دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

بیتکوین، پول یا ارزشی که وجود ندارد!


چند سال پیش بود که ایده اولیه استفاده از واحد پولی مجازی در اینترنت شکل گرفت. بیتکوین به وجود آمد و تبدیل به واحد پولی شد که هیچ خاصیت فیزیکی ندارد اما همچون اسکناس های واقعی می توان آن را خرج کرد.

ماهنامه دانشمند - محمد طالبیان: پول با چندین هزاره قدمت، به عنوان راه حلی برای برطرف شدن مشکلات تبادل کالا معرفی شد. راه حلی که سال ها به بهترین شکل ممکن نیاز جوامع مختلف را جوابگو بود. زمانی که بحث ایجاد راه های تبادلاتی بین کشورهای مختلف به وجود آمد، اختلاف واحد پولی یا همان ارز، مشکل ساز شد و بسیاری از کشورها تصمیم گرفتند از چند واحد پولی خاص برای ایجاد راه های اقتصادی استفاده کنند.

اکنون که اینترنت دیگر فاصله مجازی میان کشورها را از بین برده، واحد پولی و امنیت انتقال آن به بحثی مهم تبدیل شده که در بسیاری از مواقع دردسرهای خاص خود را به همراه دارد.

بیتکوین، پول یا ارزشی که وجود ندارد!

چند سال پیش بود که ایده اولیه استفاده از واحد پولی مجازی در اینترنت شکل گرفت. بیتکوین به وجود آمد و تبدیل به واحد پولی شد که هیچ خاصیت فیزیکی ندارد اما همچون اسکناس های واقعی می توان آن را خرج کرد. به درستی مشخص نیست این پدیده اقتصادی در فضای مجازی را چه کسی اختراع کرده اما از اهمیت آن می توان به همین نکته اشاره کرد که به احتمال فراوان خالق ناشناس بیتکوین تبدیل به برنده نوبل اقتصادی در سال های نه چندان دور خواهد شد.

 بیتکوین نه فقط به عنوان یک واحد پولی مجازی اهمیت بسیاری دارد بلکه تشکیل دهنده پایه های اصلی اقتصادی است که این روزها مخاطبان بسیاری دارد.

ارزی برای همه دنیا

در ابتدا باید بیتکوین را با روش های رایج مانند کارت های اعتباری بین المللی یا در برخی کشورها از طریق جابجایی پول در سیستم بانکی یا حتی پرداخت دستی پول خریداری کرد.

بیتکوین ها به حساب شخصی کاربر منتقل می شوند و امکان ارسال و دریافت آنها به طور مستقیم به خریدار یا فروشنده به وجود می آید، بدون اینکه نیازی به حضور یک واسطه همچون بانک یا شرکت های صادرکننده کارت های اعتباری باشد.

با حذف واسطه های میانی در تبادلات، جابجایی بیتکوین بدون هزینه های تشکیلاتی انجام می شود. هر طرف معامله، ناشناس بودن خود را حفظ می کند که این البته برای طرف های درگیر نکات منفی و مثبت خاص خود را دارد.

بیتکوین، پول یا ارزشی که وجود ندارد!

خرج کردن و گرفتن بیتکوین ها به آسانی فرستادن یک ایمیل است، قابل انجام با کامپیوتر یا تلفن هوشمند. این سادگی مانع از آن شده که ساختار ریاضیاتی بسیار پیچیده ای که تمام نقل و انتقالات را محافظت و امنیت و رسمی بودن آنها را تایید می کند، مورد توجه قرار گیرد.

افسانه ای در دنیای آنلاین

نحوه شکل گیری بیتکوین یکی از افسانه های معروف اینترنت است. در سال 1387/2008، فردی با نام مستعار ساتوشی ناکوموتو مقاله ای را منتشر کرد که در آن به امکان پدید آوردن طرح مفهومی بیتکوین پرداخته شده بود. ناکاموتو از بحران مالی 1387/2008، شکست ارزهای پشتیبانی شده دولت ها و فساد سیستم بانکداری به عنوان عوامل انگیزشی برای اختراع ارزی جدید نام برده بود.

در سال 1388/2009، ناکاموتو اولین برنامه کاربردی بیتکوین را منتشر کرد و در ادامه نخستین بیتکوین ها را برای به چرخه افتاده این پول مجازی «استخراج» کرد. سپس فقط کافی بود حرف بیتکوین بر سر زبان ها بیفتد تا ویروس وار در دنیا پخش شود.

برای استفاده از بیتکوین کاربر یک نرم افزار کیف پول نیاز دارد که وضعیت حساب را محاسبه، رمزگذاری و روی رایانه شخصی نگهداری کند. برای شروع باید این برنامه را روی رایانه یا تلفن هوشمند دریافت و نصب کنید. سپس امکان قرار دادن بیتکوین ها در حساب شخصی وجود دارد. مرحله دوم یافتن بنگاه های تجاری و خدماتی قبول کننده پرداخت با بیتکوین است.

بیتکوین، پول یا ارزشی که وجود ندارد!

هر چند در ابتدا این نوع طرف های معامله کم بودند اما امروزه به تعدادشان افزوده شده و فروشگاه های بیشتری را در دنیا می بینیم که بیتکوین را به عنوان وجه دریافت می کنند.

کاربرها امنیت را می سازند

نکته ای که در این قسمت اهمیت پیدا می کند، ساختار کلی بیتکوین است. بیتکوین شبیه طلا نیست که بشود از دل زمین استخراجش کرد. شبیه کاغذ مخصوص هم نیست که بانک های مرکزی با روش های بسیار سخت برای حفاظت از جعل آن، چاپش کنند. در عوض، بیتکوین ها به شکلی دقیق بر شبکه ای غیرمتمرکز از رایانه ها و سیستم های رمزگذاری قرار گرفته اند. کل سیستم بیتکوین بر پایه شبکه P2P کار می کند. معماری P2P مشابه شبکه های اشتراک گذاری فایل است که به مردم امکان می دهد آزادانه داده هایی از همه نوع شامل فیلم، موسیقی، بازی و ... را برای یکدیگر ارسال کنند.

به بیان ساده تر، هیچ واحد رایانه ای ویژه ای وجود ندارد که تمام فرآیندهای مرتبط با بیتکوین را پردازش کند. در این شرایط رایانه کاربر بیتکوین بخشی از شبکه ای است که به شکل مجتمعی بار پردازشی برای تولید بیتکوین ها و ثبت دادوستدهای آنها را اداره می کند. اما قبل از اینکه بیتکوینی برای استفاده کاربرها وجود داشته باشد، ابتدا باید آنها را استخراج کرد.

هر رایانه ای می تواند استخراج بیتکوین را شروع کند. فقط به یک نرم افزار ویژه برای این کار نیاز است. در زمینه استخراج باید کل شبکه رایانه های شرکت کننده، مقدار مشخصی کار انجام دهند تا یک بیتکوین به عنوان جایزه استخراج شود و سهم هر یک در کیف پول شخصی قرار گیرد.

این فرآیند تا جایی ادامه پیدا می کند که تعداد بیتکوین های در چرخش به رقم نهایی 21 میلیون برسد. در حال حاضر نرخ تولید بیتکوین، 25 عدد در هر 10 دقیقه است. هر 4 سال یک بار این عدد نصف می شود تا جایی که سال 2140 کل بیتکوین های باقی مانده استخراج می شود.

گاوصندوق مجازی

بهترین روش نگهداری بیتکوین ها در حساب شخصی، روی یک رایانه امن غیرمتصل به اینترنت یا چاپ روی کاغذ است. برای شکل گرفتن چنین شرایطی حتی سخت افزارهای خاصی با نام «کیف پول سخت افزاری» نیز ساخته شده. توجه به این مسئله الزامی است که صرف پاک کردن داده های کیف پول از روی حافظه های خارجی حساب شما به صورت کامل امن نمی شود.

در سال 1392/2012 گزارشی مربوط به سرقت 7500 بیتکوین به ارزش 7.5 میلیون دلار منتشر شد. صاحب آن حساب هارددیسکی را که از آن برای ذخیره کلید خصوصی اش استفاده می کرد، دور انداخته بود. باقی ماجرا را خودتان حدس بزنید!

بیتکوین، پول یا ارزشی که وجود ندارد!

کاربر وقتی در حساب خود بیتکوین دارد می تواند آن را به ارزهای رایج تبدیل و حساب خود را خالی کند یا اینکه دل به نوسانات ارزش آن ببندد. باید به این مسئله توجه کرد که انتقالات بیتکوین غیرقابل بازگشت است و البته به خاطر اینکه هر تبادلی باید در شبکه تایید شود، گاهی فرآیند نهایی شدن برای دقایقی طول می کشد.

هنوز قوانین خاصی برای بیتکوین تعیین نشده و این یعنی ابهام در قانونی بودن آن از یک طرف باعث می شود با بیتکوین، بدون نظارت دولتی و هزینه جابجایی پول، وجوهی را دریافت یا از کشور خارج کرد و مطمئن بود که به خاطر عدم نظارت دولتی، هیچ وقت حساب بیتکوین با محدودیت یا مسدود شدن روبرو نمی شود اما از طرف دیگر سوال اصلی این است که چطور می توان به بیتکوین اعتماد کرد؟ چطور یک ارز در اینترنت و در یک چشم بر هم زدن به وجود می آید و دارای ارزش برابری با ارزهای رایج می شود.

آینده از آن بیتکوین است؟

ساختار بیتکوین به طور کلی قابلیت پذیرش آشوب را دارد و البته به این موضوع نیز دچار شده است. بیتکوین راهی است برای دور زدن روش های مرسوم. با بیتکوین کاربرها می توانند وارد فضاهای غیررسمی آنلاین شوند بدون اینکه دولت ها نظارتی روی آن داشته باشند. بیتکوین هسته اصلی سایت «جاده ابریشم» بود که یک بازار سیاه از جمله برای خرید داروهای غیرقانونی به شمار می رفت.

تصور کنید برخی افراد سودجو بتوانند با استخدام آدم ربا یا تک تیرانداز و پرداخت هزینه آن با بیتکوین، به طور ناشناس اقدام به کارهای خلاف قانون کنند و ضمن رسیدن به اهداف شوم خود شامل هیچ گونه پیگرد قانونی نشوند.

ناشناس بودن نسبی در سیستم بیتکوین، این قابلیت را به وجود می آورد که افراد در ساختار مالیاتی نیز قرار نگیرند. معمولا مخفی کردن دارایی ها در حساب های خارج از کشور کار سختی بود ولی اکنون چطور؟ با بیتکوین می توان به سادگی میلیون ها دلار دارایی را در یک کیف پول الکترونیکی مخفی کرد، دور از نظر مالیاتچی ها و همیشه در دسترس.

با وجود این جنبه های سیاه و البته نوسانات شدید، جالب است بدانید بیتکوین به زندگی خود ادامه داده و بسیاری از اقتصادانان و صاحب نظران را با این نکته روبرو کرده که در آینده چه اتفاقی برای این ساز و کار جدید رخ می دهد. صعود و نزول های بزرگ نشانه ای از این هستند که ارز مجازی هنوز به ثبات نرسیده. تا زمانی که استفاده روزمره از بیتکوین برای خریدهای رایج بیشتر نشود، وجه سفته بازی بر آن غلبه خواهد داشت و این یعنی اظهارنظر درباره آینده آن سخت است.

سوال های بسیاری درباره ماهیت این پول مجازی باقی مانده. برای مثال آیا دنیا آماده مهاجرت از پول های سنتی تایید شده دولت ها و بانک های مرکزی هست؟ اگر مردم آماده این تغییر باشند، آیا بیتکوین واحد مناسبی برای این موضوع است؟ رقبای بیتکوین همچون پی پی کوین، لایت کوین و ... که به عرصه آمده اند، چه وضعیتی دارند؟ تمام این بسترها ادعا دارند که از سایر ارزها بهترند؛ مسئله ای که هنوز تایید نشده.

بیتکوین، پول یا ارزشی که وجود ندارد!

هنوز بیتکوین به آن حد از اعتبار نرسیده که تبدیل به واحد پولی قابل اعتمادی برای تمامی مردم شود اما باید صبر کرد و دید که نفوذ اینترنت و واحدهای پولی مجازی تا کجا افزایش می یابد و شرایطی را ایجاد می کند که برای همیشه دنیا با پول واقعی خداحافظی کند یا خیر.

چند قدم تا پایداری

نکات اقتصادی حرفه ای را کنار می گذاریم و جواب کوتاهی برای این سوال ارائه می کنیم. «تمام ارزها دارای ارزش هستند زیرا مردم اعتقاد دارند که آن ارزها ارزش دارند.»

طرفداران بیتکوین آزادی کامل آن را قبول کرده اند و همینطور مردان تجارت و مردمی که خیلی ساده اعتمادشان را به دولت ها و بانک های مرکزی و سیستم های مالی از دست می دهند. این افراد به معادلات ریاضی و رمزگذاری سیستم بیتکوین به شکلی اعتماد کرده اند که باعث بالا رفتن اعتبار این ارز مجازی شده ولی مسئله اصلی اعتماد واقعی مردم به یک ارز است.

در سال 1389/2011 این عدد به 30 دلار رسید. سپس در انتهای همان سال به حدود 2 دلار سقوط کرد. در اوایل 1392/2013 این اتفاق دوباره رخ داد. ارزش هر بیتکوین تا بیش از 1100 دلار هم رسید ولی بعد به حوالی 500 دلار سقوط کرد.

برخی کارشناس ها بیتکوین را ارزی برای بازنده ها و سفته بازها می دانند. مورد دیگر در این میان، تبدیل شدن صرافی های آنلاین بیتکوین به قطب هایی برای تبادل این ارز است.


ویدیو مرتبط :
پیرامون هنرمند ارزشی و بی ارزشی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دادن پول یارانه به بخش سلامت/ دفترچه های بیمه چندان ارزشی ندارند



طرح پزشک خانواده,  شرکتهای دارویی ,دارو,

وزیر بهداشت عنوان کرد؛
دادن پول یارانه به بخش سلامت/ دفترچه های بیمه چندان ارزشی ندارند

وزیر بهداشت، ایجاد عدالت در سلامت را مهمترین دغدغه مسئولان نظام سلامت و دولت یازدهم دانست و گفت: اگر در هدفمندی یارانه ها به جای پول دادن به مردم آن را به بخش سلامت می دادند خیلی از مشکلات حل می شد که امیدوارم در مرحله دوم این کار انجام شود.

به گزارش مهر، دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی با حضور در برنامه نگاه یک که شب گذشته از شبکه اول سیما پخش شد، گفت: بیمه‌ها 1900 میلیارد تومان بدهی به وزارت بهداشت دارند که در صورت پرداخت، بسیاری از مشکلات حوزه سلامت برطرف می‌شود.

وزیر بهداشت با اعلام اینکه ظرف 10 روز آینده روش کار در خصوص حمایت از بیماران صعب العلاج مشخص خواهد شد، در مورد وجود داروهای بی کیفیت در بازار دارویی کشور، گفت: هنوز نمی توانم وجود داروهای بی کیفیت را تایید کنم باید این موضوع مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد.

وی با اعلام اینکه 95 درصد اقلام دارویی در داخل تولید می شود، ادامه داد: در خصوص تولید مواد اولیه مشکل داریم. اما مطمئن هستم با حضور رئیس جدید سازمان غذا و دارو، کارنامه درخشانی در این حوزه خواهیم داشت.

هاشمی، هدف بعدی سازمان غذا و دارو بعد از سپری شدن بحران دارو را، کاهش وابستگی در راستای اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.

وزیر بهداشت در ادامه به هزینه ها سنگین سلامت اشاره کرد و افزود: هزینه های درمانی در بعضی موارد کمرشکن است و باعث فقر خانواده ها می شود. در حال حاضر بالای 65 درصد هزینه های درمان از جیب مردم پرداخت می شود در صورتی که طبق برنامه چهارم و پنجم توسعه این عدد باید به کمتر از 30 درصد می رسید.

هاشمی تاکید کرد: اگر سهم هدفمندی یارانه ها در اختیار وزارت بهداشت قرار بگیرد می توانیم هزینه های درمانی را کاهش دهیم.

 وی در ارتباط با وضعیت بیمه ها در کشور نیز گفت: بیمه ها پراکنده هستند و برای تحقق عدالت در سلامت باید بیمه ها تجمیع شوند. بیمه باید فراگیر باشد و برای آحاد مختلف مردم فرقی نداشته باشد و یکسان باشد. در حال حاضر دفترچه های بیمه چندان ارزشی ندارند. ما به دنبال تعریف یک بیمه فراگیر هستیم که ارزش آن حداقل سه برابر بیمه فعلی باشد.

هاشمی در ادامه با عنوان این مطلب که  اگر تعرفه ها تغییر نکند امکان ندارد شرایط بیمارستانهای دولتی تغییر کند و تحولی ایجاد شود، بر افزایش ویزیت پزشکان عمومی تاکید کرد و افزود: اگر در هدفمندی یارانه ها به جای پول دادن به مردم آن را به بخش سلامت می دادند خیلی از مشکلات حل می شد که امیدوارم در مرحله دوم این کار انجام شود.

پزشک خانواده
وزیر بهداشت به برنامه پزشک خانواده و مشکلات سر راه اجرای این طرح در کشور اشاره کرد و گفت: گاهی اوقات اجرای پزشک خانواده به یک هدف تبدیل شده است در صورتی که هدف بهداشت و سلامت است. در دو سال اخیر طرح پزشک خانواده به یک کار شعاری تبدیل شد.

 

باید آسیب شناسی کنیم و اشکالات طرح پزشک خانواده را برطرف کنیم و تمرکزمان را بر استانهایی داشته باشیم که پوشش وسیعتری داشته باشند مثل فارس و مازندران و یا در بعضی از استانها در مرحله اول فقط در یک شهر این طرح را اجرا کنیم و بعد از موفقیت این طرح را به دیگر بخشهای استان تعمیم دهیم. من معتقدم اجرای طرح پزشک خانواده 10 تا 15 سال زمان می برد.

وضعیت دارو
وزیر بهداشت در ادامه از اختصاص 2 میلیارد و 700 میلیون دلار برای رفع مشکلات دارویی و استمهال سه ماه بانک ملت به شرکتهای دارویی خبر داد و گفت: همانطور که رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد برنامه هایی در دست اقدام است تا دولت قیمت دارو را به زمان قبل از گرانی ها برگرداند.

وی افزود: متاسفانه بدهی بیمه ها به دانشگاهها و بیمارستانها که هم اکنون به رقم 1900 میلیارد تومان رسیده است باعث بدهی داروخانه ها به شرکتهای پخش دارویی شده و مشکلات زیادی به وجود آورده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: نبود نقدینگی در شرکتهای دارویی و همچنین تغییرات متعدد نرخ و عدم ثبات بازار ارز و تغییرات متعدد مدیریتی در این اواخر موجب مشکلات دارویی در کشور شد.

هاشمی بیان کرد: اگر بدهی بیمه ها به بیمارستانها و سپس داروخانه ها به شرکتهای دارویی پرداخت شود برخی از داروها که به همین دلیل در این شرکتها انبار شده است آزاد شده و مشکلات تا حدودی حل می شود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: البته مشکلات دارو به این مباحث ختم نمی شود، در بخش تولید دارو در داخل نیز به 7000 قلم ماده اولیه دارویی نیاز داریم که برای تولید در داخل نیاز به برنامه ریزی گسترده ای دارد.

هاشمی تصریح کرد: دولت در جلسه ای که به ریاست معاون اول و وزرای اقتصادی تشکیل داد برای رفع مشکلات داروسازان 35 درصد از 135 درصد سپرده گذاری لازم نقدی دست اندرکاران دارویی کشور در بانکها برای دریافت ارز را کاهش داد.

مهلت 3 ماهه بانک ملت به شرکتهای دارویی
وی افزود: همچنین بانک ملت تقبل کرد سه ماه برای بازپرداخت دیون شرکتهای دارویی به آنان مهلت بدهد.

وزیر بهداشت استمهال سه ماه بانک ملت برای حل مشکلات نقدینگی شرکتهای دارویی را فرصت خوبی برای رفع مشکلات داروسازان و راه اندازی چرخه دارو در کشور دانست و گفت: همچنین به دستور دولت کشتیرانی موظف شده است ترخیص دارو از بنادر را در اولویت کاری خود قرار دهد.

هاشمی بیان داشت: ترخیص دارو از گمرکات با حداقل وثیقه نیز بخش دیگری از تصمیمات دولت برای رفع مشکلات دارویی در این جلسه بود.

وی ادامه داد: از آنجا که بیمه ها مابه التفاوت افزایش نرخ برخی از داروها را تقبل نکرده اند و فشار این افزایش قیمت به مردم وارد می شود اعتبار قابل توجهی نیز توسط سازمان غذا و دارو برای توافق با بیمه ها برای رفع این معضل در نظر گرفته شده است.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه مجموع این اعتبارات را مجلس در سرجمع اعتبارات لحاظ کرده است، افزود: البته برای کسری اعتبارات دولت باید راهکاری اندیشید و دارو را استثناء کرد تا مشکلات به حداقل برسد.

هاشمی گفت: برای رفع مشکلات داروی بیماران خاص نیز تدابیری اندیشیده می شود، زیرا روش گذشته مبنی بر اختصاص یارانه به بیماران خاص راهکار مناسبی نبود و در عمل فقط عده کمی توانستد این یارانه را دریافت کنند./خبر گزاری مهر