دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تاثیر مثبت پر بودن مثانه بر تصمیم گیری!!



 

تاثیر مثبت پر بودن مثانه بر تصمیم گیری!

 

پژوهشگران دانشگاه هلندی «تونت» می گویند نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد افراد با مثانه پر، بهتر می‌توانند تصمیم‌ بگیرند.

این محققان دریافته‌اند که در یک لحظه، مکانیسم خودداری در مغز در تمام نقاط بدن یک حس خویشتن‌داری را القا می‌کند و به همین خاطر افراد در هنگام پر بودن مثانه چون در وضعیت کنترل قرار می‌گیرند، قادر هستند که تصمیمات مهم‌تر و با ارزش‌تری را اتخاذ کنند و در نتیجه بهتر قضاوت نمایند.

این متخصصان در دانشگاه هلندی «تونت» وضعیت کنترل مثانه را با بخش‌های مشابه در مغز که احساسات مربوط به پاداش و امیال را فعال می‌سازند، مرتبط می‌دانند.

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که حتی فکر کردن به واژه‌های مربوط به ادرار کردن نیز می‌تواند همین تاثیر را ایجاد کند.

بنابراین تحقیق، مردم در کنترل انگیزش‌های خود برای لذت‌های کوتاه مدت تواناتر هستند و در عین حال هم گزینه‌هایی را انتخاب می‌کنند که در مدت طولانی سود بیشتری برای آنها داشته باشند. به این ترتیب بخشی از مغز که این سیگنال را می‌فرستد نه تنها برای کنترل مثانه بلکه برای خودداری و کنترل در تمام قسمت‌های دیگر فعال می‌شود.

بنابراین فعال شدن مکانیسم خودداری به شما کمک می‌کند که در تصمیم‌گیری‌های خود امیال و پاداش‌های لحظه‌ای را انتخاب نکنید بلکه در عوض به پیامدهای سودمند و بلند مدت انتخاب خود بیندیشید.

گرچه ممکن است نتایج این تحقیق واقعی نباشد اما نوبت بعد اگر خواستید تصمیم‌ مهمی بگیرید، قبل از هر اقدامی ابتدا یک بطری آب بنوشید شاید این ادعا که ” افراد با مثانه پر، بهتر می‌توانند تصمیم‌ بگیرند” درست باشد.

 

منبع : hamseda


ویدیو مرتبط :
برآورد پیامدهای مثبت تصمیم گیری کارآفرینان به چه معنی است؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تاثیر تفکرات مثبت و منفی بر سلامت



 

تاثیرتفکرات مثبت ومنفی برسلامت

 

این باور که نگاه مثبت یا منفی داشتن در زندگی می‌تواند بر سلامت جسم تاثیر بگذارد، مدت زیادی است که بر سر زبان‌هاست. خود شما تاکنون چند بار شده که به یک فرد بیمار یا شکست‌خورده گفته‌اید که جنبه خوب ماجرا را ببیند؟ امروز محققان اثبات کرده‌اند که نوع رفتار ما در برابر هستی به ویژه دید مثبت یا منفی‌ای که به آن داریم بیش از آنچه فکر می‌کنیم می‌تواند بر ما تاثیرگذار باشد.

 

چندی پیش دکتر بکالوی، استاد دانشگاه علوم اجتماعی یال نشان داد داشتن دیدمثبت بر سلامت ما تاثیر شگرفی دارد. وی پس از زیر نظر گرفتن 660 فرد که پرسش‌نامه‌‌ای را در سال 1975 میلادی پر کرده بودند و در آن از نوع دید خود به پیری سخن گفته بودند و بررسی سن فوت هر یک به این نتیجه رسید افرادی که دید مثبتی به پیری دارند به طور میانگین 5/7 سال بیش از کسانی که دید منفی نسبت به آن دارند عمر می‌کنند.

 

تحقیق دیگری که در سال 2003 میلادی در دانشگاه wisconsin-madison انجام شد نشان داد واکسن آنفلوآنزا تاثیر بهتری بر کسانی دارد که دید مثبتی به زندگی دارند. در این پژوهش 52 فرد زیر نظر گرفته شدند و به آنها واکسن آنفلوآنزا تزریق شد، اما پیش از آن پزشکان از داوطلبان خواستند به یک خاطره خوب و یک خاطره بد فکر کنند و فعالیت مغزی آنها ثبت شد.

 

کسانی که بیشتر وقف خود را صرف فکر کردن به یک خاطره خوب کرده بودند تا یک خاطره بد سمت چپ کورتکس جلوی مغزشان که مسوول احساسات مثبت است، فعال‌تر بود و 6 ماه بعد میزان پادتن مقابله با ویروس در بدن‌شان در مقایسه با سایر افراد بیشتر ترشح شده بود. به نظر می‌رسد داشتن دید مثبت به زندگی حتی می‌تواند بر تجربیات فیزیکی هم تاثیر بگذارد. طبق تحقیقی که در سال 2005 میلادی در دانشکده پزشکی Wake forest انجام شد به اثبات رسید نوع رفتار و نگاه ما به دنیا حتی بر میزان دردی که حس می‌کنیم هم تاثیر می‌گذارد. طبق بررسی‌ها داوطلبانی که به آنها گفته می‌شد قدرت تحمل درد بالاتری دارند و بدن‌شان قوی‌تر است درواقع به شدت درد واکنش کمتری نشان می‌دادند. به عبارت ساده‌تر فکر آدم‌ها خود می‌تواند همانند یک مورفین در بدن عمل کند.

منبع: ریدرزدایجست