دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

بهبود کارآیی سلول‌های خورشیدی به کمک نانولوله‌های کربنی



اخبار علمی - بهبود کارآیی سلول‌های خورشیدی به کمک نانولوله‌های کربنی

نتایج این طرح در صنعت برق و انرژی و بطور خاص بحث انرژی‌های تجدیدپذیر قابل کاربرد خواهد بود.

اخبار,اخبار علمی,بهبود کارآیی سلول‌های خورشیدی به کمک نانولوله‌های کربنی

 

محققان دانشگاهی در تحقیقات خود به بررسی تأثیر حضور نانولوله‌های کربنی بر بازده سلول‌های خورشیدی پرداختند.

در این مطالعه دو نوع سلول خورشیدی مختلف مورد مقایسه قرار گرفته و میزان بازدهی آن‌ها اندازه‌گیری شده است.

نتایج این طرح در صنعت برق و انرژی و بطور خاص بحث انرژی‌های تجدیدپذیر قابل کاربرد خواهد بود.

سلول‌های خورشیدی حساس شونده به رنگدانه و نقاط کوانتومی، دو گونه از فناوری‌های مورد استفاده در تأمین نیاز بشر به انرژی است. در سلول‌های خورشیدی حساس شونده به رنگدانه، بازه جذب محدود بوده و ضریب جذب رنگدانه و طول عمر حامل‌ها پایین است. لذا به نظر می‌رسد که روند افزایش بازدهی در این سلول‌ها به اشباع رسیده است. برای حل این معضل، سلول‌های خورشیدی مبتنی بر نقاط کوانتمی با محدودهٔ جذب قابل تنظیم و ضریب جذب بالا مطرح شده‌اند. حال آن‌که طول عمر کم حامل‌ها در این نوع سلول‌ها نیز مشکلات زیادی به همراه دارد.
 
محمدرضا گل و بستان فرد گفت: هدف این طرح بهبود انتقال الکترون در سلول‌های خورشیدی به منظور افزایش بازدهی آن بوده است. بدین منظور نانولوله‌های کربنی با قطرهای مختلف در دو نوع سلول خورشیدی نانو ساختار حساس شونده با رنگدانه و نقاط کوانتمی وارد شده و عملکرد این دو نوع سلول مورد بررسی قرار گرفته است.
 
با اینکه سلول‌های خورشیدی بر پایهٔ رنگدانه، بازدهی بیشتری از سلول‌های خورشیدی بر پایهٔ نقاط کوانتمی دارند، اما با افزودن نانولوله‌های کربنی بیش از ۴۰درصد بهبود بازدهی در سلول‌های نقاط کوانتمی دیده شد. حال آن‌که این افزایش بازدهی در سلول‌های رنگدانه تنها ۸درصد بود.

 

اخبار علمی - باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
نانولوله‌های کربنی ونت‌بلک- سیاه‌ترین ماده‌ی روی زمین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بهبود سلول های بنیادی قلب به کمک امواج فراصوتی



اخبار,اخبار علمی,قلب

پژوهشگران دانشگاه UPM اسپانیا موفق به ابداع شیوه ای برای ترمیم سلول های بنیادی قلب با بهره بردن از امواج فراصوتی شده اند.

به گزارش مهر، در این شیوه زمانیکه سلول های بنیادی قلب تحت درمان «امواج فراصوتی پالاس دار با فشار پایین» قرار می گیرند، می توانند به تغییر، ترمیم بافت و باز رویش (رشد دوباره) بافت آسیب دیده قلب بعداز حمله قلبی ادامه دهند.

زمانیکه شخصی با حمله قلبی روبرو می شود و بافت عضلانی قلب وی آسیب می بیند و این بافت برای همیشه در قلب او جایگزین می شود. اگر چه در قلب انسان سلول های بنیادی برای ترمیم و رشد دوباره بافت های عضلانی آسیب دیده وجود دارد، اما ظرفیت آنها بسیار محدود است.

محققین اسپانیایی با بهره بردن از روش «درمانی امواج فراصوتی پالاس دار با فشار پایین» موفق به بالا بردن ظرفیت ترمیم و باز رویش سلول های بنیادی در قلب شده اند.

پژوهشگران این مرکز با انجام آزمایشات متعدد متوجه شدند سلول هایی که تحت درمان امواج فراصوتی قرار گرفته بودند، از قابلیت تغییر شکل بیشتر و تحرک بالایی برخوردار بودند ضمن اینکه این تغییرات بi وسیله سیگنال بیوشیمی که پروتئین های مرتبط با بافت سلولی زائد را تحریک می کند، انجام گرفت.

همچنین از شیوه درمانی امواج فراصوتی برای بهبود بیماری های استخوانی و ترمیم بافت های نرم در بدن استفاده می شود.

اخبار علمی - مهر