دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تأثیر یک داروی دیابت بر جلوگیری از بروز مجدد سکته مغزی



اخبار علمی,خبر های علمی,سکته مغزی

محققان دانشگاه ییل دریافته‌اند، داروی مورد استفاده برای درمان دیابت موسوم به پیوگلیتازون (آکتوز) می‌تواند، افرادی که تجربه یک بار سکته مغزی را داشته‌اند، در برابر سکته دوم محافظت کند.

به گزارش ایسنا منطقه اصفهان محققان متوجه شدند با اضافه کردن آکتوز به درمان‌های استاندارد سکته مغزی نظیر رقیق کننده‌های خون، فشارخون و کلسترول می‌توان خطر بروز سکته دوم را 24 درصد کاهش داد.

طی این پژوهش چهار هزار بیمار مبتلا به سکته مغزی یا مینی سکته مغزی مورد بررسی قرار گرفتند؛ هیچ یک از بیماران سابقه دیابت نداشتند، اما نشانه‌هایی از مقاومت به انسولین از خود نشان دادند که خطر بیماری قند خون را برای آنها زیاد می‌کرد.

پس از گذشت پنج سال از این تحقیق 9 درصد از افرادی که آکتوز مصرف می‌کردند -در مقایسه با افرادی که از دارونما استفاده کردند- دچار سکته مغزی یا حمله قلبی شدند، اما این عدد برای مصرف‌کنندگان دارونما 12 درصد گزارش شد.

چهار درصد از مصرف‌کنندگان آکتوز به دیابت مبتلا شدند، اما این عدد برای مصرف‌کنندگان دارونما هشت درصد گزارش شد.

هنوز مشخص نیست که آکتوز چگونه از بروز سکته مغزی جلوگیری می‌کند، اما یکی از توجیهات آن می‌تواند تأثیر این دارو در کاهش التهاب، بهبود مقاومت به انسولین و کمک به کنترل چربی در بدن و پیرو آن بهبود کیفیت رگ‌های خونی باشد.

محققان خاطرنشان کردند؛ مصرف آکتوز در این بیماران عوارض جانبی نیز در پی داشت؛ اضافه وزن، ورم پا و مچ پا و شکستگی‌های مربوطه در مصرف‌کنندگان گزارش شد.

اخبار علمی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
سکته مغزی - توانبخشی سکته مغزی - کلینیک تبسم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

داروی دیابت امیدی برای درمان آلزایمر



 

 

داروی دیابت امیدی برای درمان آلزایمر

 

داروی "metformin " به طور معمول برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مورد استفاده قرار می‌گیرد وباعث تنظیم میزان سطح شكر در خون بدن فرد می‌شود.

 

فارس: داروهای رایج دیابت می‌توانند به درمان آلزایمر نیز كمك كنند.

 

محققان اعلام كردند كه داروهای رایجی كه برای درمان بیماری دیابت استفاده می‌شوند، می‌توانند به توسعه درمان بیماری آلزایمر كمك كنند.

 

دانشمندان به تازگی دریافتند كه داروی "metformin " می‌تواند از عامل شكل‌گیری مغز به حالت غیر نرمال كه باعث بیماری آلزایمر می‌شود، جلوگیری كند.

 

خیریه آلزایمر اعلام كرده است كه باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود تا تأثیر دقیق داروی "metformin " را مورد بررسی قرار دهد تا متوجه شویم كه آیا این دارو می‌تواند به بیماران آلزایمری كمك كند یا خیر؟

 

داروی "metformin " به طور معمول برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مورد استفاده قرار می‌گیرد و باعث تنظیم میزان سطح شكر در خون بدن فرد می‌شود.

 

آزمایشات انجام شده روی مغز موش‌ها نشان می‌دهد كه این دارو به درمان بیماری آلزایمر در موش‌ها كمك می‌كند و همچنین داروی "metformin " از به هم ریختگی مغز موش‌ها تا حد زیادی جلوگیری می‌كند./عصرایران