دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

برطرف کردن لخته خونی در مغز با لوله مکنده



اخبار,اخبار علمی,سکته مغزی

 

اخبار علمی - برطرف کردن لخته خونی در مغز با لوله مکنده

پزشکان انگلیسی روش درمانی جدیدی را برای درمان بیماران دچار سکته مغزی مورد استفاده قرار می‌دهند که شامل استفاده از یک لوله برای مکش لخته خونی در مغز است.

سکته مغزی، آسیب عصبی ناشی از اختلال خون‌رسانی به قسمتی از مغز است که در اثر وجود یک لخته خونی یا پارگی عروق تغذیه‌کننده روی می‌دهد.
لخته با مسدود کردن عروق خونی، مانع از رسیدن اکسیژن به مغز می‌شود و ظرف چند دقیقه، میلیون‌ها سلول عصبی در اثر نرسیدن اکسیژن از بین می‌روند که این شرایط به فلج شدن یا بروز نقص در تکلم بیمار منجر می‌شود.برای رسیدن سریع‌تر اکسیژن به سلول‌های مغزی و پیشگیری از بروز مشکلات حاد برای بیمار، لخته خونی باید بسرعت برطرف شود.


بطور معمول از داروهای داخل وریدی برای برطرف کردن لخته خونی استفاده می‌شود، اما محققان انگلیسی روش درمانی جدیدی را بر روی بیماران مورد آزمایش قرار داده‌اند که تنها در 12 دقیقه انجام می‌شود.
در روش موسوم به ترومبکتومی داخل شریانی (intra-arterial thrombectomy) لوله‌ای برای مکش لخته خون وارد عروق بیمار می‌شود.


در ابتدا پزشکان با تهیه تصاویر اسکن مغزی، بیماران مناسب برای انجام این روش درمانی را مشخص می‌کنند؛ سپس یک کاتتر از طریق کشاله ران بیمار وارد سرخرگ شده و بسمت لخته خونی در مغز هدایت می‌شود.
با استفاده از یک میله در انتهای کاتتر، لخته خونی متلاشی شده و توسط لوله مکیده می‌شود.این روش درمانی بدلیل سرعت عمل در برطرف کردن لخته خونی، به بهبود قابل توجه بیماران دچار سکته مغزی منجر می‌شود.

 

اخبار,اخبار علمی,سکته مغزی

 هدایت یک کاتتر از طریق کشاله ران درون سرخرگ برای مکش لخته خون

 

اخبار علمی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
برطرف کردن لخته خون

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ابداع روش جدیدی برای خروج لخته خونی از مغز



اخبار ,اخبار علمی ,ابداع روش جدیدی برای خروج لخته خونی از مغز

 

اخبار علمی - ابداع روش جدیدی برای خروج لخته خونی از مغز

محققان روش جدیدی برای خارج کردن لخته خون از مغز ابداع کرده اند که فقط 12 دقیقه طول می کشد.

به گزارش ایرنا از دیلی میل، این روش جدید که به عنوان «ترومبوز داخل شریانی» شناخته می شود در حال حاضر در 20 بیمارستان انگلیس در حال آزمایش است.

در این روش یک لوله از طریق کشاله ران داخل شریان قرار می گیرد و سپس به سمت مغز حرکت داده می شود تا لخته خون را از مغز بیرون بکشد.

محققان این روش را دو ماه پیش بر روی استفان ویلیامسون 60 ساله که در زمین گلف دچار سکته مغزی شد آزمایش کردند و موفق شدند یک لخته خون 2 اینچی (5 سانتی متری) را از مغز وی بیرون آورند.

لخته ها خونی عامل اصلی سکته مغزی هستند؛ سکته مغزی زمانی بروز می کند که خون رسانی به قسمتی از مغز قطع می شود در این زمان لازم است که به سرعت لخته خونی را از مغز بیمار خارج کرد تا اکسیژن به سلول های مغزی برسد و از آسیب بیشتر جلوگیری شود.

معمولا برای از بین بردن این لخته ها از داروهای داخل وریدی استفاده می شود.

اما این روش که به تازگی ابداع شده است می تواند لخته خونی را در عرض 12 دقیقه از مغز بیمار خارج کند.

حدود 152 هزار انگلیسی هر سال دچار سکته مغزی می شوند که می تواند به دلیل وجود لخته خونی در مغز یا پاره شدن رگ های خونی در مغز باشد.

حدود دو دهه است که پزشکان می توانند از کشاله ران با گذاشتن یک لوله در رگ به مغز دسترسی پیدا کنند و خونریزی ناشی از پاره شدن رگ های خونی را متوقف سازند.

اما استفاده از این فناوری برای خارج کردن لخته خون از مغز به تازگی ابداع شده است.

اخبار علمی - ایرنا