دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تأثیر سزارین بر تغییر شکل انسان آینده!



اخبار ,اخبار علمی ,تأثیر سزارین بر تغییر شکل انسان آینده

 

اخبار علمی - تأثیر سزارین بر تغییر شکل انسان آینده!

سر غول‌پیکر با بدنی لاغر و استخوانی، تصویری است که از انسان آینده در فیلم های علمی- تخیلی نشان داده می‌شود.

 اما این فقط منحصر به فیلم‌های علمی - تخیلی نیست؛ «بریانا پابینر» از محققان موزه تاریخ طبیعی اسمیت‌سونیان مدعی است که باتوجه به تغییر و تکامل مداوم انسان، بیشترین تغییر در مغز انسان روی خواهد داد.

به گفته «پابینر»، این تغییرات تکاملی در نوقشر یا نئوکورتکس (neocortex) مغز روی می‌دهد که این بخش خارجی مغز، تفکر، برنامه‌ریزی بلندمدت و زبان را پردازش می‌کند.

این محقق معتقد است که فرآیند زایمان باعث محدودیت اندازه مغز شده است، چراکه سر نوزاد باید از کانال زایمان خارج شود؛ اما با پیشرفت‌های پزشکی از جمله عمل سزارین، این فرآیند دور زده شده و می‌تواند نقش مهمی در تکامل انسان و بزرگ شدن مغز ایفا کند.

در کنار تکامل انسان در آینده، انگل‌های انسانی نیز در حال رشد و تکامل پیدا می‌کنند؛ با افزایش سطوح آب دریا و خشکی‌های کمتر، بیماری‌های قابل انتقال از آب و خاک افزایش پیدا کرده و منجر به شیوع بیماری‌های مختلف خواهد شد. 

اخبار علمی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
تغییر شکل یافتن ، آینده موبایل های هوشمند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بررسی تأثیر جالب دعا بر مغز انسان



 

بررسی تأثیر جالب دعا بر مغز انسان

 

 

دانشمندان دانشگاه آرهاوس با استفاده از سیستم اسکن مغزی به مطالعه بر روی مغز انسان در هنگام دعا وصحبت با خداوند پرداختند.


محققان با اسکن مغز بیش از ۲۰ داوطلب در هنگام دعا و صحبت با خداوند اعلام کردند مغز افراد در هنگام دعا به گونه ای که در هنگام صحبت با یک دوست فعال می‌شود، فعالیت می‌کند.


محققان دانشگاه آرهاوس دانمارک به منظور مطالعه بر روی این پدیده از داوطلبان خواستند یک بار به خواندن یک دعای مذهبی و یک بار به خواندن یک متن غیرمذهبی و اجتماعی اقدام کنند. به گفته محققان در هنگام انجام عملیات اول و خواندن دعای خداوند مخصوص مسیحیان، قسمتهایی از مغز که با مرور ذهنی و تکرار در ارتباط است، فعال شد.


طی آزمایش دوم، داوطلبان قبل از خواستن آرزوهای خود از شخصیت خیالی بابا نوئل مشغول به خواندن دعاهای شخصی خود شدند که این عمل باعث فعال سازی قسمت‌هایی از مغز که در هنگام برقراری ارتباط با انسانی دیگر فعال می‌شود، شد. این محدوده از مغز با تئوری ذهن (هشیاری از اینکه دیگران دارای انگیزه و غرض مستقل هستند) در ارتباط نزدیک است.



به نظر می‌رسد هر دو منطقه فعال شده مغز در این آزمایشها، رفتار خواستن و توجه به عکس العمل مخاطب که در این آزمایش خداوند بوده است را پردازش می‌کنند. همچنین قسمتهای فعال شده قسمتی از قشر پیشین مغز به شما می‌روند که با توجه به قصد فرد دیگر در ارتباط است.



قشر پیشین مغز در انسان یکی از عوامل کلیدی تئوری ذهن است. به گفته محققان، این قسمت از مغز داوطلبان در هنگام انجام آزمایش دعاهای شخصی و صحبت با شخصیت بابانوئل غیر فعال بوده است. این پدیده نشان می‌دهد داوطلبان بابا نوئل را شخصیتی کاملا خیالی و خداوند را موجودیتی واقعی می‌دانند.



در عین حال مطالعات گذشته نشان می‌دهد که قشر پیشانی مغز در انسانها در هنگام تعامل با اجسام بی جان نیز فعال نمی‌شود. زیرا مغز از چنین اجسامی انتظار عکس العمل ندارد و به همین دلیل نیازی برای فکر کردن به آن جسم احساس نمی‌کند.


بر اساس گزارش نیوساینتیست، محققان بر اساس نتایج نهایی اعلام کردند افراد در هنگام دعا این تصور را دارند که در حال صحبت با شخصی خاص هستند که این نتیجه از نظر مسیحیان نشانه ای جدید از قطعیت وجود خداوند است.