مقادیر فشار اعمال‌شده به تفاوت در نور ساطع‌شده از ریشه‌ تبدیل می‌شود. در این ریشه نانوسیم‌ها با فیلم نیترید گالیم تماس دارند.
زمانی که فشار از طریق نوشتن با دست به ابزار ابداعی اعمال می‌شود، نانوسیم‌ها در طول جهت‌های محوری‌شان فشرده شده و یک پتانسیل پیزو را خلق می‌کنند، در حالی که دیگر نانوسیم‌ها دارای هیچ پتانسیلی نیستند.

محققان حروفی را به درون بخش فوقانی این ابزار فشار دادند و این سیستم بازدهی نوری را از بخش زیرین ابزار تولید کرد که می‌توان این بازدهی را پردازش و منتقل کرد.
توانایی مشاهده تمامی ساطع‌کننده‌ها به طور آنی به ابزار امکان ارائه پاسخ سریع را می‌دهد. زمان پاسخ سریع بوده و می‌توان یک میلیون پیکسل را در یک میکروثانیه خواند.
هنگامی که انتشار نور تولید می‌شود، می‌تواند با فیبر نوری سریعا شناسایی شود.
زمانی که فشار تمام می‌شود، انتشار نانوسیم متوقف می‌شود و سوئیچ‌شدن آن از یک وضعیت به وضعیت دیگر حدود 90 میلی‌ثانیه یا کمتر طول می‌کشد.

محققان حاضر در این پروژه، ثبات‌پذیری و تجدیدپذیری آرایه حسگر را با مطالعه شدت انتشار نور پیکسل‌های منفرد تحت فشار، برای 25 چرخه روشن و خاموش مکرر بررسی کردند.
آن‌ها دریافتند که نوسان بازدهی تقریبا پنج درصد بود و این عدد بسیار کوچک‌تر از سطح کلی سیگنال بود.
افزون بر این، تفکیک‌پذیری فضایی 2.7 میکرون از نمونه‌های آزمایش‌شده این ابزار ضبط شده‌اند.

وانگ بر این باور است که تفکیک‌پذیری را می‌توان با کاهش قطر نانوسیم‌ها و فراهم‌کردن مکان رشد نانوسیم‌های بیشتری و همچنین با استفاده از فرایند ساخت در دمای اتاق ارتقا داد.
جزئیات این مطالعه در Nature Photonics منتشر شد./ایسنا

 

 


ویدیو مرتبط :
تلویزیون سه بعدی ال ای دی فول اچ دی ال جی LG LED LF650

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ال اس دی با چاشنی کابوس و مرگ



ال اس دی,ال اس دی چیست؟,مواد مخدر توهم زای

ال اس دی با چاشنی کابوس و مرگ     
ال اس دی نام ماده مخدری صنعتی و توهم زاست که حدود ۷۴ سال پیش از سوی دکتر آلبرت هوفمان، شیمیدان سوئیسی کشف شد. ال اس دی را به دلیل وجود اسید در ترکیب شیمیایی اش «اسید» و مصرف کنندگانش برای سادگی تلفظ به آن «ال» یا «آ» نیز می گویند.
آن طور که در مجموعه حقایق آشکار درباره مواد مخدر در ستاد مبارزه با مواد مخدر چاپ شده است، این ماده گاهی روی ورقه هایی رنگی شبیه به عکس برگردان یا تمبر، جاسازی می شود که عکس هایی از کارتون ها یا چهره های سرشناس را هم دارند به همین دلیل گاهی به آن تمبر، قاب، اسید کاغذی، تکه، نقطه، ریز نقطه، حیوان، بشکه، گنبد، قورباغه، ستاره سیاه، ماه آبی و آفتاب هم می گویند و وقتی آن را با توهم زاهای دیگر مانند اکستازی مصرف می کنند، آن را «گند شیرین» نیز می نامند.

ال اس دی یکی از قوی ترین مواد مخدر توهم زاست که نه تنها از طریق خوردن مصرف می شود، بلکه قابلیت جذب پوستی نیز دارد و علائم مصرفش معمولا ۶۰ ـ ۳۰ دقیقه طول می کشد.

این ماده در بدن باعث گشادشدن مردمک چشم ها، بالا رفتن دمای بدن و ضربان قلب و فشارخون، عرق کردن، لرز، رعشه، سرگیجه، گرگرفتگی، تاری دید، تهوع، بی خوابی، بی اشتهایی و از همه مهم تر دیدن، شنیدن و به طور کلی تجربه چیزهایی که واقعیت ندارند، می شود.
این توهم همیشه یک رویای شیرین نیست، بلکه گاهی کابوسی است که حد و مرز ندارد و هر دقیقه اش برای مصرف کننده با عذابی دردناک می گذرد. در این شرایط ممکن است فرد دست به حرکات پرخطری برای نجات خودش بزند. از سوی دیگر، امکان دارد مصرف ال اس دی، باعث ناهنجار های تنفسی، اغما و مهم تر از همه روانپریشی شود.

هنوز نتایج علمی به دست آمده درباره تاثیرات منفی ال اس دی کامل نشده است، با این حال دانشمندان احتمال می دهند مصرف این ماده حتی بر سلامت جنین مادر مصرف کننده نیز تاثیر می گذارد و باعث نقص عضو آن می شود. هرچند ال اس دی ۲۴ ساعت پس از مصرف از بدن دفع می شود، اثرات آن همچنان می ماند تا جایی که گزارش ها نشان می دهد برخی مصرف کنندگان تا مدت ها پس از مصرف ال اس دی هم تجربه هایی ترسناک دارند و طعم آرامش را نمی چشند.

منبع:jamejamonline.ir