دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

بروز مجدد پدیده كشند قرمز



 

 

بروز مجدد پدیده كشند قرمز

 

 

با این‌كه هنوز تب داغ بحث و بررسی در مورد پدیده كشندقرمز در آب‌های جنوبی ایران كاملا فروكش نكرده بود، اما شنیدن خبر بروز مجدد پدیده كشندقرمز این بار به رنگ دیگری همه را شگفت زده كرد.

 


عضو هیأت علمی موسسه ملی اقیانوس‏شناسی از مشاهده پدیده كشندقرمز از ۲ نوع متفاوت و توامان به رنگ‌های سبز كم‌رنگ و قرمز شكلاتی رنگ در آب‌های ساحلی چابهار خبر داد.

 


طبق بررسی‌های انجام شده این پدیده مربوط به شكوفایی گونه‌ای تاژكدار پلانكتونی و گونه‌ای ‌تاژكدار احتمالا سمی و خطرناك است كه انجام تحقیقات بیشتر در زمینه شناسایی و بررسی اكولوژی جلبك‏های مضر برای حصول اطمینان از سمی بودن یا نبودن آن ضروری است.

 


كارشناسان به منظور بررسی مرجان‌های آب‌های ساحلی چابهار عازم این منطقه شده بودند كه، پس از چند روز متوالی (۲۹ فروردین تا اول اردیبهشت جاری) به دلیل ماندگار شدن پدیده كشندقرمز و عدم دید كافی موفق به نمونه‌برداری نشدند و از مرجان‏های این منطقه عكسبرداری به عمل نیامد.

 


با این وجود، وقوع پدیده كشندقرمز از ۲ نوع متفاوت و به طور توأم در این آب‌ها چشمگیر بوده است.

 


این پدیده در آب‌های درون خلیج چابهار و به وسعت كم (یك تا ۲ كیلومتر) در نزدیكی اداره بندر به رنگ سبز كم‌رنگ ظاهر شده و آب‌های خارج از خلیج چابهار (واقع در شرق آن) به رنگ شكلاتی ظاهر شده و در مواقعی كه شدت باد كمتر می‏شد از غلظت بیشتری بویژه در آب‌های نزدیك به ساحل برخوردار بود و وسعت آن در آب‌های نزدیك به ساحل و دورتر از آن به چندین كیلومتر بالغ می‏شد.

 


عضو هیأت علمی موسسه ملی اقیانوس‏شناسی تصریح كرد: بررسی دقیق‌تر نمونه‏های زنده جمع‌آوری شده از كشندقرمز سبزرنگ توسط میكروسكوپ نشان داد كه این كشند بر اثر شكوفایی تاژكداران پلانكتونی Noctiluca miliaris رخ داده است.



از طرف دیگر، كشندقرمز شكلاتی رنگ تا عمق ۵/۲ متری لایه ضخیمی را تشكیل می‏داد، اما در لایه‏های پایین‌تر از ضخامت آن كاسته شده تا حدی كه دید برای یك غواص به كمتر از ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر می‏رسید و دمای آب از ۵/۲۴ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد در نوسان بود.

 


وی تاكید كرد: از این‌رو با توجه به این مسائل و احتمال قرار گرفتن این جنس در گونه سمی باید بلافاصله به بررسی این موضوع پرداخت چرا كه در صورت سمی بودن آن، تلفات ماهیان و خطراتی برای انسان رخ خواهد داد.

 


همچنین از آنجا كه مجموعه تالاب‌های هامون با وسعتی بالغ بر ۲۹۳ هزار هكتار به عنوان بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین ایران و عامل اصلی حیات در منطقه سیستان شناخته شده بود، متاسفانه به دلیل خشكسالی‌های پی‌درپی از سال ۱۳۷۹ خشك شد، اما اخیرا مدیر كل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین «طرح جامع مدیریت تالاب هامون» برای نجات این تالاب بین‌المللی خبر داد.

 


مهندس امیر عبدوس، با اشاره به این كه تالاب‌های «انتهای جنوبی هامون پوزك» به وسعت ۱۰ هزار هكتار و «هامون صابری و هامون هیرمند» به وسعت ۵۰ هزار هكتار در سال ۱۹۹۰ به دلیل اختلالات ناشی از دخالت‌های انسان در اكوسیستم تالاب در فهرست قرمز كنوانسیون رامسر قرار گرفته‌اند، افزود: برای نجات این تالاب بین‌المللی «طرح جامع مدیریت تالاب هامون» تهیه شده است.

 

 


ویدیو مرتبط :
وقتی نوزادی را زنده از زیر آوار بیرون می كشند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پدیده اردبیلی امروز قرمز‌پوش می‌شود


باشگاه پرسپولیس ظهر امروز با اعزام نماینده خود به بیمارستان مدائن پیگیر وضعیت کارگر شد.

خبرگزاری فارس: باشگاه پرسپولیس ظهر امروز با اعزام نماینده خود به بیمارستان مدائن پیگیر وضعیت کارگر شد.

 عباس کارگر پیشکسوت سابق تیم فوتبال پرسپولیس به دلیل مشکلات قلبی در بیمارستان مدائن بستری شد. از همین رو ظهر امروز باشگاه پرسپولیس نماینده خود را به بیمارستان مدائن فرستاد. رویانیان نیز در تماسی تلفنی با کارگر و خانواده‌اش احوال او را جویا شد و آمادگی خود را برای کمک به وی اعلام کرد.

رویانیان در حال حاضر در اردبیل به سر می‌برد و قرار است بعد از ظهر امروز قراردادی را با پدیده نوجوان اردبیلی امضا و همچنین در مراسم سالگرد پدر علی دایی شرکت کند.