دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

بیوگرافی ماکسیم فاژی طراح آپولو



بیوگرافی ماکسیم فاژی طراح آپولو
درباره "ماکسیم فاژی "، دانشمند فضایی، که کمتر کسی او را می شناسد.
تاریخ فضانوردی سرشار از وجود کسانی است که در عین موثر بودن، نام و نشان آنها سال ها پنهان مانده یا لااقل در حد ارزش شان مطرح نشده است. این تنها شامل شوروی سابق و پنهان کاری های حکومتی آن دوران نمی شود. در ایالات متحده نیز کسانی بودند که نقش مهمی در فناوری فضایی این کشور داشتند اما درباره آنها، اطلاعات بسیار اندکی منتشر می شد. یکی از آنها" ماکسیم فاژی" است. او را حتی بسیاری از آنانی که سال ها اخبار فضایی را دنبال کرده اند نمی شناسند.
ماکسیم فاژی در 26 آگوست 1921 در استانکریک از هندوراس انگلیس (در حال حاضر بلیز) به دنیا آمد. پدرش "هنری فاژی" پزشک بود و چند سال پس از جنگ جهانی اول به عنوان کارمند دولت انگلیس در آمریکای مرکزی کار می کرد. پس از مدتی به ایالات متحده مهاجرت کرد و در آنجا ساکن شد.
ماکسی فاژی در دوران کودکی به ساخت هواپیماهای مدل و خواندن داستان های علمی - تخیلی علاقه مند شد.او ساعت زیادی از وقتش را صرف خواندن کتاب های "ژول ورن" و "هربرت جرج ولز" می کرد. پدرش گرچه پزشک بود، اما او را در این راه کمک و تشویق می کرد. فاژی نوجوان تصمیم گرفت در آینده مهندس شود. بعد از پایان تحصیلات متوسطه در سال 1939 در شهر سان فرانسیسکو، نخست به کالج فنی سان فرانسیسکو و سپس دانشگاه ایالتی لوئیزیانا روی آورد و توانست مدرک مهندسی مکانیک خود را در سال 1943 دریافت کند.
سه سال به عنوان ملوان زیردریایی در نیروی دریایی ایالات متحده خدمت می کرد. سپس در مرکز تحقیقات لانگلی در همپتون به عنوان پژوهشگر مشغول به کار شد. وی یکی از کسانی بود که با کمیته ملی مشورتی در زمینه هوانوردی "ناکا" (1) که بعدا به سازمان ملی هوانوردی و فضا (2) (ناسای فعلی) تغییر نام داد، در لانگلی، روی طراحی هواپیمای فراصوت ایکس- 15 کار می کردند.
در اکتبر 1957 و به دنبال پرتاب اسپوتنیک - 1، نخستین ماهواره جهان توسط روس ها، او و 34 مهندس دیگر توسط مسئولان ایالات متحده انتخاب شدند تا یک گروه ضربت تشکیل دهند و با سرعت بر روی ناوی برای پروازهای سرنشین دار کار کنند، ناوی که بعدا نام "مرکوری" به خود گرفت و 6 فضانورد آمریکایی را بر عرشه خود به فضا برد و به زمین برگرداند.

به این ترتیب بود که وی به عنوان سرمهندس طراح مرکز مهندسی و توسعه ناوهای سرنشین دار انتخاب شد که امروز ما آن را به عنوان "مرکز فضایی جانسن" می شناسیم. فاژی نزدیک به 20 سال در این سمت فعالیت داشت.
او بود که "سامانه موشکی نجات" را پیشنهاد و طراحی کرد. وی در آن زمان پیش بینی کرد که اگر موشک بالابرنده یک ناو سرنشین دار نتواند به خوبی عمل کند، به طور مثال روی سکوی پرتاب منفجر شود و یا به دلیل نقص فنی نتواند ناو کیهانی را به مدار برساند، سرنشین این ناو از بین خواهد رفت به همین دلیل باید سامانه ای ساخت که در برابر خطرهای مختلف مربوط به موشک بالا برنده، جان فضانورد را حفظ کند.
سامانه موشکی فاژی بر بالای سفینه وصل می شد و در زمان حادثه پیش بینی نشده، مثلا انفجار یک موشک بر روی سکوی پرتاب، این سامانه، ناو کیهانی را لحظاتی قبل از حادثه از بقیه بدنه موشک جدا کرده و به فاصله مطمئنی می برد تا توسط چتر نجات و به صورت آرام فرود آید. چنین سامانه ای بود که در جریان حادثه "سایوز تی - 10 آ " توانست جان دو کیهان نورد روس را نجات دهد.
وی بعداً در طراحی ناو جمینی، دومین سفینه سرنشین دار ایالات متحده، نیز سهم داشت. سفینه جمینی در حقیقت شکل پیشرفته تر مرکوی بود که می توانست دو نفر را به مدار ببرد. جمینی، 10 پرواز سرنشین دار داشت و تجربه فاژی در سفینه قبلی توانست در طراحی و ساخت این ناو موثر باشد.

ماکسیم فاژی,بیوگرافی ماکسیم فاژی,ماکسیم فاژی دانشمند فضایی

اما شاهکار اصلی وی طراحی و ساخت سفینه آپولو بود که آمریکایی ها را به ماه رساند. فاژی سرمهندس طراح ناو آپولو بود. این سفینه حیثیتی بین المللی برای دستگاه فضایی ایالات متحده به وجود آورد.
چند ماه بعد از پرواز آپولو - 11 در ژوئیه 1969 و گام نهادن آرمسترانگ بر سطح ماه فاژی و یک گروه کوچک از همکاران او (از جمله فضانورد سابق " جو آلن") طراحی ناو سرنشین دار قابل استفاده مجدد را به ناسا پیشنهاد دادند؛ سفینه ای که بعدا نام "شاتل فضایی" به خود گرفت.

در این سیستم، یک ناو کیهانی به شکل هواپیما، حدودا در اندازه هواپیمای دی. سی. 3 با کمک موتورهای خود که از یک مخزن سوخت در بیرون از بدنه سفینه تغذیه می کرد و دو موشک جامدسوز به فضا پرتاب می شد موشک های جامدسوز پس از پایان کار، از ناو جدا شده و مخزن بیرونی، تا مدار زمین آن را همراهی می کرد. در بازبینی های ناسا، طرح او برای ساخت موشک کمکی جامد سوز مورد تجدیدنظر قرار گرفت. موشک های پیشنهادی فاژی یک پارچه بودند اما ناسا ترجیح داد آنها از چند بخش جدا، اما به هم متصل تشکیل شوند.
برای آن که گازهای حاصله از درزها نشت نکنند از یک واشر لاستیکی باید استفاده می شد. خرابی یکی از همین واشرها بود که باعث نشت گاز شعله ور و انفجار چلنجر در ژانویه 1986 شد. او کار برای ناسا را تا سال 1981، اندکی پس از دومین پرواز شاتل فضایی ادامه داد. پس از بازنشستگی، فاژی یکی از بنیانگذاران شرکت "اسپیس ایندوستری" در سال 1982 بود.
او مقالات علمی زیادی نوشت؛ همچنین نویسنده کتاب های "ناوهای سرنشین دار"، مهندسی طراحی و کاربرد" (در سال 1964 با همکاری پاول پورسر ونورمن اسمیت)، "فناوری سامانه های فضایی سرنشین دار" (در سال 1965) و " پروازهای فضایی سرنشین دار" (در سال 1965) بود.
ماکسیم فاژی سرانجام به دلیل سرطان مثانه، در 9 اکتبر سال 2004 در سن 83 سالگی درگذشت.
"کریستوفر کرافت"، مدیر سابق مرکز فضایی جانسن در باره او گفت: "ماکس فاژی یکی از اسطوره های طراحی و ساخت ناوهای سرنشین دار به شمار می رود."
فاژی در دوران زندگی اش به دلیل خدمات فوق العاده به فناوری های فضایی، به دریافت مدال و افتخارات متعددی نایل آمد که از جمله می توان به دکترای افتخاری از دانشگاه ایالتی لوئیزیانا و دانشگاه پیتزبورگ، مدال ناسا برای رهبری برجسته، جایزه ابتکار برجسته از موسسه مهندسی برق و الکترونیک، مدال طلا از انجمن مهندسان مکانیک ایالات متحده اشاره کرد.

پی نوشت ها :
1- national advisory committee for aeronautics- naca
2- national aeronautics and space administration- nasa
منبع:tebyan-zn.ir


ویدیو مرتبط :
بیوگرافی ماکسیم ونگروف

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بیوگرافی شبنم قلی خانی



  شبنم قلی‌خانی زادهٔ (۱۹ آبان ۱۳۵۶ در تهران، ۳۵ سال) بازیگر و کارگردان اهل ایران است که در تلویزیون، سینما و تئاتر فعالیت می‌کند.

زمینه فعالیت : تلویزیون، سینما، تئاتر
ملیت : ایران
تولد : ۱۹ آبان ۱۳۵۶
تهران، ایران
پیشه : بازیگر، کارگردان
سال‌های فعالیت : ۱۳۷۶–تاکنون

 

بیوگرافی شبنم قلی خانی,شبنم قلی خانی,تصاویر شبنم قلی خانی

زندگی شخصی
شبنم قلی‌خانی در ۱۹ آبان ۱۳۵۶ در تهران زاده‌شد. او دارای دیپلم ریاضی فیزیک است و در دانشگاه در رشتهٔ تئاتر قبول‌شد و گرایش طراحی صحنه را برگزید. چندی پس از آن، در کنکور کارشناسی ارشد در گرایش کارگردانی تئاتر مشغول به تحصیل شد و هم‌اکنون فارغ‌التحصیل شده‌است. او از سال ۲۰۰۴ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد ایران بود و به آموزش بازیگری و تئاتر می‌پرداخت. وی هم‌چنین بازیگری به کودکان را برای چندین سال در یک مؤسسهٔ فرهنگی تدریس می‌کرد. او استاد کارگردانی تئاتر از دانشگاه آزاد اسلامی تهران است و لیسانس طراحی صحنه را در سال ۲۰۰۰ از دانشگاه آزاد اسلامی تهران دریافت‌کرد.

 فعالیت‌ها
بازیگری
شبنم قلی‌خانی فعالیت بازیگری را در سال ۱۹۹۷ با بازی در تئاتر آنتیگونه آغازنمود. قلی‌خانی برای اجرای آنتیگونه در تئاتر شهر تهران روی صحنه رفت و موردتوجه شهریار بحرانی قرارگرفت و شهریار بحرانی از او در فیلم سینمایی مریم مقدس استفاده‌کرد. قلی‌خانی در این فیلم سینمایی نقش مریم، مادر عیسی مسیح را ایفاکرد. داستان این فیلم مربوط به بارداری مریم و سوء ظن مردم نسبت به او است.

در سال ۱۳۸۱، شبنم در فیلم عطش در نقش ندا ایفای نقش کرد و با بازیگرانی چون بهرام رادان، فریبرز عرب‌نیا و شهرام حقیقت‌دوست هم‌بازی‌شد. وی در سال ۱۳۸۴، برای بازی در مجموعهٔ تلویزیونی اولین شب آرامش به کارگردانی احمد امینی جلوی دوربین رفت. او در این مجموعه به همراهی بازیگرانی چون پرویز پورحسینی، اکرم محمدی، یکتا ناصر، مهدی پاکدل و آتیلا پسیانی درخشید. شبنم در سال بعد در مجموعهٔ سال‌های برف و بنفشه به همراه سام درخشانی، لاله اسکندری، امیر آقایی و اسماعیل شنگله درخشید. این مجموعه از کانال‌های اروپا، آمریکا و آسیا نیز پخش‌شد. وی در سال بعد برای بازی در مجموعهٔ تلویزیونی نردبانی به آسمان به کارگردانی محمدحسین لطیفی جلوی دوربین رفت. بخش‌هایی از این مجموعه در شهر سمرقند و بخارا در افغانستان تصویربرداری‌شد.
 
در سال ۱۳۸۷، شبنم برای بازی در فیلم خاطره جلوی دوربین رفت و با بازیگرانی از جمله مهناز افشار، پژمان بازغی، لادن طباطبایی، پوریا پورسرخ و الیزابت امینی هم‌بازی‌شد. پنجمین خورشید یکی از مجموعه‌های تلویزیونی است که شبنم در نقش هما ایفای نقش کرد. کارگردانی این مجموعه را علیرضا افخمی بر عهده داشت. داستان این مجموعه دربارهٔ دو دوست به نام‌های محسن و همایون است که در سال ۱۳۶۴ و وضعیت ناخوش‌آیند اقتصادی زندگی می‌کنند. طی جریانی، محسن عتیقه‌ای پیدا می‌کند و با آن به سال ۱۳۸۸ سفرکرده و دلباختهٔ دختری به نام هما می‌شود. قلی‌خانی دربارهٔ ایفای نقش هما در این مجموعه گفت:«می‌پندارم مهم‌ترین دلیلی که موجب‌شد این نقش را با تفاوت‌های بسیار آن با نقش‌های پیشین خود بازی‌کنم، کمک‌های آقای افخمی و سخت‌گیری‌های به‌جای ایشان بود.» از بازیگران این مجموعه می‌توان به حمید گودرزی و مریم کاویانی اشاره‌نمود. قلی‌خانی در مجموعهٔ تلویزیونی پنج کیلومتر تا بهشت به همراه بازیگرانی از جمله داریوش فرهنگ، مهدی سلوکی، پردیس افکاری، شهرام قائدی، نفیسه روشن و شهنام شهابی درخشید. کارگردانی این مجموعه را نیز علیرضا افخمی بر عهده داشت. داستان این مجموعه دربارهٔ جوانی به نام امیرحسین است که کارمند شرکت واردات داروی همایون است و مدتی است که به دختر همایون، آیدا (شبنم قلی‌خانی) علاقه‌مند شده‌است.

 

سرزمین کهن یکی دیگر از مجموعه‌های تلویزیونی است که شبنم در آن به ایفای نقش پرداخته‌است. فیلم‌برداری این مجموعه از سال ۱۳۸۷ به کارگردانی کمال تبریزی آغازگردید و مدتی است که به دلیل اصلاحات متنی متوقف شده‌است و پس از بازنویسی مجدد فیلمنامه دوباره جلوی دوربین خواهدرفت. از بازیگران فاز نخست این مجموعه می‌توان به ثریا قاسمی، الهام حمیدی و پژمان بازغی اشاره‌نمود. شبنم به همراه بازیگرانی از جمله شهاب حسینی، نیکی کریمی، محمدرضا فروتن و جعفر دهقان به فاز دوم این مجموعه پیوست.

پنج‌شنبهٔ آخر ماه واپسین فیلمی است که شبنم قلی‌خانی در آن ایفای نقش کرده‌است. این فیلم در سال ۱۳۹۰ به کارگردانی ماشاءالله شاه‌مرادی‌زاده ساخته‌شد. این فیلم محتوای اجتماعی–مذهبی دارد و دربارهٔ چند جوان است که پارتی برگزار می‌کنند و روحانی وارد این خانه می‌شود. از بازیگران این فیلم سینمایی می‌توان به محمود پاک‌نیت در نقش روحانی اشاره‌نمود.  

بیوگرافی شبنم قلی خانی,شبنم قلی خانی,تصاویر شبنم قلی خانی

 کارگردانی
شبنم نویسندگی و کارگردانی چندین فیلم کوتاه و مستند را بر عهده داشته‌است. در سال ۲۰۰۴، او نخستین فیلم کوتاه خود به نام واقعیت یک فروشندهٔ خیابانی را کارگردانی‌کرد. از فیلم‌های کوتاه او می‌توان به فیلم کوتاه زندگی اشاره‌کرد که او نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی آن را بر عهده داشت. داستان این فیلم کوتاه ۱۰ دقیقه‌ای مربوط به یک زندگی و مرگ ساده است.

 فیلم‌شناسی
  فهرست آثار بازیگری شبنم قلی‌خانی به شرح زیر است:


فیلم سینمایی

سال

فیلم

کارگردان

توضیحات

۱۹۹۹

مریم مقدس

شهریار بحرانی

بازی در نقش مریم مقدس

۲۰۰۰

یک الف ناقابل

محمد عرب

نقش برجسته

۲۰۰۱

جوجه اردک من

امیر فیضی

نقش برجسته

۲۰۰۱

عطش

محمدحسین فرح‌بخش

 

۲۰۰۱

سفرنامه‌ی خواب

روح‌الله حجازی

نقش برجسته در یکی از سه قسمت

۲۰۰۳

وعدهٔ دیدار

جمال شورجه

نقش برجستهٔ زن

۲۰۰۷

ستارهٔ سهیل

امیر قویدل

نقش برجستهٔ زن

۲۰۰۷

به خاطر خواهرم

حجت سیفی

نقش برجستهٔ زن

۲۰۰۹

خاطره

نادر طریقت

نقش برجستهٔ زن

۲۰۱۰

پریناز

بهرام بهرامیان

نقش برجسته

۲۰۱۰

بچه‌ی تهران

کامبوزیا پارتووی

نقش برجسته

۲۰۱۰

شور شیرین

جواد اردکانی

نقش برجسته

۲۰۱۱

فرزند خوانده

وحید نیکخواه آذر

نقش برجسته

۲۰۱۱

بزرگ‌مرد کوچک

صادق مرزبان

نقش برجستهٔ زن

۲۰۱۲

پنج‌شنبهٔ آخر ماه

علی شاه‌مرادی

نقش برجستهٔ زن

 

تلویزیون

سال

فیلم

کارگردان

توضیحات

۲۰۰۵

اولین شب آرامش

احمد امینی

نقش برجستهٔ زن

۲۰۰۶

ما چند نفر

فیاض موسوی

نقش برجستهٔ زن

۲۰۰۷–۲۰۰۶

سال‌های برف و بنفشه

سعید سلطانی

نقش برجستهٔ زن

۲۰۰۹۲۰۰۸

نردبام آسمان

محمدحسین لطیفی

نقش برجستهٔ زن

۲۰۰۹

پنجمین خورشید

علیرضا افخمی

نقش برجستهٔ زن

۲۰۱۱

پنج کیلومتر تا بهشت

علیرضا افخمی

نقش برجسته

۲۰۱۱

سرزمین کهن

کمال تبریزی

نقش برجستهٔ زن

 

 آثار دیگر

سال

نام اثر

نوع اثر

کارگردان

توضیحات

۱۹۹۷

آنتیگونه

تئاتر

 

اجرا در تئاتر شهر، تهران

۲۰۰۱

آیه‌های زمینی

فیلم ویدئویی

عباس رفیعی

نقش برجسته

۲۰۰۱

آبیگینه

فیلم کوتاه

داریوش یاری

نقش برجسته

۲۰۱۰

کا

تئاتر

رحمت امینی

 

 

 کارگردانی

 آثار کارگردانی شبنم قلی‌خانی به شرح زیر است: 

 

سال

نام اثر

نوع اثر

۲۰۰۵

حقیقت یک دست‌فروش

مستند

۲۰۰۶

من تنها

فیلم کوتاه

۲۰۰۷

خونه

فیلم کوتاه

۲۰۰۸

فارسی ناآشنا

مستند

۲۰۰۹

زندگی

فیلم کوتاه

۲۰۱۱

روز

فیلم کوتاه

۲۰۱۱

امروز سه‌شنبه‌ست

فیلم کوتاه

۲۰۱۲

دست

فیلم انیمیشن

 
جوایز
* جوایز شبنم قلی‌خانی به شرح زیر است:

تشکر و قدردانی انجمن اسلامی هنرمندان برای بازی در نقش مریم مقدس

* تشکر و قدردانی شبکهٔ جهانی جام جم به عنوان بازیگر زن برجسته برای بازی در نقش مریم مقدس

* تشکر و قدردانی مدیرعامل صدا و سیمای ایران برای بازی در نقش مریم مقدس

نامزد جایزهٔ بهترین بازیگر زن از تماشاگران شبکهٔ جام جم در ژانویه ۲۰۰۴

* جایزهٔ بهترین بازیگر زن از پلت‌فرم طلایی (جشنواره‌ای در روسیه) در سال ۲۰۰۵

* قدردانی هیئت داوران جشنوارهٔ فیلم دانشجویان ایرانی برای ساخت فیلم کوتاه تنهایی من در آوریل ۲۰۰۶

* گواهینامهٔ موفقیت و دستاورد از نخستین جشنوارهٔ فیلم بهینه‌سازی مصرف گاز ایرانی در نوامبر ۲۰۱۰

گواهینامهٔ موفقیت و دستاورد از دومین جشنوارهٔ فیلم ایرانی کانادا در سپتامبر ۲۰۱۰

تشکر و قدردانی هیئت مدیرهٔ کارگردانان صدا و سیما برای بازی در مجموعهٔ تلویزیونی نردبام آسمان

تشکر و قدردانی سومین هیئت مدیرهٔ کارگردانان صدا و سیما برای بازی در مجموعهٔ تلویزیونی پنج کیلومتر تا بهشت
 
تصاویر شبنم قلی خانی

بیوگرافی شبنم قلی خانی,شبنم قلی خانی,تصاویر شبنم قلی خانی

عکس شبنم قلی خانی

بیوگرافی شبنم قلی خانی,شبنم قلی خانی,تصاویر شبنم قلی خانی

 تصاویر شبنم قلی خانی

بیوگرافی شبنم قلی خانی,شبنم قلی خانی,تصاویر شبنم قلی خانی

 منبع:wikipedia.org