دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

بیوگرافی دكتر منوچهر فرهنگ پدر علم اقتصاد ایران



منوچهر فرهنگ,بیوگرافی دكتر منوچهر فرهنگ

بیوگرافی دكتر منوچهر فرهنگ پدر علم اقتصاد ایران
دكتر منوچهر فرهنگ، رئیس انجمن اقتصاددانان ایران و پدر علم اقتصاد ایران ، متولد 1298 در بابل و بزرگ شده گرگان است. وی مدرك دكترای اقتصاد خود را از فرانسه گرفته است.

 دكتر منوچهر فرهنگ اولین فردی است كه كتاب معروف «نظریه عمومی اشتغال، بهره و پول» جان مینارد كینز را به فارسی ترجمه كرد.این ترجمه در سال 1348 عنوان جایزه بهترین كتاب اقتصادی سال را از آن خود كرد.

گروه : علوم انسانی رشته : اقتصاد والدین و انساب : منوچهر فرهنگ درباره تاثیر پدر و مادرش در زندگی علمی و اجتماعی اش چنین توصیف می كند.: " همین علم دوستی را من از خانواده دارم. پدرم با این كه تحصیلات قدیمی داشت ولی فرانسه می دانست و به طور كلاسیك تفكر می كرد." خاطرات کودکی : "من فرزند بزرگ بودم و جور دیگر برادران را هم كشیدم، چون پدرم بضاعتی نداشت.من به آنها كمك كردم." دكتر منوچهر فرهنگ در شرح زندگی خود میگوید: وطن من گرگان بوده و در سال ۱۲۹۹ در حالی كه دو سال داشتم به دلیل شغل پدر به آنجا رفته و در گرگان بزرگ شده و به تحصیل پرداختم.
تحصیلات رسمی و حرفه ای :
وی دارای مدرك دكترای اقتصاد از دانشكده حقوق و علوم اقتصادی پاریس بوده و بیش از ۱۰۰ كتاب اقتصادی ترجمه و تالیف كرده است. استادان و مربیان : دكتر محمد طبیبیان از شاگردان دكتر فرهنگ و معاون اقتصادی اسبق سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تلاش های دكتر فرهنگ در گردآوری فرهنگ علوم اقتصادی گفت: به یاد دارم كه استاد ساعت های زیادی را بدون چشمداشت مالی، برای گردآوری فرهنگ علوم اقتصادی تلاش می كرد و در كار آموزش، ترجمه و تالیف بسیار تلاشگر و كوشا بود.
«وی افزود: »باید حقوق استادان بازنشسته و كسانی كه به اقتصاد ایران و جامعه ایران خدمت كرده اند را محترم بشماریم تا در تامین معاش و زندگی با مشكل مواجه نشوند و شأن آنها مورد احترام قرار گیرد. «طبیبیان خطاب به دكتر فرهنگ گفت: »از اینكه یك نسل از اقتصاددانان ایران را پرورش داده اید و در خدمت دانشگاه ها و مراكز اقتصادی قرار داده اید از شما سپاسگزاریم و قدردان زحمات شما هستیم و یاد و خاطره دوران آموزش و تلاش های شما را در توسعه علم اقتصاد كشور به یادها خواهیم سپرد.
مشاغل و سمتهای مورد تصدی :
منوچهر فرهنگ،از ابتدای تاسیس انجمن اقتصاددانان ایران عضو این تشكل بوده و به غیر از سال اول تاسیس انجمن كه مسئولیت برعهده دكتر پیرنیا بوده در ادوار مختلف ریاست انجمن مذكور را برعهده داشته است. بسیاری از اعضای این انجمن اعتقاد دارند استمرار و پایداری انجمن اقتصاددانان ایران در طول سی و اندی سال عمر خود مرهون مدیریت مناسب دكتر فرهنگ بوده است.
سایر فعالیتها و برنامه های روزمره :
دكتر فرهنگ اقتصاددان نامی ایران و غریبه‌ای در موطن خویش گرگان زمین در شعر و ادب نیز دستی داشته و اشعار بسیاری سروده كه از آن جمله است؛

گر پر و بالم شكنی سربكشم بر آسمان/ ور سر و ساقم بزنی، سایه زنم بر آسمان

بحرم و بحر موج‌زا،ابرم و ابر اوج‌گیر/از پی دانشم روان،وز پی دانشم روان.
شاگردان :
دكتر فرهنگ درباره شاگردان سابق و اساتید كنونی خود چنین می گوید: من همه دانشجویانم را دوست داشته و دارم. جایگاه تدریس من جایگاه محبت و علم بود و دانشجویان نسبت به من محبت و لطف داشتند.به خصوص با این گذشته دور و درازی كه داشتم. از آنجمله آنها می توان به آقای دكتر دیهیم اشاره كرد ، چون من زبان چندان گویایی ندارم و به طور صحیحی نمی توانم صحبت بكنم كنار خود می نشانم تا او جلسات انجمن اقتصاددانان ایران را اداره كند.
ایشان اكنون استاد دانشكده اقتصاد دانشگاه تهران است. شاگردان من زیاد بودند مثلاً آقای دكتر پرویز داودی كه اكنون معاون اول رئیس جمهور است شاگرد من بود. دكتر احمد مجتهد عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر موسسه پژوهش های پولی و بانكی بانك مركزی نیز گفت: »تجلیل از دكتر منوچهر فرهنگ، تجلیل از علم اقتصاد و رشد و توسعه اقتصادی در ایران است.
منوچهر فرهنگ دانشجویانی را در 60 سال گذشته پرورش داده كه استادان دانشگاه های امروز هستند و نسل چهارم دانشجویان ایشان در عرصه دانشگاه ها و فعالیت های اقتصادی حضور دارند.
«مجتهد تصریح كرد: »اگر زكات علم به قول پیشوایان دینی، آموزش نسل های بعدی است منوچهر فرهنگ بیشترین زكات علم را تاكنون داده و تعداد زیادی از كارشناسان و دانشجویان و استادان امروز در دانشگاه ها و مراكز اقتصادی، پرورش یافته دكتر فرهنگ هستند.
در مراسم مذكور كه با حضور شاگردان دهه های 40 و 50 استاد منوچهر فرهنگ در دانشكده های اقتصادی كشور كه اكثرا اكنون از استادان صاحب نام اقتصاد ایران هستند برگزار شد، به تلاش های این چهره علمی ایران كه در طول دوران تدریس خود هزاران متخصص و استاد و دانشجو را تربیت كرده و صدها كتاب، مقاله و تحقیق علمی را به رشته تحریر درآورده است ارج نهاده شد. چگونگی عرضه آثار : اولین كار دكتر منوچهر فرهنگ تالیف كتاب «برنامه گذاری اقتصادی» بود.
وی درباره علل تالیف كتاب فوق چنین اذعان می كند:"چون من «برنامه ریزی» اقتصادی را مغایر با تعبیر علمی اش می دانستم. «برنامه گذاری» یعنی تهیه و تدوین برنامه های علمی اقتصادی.
دراین نوع «برنامه گذاری» ریخت و پاش جایی ندارد در حالی كه در «برنامه ریزی» چنان كه از نامش پیداست در اسمش ریخت و پاش وجود دارد. این اولین كتاب من بود كه در دانشگاه هم تدریس شد. بعدها شاگردان من كه به آمریكا رفته بودند گفته بودند كه نظیر این كتاب در آمریكا هم پیدا نمی شود.بنابراین بنده جزو اولین كسانی بودم كه راجع به «برنامه گذاری» اقتصادی در ایران كتاب نوشتم. این كتاب تالیف خودم بود." دكتر فرهنگ همچنین كتاب «نظریه عمومی اشتغال ، بهره و پول»تالیف كینز را نیز ترجمه كرد.وی در این باره نیز چنین می گوید:"این اولین كتاب من بود كه ترجمه كردم. هنوز هیچ ملتی در دنیا نتوانسته كینز را در دنیا به زبان خودش ترجمه كند.
آلمانها نتوانستند، اسپانیولی ها نتوانستند، لهستانی ها نتوانستند، روس ها نتوانستند.
آثار :
 توسعه كشاورزی بین المللی ویژگی اثر : پدیدآورنده: كارل ایچر، جان استاتز، منوچهر فرهنگ (مترجم) ناشر: موسسه پژوهشهای برنامه ریزی و اقتصاد كشاورزی - 1381 2 زبان عمومی و تخصصی مهندسی صنایع: ویژه داوطلبان آزمون كارشناسی ارشد گرایش های: صنایع - سیستمهای اقتصادی اجتماعی - مدیریت سیستم و بهره وری ویژگی اثر : پدیدآورنده: سیداباذر نورحسینی، منوچهر فرهنگ (زیرنظر) ناشر: سنجش (وابسته به موسسه فرهنگی هنری سنجش) -
17 فروردین، 1387 3 سرگذشت یك علم، كالبدشكافی نظام آموزش علم اقتصاد در ایران، گفتگو با برگزیدگان سه نسل از ... ویژگی اثر : پدیدآورنده: میكائیل عظیمی، منوچهر فرهنگ (مترجم)، محمد اسمعیل مطلق (مترجم) ناشر: كویر -
 1382 4 فرهنگ علوم اقتصادی: انگلیسی - فارسی ویژگی اثر : پدیدآورنده: منوچهر فرهنگ ناشر: آسیم - 30 خرداد، 1386 5 فرهنگ فشرده علوم اقتصادی: انگلیسی -
فارسی ویژگی اثر : پدیدآورنده: منوچهر فرهنگ ناشر: البرز - 30 آبان، 1385 6 قدرت و رونق: فزون رشدی كمونیستی و استبداد سرمایه داری ویژگی اثر : پدیدآورنده: مانكر اولسون، منوچهر فرهنگ (مترجم) ناشر: موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی - 11 تیر، 1385 7 نظریه عمومی اشتغال، بهره و پول ویژگی اثر : پدیدآورنده: جان مینارد كینز، منوچهر فرهنگ (مترجم) ناشر: نشر نی - 05 آذر، 1387
منبع:rasekhoon.net


ویدیو مرتبط :
پدر علم ارتباطات ایران - پروفسور فرهنگ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزئیات حضور ظریف در فیس‎بوک از زبان پدر علم آی‎تی ایران



اخبار,اخبار سیاسی , پدر علم آی‎تی ایران

 

اخبار سیاسی - جزئیات حضور ظریف در فیس‎بوک از زبان پدر علم آی‎تی ایران

وی با بیان اینکه دولت همکاری مناسبی در مورد فیس‎بوک داشته است، تصریح کرد: با تلاش دولت تدبیر و امید عضویت در فیس‎بوک جرم نیست.

پدر علم آی‎تی ایران وضعیت حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در فضای اینترنت را تشریح کرد.

به گزارش فارس، علی‎اکبر جلالی ظهر امروز در بخش دوم همایش ملی استان مجازی در بستر شبکه ملی اطلاعات که اکنون در گرگان در حال برگزاری است، اظهار داشت: 2 میلیون کاربر از کشورهای خارجی سخنان محمد جواد ظریف در صفحه فیس‎بوک را از طریق جستجوگر گوگل مشاهده کردند.

وی با بیان اینکه دولت همکاری مناسبی در مورد فیس‎بوک داشته است، تصریح کرد: با تلاش دولت تدبیر و امید عضویت در فیس‎بوک جرم نیست.

پدر علم آی‎تی ایران افزود: خیلی از وزرای دولت تدبیر و امید عضو شبکه اجتماعی فیس‎بوک هستند.

جلالی به سخنان محسن رضایی در خصوص جرم قلمداد کردن عضویت در فیس‎بوک تصریح کرد: محسن رضایی خودشان عضو فیس‎بوک بودند اما حالا که انتخابات تمام شده است آیا عضویت در این شبکه جرم تلقی می‎شود.

وی موفقیت محمدجواد ظریف در مذاکرات 1+5 را مرهون عضویت ایشان در شبکه اجتماعی عنوان کرد و گفت: اتفاق خوبی که در این مذاکرات افتاده به دلیل این است که ایشان در صفحه فیس‎بوک عضو هستند، اگر ایشان فیس‎بوک نداشت شاید اتفاقی که در 1+5 افتاد را شاهد نبودیم. 

اخبار سیاسی - فارس