دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تأثیر فاجعه‌بار نوشابه گازدار بر دندان‌ها



اخبار ,اخبار علمی ,تاثیر نوشابه گازدار بر دندان‌ها

اخبار علمی  - تأثیر فاجعه‌بار نوشابه گازدار بر دندان‌ها

نوشابه‌های گازدار موجب اثرات فاجعه بار بر روی دندان‌های شما می‌شود.

به گزارش فارس، اگر به نوشابه‌های گازدار علاقه دارید و از طرفی به بهداشت دهان و دندان خود نیز اهمیت می‌دهید باید بدانید که این نوشابه شیرین موجب اثرات فاجعه بار بر روی دندان‌های شما می‌شود.

می‌دانیم که مصرف بیش از حد نوشابه برای سلامتی مضر است و در مورد دندان‌ها باید گفت ساختمان دندان را از بین می‌برد.

در آزمایشاتی که توسط محققین انجام شد، این گفته اثبات شد؛ آن‌ها یک دندان مرده را که در وضعیت خوبی بود به مدت 24 ساعت در یک لیوان نوشابه گازدار قرار دادند و پس از 24 ساعت ظاهر دندان به طور کامل تغییر پیدا کرده بود و به شدت ضعیف شد و پوسید.

محققان می‌گویند: این فقط اثراتی است که بر روی دندان و زیبایی صورت شما می‌گذارد و ما می‌دانیم این نوشابه شیرین بر روی بدن نیز اثرات خوبی ندارد.
اخبار علمی - فارس

 


ویدیو مرتبط :
تأثیر فاجعه بار نوشابه گازدار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نوشابه گازدار دندان‌هایتان را می‌پوساند



 

نوشابه گازدار دندان‌هایتان را می‌پوساند

 

 

عضو كمیته علمی انجمن دندانپزشكان ایران با بیان این‌كه پوسیدگی ۴ دندان جلوی بالای دهان (۲ دندان پیش و ۲ دندان نیش) از عوارض مصرف افراطی نوشابه‌های گازدار است، گفت: ۲ دندان جلویی كسانی كه از ترشیجات و مركبات به وفور استفاده می‌كنند، بر اثر سایش باز می‌شود.

 


دكتر قاسم انصاری در گفتگو با ایسنا، با بیان این‌كه نوشابه‌های گازدار حاوی اسید كربنیك در حال آزاد شدن هستند،‌ اظهار كرد: این تركیب شیمیایی به مثابه آب اكسیژنه (ماده سفیدكننده) عمل می‌كند كه به حذف نسوج مینای دندان در ۴ طرف دندانی منجر می‌شود.

 


وی افزود: در كسانی كه مصرف‌كنندگان افراطی نوشابه‌های گازدار هستند، سطح داخلی ۴ دندان جلویی (پیش و نیش) به علت تماس مستقیم با تركیبات این نوشیدنی به پوسیدگی دچار می‌شود.

 


حال آن كه بخش خارجی (بیرونی) این دندان‌ها به علت تماس با سطح داخلی لب كمتر در معرض واكنش‌های شیمیایی نوشابه‌های گازدار قرار می‌گیرند.

 


این دانشیار دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی افزود: سطح داخلی و خارجی دندان‌های پیش و نیش فك تحتانی هم به علت محافظت از طریق زبان و سطح داخلی لب كمتر در معرض پوسیدگی هستند.

 


دكتر انصاری با بیان این‌كه دندان‌های پوسیده بر اثر مواد اسیدی نظیر نوشابه‌های گازدار و ترشیجات با نفس كشیدن درد احساس می‌شود، افزود: در این قبیل از دندان‌ها مواد غذایی اسیدی با ایجاد خلل نقش حفاظتی و پوششی مینای دندان را كاهش می‌دهد كه بهتر است از خمیردندان‌های ویژه حاوی مقادیر فراوان پتاسیم، سدیم و كلسیم استفاده ‌شود تا برای مدتی نقش حفاظتی برای این خلل را ایفا كند.

 


وی با بیان این‌كه ترشحات بزاقی به طور طبیعی این خلل و فرج را ترمیم می‌كند، گفت: از این رو استفاده مداوم از این خمیردندان‌ها توصیه نمی‌شود.

 


دكتر انصاری افزود: تركیبات سفیدكننده خانگی با غلظت كمتر و تركیبات سفیدكننده مطب با غلظت بیشتر حاوی آب‌اكسیژنه (پراكسید اكسیژن) هستند كه در خمیردندان‌های سفیدكننده غلظت این ماده به مراتب كمتر است.... /  خبرگزارى ايسنا