دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تاریخچه خودروهای کامپکت شورولت (1)


به یکصد و سه سال پیش بازمی‌گردیم. زمانی که لوییس شورولت با همکاری بنیان‌گذار جنرال‌موتورز؛ ویلیام سی.دورانت، در تاریخ سوم نوامبر سال 1911 میلادی، کمپانی (شورولت موتور کار) را تأسیس کردند.

مجله تخت گاز - سامیار راشد: به یکصد و سه سال پیش بازمی‌گردیم. زمانی که لوییس شورولت با همکاری بنیان‌گذار جنرال‌موتورز؛ ویلیام سی.دورانت، در تاریخ سوم نوامبر سال 1911 میلادی، کمپانی (شورولت موتور کار) را تأسیس کردند. دورانت که در آن زمان از سِمَت خود برکنار شده بود، با شورولت همکاری کرد، تا مجددأ بتواند از طریق ادغام معکوس، به بخش عمده ای از سهام جنرال‌موتورز دست پیدا کند و در کارش موفق هم عمل کردو در سال 1918، بار دیگر در مقام ریاست جنرال‌موتورز نشست. یک سال بعد، وی مجددأ از جایگاهش برکنار شد آلفرد اِسلون با شعار (یک خودرو برای هر بودجه و هر کاربری) بر آن شد تا شورولت را به پرتیراژترین تولید کننده در خانواده جنرال‌موتورز تبدیل کند تا بتواند با فورد مدل T به رقابت بپردازد.

اما شورولت تا دهه 60 میلادی، خودروهای بزرگی نظیر Bel Air، Nomad، Impala و امثال آن‌را تولید می‌کردتا اینکه در سال 1959، با سدان کوچک‌تر Corvair تصمیم گرفت، وارد بازار خودروهای کامپکت شود تا با قیمت پایین‌تر و ابعاد کوچک‌تر، بتواند مشتریان بیشتری را جلب کند. فروش نردیک به 2 میلیون دستگاه در طول 10 سال تولید این مدل، شورولت را بر آن داشت تا مدل‌های کامپکت بیشتری را ارائه کند و حتی در دهه 70 میلادی با مدل Vega، وارد بازار خودروهای ساب کامپکت نیز شد. امروزه شاهد تولید خودروهای قصیر الجثه ای نظیر اِسپارک، سونیک، آوِئو و کروز از خودروسازی هستیم که روزگاری به دلیل ساخت خودروهای عظیم‌الجثه شهرت داشت. بیایید به اتفاق مروری بر تاریخچه خودروهای کامپکت شورولت داشته باشیم.

شورولت Corvair

1969-1959

تاریخچه خودروهای کامپکت شورولت (1)

Corvair نه تنها افتخار اولین خودرو کامپکت شورولت را با خود به یدک می‌کشد، بلکه تنها خودرو خانوادگی تولید انبوه آمریکایی در طول تاریخ بوده که از موتور خنک‌شونده توسط هوا در عقب بهره می‌برده است. Corvair آرایش کوپه 2 در، کانورتیبل، سدان 4 در، استیشن با نام Lakewood (که تولید آن تنها 3 سال به طول انجامید)، وَن خانوداگی، وَن تجاری و حتی وانت‌بار را شامل می‌شد و خود Corvair به تنهایی یک خانواده از بدنه‌های مختلف را در بر می‌گرفت. این مدل برای رقابت با فولکس واگن بیتل، فورد فالکون، پلیموث والیانت و اشتودبِیکر لارک ساخته شد که همگی آنها به جز بیتل آلمانی، آمریکایی‌های نوپایی در بخش خودروهای کامپکت بودند. موتورهای در نظر گرفته شده برای این مدل، دو واحد 6 سیلندر تخت را شامل می‌شد که یکی با 2.3 لیتر حجم، می‌توانست 80 اسب بخار را تولید کند و دیگری با 2.4 لیتر حجم، 95 اسب بخار داشت.

شورولت Corvair یک خودرو محبوب و بی نظیر بود و فروش بیش از یک میلیون و 800 هزار دستگاه در 2 نسل و در طول یک دهه، این ادعا را ثابت می‌کند. علاوه بر اینکه در سال 1960 میلادی، توانست عنوان (خودرو سال) را از سوی نشریه موتورترند، از آن خود کند. اما از آنجایی که از سامانه تعلیق نوین و متفاوتی از سایر خودروهای بهره می‌برد، بسیاری از منابع، آن‌را خودرویی ناامن، حتی در سرعت‌های پایین عنوان کردند. سازمان NHTSA هم در مورد این خودرو گفت که در هر سرعتی، احتمال از دست رفتن کنترل وجود دارد. و همین امر باعث شد تا تولید آن، در سال 1969 متوقف شود.


شورولت Chevy II/Nova

1979-1961

تاریخچه خودروهای کامپکت شورولت (1)

دو سال پس از تولید اولین خودرو کامپکت توسط شورولت، این خودروساز، دومین کامپکت خود را با نام Chevy II یا Nova، راهی بازار کرد. از سال 1961 که تولید Chevy II آغاز شد تا سال 1968، این مدل از همین نام بهره می‌برد و Nova، پسوند مدل فول آپشن Chevy II بود اما از سال 1969 تا 10 سال بعد، Nova به‌طور کلی جایگزین نام Chevy II شد. این خودرو روی پلت‌فرم X شورولت ساخته شد. پس از توقف تولید Nova در سال 1979، بار دیگر در سال 1985 در قالب یک خودرو کوچک‌تر که بر پایه تویوتا اسپرینتر ساخته می‌شد، بازگشت اما حیات آن تنها 3 سال به طول انجامید.

عجله و شتاب­زدگی شورولت در تولید Nova، آن‌را به یکی از سریع‌ترین خودروهای توسعه یافته در طول تاریخ جنرال‌موتورز تبدیل کرده است. از زمانی که طراح شروع به طراحی کردتا خروج Nova از خط تولید، تنها 18 ماه به طول انجامید و در طول این مدت، بیشتر طراحان و مهندسین شورولت، وقت خود را شبانه روز روی این مدل گذاشتند. برخلاف Corvair، مدل جدید قرار نبود که خاص و منحصربه‌فرد باشد، بلکه بالعکس قرار بود که به عنوان یک خودرو ساده وارد بازار شود. پروسه نام‌گذاری آن‌هم، به همین سرعت انجام شد. در روزهای آخر و درحالی‌که مدل جدید، بی‌هویت بود، بین 2 نام مطرح شده Chevy II و Nova، نام اول برگزیده شد چراکه مسئولین اصرار داشتند تا نام خودرو جدید حتمأ باید با حرف C شروع شود تا بیان‌گر کلاس خودرو باشد. نام دوم نیز برای فول‌آپشن‌ترین مدل از Chevy II برگزیده شد. اما در سال 1969، Nova به‌طور کلی جایگزین نام انتخاب شده برای آن شد.

از آنجایی که Nova برای رقابت با فورد فالکون راهی بازار شده بود، بدنه‌های مختلفی از جمله سدان، استیشن، کوپه هاردتاپ دو در و کانورتیبل 2 در را نیز شامل می‌شد و فقط نسخه وانت/کوپه آن برای رقابت با فورد فالکون Ranchero عرضه نشد تا موقعیت مدل El Camino از شورولت به خطر نیفتد. تولید Nova پس از چهار نسل، در سال 1979، خاتمه یافت.


شورولت 400

 1974-1962

تاریخچه خودروهای کامپکت شورولت (1)

شورولت 400، خودرو کامپکتی بود که توسط جنرال‌موتورز آرژانتین، بین سال‌های 1962 تا 1974 تولید می‌شد. این خودرو به منظور رقابت با فورد فالکون و کرایسلر والیانت II راهی کارزار شد. این خودرو بر پایه خودروی ساخته شد که در بازار آمریکا با نام Chevy II و بعدها تحت نام Nova شناخته می‌شد. شورولت 400 برخلاف همزادش که از آرایشات مختلف بدنه بهره می‌برد، تنها به‌صورت سدان چهار در ساخته می‌شد. این خودرو به منظور پاسخ به نیاز دهه 60 میلادی مبنی بر خودرو کامپکت عرضه شد. این امر گریبان‌گیر تمامی‌خودروسازان بود، تا جایی که اکثر خودروسازان آمریکایی که به ساخت خودروهای غول‌پیکر مشغول بودند، از دهه 60 میلادی به عرصه خودروهای کامپکت پای گذاشتند.

شورولت 400 بر اساس این ایده شکل گرفت که در عین لوکس بودن، از ویژگی‌های اسپرت بهره ببرد در حالی‌که مدل chevy، فقط جنبه‌های اسپرت را ارائه می‌دهد. اما این امر موجب شد تا هر 2 مدل، رقیبی برای یکدیگر باشند و به همین دلیل تولید Chevy در سال 1967 خاتمه یافت. در سال 1974، تولید شورولت 400 با تعداد 93 هزار دستگاه خاتمه یافت تا با شورولت مالیبو (برای بازار آرژانتین) جایگزین شود. تفاوت مالیبو آرژانتین با مالیبو آمریکای شمالی در این بود که نسخه عرضه شده در آرژانتین، بر پایه سدان چهار در Nova ساخته می‌شد.


شورولت Chevy

1978-1969

تاریخچه خودروهای کامپکت شورولت (1)

در سال 1962، شورولت 400 با طراحی و بدنه شورولت Chevy II (1964-1962) به تولید رسید و شورولت به ناچار، تولید Chevy II را با نام Chevy ادامه داد که تولید آن از 1969 آغاز شد و تا 1978 ادامه یافت. یک مدل بالاتر با نام سوپر در سال 1973 معرفی شد که چراغ‌های راهنمای آن در جلو و عقب متفاوت بود و تزیینات چوبی در کابین دیده می‌شد. این مدل در 2 نسل اول و دوم با موتورهای 6 سیلندر خطی به حجم‌های 3.18، 3.8 و 4.1 لیتر عرضه می‌شد. اما از نسل سوم با همان موتور با حجم‌های 3.8 لیتری و 4.1 لیتری عرضه شد که کاربراتور آنها برای عملکرداسپرت‌تری تنظیم شده بود. فونت نسل سوم از این مدل، با مدل Nova بین سال‌های 1968 تا 1974 یکسان و به لبه کناری گلگیرها منتقل شده بود. تغییرات جزئی نظیر جابه‌جایی چراغ‌های راهنما در طرفین و تغییر محل فونت، بسیار بوده است.

در بازار آرژانتین، Chevy از همان جزئیات و عناصر همزاد آمریکایی‌اش بهره می‌برد با این تفاوت که از امکانات لوکس‌تری بهره می‌برد. شورولت Chevy مدل پایه، در این کشور به عنوان تاکسی، فعالیت خود را آغاز کرد. از محبوب‌ترین آپشن‌های این مدل باید به سقف وینیل، چرخ‌های رالی، فرمان اسپرت، صندلی‌های اسپرت با پشتی بلند و تزئینات چرم کابین، اشاره کرد. غالب تولیدات با رنگ مشکی برای کابین عرضه شدند. تولیدات آخرین سال شورولت Nova به دلیل تبلیغات ملی، با نام محلی Opus 78 نیز شناخته می‌شد و با تجهیزاتی نظیر فرمان خودکار، سامانه تهویه مطبوع، صندلی‌های چرمی، آنتن الکتریکی و داشبورد جدید با کنسول مرکزی یکپارچه، مجهزترین سری از این مدل به‌شمار می‌رفت. نسخه سوپراسپرت یا همان SS، برای مدل کوپه و چهار در عرضه می‌شد که البته برای بازار آمریکای شمالی، نام SS تا سال 1994 و مدل ایمپالا SS نا آشنا بود. نسخه SS به یاری 168 اسب‌بخار می‌توانست در 11.1 ثانیه، خود را از حالت سکون به سرعت یکصد کیلومتر بر ساعت برساند.


شورولت Citation

1985-1980

تاریخچه خودروهای کامپکت شورولت (1)

این مدل از شورولت که تولید آن تنها 5 سال ادامه یافت در سه آرایش هاچ‌بک سه‌در، کوپه 2 در و هاچ‌بک 5 در، عرضه شد تا جایگزین مدل Nova شود. با معرفی کاپریس/ایمپالا در سال 1977 و مالیبو در سال 1978، شورولت با عرضه Citation، برای بار دیگر، شاهد کاهش ابعاد در مدل هایش بود. اما این‌بار، این مدل بر پلت‌فرم X-Body این برند ساخته شد که نیروی موتور به محور جلو منتقل می‌شد. این مدل در کنار بیوک Skylark، اُلدزمبیل اُمِگا و پونتیاک فینیکس، به تولید رسید. شروع داستان این مدل به بحران سوخت سال 1973 میلادی باز می‌گردد که شورولت به شدت با کاهش فروش مدل‌های بزرگ و فول سایز خود مواجه شد.

فروش موفقیت‌آمیز مدل ساب کامپکت شورولت مونزا که در اواسط دهه 70 میلادی معرفی شده بود، شورولت را به سمتی سوق داد که ساخت خودروهای کوچک و محور جلو با توجه به شرایط زمانه، می‌تواند فروش بهتری را برای آن به ارمغان بیاورد. از آنجایی که جنرال‌موتورز تنها یک دهه در ساخت پلت‌فرم‌های محور جلو تجربه داشت، کادیلاک الدورادو و اُلدزمبیل تورونادو هیچ‌یک خودروهای کامپکت و کم مصرفی به شمار نمی‌رفتند.

در سال 1976، شورولت پروتوتایپ‌هایی از مدل کامپکت محور جلو خود را تکمیل کرد اما عرضه نهایی آن‌که قرار بود در سال 1978 انجام شود، به سال 1980 موکول شد چراکه شورولت از مشکلات تأمین قطعات رنج می‌برد. تأمین‌کنندگان قطعات شورولت طبق دستور این برند، می‌بایست خود را برای تولید انبوه با تیراژ بسیار بالا آماده می‌کردند و عدم آمادگی به موقع آنها، باعث بروز این مشکل شده بود. تولید آن در سال 1985 متوقف شد تا با خودروهای ساخته شده روی پلت‌فرم L-Body جایگزین شود.


شورولت کاوالیِر (2004-1981)

تاریخچه خودروهای کامپکت شورولت (1)

شورولت کاوالیر در سال 1981 روی پلت‌فرم J، چشم به جهان گشود و در سال 1984، توانست با 462 هزار دستگاه فروش، یک رکورد را در تاریخ خود ثبت کند. کاوالیر به عنوان جانشین مونزا عرضه شده بود. به‌طور هم‌زمان، فورد، کرایسلر و دوج نیز خودروهای کامپکت محور جلویی را عرضه کرده بودند. نسل اول آن که بین سال‌های 1981 تا 1987 تولید می‌شد، در 4 آرایش سدان دو و چهار در، هاچ‌بک و استیشن واگن عرضه شد. نسخه کانورتیبل در سال 1983، به خانواده کاوالیر افزوده شد که مجموع تولید آن از یک هزار دستگاه تجاوز نمی‌کند. سال 1984، نسل اول آن با یک فیس‌لیفت جزئی و با چراغ‌های چهارگانه، به‌روز رسانی شد و در سال بعد، موتور 6 سیلندر برای آن به‌صورت آپشن، قابل سفارش بود. سال 1998، کاوالیر وارد نسل دوم و آرایش هاچ‌بک دو در، از خانواده این مدل حذف شد درحالی‌که آرایش‌های کوپه، سدان، واگن و کانورتیبل به حیات خود ادامه دادند.

 نسخه سدان و واگن تقریبأ بدون تغییر باقی مانده بود درحالی که نسخه کوپه کاملأ بازطراحی شده بود و همین امر موجب شد تا در صندوق‌بار در سدان و کوپه با یکدیگر متفاوت باشند. موتور 4 سیلندر خطی آن می‌توانست 90 اسب‌بخار و 6 سیلندر خورجینی با 2.8 لیتر حجم، 125 اسب‌بخار تولید کند. در سال 1990، قدرت موتور پایه به 95 اسب‌بخار افزایش یافت و موتور 6 سیلندر خورجینی با افزایش حجم به 3.1 لیتر، می‌توانست 140 اسب بخار تولید کند. سال بعد، این مدل با یک فیس‌لیفت مختصر راهی بازار شد و تغییرات ظاهری و فنی جزئی تا سال 1995 ادامه یافت که کاوالیر، وارد آخرین نسل خود شد. نسل سوم آن از منظر طراحی، به کلی دگرگون شده بود و ضمن سود جستن از ظاهر آیرودینامیک، از ابعاد بزرگ‌تری نیز بهره می‌برد که برخی از بخش‌های آن، کاپریس و کامارو را یادآور می‌شد. موتورهای 6 سیلندر که در 2 نسل اول به کار می‌رفت، با انواع 4 سیلندر با قدرتی مشابه جایگزین شدند. نسل سوم از کاوالیر در ژاپن، تحت برند تویوتا به فروش رسید و در برخی از موارد نظیر کیفیت و استفاده از چرم، برتری‌هایی به شورولت داشت.


ویدیو مرتبط :
تاریخچه ای زیبا از شورولت بلیزر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تاریخچه خودروهای کامپکت شورولت (2)


شورولت کاوالیر در سال 1981 روی پلت‌فرم J، چشم به جهان گشود و در سال 1984، توانست با 462 هزار دستگاه فروش، یک رکورد را در تاریخ خود ثبت کند. کاوالیر به عنوان جانشین مونزا عرضه شده بود.

مجله تخت گاز - سامیار راشد:

شورولت Corsica/Beretta

(1996-1987)


Corsica، نام شهری در فرانسه است. این خودرو بر پایه پلت‌فرم L-Body جنرال‌موتورز شکل گرفت. نسخه دو در این مدل، Beretta نام داشت. این سدان در طول 6 سال تولید، 3 نسل را پشت سر گذاشت که نسل اول از ابتدای تولید تا سال 1991، نسل دوم تا سال 1994 ادامه یافت و تولید نسل سوم به سال‌های 1955 و 1956 اختصاص داشت. این مدل در ابتدا به عنوان خودرو سازمانی و اُرگان‌های مختلف، محبوب شد و در سال 1988، توانست پس از شورولت Celebrity، عنوان دومین خودرو پرفروش را در آمریکا کسب کند. بسیاری از قطعات بدنه نظیر سامانه تعلیق از پلت‌فرم J-Body (شورولت کاوالیر) برگرفته شده بود و شاسی آن نیز یک نسخه کشیده شده از آن بود. در سال 1991 میلادی و در نسل دوم، آرایش هاچ‌بک بدنه از این خانواده حذف و با تغییرات جزئی در ظاهر، کابین و امکانات راهی بازار شد.

تاریخچه خودروهای کامپکت شورولت (2)

نسل سوم این مدل، اولین خودرو آمریکایی بود که به‌صورت استاندارد با چراغ‌های روز عرضه شد که با تغییراتی جزئی در بدنه، کابین و برخی از جزئیات همراه بود. شایان به ذکر است که این سدان تنها در بازار کانادا با نام پونتیاک Tempest به فروش می‌رسید.

شورولت Beretta، که به عنوان نسخه 2 در و کوپه Corsica شناخته می‌شد، از محور جلو بهره می‌برد و در همان استودیویی طراحی شد که کوروت و کامارو نیز طراحی شده بودند. بنابراین روی همان پلت‌فرم L-Body همزاد سدانش ساخته شد. این کوپه با توجه به آپشن‌ها و امکانات متفاوت، در هفت آرایش استاندارد، CL، GT، GTU، Indy، GTZ و Z26 عرضه می‌شد. نسخه کانورتیبل آن نیز در سال 1990، افتخار انتخاب شدن به عنوان خودرو راهنما در مسابقات ایندیاناپولیس 500 را نیز در کارنامه خود دارد اما کانورتیبل این مدل، هیچ‌گاه رنگ تولید انبوه را به خود ندید.


شورولت کُبالت

(2010-2004)


شورولت کُبالت برای جایگزینی با شورولت کاوالیر راهی بازار و در سال 2004 به عنوان مدل سال 2005 معرفی شد. این مدل در 2 نسخه سدان و کوپه تولید می‌شد و بر پایه پلت‌فرم دلتا جنرال‌موتورز شکل گرفت. این پلت‌فرم، بعدها برای شورولت HHR و آسترا و هم‌چنین برای برخی از تولیدات برندهای اُپل، واکسهال، هولدن و ساترن نیز استفاده شد. هم‌چون بسیاری از مدل‌های شورولت، این مدل نیز از نسخه نیرومند SS بهره می‌برد. برای بازار کانادا، این شورولت تحت برند پونتیاک و با نام G5 به فروش می‌رسید که با نام Pursuit نیز شناخته می‌شود.

تاریخچه خودروهای کامپکت شورولت (2)

همین مدل در بازار مکزیک با نام پونتیاک G4 به فروش رسید. پونتیاک G4 و G5 نیز به منظور جایگزینی با پونتیاک سان­فایر (که بر پایه شورولت کاوالیر ساخته می‌شد) طراحی شده بود. سوئیچ‌های احتراق معیوب در بسیاری از تولیدات این مدل، موجب شده بود تا آمار تصادفات آن بسیار بالا باشد چراکه در حال حرکت، به‌طور ناگهانی، انتقال قدرت قطع می‌شد. حتی زمانی که جنرال‌موتورز متوجه این مشکل شد، به تولید کُبالت ادامه داد. در فوریه 2014، جنرال‌موتورز بیش از 700 هزار دستگاه کُبالت را فراخوان داد تا این مشکل را حل کند که با پرداخت جریمه 35 میلیون دلاری به سازمان NHTSA نیز همراه بود.


شورولت HHR

(2011-2006)


نام HHR مخفف عبارت Heritage High Roof به معنای (میراث سقف بلند)، یک واگن با طراحی رترو است که توسط برایان نِسبیت طراحی شد و در نمایشگاه لس‌آنجلس سال 2005 به عنوان مدل 2006 رونمایی شد. این واگن که از شاسی‌بلند Equinox کوچک‌تر بود، هم‌چون شورولت کُبالت، پونتیاک G5، ساتِرن یون و ساتِرن آسترا روی پلت‌فرم دلتا ساخته شده بود. این واگن در کنار شورولت زافیرا به فروش می‌رسید. آخرین تولیدات این مدل در ماه می ‌2011 تولید شد. این مدل در سال 2011 با مدل کَپتیوا اسپرت جایگزین شد که بر پایه شورولت آنترا ساخته شده بود.

تاریخچه خودروهای کامپکت شورولت (2)

البته شایان ذکر است که کَپتیوا اسپرت، تنها به عنوان خودرو ناوگانی به فروش می‌رسید و برای عموم مردم عرضه نشد. اما آنچه که این مدل را محبوب ساخت، طراحی منحصربه‌فرد آن بوده است. در طراحی بدنه آن، از تولیدات شورولت در دهه 40 میلادی الهام گرفته شد که از آن جمله باید به وانت بارهای شورولت Suburban و Advance Design اشاره کرد. گلگیرهای بیرون زده از بدنه و پایین‌تر از کاپوت و جلوپنجره عمودی، مشخصه‌ای بود که از وانت بارهای کلاسیک شورولت به عاریت گرفته شده بود.

طراحی آن‌را، برایان نِسبیت بر عهده داشت که سابقأ در کرایسلر، خود را با طراحی مدل پی‌تی کروزر به اثبات رسانده بود. این مدل با چند رده آپشن LS، LT و 2LT و اسپشیال ادیشن به فروش رسید. یک نسخه تجاری از آن با نام panel van نیز به تولید رسید که در سال 2007 تنها با رده امکانات LT راهی بازار شد اما از سال بعد، تمامی‌آپشن‌ها برای آن قابل سفارش بود.


شورولت کروز

(2008)


تاریخچه این مدل، اندکی پیچیده است. شورولت پیش از عرضه کروز به عنوان یک سدان کامپکت، از این نام برای یک هاچ‌بک کوچک و اقتصادی استفاده می‌کرد. این هاچ‌بک بر پایه سوزوکی Ignis یا همان سوزوکی Swift بین سال‌های 2001 تا 2008، ساخته می‌شد. این محصول، حاصل قراردادی بود که مابین شورولت و سوزوکی، در سال 2001 منعقد شد.

تاریخچه خودروهای کامپکت شورولت (2)

اما از سال 2008، نام کروز برای یک سدان کامپکت برای شورولت استفاده شد که نسخه هاچ‌بک آن در سال 2011 و نسخه استیشن واگن، در سال بعد از آن، به خانواده این مدل افزوده شد. در سال 2013، شورولت از عرضه نسل دوم این مدل خبر داد اما این موضوع، به سال 2015 میلادی موکول شد. شورولت دلیل تأخیر در عرضه نسل جدید آن‌را، ارتقاء بخش‌های مختلف، اعلام می‌کند.


شورولت وُلت

(2010)


وُلت یک سدان برقی است که در سال 2010 به عنوان مدل 2011 تولید شد و علاوه بر برند شورولت، تحت برند هولدن، اُپل (با نام Ampera) و واکسهال (با نام Ampera) نیز در سراسر دنیا به فروش می‌رسد. هولدن در بازار استرالیا و نیوزیلند عرضه می‌شود درحالی‌که واکسهال برای بازار بریتانیا و اُپل در بازار اروپا، به فروش می‌رسد. نسل اول وُلت که بین سال‌های 2011 تا 2014 تولید شد، توانست در بازار بین‌المللی تعداد 88 هزار دستگاه بفروشد که از این میان، بیش از 73 هزار دستگاه، تنها در ایالت متحده به فروش رسید و این رقم برای بازار اروپا، نزدیک به 10 هزار دستگاه بود.

تاریخچه خودروهای کامپکت شورولت (2)

هلند به عنوان دومین بازار بزرگ این سدان برقی در دنیا و بزرگ‌ترین بازار آن در اروپا، حدود پنج هزار دستگاه Ampera و بیش از یک هزار دستگاه وُلت را در این مدل 4 ساله، به فروش رسانید. شورولت وُلت، در طول این مدت، توانست عنوان پرفروش‌ترین خودرو برقی در ایالت متحده را به خود اختصاص دهد که همراه با همزادانش که تحت برندهای دیگر جنرال‌موتوررز به فروش می‌رسد، به عنوان پرفروش‌ترین خودرو الکتریکی در سراسر دنیا شناخته می‌شود.

تاریخچه خودروهای کامپکت شورولت (2)

وُلت، توسط موتور الکتریکی به حرکت درمی‌آید که برای شارژ مجدد باتری‌ها، می‌بایست آن‌را به برق متصل کرد. اما زمانی که شارژ باتری‌ها تمام می‌شود، یک موتور درون‌سوز، نیروبخش یک ژنراتور الکتریکی است تا برد مسافتی آن‌را افزایش دهد. ترمزهای وُلت نیز با قابلیت بازیابی انرژی، تا حدودی به شارژ مجدد باتری‌ها کمک می‌کند. برد مسافتی وُلت به پشتوانه باتری‌ها، 61 کیلومتر بوده و مصرف سوخت آن در حالت ترکیبی به 3.8 لیتر در یکصد کیلومتر می‌رسد. نسل اول وُلت، پس از کسب جوایز بین‌المللی متعدد از سراسر دنیا، در سال 2015، وارد نسل دوم خود شد. نسل دوم از این مدل، با بهبود و ارتقاء در بخش‌های فنی، توانست به برد مسافتی 80 کیلومتر دست یابد.