دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

بیماری‌های فصل سرد



 

 

بیماری

 

 

 

جام جم آنلاین: اگرچه این روزها همه جا صحبت از آلودگی هوا و تاثیر آن بر سلامت شهروندان است، اما با توجه به كاهش میزان دما و سرد شدن روزافزون آن، باید مراقب بیماری‌های فصل سرد هم باشیم. در این نوشتار به مهم‌ترین بیماری‌های شایع فصل سرما و چگونگی در امان ماندن از ابتلای آنها اشاره می‌كنیم.

گلودرد

گلودرد یكی از مشكلات شایع این فصل است. مشكلی كه اغلب پس از عفونتی ویروسی به وجود می‌آید. شواهد نشان می‌دهد تغییر درجه حرارت هوا، مانند رفتن از محیط گرم داخل خانه به فضای سرد بیرون، می‌تواند گلو را تحریك كرده و روی آن تاثیر بگذارد.

اما یك راه ساده و سریع برای بهبود گلودرد وجود دارد؛ استفاده از آب نمك ولرم و چرخاندن آن در گلو. این كار عفونت را درمان نمی‌كند، اما خاصیتی ضدالتهابی دارد و اثری آرام‌بخش بر جای می‌گذارد. ضمنا فراموش نكنید كه به‌هیچ‌وجه به طور خودسرانه آنتی‌بیوتیك مصرف نكنید.

آسم

هوای سرد یكی از دلایل تشدید علائم آسم مانند خس‌خس سینه و تنگی‌نفس است. به همین دلیل افراد مبتلا به آسم باید در فصل سرما بیشتر مراقب سلامت خود باشند.

بهتر است بیماران آسمی در روزهایی كه هوا بسیار سرد است و باد می‌وزد در فضای بسته بمانند، اما اگر مجبور به ترك منزل شدید نیز بهتر است از شالی استفاده كنید كه جلوی دهان و بینی را بپوشاند. همچنین در این روزها بیشتر از قبل به استفاده منظم از داروهای خود دقت كنید.

مفاصل دردناك

بسیاری از افراد در روزهای سرد سال از تشدید درد مفاصل شكایت دارند. در این شرایط باید ابتدا به پزشك مراجعه كرده تا احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف بررسی شود. البته برخی افراد هم در طول فصل پاییز و زمستان افسردگی پیدا كرده و همین مساله باعث احساس بیشتر درد می‌شود. ورزش ملایم روزانه می‌تواند شرایط جسمی و ذهنی این گروه را بهبود بخشد. البته باید دقت داشت ورزش‌هایی مناسب با بیماری در نظر گرفته شود.

دستان و انگشتان سرد

پدیده رینود مشكلی شایع است؛ مشكلی كه باعث تغییر رنگ و دردناك شدن انگشتان دست‌ها و پاها می‌شود. انگشتان در این بیماری سفید شده و سپس كبود و قرمز می‌شوند. این نشانه‌ای از ضعف گردش خون در رگ‌های كوچك خونی دست و پاست. در موارد شدید، درمان می‌تواند به این افراد كمك كند، اما معمولا اكثر افراد با این شرایط و نشانه‌ها زندگی را ادامه می‌دهند.

برای این كه بتوانیم تا حدی شرایط را بهبود بخشیم، بهتر است در این روزها سیگار نكشیده و مواد حاوی كافئین ننوشید؛ زیرا هر دوی این موارد علائم را بدتر می‌كند. همچنین فراموش نكنید همیشه دستكش و جورابی گرم پوشیده و از كفشی مناسب آب و هوای سرد استفاده كنید.

خشكی پوست

خشكی پوست مشكلی شایع است كه در این روزهای سال، وقتی رطوبت هوا كاهش می‌یابد، بدتر نیز می‌شود. به همین دلیل مرطوب نگه‌داشتن پوست در روزهای سرد ضروری است. برخلاف باور عموم كرم‌های مرطوب‌كننده، توسط پوست جذب نمی‌شوند. آنها تنها به عنوان محافظ برای جلوگیری از تبخیر رطوبت طبیعی پوست عمل می‌كنند. بنابراین بهترین زمان استفاده از چنین كرم‌هایی بعد از استحمام است كه پوست رطوبت كافی دارد.

آنفلوآنزا

آنفلوآنزای فصلی یكی دیگر از مشكلات فصل سرماست. افراد بالای 65 سال و كسانی كه بیماری‌های زمینه‌ای طولانی‌مدت مانند دیابت و بیماری‌های كلیوی دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری هستند، اما برای این كه از ابتلا به آنفلوآنزا پیشگیری كنید، به موقع به پزشك مراجعه كرده و از دستورهای او پیروی كنید. بخصوص اگر احتمال ابتلا به آنفلوآنزا برای شما بیشتر از دیگران است، قبل از بروز بیماری با پزشك خود در این مورد مشورت كنید.

سرماخوردگی

سرماخوردگی از شایع‌ترین مشكلاتی است كه در هوای سرد ممكن است برای هر كسی پیش آید. هر فردی در طول زندگی حتما این شرایط را حداقل یك بار تجربه كرده است، اما كارهایی هم می‌شود انجام داد تا احتمال ابتلا به سرماخوردگی كاهش یابد. به عنوان مثال، شستن مرتب و مناسب دست‌ها یكی از راه‌های مقابله با این بیماری است. با این كار ساده تمام آلودگی‌هایی كه از سطوح مختلف به دست ما منتقل شده باشد از بین می‌رود. همچنین به یاد داشته باشید، تمام وسایل موجود در خانه را بخصوص هنگامی كه یكی از اعضای خانواده بیمار شده است، تمیز نگه دارید. نكته‌ای كه خوب است به آن توجه شود، این است كه هنگام بیماری به جای استفاده از دستمال‌های پارچه‌ای از دستمال كاغذی یك بار مصرف استفاده كنید تا احتمال آلوده شدن كاهش یابد..../تحلیل:جام جم


ویدیو مرتبط :
جلوگیری از بیماری شایع انفلوانزا در فصل سرد دکتر ضیایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بیماری های فصل سرد



 

بیماری های فصل سرد

 

اگرچه این روزها همه جا صحبت از آلودگی هوا و تاثیر آن بر سلامت شهروندان است، اما با توجه به کاهش میزان دما و سرد شدن روزافزون آن، باید مراقب بیماری های فصل سرد هم باشیم. در این نوشتار به مهم ترین بیماری های شایع فصل سرما و چگونگی در امان ماندن از ابتلای آنها اشاره می کنیم.

 

● گلودرد

گلودرد یکی از مشکلات شایع این فصل است. مشکلی که اغلب پس از عفونتی ویروسی به وجود می آید. شواهد نشان می دهد تغییر درجه حرارت هوا، مانند رفتن از محیط گرم داخل خانه به فضای سرد بیرون، می تواند گلو را تحریک کرده و روی آن تاثیر بگذارد.

اما یک راه ساده و سریع برای بهبود گلودرد وجود دارد؛ استفاده از آب نمک ولرم و چرخاندن آن در گلو. این کار عفونت را درمان نمی کند، اما خاصیتی ضدالتهابی دارد و اثری آرام بخش بر جای می گذارد. ضمنا فراموش نکنید که به هیچ وجه به طور خودسرانه آنتی بیوتیک مصرف نکنید.

 

● آسم

هوای سرد یکی از دلایل تشدید علائم آسم مانند خس خس سینه و تنگی نفس است. به همین دلیل افراد مبتلا به آسم باید در فصل سرما بیشتر مراقب سلامت خود باشند.

بهتر است بیماران آسمی در روزهایی که هوا بسیار سرد است و باد می وزد در فضای بسته بمانند، اما اگر مجبور به ترک منزل شدید نیز بهتر است از شالی استفاده کنید که جلوی دهان و بینی را بپوشاند. همچنین در این روزها بیشتر از قبل به استفاده منظم از داروهای خود دقت کنید.

 

● مفاصل دردناک

بسیاری از افراد در روزهای سرد سال از تشدید درد مفاصل شکایت دارند. در این شرایط باید ابتدا به پزشک مراجعه کرده تا احتمال ابتلا به بیماری های مختلف بررسی شود. البته برخی افراد هم در طول فصل پاییز و زمستان افسردگی پیدا کرده و همین مساله باعث احساس بیشتر درد می شود. ورزش ملایم روزانه می تواند شرایط جسمی و ذهنی این گروه را بهبود بخشد. البته باید دقت داشت ورزش هایی مناسب با بیماری در نظر گرفته شود.

 

● دستان و انگشتان سرد

پدیده رینود مشکلی شایع است؛ مشکلی که باعث تغییر رنگ و دردناک شدن انگشتان دست ها و پاها می شود. انگشتان در این بیماری سفید شده و سپس کبود و قرمز می شوند. این نشانه ای از ضعف گردش خون در رگ های کوچک خونی دست و پاست. در موارد شدید، درمان می تواند به این افراد کمک کند، اما معمولا اکثر افراد با این شرایط و نشانه ها زندگی را ادامه می دهند.

برای این که بتوانیم تا حدی شرایط را بهبود بخشیم، بهتر است در این روزها سیگار نکشیده و مواد حاوی کافئین ننوشید؛ زیرا هر دوی این موارد علائم را بدتر می کند. همچنین فراموش نکنید همیشه دستکش و جورابی گرم پوشیده و از کفشی مناسب آب و هوای سرد استفاده کنید.

 

● خشکی پوست

خشکی پوست مشکلی شایع است که در این روزهای سال، وقتی رطوبت هوا کاهش می یابد، بدتر نیز می شود. به همین دلیل مرطوب نگه داشتن پوست در روزهای سرد ضروری است. برخلاف باور عموم کرم های مرطوب کننده، توسط پوست جذب نمی شوند. آنها تنها به عنوان محافظ برای جلوگیری از تبخیر رطوبت طبیعی پوست عمل می کنند. بنابراین بهترین زمان استفاده از چنین کرم هایی بعد از استحمام است که پوست رطوبت کافی دارد.

 

● آنفلوآنزا

آنفلوآنزای فصلی یکی دیگر از مشکلات فصل سرماست. افراد بالای ۶۵ سال و کسانی که بیماری های زمینه ای طولانی مدت مانند دیابت و بیماری های کلیوی دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری هستند، اما برای این که از ابتلا به آنفلوآنزا پیشگیری کنید، به موقع به پزشک مراجعه کرده و از دستورهای او پیروی کنید. بخصوص اگر احتمال ابتلا به آنفلوآنزا برای شما بیشتر از دیگران است، قبل از بروز بیماری با پزشک خود در این مورد مشورت کنید.

 

● سرماخوردگی

سرماخوردگی از شایع ترین مشکلاتی است که در هوای سرد ممکن است برای هر کسی پیش آید. هر فردی در طول زندگی حتما این شرایط را حداقل یک بار تجربه کرده است، اما کارهایی هم می شود انجام داد تا احتمال ابتلا به سرماخوردگی کاهش یابد. به عنوان مثال، شستن مرتب و مناسب دست ها یکی از راه های مقابله با این بیماری است. با این کار ساده تمام آلودگی هایی که از سطوح مختلف به دست ما منتقل شده باشد از بین می رود. همچنین به یاد داشته باشید، تمام وسایل موجود در خانه را بخصوص هنگامی که یکی از اعضای خانواده بیمار شده است، تمیز نگه دارید. نکته ای که خوب است به آن توجه شود، این است که هنگام بیماری به جای استفاده از دستمال های پارچه ای از دستمال کاغذی یک بار مصرف استفاده کنید تا احتمال آلوده شدن کاهش یابد.

منبع:Nhs.uk