دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

بیماری پارکینسون با سلول‌های بنیادی درمان می‌شود



بیماری پارکینسون,درمان بیماری پارکینسون

رئیس دانشکده فناوری های نوین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در این دانشکده موفق شدیم با استفاده از سلول های بنیادی گام های موثری برای درمان بیماری پارکینسون برداریم.

حسن نیک نژاد، در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه پارکینسون، یکی از بیماری های  تخریب کننده عصبی است، گفت: سلول درمانی یکی از روش های درمانی است که در مورد بیماری های تخریب کننده عصبی بهتر و موثرتر از دارو درمانی است، از این رو در صدد درمان بیماری پارکینسون به واسطه سلول درمانی هستیم.

وی با بیان اینکه سلول های مغز بیماران دچار پارکینسون همواره در حال از بین رفتن هستند، گفت: بیماری پارکینسون با از بین رفتن سلول های مغز میانی، شروع می شود که وظیفه این سلول ها تولید ماده ای به نام «دوپامین» است.

وی ادامه داد: این ماده وظایف متعددی از جمله کنترل حرکت و راه رفتن انسان را بعهده دارد. این سلول ها آرام آرام با پیشرفت بیماری از بین می روند، به همین دلیل پارکینسون یک بیماری تخریب کننده عصبی به شمار می رود.

نیک نژاد اظهار داشت: در ابتدای بیماری پارکینسون، دارودرمانی می تواند موثر باشد، زیرا داروهای موجود سلول های باقیمانده را تحریک می کنند تا ماده «دوپامین» بیشتری تولید کنند. ولی در نهایت در این بیماری سلول های مغز به تعداد نصف یا حتی یک سوم تعداد سلول های یک فرد سالم می رسد که در این حالت اثر بخشی دارو به شدت کم می شود.

به گفته وی، از این رو باید سلول هایی جایگزین این سلول ها از بین رفته شود تا بیمار بتواند به فعالیت های روزانه خود برسد.

نیک نژاد عنوان کرد: در حال حاضر درمان پارکینسون در کشور های دیگر به نتیجه خوبی رسیده چرا که آنها از مغز جنین های سقط شده استفاده کرده و سلول های آن را استخراج و جایگزین سلول های از بین رفته بیمار پارکینسونی می کنند.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه سقط جنین در بعضی کشورهای خارجی، قانونی است، با استفاده از تزریق سلول های جنینی به بیمار پارکینسونی این مشکل را برطرف کرده اند، چون جنین منبع خوبی از سلول هاست.

وی با بیان اینکه  در کشور ایران، سقط جنین امری غیر قانونی است، گفت: به همین دلیل استفاده از خون بیماران و یا مغز استخوان را روش های جایگزینی برای بدست آوردن سلول بنیادی قرار دادیم.

نیک نژاد ادامه داد: در یک پروسه، می توان سلول های بنیادی را از مغز استخوان یا خون بیماران جداسازی کرده و در نهایت سلول ها را  تکثیر داد تا از چند سلول بنیادی میلیون ها سلول مشابه در آزمایشگاه تولید کرد.

رئیس دانشکده فناوری های نوین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه حجم سلول زیادی لازم است تا بتواند جایگزین سلول های از بین رفته یک بیمار پارکینسونی شود، عنوان کرد: در گام بعدی این سلولها در آزمایشگاه به سلول های عصبی «دوپامینی» تبدیل می شوند که برای این هدف این سلول ها از طریق بیوتکنولوژی در بستری پلیمری و در معرض فاکتور های رشد و تمایز قرار می گیرند و به سلول های عصبی تبدیل می شوند.

وی تاکید داشت: در زمینه اثر پلیمرهای مصنوعی و طبیعی مانند «کلاژن» بر میزان تولید سلول های عصبی مطالعات زیادی در این دانشکده صورت گرفته است تا در نهایت سلول های عصبی تولید شده سلولهایی شبیه مغز و با کارآمدی  معادل با مغز به وجود آیند.

وی افزود: این پروسه ۲۸ روزه طی می شود تا در نهایت سلول های شبیه مغز با همان کارکرد به وجود بیاید.

وی با بیان اینکه دارودرمانی پارکینسون خیلی هزینه بر است، گفت: علاوه بر اینها گاهی برای درمان پارکینسون از روش کاشت الکترود در مغز استفاده می شود که در این مورد نیز عوارضی همچون تشنج به بیمار وارد می شود.

وی افزود: یکی از مزایای سلول درمانی این است که فرد طی یک مرحله با پروسه جراحی تحت تزریق سلول های عصبی قرار می گیرد و این سلولها جایگزین سلول های از بین رفته بیمار می شود.

به گفته نیک نژاد در حال حاضر استفاده از سلول درمانی برای درمان بیماری پارکینسون در موش و میمون نتیجه داده و جایگزینی سلول های تولید شده در مغز این دو حیوان مبتلا به پارکینسون باعث شده که بهبودی کامل در این حیوانات دیده شود.

 

اخبار علمی - مهر
   


ویدیو مرتبط :
درمان جدید علایم بیماری پارکینسون را کاهش می دهد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درمان بیماری پارکینسون با سلول‌های بنیادی



اخبار علمی,خبر های علمی,پارکینسون

محققان بر این باورند که می توانند بیماری پارکینسون را با سلول های بنیادی درمان کنند.

به گزارش مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سلول های بنیادی، نورون های «دوپامینرژیک» منبع اصلی «دوپامین» هستند که خود مسئول پاسخ های احساسی بوده و نقش مهمی را در حرکت ایفا می کنند.

سال هاست محققان براین باورند که از دست رفتن این نورون ها بی بازگشت است. اما مطالعه ای جدید در دانشگاه Boise State نشان داده است که احتمال رشد مجدد نورون های دوپامینرژیک در پستانداران بالغ وجود دارد.

محققان در این مطالعه سیستمی را طراحی کرده اند که به طور ژنتیکی دودمان نورون های دوپامینرژیک مشتق از سلول های بنیادی را ردیابی می کند. بعد از برداشتن ژن از سلول های بنیادی و با استفاده از تکنولوژی دی ان ای نوترکیب، آن ها شش ماه منتظر ماندند. در انتهای این بازه زمانی مشاهده کردند که برداشتن نورون های دوپامینرژیک تحت تاثیر ژن قرار گرفته، می تواند منجر به جایگزینی این سلول ها به وسیله سلول های بنیادی شود.

نتایج نشان می دهد که سرعت جایگزینی این نورون ها مشابه با سرعت از بین رفتن آن ها در مدل موشی التهابی بیماری پارکینسون است. این امر نشان می دهد که التهاب تولید طبیعی نورون ها را مهار می کند و منجر به بیماری پارکینسون می شود.

با توجه به آن چه گفته شد به نظر می رسد به همان اندازه که التهاب می تواند منجر به از دست رفتن نورون های دوپامینرژیک شود، سلول های بنیادی نیز می تواند به همان اندازه این نورون ها را جایگزین کند.

در حالی که محققان از دلایل مولکولی بیماری پارکینسون نامطمئن هستند اما می دانند که اختلالات لرزشی و سایر نقص های عملکرد حرکتی، مربوط به از دست رفتن نورون های دوپامینرژیک قرار گرفته در جسم سیاه(substantia nigra) است.

اخبار علمی - مهر