دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

بهترین بازی‌های شوتر تاریخ


بزرگ ترین برتری «دووم» نسبت به بسیاری از عناوین شوتر، سرعت گیم پلی آن است که لحظه ای به شما امان نفس کشیدن نمی دهد. با توجه بازگشت «دووم» که می توان آن را پدر بازی های شوتر خطاب کرد، تصمیم به معرفی شش عنوانی گرفتیم که جزو بهترین بازی شوتر تاریخ محسوب می شوند.

مشرق: با توجه بازگشت «دووم» که می توان آن را پدر بازی های شوتر خطاب کرد، تصمیم به معرفی شش عنوانی گرفتیم که جزو بهترین بازی شوتر تاریخ محسوب می شوند. اگر تعدادی از عناوین شوتر محبوبتان از قلم افتاده، فراموش نکنید که این فهرست تنها پرداخته ذهن ماست.

تاکنون به این سوال فکر کرده اید که بهترین بازی شوتر برای کنسول های خانگی یا رایانه های شخصی چه عنوانی است؟ هر کس می تواند ده ها پاسخ به این پرسش بدهد و ده ها عنوان را پشت سر هم ردیف کند. پس می توان گفت هیچ عنوانی وجود ندارد که همه گیمر ها در برتری بی شک آن بر دیگر بازی ها توافق داشته باشند، اما چندین بازی را می توان نام برد که بیش از سایرین محبوب دل گیمرها هستند.با توجه بازگشت «دووم» که می توان آن را پدر بازی های شوتر خطاب کرد، تصمیم به معرفی شش عنوانی گرفتیم که جزو بهترین بازی شوتر تاریخ محسوب می شوند. اگر تعدادی از عناوین شوتر محبوبتان از قلم افتاده، فراموش نکنید که این فهرست تنها پرداخته ذهن ماست.

امان نفس کشیدن ندارید

Doom

هیچ کس نمی تواند منکر تاثیر عظیم سری «دووم» بر پیشرفت و تکامل شوتر های اول شخص باشد. اولین نسخه از این بازی را استودیو اید سافتور برای رایانه های شخصی عرضه کرد و توانست آغازگر انقلابی در میان شوتر ها باشد که در سال 1993، تازه در آغاز راه خود قرار داشتند. پس از گذشت 23 سال، استودیو اید سافتور با عرضه دو قسمت دیگر از این عنوان، حاکمیت خود را بر ژانر شوتر اول شخص حفظ کرد و امسال نیز قصد دارد قسمت چهارم این بازی را روانه بازار کند تا کسی نام «دووم» را به عنوان پدر شوتر های تاریخ از یاد نبرد.

بررسی بازی های شوتر به بهانه بازگشت خالق این ژانر

آمار فروش کلی سری «دووم» تا به امروز با احتساب پنج عنوان جانبی، ده میلیون نسخه بوده است. بزرگ ترین برتری «دووم» نسبت به بسیاری از عناوین شوتر، سرعت گیم پلی آن است که لحظه ای به شما امان نفس کشیدن نمی دهد. ترکیب نبرد بی امان و دیوانه وار با موجودات شیطانی ای که مجهز به تسلیحات لیزری و پیشرفته هستند، هسته اصلی گیم پلی «دووم» را تشکیل می دهد.

بررسی بازی های شوتر به بهانه بازگشت خالق این ژانر



انقلابی در آزادی عمل

Quake

یکی دیگر از عناوین شوتر اول شخص که توسط استودیو ایدسافتور و با هدف برپایی یک انقلاب دیگر در صنعت بازی های ویدئویی عرضه شد، «کویک» بود. اولین قسمت آن در سال 1996 و در حالی برای رایانه های شخصی عرضه شد که شبکه جهانی اینترنت در آغاز راه خود قرار داشت، با این حال «کویک» از قسمت چند نفره بهره می برد و ماد (Capture the flag) را به عنوان یکی از ماد های مطرح در عناوین چند نفره مطرح کرد، به گونه ای که امروزه هیچ بازی چند نفره ای را نمی توانید بیابید که فاقد ماد مذکور باشد.

بررسی بازی های شوتر به بهانه بازگشت خالق این ژانر

«کویک» به راستی عنوانی انقلابی بود که به گیمر ها آزادی عمل می داد تا به دلخواه خود، به طراحی ماد بپردازند. بخشی که امروزه اکثریت قابل توجهی از عناوین منتشر شده روی کامپیوتر های شخصی، از آن بهره مند هستند. با این حال «کویک» نیز همانند «دووم» تا حدودی با گرافیک تاریخ مصرف گذشته خود دست و پنجه نرم می کند و اگر بتوانید این موضوع را تا حدودی نادیده بگیرید، بدون شک می توانید از پتانسیل های موجود در بخش چند نفره و آنلاین آن لذت ببرید.



انقلاب کنسولی

Halo: Combat Evolved

اگر «دووم» و «کویک» را به عنوان پدران ژانر شوتر روی رایانه ها بپذیریم، بدون شک «هیلو» نیز در میان کنسول ها چنین مقامی دارد. این بازی ثابت کرد که با کنترلرها نیز می توان به انجام بازی شوتر پرداخت. اولین نسخه از «هیلو» در سال 2001 عرضه شد و گیمر ها را برای نخستین بار با شخصیت به یاد ماندنی مسترچیف آشنا کرد. بازی روایتگر جنگ گسترده و تمام عیار میان انسان ها و اتحاد موجودات بیگانه (کاونانت ها) در قرن بیست و ششم میلادی است.

بررسی بازی های شوتر به بهانه بازگشت خالق این ژانر

گیمر ها با در اختیار گرفتن ابر سربازی به نام مسترچیف، در طول داستان، به بزرگ ترین دشمن کاونانت ها تبدیل می شوند. مسترچیف با کمک همراه خود، کورتانا که هوشی مصنوعی است، به دنبال حلقه های غول پیکر باستانی به نام هیلو می گردد تا از فعال شدن آن ها توسط کاونانت ها جلوگیری کند.سری «هیلو» بدون شک بزرگ ترین عنوان شوتر در میان عناوین شوتر ساخته شده روی کنسول هاست. افتخاری که تا امروز نیز از چنگ «هیلو» خارج نشده است.

بررسی بازی های شوتر به بهانه بازگشت خالق این ژانر



اشتباه مرگبار در یک آزمایشگاه تحقیقاتی

نیمه جان  (Half life)

نخستین قسمت بازی «نیمه جان» (Half life) در سال 1998 و توسط استودیو ولو ساخته شد. برخلاف بسیاری دیگر از شوترهای ساخته شده در آن زمان که تنها تاکید کورکورانه ای بر نبرد بی امان و بی هدف داشتند، «نیمه جان» عنوانی داستان محور بود که به واسطه قصه پردازی جذاب، موفق به همراه کردن گیمرهایی شده بود که علاقه چندانی به ژانر شوتر نداشتند. داستان بازی در آزمایشگاه تحقیقاتی بلک مسا در نیومکزیکو آغاز می شود و با رخ دادن یک اشتباه مرگبار و نابودکننده در یک آزمایش مهم ادامه پیدا می کند. گیمر ها که در نقش دکتر گوردون فریمن قرار دارند، وظیفه تخلیه این آزمایشگاه را بر عهده می گیرند. «نیمه جان» بدون شک یکی از برترین عناوین شوتر در تاریخ بازی ها محسوب می شود.

بررسی بازی های شوتر به بهانه بازگشت خالق این ژانر

این سری بازی تا پایان سال 2008 موفق به فروش 3.9 میلیون نسخه در سراسر جهان شد و به برکت قابلیت مادینگ، عنوان فوق محبوبی به نام «کانتر استرایک» از داخل آن متولد شد. بازی تنها محدود به بخش داستانی نبود و در قسمت چند نفره نیز بسیار قوی ازکار در آمد، طوری که تا امروز نیز گیمرهای بسیاری در سراسر جهان در ماد ها و نقشه های مختلف آن با یکدیگر می جنگند. بازی «نیمه جان» اولین عنوانی بود که میان پرده های دست و پاگیر را حذف کرد و تمام نمایش های دیدنی، نبرد ها و دیالوگ های خود را در درون گیم پلی گنجاند.



جنگیدن بدون شلیک گلوله

Portal

آخرین عنوان موجود در این فهرست، با وجود این که فرزند خوانده و میراث دار بازی «نیمه جان» محسوب می شود اما حتی یک گلوله نیز در آن شلیک نمی شود. شما به عنوان یک زندانی در مرکز تحقیقاتی آپرچر، با حل پازل های مختلف باید گلادوس، هوش مصنوعی قدرتمندی که مرکز را به تصرف خود در آورده، شکست دهید.گیمر ها در طول بازی تنها مجهز به یک سلاح هستند که با استفاده از آن می توانند در دیوارها پورتال ها کوچک بسازند و با استفاده از آن ها به گشت و گذار در اتاق و محیط هایی بپردازند که فاقد هرگونه در و پنجره هستند.

بررسی بازی های شوتر به بهانه بازگشت خالق این ژانر

بازی تنها یک هدف دارد؛ فرار از موسسه تحقیقاتی اما خیال نکنید گلادوس به راحتی این اجازه را به شما می دهد. از این رو برای فرار از مرکز تحقیقاتی، با استفاده از تفنگ پورتال باید در نهایت به جنگ گلادوس بروید.


ویدیو مرتبط :
10 تا از بازی های شوتر برای اندروید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بهترین بازی های رایانه ای تاریخ


بررسی موفق ترین بازی رایانه ای که در طول چند دهه گذشته بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص داده اند.