دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تاثیر شگفت انگیز آب میوه فضایی ناسا در جوان سازی پوست



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

تاثیر شگفت انگیز آب میوه فضایی ناسا در جوان سازی پوست

آب میوه ساخته شده توسط ناسا برای حفاظت از فضانوردان در مقابل تشعشع می‌تواند به جوان شدن پوست كمك كند.

ایسنا:  یك مطالعه‌ی بنیادی نشان می‌دهد معجون ساخته شده ناسا به نام AS10 برای حفاظت از فضانودان در مقابل تشعشعات به طور قابل توجهی پس از چهار ماه چروك‌ها، لكه‌ها و آسیب‌های پوستی ناشی از نور خورشید را كاهش می‌دهد.

در آغاز این تحقیق عكس‌های Visia كه شرایط پوست زیرینی را با استفاده از انواع مختلف نورها نشان می دهد از 180 شركت كننده حاضر گرفته شدند و پس از چهار ماه نوشیدن دو بار در روز AS10 دوباره از آنها عكس گرفته شد و در پایان جوش‌های ناشی از اشعه فرابنفش به میزان 30 درصد و چروك‌های پوست نیز تا 17 درصد كاهش یافتند.

AS10 به عنوان یك مكمل غذایی برای فضانوردان و به منظور محافظت از آنها در مقابل اثرات زیانبار سطوح بالای تشعشع در خارج از جو زمین ساخته شد. این نوشیدنی حاوی تركیبی از میوه‌ها شامل Cupuaca (یك نوع میوه برزیلی متعلق به خانواده گیاه كاكائو)،آكای (acai)، آسرولا (acerola)، گلابی خاردار و یمبری (yumberry) است كه همگی حاوی پروتئین‌ها و مواد فیتوشیمیایی هستند. این تركیبات مانع از اثرات زیانبار تشعشع بر روی پوست می‌شوند. سایر مواد تشكیل‌دهنده این نوشیدنی انگور، چای سبز، انار و سبزیجات هستند.

ذرات تشعشع، مولكول‌های اكسیژن را در بدن با هدف ایجاد گونه‌های واكنش‌دهنده به اكسیژن(ROS) كه «رادیكال‌های آزاد» نام دارند، تغییر می‌دهند.

«رادیكال‌های آزاد» در فرآیندی تحت عنوان «استرس اكسیداتیو» به سلول‌ها آسیب می‌رسانند. این فرآیند با بیماری‌هایی همچون سرطان و آلزایمر مرتبط است. همچنین گمان می‌رود مولكول‌های سمی در فرآیند پیر شدن پوست نقش ایجاد می‌كند.

ROS هنگامی كه سلول‌ها انرژی تولید می‌كنند به طور طبیعی درون بدن ایجاد می‌شود، اما می‌تواند توسط مولفه‌های محیطی مانند مواد شیمیایی و نور فرابنفش خورشید (قوی‌ترین استرس به پوست) نیز تولید شود. تشعشعات تلفن همراه، دود سیگار و الكل نیز منجر به تولید ROS می‌شود.

دكتر «آرون بارسون»، دانشمند تغذیه در دانشگاه اوتا پس از این كه پیشرفتی قابل توجه از نوشیدن این آب‌میوه در وضعیت پوستی بیماران مشاهده شد، مطالعه‌ بر روی AS10 را صورت داد.

وی می‌گوید: تصور می‌شود AS10 وضعیت پوست را بهبود می‌بخشد زیرا مقادیر زیاد آنتی‌اكسیدان‌ها مانع از استرس اكسیداتیو شده و به پوست امكان می‌دهد به طور طبیعی التیام یابد. آنتی اكسیدان‌ها خود را به ROS چسبانده و قبل از این كه پوست را دچار آسیب كند، آن را خنثی می‌كنند.

بارسون ادامه می‌دهد: پوست نخستین بافت در بدن است كه در معرض اشعه‌های فرابنفش قرار می‌گیرد و همگی می‌دانیم در مقابل استرس اكسیداتیو حساس است. تحقیقات ما نشان می‌دهد كاهش این استرس برای پوست مزیت بخش است. اثرات استرس اكسیداتیو بر روی پوست با نوشیدن AS10 می‌تواند به سرعت اصلاح شده و پوست خود را التیام بخشد.

وی همچنین معتقد است، چنانچه این آزمایش طی زمستان كه در آن قرار گرفتن در معرض نور فرابنفش كمتر است، صورت می‌گرفت، نتایج بهتری حاصل می‌شد. تابستان آینده یك تحقیق وسیع‌تر به منظور بررسی مدت زمان دوام اثرات و همچنین این موضوع كه در صورت مصرف نكردن این نوشیدنی آیا پوست به وضعیت ثابت بر گشته و یا بدتر می‌شود، صورت می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، یكی از مشكلات كنونی، بهای بالای این نوشیدنی است. بیماران حاضر در این مطالعه روزانه یك لیوان (60 میلی‌لیتر) AS10 مصرف می‌كردند كه بهای هر بطری 750 میلی لیتری 30 پوند است كه در چهار ماه به 300 پوند می‌رسد.

دكتر «سام بانتنیگ» می‌گوید: تصاویر visia نشانگر بهبود قابل توجه در سطح جوش‌های ناشی از اشعه فرابنفش است كه نشان دهنده آسیب خورشیدی به سطح زیرین پوست است.

وی می‌گوید: چنانچه این تغییرات به دلیل نوشیدن AS10 بوده باشد، بسیار جالب خواهد بود زیرا اشعه فرابنفش مسوول 80 درصد از تغییرات پوستی است كه ما به فرآیند پیر شدن نسبت می‌دهیم. گرچه AS10 ممكن است آنچه را كه ادعا می‌شود، به خوبی صورت دهد باید مطالعات بیشتری برای تایید این ادعا صورت گیرند.

دكتر «مروین پاترسون» ضمن تایید اظهارات همكارش گفت: این تصاویر نشان دهنده كاهش میزان اختلال رنگ پوست ناشی از اشعه فرابنفش است كه این امر ممكن است به دلیل مصرف نوشیدنی رخ داده باشد.

با این حال وی معتقد است مولفه حفاظت در مقابل خورشید uvb/uva +50 می‌تواند همین نتایج را حاصل كند. این ماده منجر به كاهش اختلال رنگ، قرمزی و همچنین چروك پوست می‌شود./ایسنا


ویدیو مرتبط :
واکنش شگفت انگیز آب در خلا مطلق-ناسا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طراحی های شگفت انگیز روی پوست موز