دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تأثیر یادگیری زبان دوم در تقویت قدرت مغز



زبان,یادگیری زبان دوم,فواید یادگیری زبان دوم

تأثیر یادگیری زبان دوم در تقویت قدرت مغز
پژوهش صورت گرفته توسط محققان انگلیسی نشان می‌دهد، یادگیری زبان دوم پس از 10 سالگی باعث بهبود ساختار ماده سفید مغز می‌شود.
در تحقیقات قبلی عنوان شده بود که یادگیری زبان دوم از سنین کودکی به تقویت ساختار مغز کمک می‌کند؛ اما پژوهش صورت گرفته توسط محققان دانشگاه کنت نشان می‌دهد، تأثیر یادگیری زبان خارجی بر ساختار مغز حتی پس از سن 10 سالگی نیز ادامه دارد.
در این پژوهش، 20 فرد 30 ساله که یادگیری زبان انگلیسی را پس از سن 10 سالگی آغاز کرده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند؛ تصاویر اسکن مغزی این افراد حاکی از سطوح بالای بهبود ساختار در مناطق مسئول یادگیری زبان است.


سپس این تصاویر با اسکن مغزی 25 فرد همسال که تنها به زبان انگلیسی صحبت می‌کردند، مقایسه شد که نشان می‌دهد، ساختار ماده سفید مغز افرادی که پس از 10 سالگی یادگیری زبان دوم را آغاز کرده بودند، تکامل یافته‌تر از افراد تک زبانه است. به گفته محققان، تعامل روزانه با دو یا چند زبان خارجی باعث تحریک شناختی مناطق مغزی درگیر با زبان شده و می‌تواند از بروز مشکلات شناختی مانند زوال عقل در سالمندی پیشگیری کند.
نتایج این پژوهش در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم (PNAS)‌ منتشر شد.

منبع : isna.ir


ویدیو مرتبط :
تقویت قدرت مغز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یادگیری زبان دوم، پیری مغز را به تأخیر می‌اندازد



اخبار ,اخبار علمی ,تاثیر یادگیری زبان دوم بر مغز

 

اخبار علمی - یادگیری زبان دوم، پیری مغز را به تأخیر می‌اندازد

محققان اسکاتلندی در تحقیقات جدید خود دریافتند یادگیری زبان دوم می‌تواند پیری مغز را به تاخیر بیندازد.

به گزارش فارس،‌ بر اساس مطالعه جدید پژوهشگران دانشگاه ادینبورگ، یادگیری زبان دوم ممکن است برای سن مغز سودمند باشد.

این تحقیقات نشان داد که یادگیری یک زبان جدید می‌تواند اختلال در عملکرد مغز به ویژه، شروع دمانس مغزی را چند سال به تاخیر بیندازد.

(دمانس یا زوال عقل، در پزشکی و روانپزشکی٬ اختلال مزمن و گاهی حاد فرایندهای روانی به علت بیماری عضوی مغز، که با تغییر شخصیت و موقعیت‌ناشناسی و اختلال در حافظه و داوری و اندیشه همراه است.

شایع‌ترین نوع دمانس٬ زوال عقل سالخوردگی یا آلزایمر است. از دیگر عوامل ایجاد دمانس می‌توان به سکته مغزی٬ دلیریوم ناشی از توکسیک شدن بدن بر اثر مواد مخدر و روانگردان و بیماری‌های ناشایع ولی معروف مانند جنون گاوی اشاره کرد.)

بر اساس گزارش منتشر شده این تحقیقات در مجله نورولوژی،‌ 262 نفر در سن 11 سالگی و همچنین شرکت کنندگان در دهه ۷۰ از نظر تست هوش بررسی شدند و مشخص شد که دو زبانگی می‌تواند اثر مثبت بر توانایی‌های شناختی داشته باشد.

این یافته‌ها نشان داد که افرادی که به دو یا چند زبان صحبت می‌کردند در مقایسه با آنچه که از آزمون پایه آنها انتظار می رفت توانایی‌های شناختی قابل توجهی داشتند.

دکتر توماس باک از دانشگاه ادینبورگ گفت: ‌این تحقیقات نشان داد که دو زبانگی حتی در زمان بزرگسالی ممکن است برای سن مغز مفید باشد.

به گفته کارشناسان،‌ این تحقیقات زمینه را برای مطالعات آینده بر دو زبانگی و پیشگیری از زوال شناختی فراهم کرده است.

در همین راستا،‌ در تحقیقات قبلی انجام شده در دانشگاه کالج کنتاکی نشان داده شد که بزرگسالانی که از کودکی دو زبانه بودند از مغز واضح‌تر و کارآمدتر برخوردار بودند.

اخبار علمی - فارس