دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

بخوابید تا آلزایمر نگیرید



بیماری آلزایمر,فواید خوابیدن,پیشگیری از آلزایمر

بخوابید تا آلزایمر نگیرید
نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد که سالخوردگانی که خوب نمی خوابند و یا خواب کافی ندارند بیشتر دچار پلاکهای مغزی می شوند که نشانه رسمی بیماری آلزایمر تلقی می شود.
دانشمندان دانشکده سلامت عومی جان هاپکینز به این نتیجه رسیدند که افرادی که کم می خوابند و یا کیفیت خواب آنها ضعیف است، دارای تصاویر مغزی غیر عادی هستند که نخستین نشانه های ابتلا به بیماری آلزایمر را در خود دارد.

 

در تحقیقاتی که نتایج آن در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده، دانشمندان 70 بزرگسال را که در دهه هفتم زندگی به سر می برند بررسی کردند. این شرکت کنندگان به پرسشهایی درباره الگوهای خواب خود پاسخ داده و در معرض عکسبرداری های مغزی برای بررسی اندازه پلاک بتا امیلوئید قرار گرفتند. تجمع این پلاکها یکی از نشانه های ابتلا به بیماری آلزایمر است.
به نظر می رسد که نوسان سطح بتا آمیلوئید با عادات خواب تنظیم می شود. افرادی که کمتر می خوابند و یا در خواب خود مشکل دارند بیشتر احتمال دارد که سطح پلاک بتا آمیلوئید در مغز آنها افزایش یابد.


این تحقیق بدان معنا نیست که داوطلبان در آستانه ابتلا به بیماری آلزایمر هستند اما نشان می دهد که احتمال دارد خواب که به مغز زمان لازم برای استراحت روزانه را می دهد راه مهمی برای نگاه داشتن این پلاکها در حداقل باشد و از سوی دیگر بهبود وضعیت خواب ممکن است راه مهم و حیاتی برای ممانعت از ابتلا به بیماریهای مخرب اعصاب باشد.


این گزارش جدید تحقیقاتی که پیشتر در مجله ساینس منتشر شده بود را تأیید می کند. در این تحقیقات مشخص شده بود که خواب ضایعاتی از جمله پروتئینهای آمیلوئید را از بین می برد و سلولها را منقبض می کند تا عملکرد آنها بهتر شود.
منبع:mehrnews.com


ویدیو مرتبط :
فکر کنید تا آلزایمر نگیرید!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زودتر بخوابید، دیابت نگیرید


برای بسیاری از مردم بیدار ماندن در شب، تماشای فیلم و گشت‌و‌گذار در اینترنت به‌صورت یك عادت در آمده است.





صبح بخیر:  برای بسیاری از مردم بیدار ماندن در شب، تماشای فیلم و گشت‌و‌گذار در اینترنت به‌صورت یك عادت در آمده است.

اما محققان متوجه شدند، افرادی‌كه به‌طور مداوم بی‌خوابی می‌كشند با احتمال 6 برابر بیشتر به دیابت و بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند.

برای دچارشدن به این بیماری‌ها لازم نیست زمان زیادی منتظر باشید، زیرا فقط با 3 شب بی‌خوابی كشیدن نشانه‌های دیابت در بدن ظاهر می‌شود. به همین دلیل افرادی‌كه در شیفت‌های شب كار می‌كنند، بیشتر به دیابت و بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند.

بی‌خوابی باعث تولید پروتئینی در بدن می‌شود كه ضربان قلب را نامنظم می‌كند و همچنین روی ترشح هورمون انسولین در بدن تاثیر منفی می‌گذارد. این هورمون نقش كنترل قند خون را به‌عهده دارد و همچنین به‌هم خوردن تعادل آن ابتلا به دیابت را به همراه دارد.

همچنین چرخه خواب و بیداری در انسان با ترشح یك هورمون خاص به نام ملاتونین كنترل می‌شود كه نقش زیادی هم دركنترل قند خون انسان بازی می‌كند. در افراد بدخواب ترشح این هورمون دچار اختلالات زیادی می‌شود و بدن توانایی خود برای تنظیم قند خون را از دست می‌دهد. دیابت یكی از بیماری‌های خطرناك و مزمن است كه احتمال ابتلای انسان به دیگر بیماری‌ها مانند مشكلات كلیوی، نابینایی، ناشنوایی، حملات قلبی و حتی قطع عضو را افزایش می‌دهد.