دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

با موتورسیکلت های کروز آشنا شوید +عکس


برای آشنایی بیشتر با انواع موتورهای کروز که برخی از آنها نسخه های به‌روز شده نمونه های قدیمی خود هستند، با ما همراه باشید.

 
 
 

صبح بخیر: برخی از مردم موتورسیکلت را بسیار ترسناک و خطرناک می دانند. اما این وسیله نقلیه‌ی دوچرخ بسیار هیجان انگیز و جالب است و سواری با آن با صرف نظر از خطرات احتمالی، بسیار هم خوب است. تصور کنید، موتور شما نسخه به‌روز شده هارلی دیویدسون سال 1936 میلادی باشد و با آن تفریح کنید.

برای آشنایی بیشتر با انواع موتورهای کروز که برخی از آنها نسخه های به‌روز شده نمونه های قدیمی خود هستند، با ما همراه باشید.

1936 Harley-Davidson EL


موتور سیکلت هارلی دیویدسون EL سال 1936، الگویی شبیه موتورهای سنگین وزن دارد. موتور مشهور 61 اینچ مکعبی Knucklehead V-twin، نخستین موتور سوپاپ‌دار هارلی علاوه بر اینکه بسیار قدرتمند است، تاثیر بصری بسیاری نیز روی موتور دارد. مخزن بنزین اشکی‌شکل با کلاهک فیلتردار دوگانه دارد و ریتم صدای جالب اگزوز موتورهای هارلی را در خود حفظ کرده است. کنسول شمارنده سرعت که روی باک بنزین نصب شده است، گلگیرهای خطی و باک روغن به شکل نعل اسب از دیگر مشخصه های این موتورسیکلت زیبا هستند که نماد واقعی یک هارلی دیویدسون است.

13 موتور سیکلت عالی

1959 Triumph T120 Bonneville


این موتور از نظر طراحی در صدر بهترین موتورسیکلت ها قرار دارد. این موتور کاربراتور دوگانه  از نوع Tiger T110، دارد و می تواند به راحتی تا 160 کیلومتر در ساعت حرکت کند. در سال 1963 میلادی، استیو مک‌کویین (هنرپیشه) در یکی از فیلم هایش با یکی از موتورهای Bonneville سوار بود و با آن رانندگی و حرکات ژانگولری انجام می داد و به همین دلیل، این برند فروش بالا و طرفداران بسیاری داشت. اما با ورود ژاپن به بازار رقابت تولیدات موتورسیکلت، Bonneville  مورد بی مهری  واقع شد و توانست دوباره در سال 1984 میلادی بلند شود. در سال 2011 میلادی نیز  Triumph Bonneville 790 باعث شد تا نام این برند دوباره بر سر زبان ها بیفتد و به جایگاه نخستین خود بازگردد.

13 موتور سیکلت عالی

1969 Honda CB750 Four


موتورسیکلت هوندا CB750 از نظر عملکرد در وضعیت جدیدی قرار دارد. این موتورسیکلت، موتور چهار سیلندر با چهار کاربراتور دارد که کمی یپیچیده به نظر می رسد اما استفاده از آن آسان است و تولید آن نیز برای کمپانی سازنده، هزینه کمی بر جای می گذارد. موتور زیبای  CB750 هوندا می تواند در عرض 13 ثانیه یک‌چهارم مایل را طی کند. صاحب موتور می تواند در تمام روز از آن سواری بگیرد. ترمزهای آن دیسکی هستند که در لحظه می گیرد. 

13 موتور سیکلت عالی

1970 Honda CT70 Trail


موتورسیکلت Trail 70 به قدری کوچک بود که بیشتر برای کودکان و نوجوانان مناسب به نظر می رسید. البته بزرگسالان نیز می توانستند از این مینی موتور استفاده کنند. هوندا ادعا می کند فقط در سال 1970 میلادی حدود یکصدهزار دستگاه از آن فروخته است. این موتور تا سال 1994 میلادی بدون هیچ تغییری همچنان تولید می شد. 

13 موتور سیکلت عالی

1975 Honda GL1000 Gold Wing


هوندا از فناوری موتورسیکلت برای موتور GL1000 Gold Wing خود استفاده کرده است. این موتورسیکلت، موتور یکهزار سی‌سی خنک کننده مایع دارد. این موتور می تواند تا یکهزر مایل در روز حرکت کند. در سال 1980 میلادی این موتور طرفداران بسیاری داشت و اکنون نیز با به‌روزرسانی که روی آن انجام شده است، میان موتوردوستان، محبوبیت یافته است.

13 موتور سیکلت عالی

1977 Harley-Davidson Low Rider

نخستین هارلی دیویدسون با پوشش مشکی و صندلی فرم‌دار عرضه شد که نماد کمپانی سازنده آن به شمار می رفت. این موتور که همچون نامش ارتفاع پایینی دارد از دو طراحی کلاسیک و مسابقه‌ای الهام گرفته است. اگزوز آن قطر بزرگی دارد و چرخ ها از آلومینیوم ساخته شده اند. فرمان موتور قلابی‌شکل و چنگالی است. این مدل یادآور موتورسیکلت های کروز ژاپنی است. مدل قدیمی این موتور، به‌روزرسانی و دوباره تولید و عرضه شده است.

13 موتور سیکلت عالی

1981 BMW R 80 G/S


بی‌ام‌و، موتور سیکلت کانسپت خود را برای حرکت در جاده های برون شهری طراحی و عرضه کرده است. این موتور برای افراد هیجان‌دوست بسیار جالب است. این موتورسیکلت برای سواری در اتوبان ها بسیار چابک است و به خوبی می توان با آن در راه‌باریکه های کوهستانی نیز رانندگی کرد. تایرها و ترمز آن برای این مسیرها کاملا بهینه شده اند. موتور آن 796 سی‌سی R 80 G/S است و احتمالا یکی از بهترین و پرفروش ترین موتورسیکلت های بی‌ام‌و خواهد بود.

13 موتور سیکلت عالی

1984 Kawasaki ZX900 Ninja


این موتورسیکلت موتوری دارد كه در بالا دو میل بادامك و 16 سوپاپ دارد. این موتور 113 اسب بخار قدرت دارد و بدنه آن نیز سبک است. نینجا اصلی، 145 مایل در ساعت حرکت می کرد که برای آن زمان یکی از بهترین گزینه ها برای خرید به شمار می رفت و قیمت مناسبی هم داشت. 

13 موتور سیکلت عالی

1985 Suzuki GSX-R 750


نسخه جدید سوزوکی GXS-R  از نوع مسابقه ای با بدنه سبک است و در نسخه بازتولید شده، بهبودهای فراوانی داشته است. این موتورسیکلت، بدنه آلومینیومی و وزن سبک 180 کیلوگرمی دارد. این محصول نیز موتور 400 سی‌سی دارد. بدنه این موتور به سبک موتورهای مسابقه ای ساخته شده است و چراغ جلوی آن دوگانه است. 

13 موتور سیکلت عالی

1993 Ducati M900 Monster


این موتورسیکلت، بدنه و ستون های آلومینیومی و استیل با مقاومت بالا دارد. M900 Monster این موتورسیکلت را از نظر ظاهری تقریبا خالی ساخته است و در عوض کارایی و سرعت بسیار خوبی دارد. این موتورسیکلت برای استفاده داخل شهری بسیار مناسب است. طراح این موتور می گوید برای ساخت آن به یک زین، باک، موتور، دو عدد چرخ و فرمان نیاز بود. به همین سادگی هم این «غول» جالب را ساخته است. نسخه اصلی این موتور تاکنون 250 هزار نسخه فروخته است.

13 موتور سیکلت عالی

1998 Yamaha YZ400F


این موتور بیشتر برای آفرود مناسب است. موتور آن 399 سی‌سی و 4 استورک با مایع خنک کننده است. این موتور سیلندر پرتراکم دارد و از جدیدترین تکنیک ها در آن استفاده شده است تا سبک و جمع و جور باشد. البته از موتورها دوستونه سنگین تر است.   

13 موتور سیکلت عالی

2014 Zero SR


این موتور برقی است و با باتری کار می کند. توان حرکت 100 مایل با یک بار شارژ را دارد و برای استفاده داخل شهری بسیار مناسب است.

13 موتور سیکلت عالی

2014 EBR 1190RX


این موتور نیز تولید بزرگ ترین تولیدکننده موتورسیکلت های دنیا، یعنی هارلی دیویدسون است. این مدل یک اسکوتر توربو دیزل و برای استفاده شهری مناسب است.

13 موتور سیکلت عالی


ویدیو مرتبط :
با مهرآفرین آشنا شوید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

با هواپیماهای رویایی ۲۰۳۰ آشنا شوید / عکس



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

با هواپیماهای رویایی ۲۰۳۰ آشنا شوید / عکس

فناوری - برترین مهندسان هوانوردی در پاسخ به ناسا، راه‌حل‌هایی برای دشوارترین مساله هوانوردی تجاری یافته‌اند، اینکه چطور می‌توان پاک‌تر، بی‌صداتر و کم‌مصرف‌تر پرواز کرد. تا 20 سال دیگر شاهد پرواز این هواپیماها خواهید بود.

محمود حاج‌زمان: ناسا از برترین مهندسان هوافضای دنیا خواسته است که برای دشوارترین مساله هوانوردی تجاری جوابی پیدا کنند: اینکه چطور می‌توان پاک‌تر، بی‌صداتر و کم‌مصرف‌تر پرواز کرد. نمونه‌های اولیه‌ای که برای این منظور طراحی شده است، شاید استاندارد جدیدی را برای دو دهه بعدی هوانوردی بنا نهند. در این گزارش با سه طرح برتر آشنا می‌شویم.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

جت Box Wing، لاکهید مارتین

زمان ارائه: 2025 / 1404

جت‌های مسافربری مقدار زیادی سوخت مصرف می‌کنند. یک فروند هواپیمای بوئینگ 747 به ازای هر مایل هوایی که طی می‌کند، 5 گالن سوخت مصرف می‌کند (10 لیتر در هر کیلومتر) که با توجه به افزایش سرسام‌آور قیمت سوخت، باعث افزایش قیمت بلیط می‌شود. مهندسان شرکت لاکهید مارتین مدل مفهومی Box Wing (بال جعبه‌ای) را ارائه کرده‌اند تا بدون کنار گذاشتن شکل پایه هواپیماهای امروزی، راه‌های جدیدی برای کاهش مصرف سوخت پیدا کنند. با اقتباس از مواد سبک سازنده جت‌های جنگنده اف-22 و اف-35، آنها یک پیکربندی بال حلقه‌ای طراحی کرده‌اند که می‌تواند نسبت نیروی بالابرنده به نیروی پسا (مقاوم) را به میزان 16 درصد افزایش دهد. به این ترتیب در عین حال که هواپیما هنوز برای فرودگاه‌های امروزی مناسب است، امکان پرواز طولانی‌تر را با مصرف کمتر سوخت فراهم می‌کند.

 

آنها همچنین به جای موتورهای توربوفن متداول، از موتورهای توربوفن فراکنارگذر (Ultrahigh-Bypass) استفاده کرده‌اند. همانند تمام موتورهای توربوفن، آنها نیروی پیشران را با کشیدن هوا به داخل موتور از طریق فن جلوی موتور، و سوزاندن مخلوطی از سوخت-هوا در هسته موتور تامین می‌کنند. با استفاده از پره‌هایی 40 درصد پهن‌تر از فن‌های امروزی، نسبت کنارگذاری موتورهای Box Wing چندین برابر موتورهای معمولی است. در سرعت‌های مادون‌صوت، این چیدمان باعث افزایش 22 درصدی راندمان می‌شود. اگر این مقدار را به کاهش مصرف سوخت ناشی از پیکربندی بال هواپیما اضافه کنید، راندمان این هواپیما 50 درصد بیشتر از هواپیماهای مسافربری امروزی است. نیروی برا (بالابر) اضافی بال همچنین به خلبانان اجازه می‌دهد که در عین استفاده از نیروی کمتر موتور، در فرودگاه‌های شلوغ با شیب بیشتری فرود بیایند. این تغییرات باعث می‌شود که میزان سر و صدا 35 دسی‌بل کاهش یابد و فاصله لازم برای فرود هواپیما روی باند فرود تا 50 درصد کاهش یابد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

ماشین سبز مافوق‌صوت، لاکهید مارتین

زمان ارائه: 2030 / 1409

نخستین دوره حمل و نقل تجاری مافوق صوت در تاریخ 26 نوامبر 2003 / 5 آذر 1382 به پایان رسید؛ زمانی‌که هواپیمای پر سر و صدا، پر مصرف و با آلودگی بالای کنکورد آخرین پرواز خود را انجام داد. اما رویای پرواز مافوق صوت کماکان باقی ماند تا اینکه در سال 2010 / 1389، مهندسان شرکت لاکهید مارتین هواپیمای Supersonic Green Machine را که 1.6 ماخ سرعت داشت طراحی کردند. موتورهای چرخه متغیر هواپیما با سوئیچ کردن موتورها به حالت توربوفن معمولی در حین برخاستن و فرود هواپیما، راندمان هواپیما را بهبود می‌بخشند. ساخت محفظه‌های احتراق درون موتور میزان آلودگی اکسیدهای نیتروژن را تا 75 درصد کاهش می‌داد. دم وی-شکل وارونه هواپیما و قرارگیری موتورها در زیر بال، غرش صوتی وحشتناک هواپیما را که باعث ممنوعیت پرواز کنکورد بر فراز خشکی شده بود تقریبا حذف کرد.

 

این پیکربندی هواپیما، امواج فشار هوا را (که در اثر برخورد هوا با هواپیمایی ایجاد می‌شود که با سرعت بیش از 1 ماخ پرواز می‌کند و با پیوستن به امواج ضربه‌ای (Shock Waves) باعث تولید غرش صوتی می‌شود)کاهش می‌دهد. پیتر کوئن، محقق ارشد پروژه‌های مافوق‌صوت ناسا می‌گوید: «ایده کلی طراحی کم غرش؛ کنترل قدرت، موقعیت و اندرکنش امواج ضربه‌ای است.» به جای ایجاد حلقه مداومی از غرش‌های بلند، این هواپیما یک غرش کمرنگ منتشر می‌کند که شدت آن از روی زمین، تنها به بلندی صدای یک جاروبرقی شنیده می‌شود.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

جت SUGAR Volt، بوئینگ

زمان ارائه: 2035 / 1414

بهترین راه برای حفظ سوخت جت، خاموش کردن موتورها است. این عمل تنها با وجود یک منبع قدرت جایگزین امکان‌پذیر است؛ کاری که با استفاده از بسته‌های باتری و موتورهای الکتریکی در سیستم پیشرانش ترکیبی (هیبریدی) هواپیمای SUGAR Volt بوئینگ انجام می‌شود. این هواپیما که ابعادی به اندازه بوئینگ 737 دارد و برد پروازی آن نیز حدود 6500 کیلومتر است، انرژی مورد نیاز خود در حین برخاستن را از هر دو سوخت جت و باتری تامین می‌کند؛ اما زمانی‌که ارتفاع می‌گیرد خلبان می‌تواند وضعیت را به حالت تمام الکتریکی تغییر دهد.

مهندسان بوئینگ همزمان با اندیشیدن به نیروی پیشرانش، به طراحی مجدد بال‌ها نیز فکر کرده‌اند. مارتی بردلی، محقق ارشد بوئینگ برای این پروژه می‌گوید: «با نازک‌تر کردن بال‌ها و افزایش فاصله دو سر بال‌ها، می‌توان نیروی برا بیشتر و نیروی پسا کمتری تولید کرد.» بال‌های بزرگ‌تر از اندازه این هواپیما این قابلیت را دارند که تا بخورند (جمع بشوند) تا خلبانان بتوانند از باندهای فرود استاندارد استفاده کنند. وجود بال‌هایی با نیروی برا بیشتر، به همراه سیستم پیشرانش هیبریدی و موتورهای کارآمد، باعث شده است تا راندمان SUGAR Volt به میزان 55 درصد بیشتر از هواپیماهای مسافربری معمولی باشد. این هواپیما 60 درصد کمتر دی‌اکسید کربن و 80 درصد کمتر اکسید نیتروژن تولید می‌کند. علاوه بر اینها، نیروی تقویتی بیشتری که سیستم هیبریدی در حین برخاستن هواپیما تامین می‌کند، خلبان را قادر می‌سازد تا از باند پروازی تنها به طول 1200 متر استفاده کند (اغلب هواپیماها به فضای کمتری برای فرود در مقایسه با برخاستن نیاز دارند). یک بوئینگ 737 برای برخاستن به باندی حداقل به طول 1500 متر نیاز دارد، در نتیجه SUGAR Volt می‌تواند در پروازهای داخل کشوری از فرودگاه‌های کوچکتری استفاده کند./خبرآنلاین