دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تاثیر پدران بر رشد مغز جنین قبل از تولد



اخبار,اخبار اجتماعی,جنین

طبق یک مطالعه جدید، مردان نقش مثبتی در رشد مغز جنین قبل از تولد و در دوره جنینی دارند..

پژوهش های انجام شده روی موش های ماده باردار نشان داده، در صورتی که این موش ها در معرض فرومون های مردانه قرار گیرند، نوزادانشان هنگام تولد از توانایی ذهنی بیشتری برخوردار خواهند بود. فرومون ها سیگنال های شیمیایی مورد استفاده در برقراری ارتباط بین اندام های گونه های مشابه هستند.

«ساچیکو کویاما»، از دانشگاه ایندیانا و سرپرست تیم تحقیق، در این رابطه می گوید: «این نخستین تحقیقی است که نشان می دهد قرار گرفتن در معرض فرومون ها، تاثیر بسزایی بر کل نسل پستانداران دارد.»

او در ادامه می گوید: «ما در این مطالعات دریافتیم که فرومون مردانه در شرایط تغذیه نوزاد پس از تولد تاثیرگذار است و این موضوع می تواند تغییراتی در مغز ایجاد کند که به نسل های بعدی انتقال پیدا می کند. به نظر می رسد که ارتباط بین فرومون های مردانه و رشد فرزندان ناشی از تاثیر فرومون های مردانه در توانایی پرستاری از موش مادر باشد.»

همچنین این موش ها نسبت به موش های ماده ای که در معرض فرومون های مردانه قرار نداشتند دوره طولانی تری را صرف پرستاری از فرزندان خود کردند.

برای اندازه گیری هوش و توانایی ذهنی نوزادان موش ها، محققان آنها را در ماز آبی با یک خروجی پنهان

قرار دادند. نتایج نشان می دهد موش های متولدشده از مادرانی که در معرض فرومون های مردانه قرار داشتند، بسیار سریع تر محل خروجی را پیدا کردند و این نشان می دهد که این گونه موش ها از یادگیری سریع تر و حافظه فضایی قوی تری نسبت به گروه دیگر که از مادرانی متولد شده اند که در معرض فرومون های مردانه قرار نداشته اند، برخوردار هستند.

اخبار اجتماعی - مهر


ویدیو مرتبط :
فناوری جدید برای «ام آر آی» از مغز در حال رشد جنین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تاثیر استرس پدران بر توسعه مغز جنین


محققان دانشگاه پنسیلوانیا نشان دادند که استرس باعث چه تغییراتی در اسپرم موش نر می‌شود و این تغییرات چه تاثیری بر توسعه مغز جنین خواهد داشت.

خبرگزاری ایسنا: محققان دانشگاه پنسیلوانیا نشان دادند که استرس باعث چه تغییراتی در اسپرم موش نر می‌شود و این تغییرات چه تاثیری بر توسعه مغز جنین خواهد داشت.

این تحقیق به رهبری «تریسی ال بیل» استاد علوم اعصاب دانشکده دامپزشکی پنسیلوانیا و دانشکده پزشکی پرلمن صورت گرفت و وی و همکارانش به سرنخ‌های مهمی دست یافتند که نشان می‌داد تجربیات زندگی پدر چگونه ممکن است بر رشد مغز جنین و سلامت روان ‌کودکان آینده از طریق ابزار صرفا بیولوژیکی تاثیر بگذارد.

این محقق گفت: برای من جالب توجه بود که استرس به ظاهر خفیفی که به یک موش نر وارد شده، چگونه باعث تغییری عظیم در پاسخ ریزآر‌ان‌آی‌ها می‌شود و بر رشد جنین در آینده اثر می‌گذارد.

محققان در تحقیقات اولیه اسپرم موش‌های پدر تحت استرس را با همتایان بدون استرس مقایسه کرده و دریافتند افزایش بیان 9 ریز آر‌ان‌ای در حیوانات تحت استرس قابل مشاهده است. این گروه از محققان، سپس 9 ریزآر‌ان‌ای را به جنین موش تزریق کردند و هنگامی که جنین رشد کرد، به بررسی پاسخ او به استرس پرداختند و مشاهده کردند جنینی که تزریق آر‌ان‌ای را دریافت کرده است هنگامی که در معرض یک استرس قرار می‌گیرد، سطوح کورتیزون متفاوت‌تری نسبت به جنین کنترل شده دارد.

موش‌هایی که چند آر‌ان‌ای به آنها تزریق شده بود، همچنین تغییرات قابل توجهی را در بیان صدها ژن در هسته paraventricular، منطقه‌ای از مغز که مدیریت مقررات استرس را به عهده دارد، نشان دادند.

این گروه قصد دارد در آینده به بررسی عواملی بپردازد که می‌تواند به مشتقات سلولی و انتشار آر‌ان‌ای و یا مداخله منجر شود و از جمله تاثیر ارائه پاداش به جنس نر تحت استرس و تاثیرات آن بر جنین را بررسی کند.

آنها همچنین امیدوارند بتوانند به پژوهش نقش آر‌ان‌ای در انسان‌ها و تاثیر آن بر نحوه واکنش نمونه‌ها به استرس بپردازند.

نتایج این تحقیق در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر خواهد شد.