دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

با موبایل در نوروز بهتر عکاسی کنید


این روزها بوی بهار در همه جا به مشام می رسد. خیابان ها حال و هوای عید نوروز پیدا کرده و شاخه های درختان نیز سر از خواب زمستانی برداشته و شکوفه های زیبا همه جا سبز شده اند.

وب‌سایت چیدانه: این روزها بوی بهار در همه جا به مشام می رسد. خیابان ها حال و هوای عید نوروز پیدا کرده و شاخه های درختان نیز سر از خواب زمستانی برداشته و شکوفه های زیبا همه جا سبز شده اند. آسمان شهر نیز کمتر چهره در هم کشیده و آبی نیلگون آن از همه جای شهر به راحتی قابل دیدن است.

اگر کمی ذوق و هنر در وجودتان داشته باشید با دیدن این صحنه ها بدون شک دوست دارید که از این تصاویر زیبا، عکاسی کنید. تهیه دوربین های حرفه ای هزینه های گزافی دارد؛ حمل و نقل آنها دشوار و پر دردسر است و کار با آنها نیاز به تخصص بالاتری دارد.

عکاسی با موبایل برای ثبت لحظه های خاطره انگیز نوروز

شاید باورتان نشود که بسیاری از شما یک دوربین نیمه حرفه ای را هر روز به راحتی با خود حمل می کنید. تلفن های هوشمند امروزی، دوربین هایی با مشخصات و اعداد و ارقام غول آسا دارند. ممکن است هرگز با تلفن همراه تان عکس های خوب و حرفه ای نگرفته باشید. مهم نیست؛ از این پس با چیدانه همراه باشید تا قدم به دنیای شگفت انگیز عکاسی با تلفن همراه بگذارید. ما به شما نکاتی را پیشنهاد می کنیم تا بتوانید عکس های زیبا و خیره کننده ای از منظره های بهاری اطراف تان تهیه کنید.



لنز تان را تمیز کنید!

عکاسی با موبایل برای ثبت لحظه های خاطره انگیز نوروز

معمولا تلفن همراه تان را در جیب یا کیف تان نگه می دارید و وقت هایی که با آن کار می کنید نیز همواره لنز دوربین تلفن تان در معرض تماس با دستان شماست. به همین دلیل در بسیاری از موارد تار بودن عکس هایتان به دلیل کثیفی های روی لنز است. قبل از باز کردن برنامه دوربین، روی لنز تان را با یک دستمال جیبی کوچک، از همان هایی که برای تمیز کردن شیشه عینک استفاده می شود، کاملا تمیز کنید. کثیفی های روی لنز تا حد بسیاری از شفافیت و کیفیت نور در عکسهایتان کم می کند.



خوب ببینید و خوب فکوس کنید!

عکاسی با موبایل برای ثبت لحظه های خاطره انگیز نوروز

فکوس، همان قسمتی از کادر عکس است که بیشتر میزان وضوح عکس را دارد. شاید بسیاری از موارد فقط به فکر انتخاب کادر و جا دادن آدم های بیشتر در آن باشید. برنامه های عکاسی تلفن های هوشمند می توانند چهره ها را تشخیص دهند و به طور خودکار روی آن ها فکوس کنند، اما گاهی لازم است که خلاقانه عمل کنید و شاید روی یک گل فکوس کنید تا چهره سوژه تان محو شود. به راحتی با لمس نقطه مورد نظرتان روی کادر مورد نظر، دوربین تلفن تان روی آن نقطه فکوس می کند و حتی شدت نوردهی را بر اساس آن نقطه تنظیم می کند.



همه چیز با نور دیده می شود!

عکاسی با موبایل برای ثبت لحظه های خاطره انگیز نوروز

ممکن است نور زرد ملایمی روی دیوار توجه شما را جلب کند و با بارها امتحان نتوانید عکسی نزدیک به آنچه می بینید تهیه کنید. دوربین تلفن هوشمند شما، بسیار هوشمند است اما نیاز به کمک شما دارد تا آنچه را می خواهید به او بگویید. وقتی یک کادر با کنتراست بالا را روبروی آن قرار می دهید، سعی می کند میزان نوردهی ای متناسب با کل کادر به شما نشان دهد، اما کافیست یک نقطه نورانی روی دیوار را با نوک انگشتانتان لمس کنید. این بار وضوح اهمیت ندارد. بلکه نورها اهمیت دارند. یک عکس خوب را می توانید به راحتی از این صحنه ثبت نمایید.



از هر دو دست خود کمک بگیرید!

عکاسی با موبایل برای ثبت لحظه های خاطره انگیز نوروز

عادت به استفاده از تلفن همراهتان با یک دست سبب شده که از دوربین آن هم با یک دست استفاده کنید. این کار اشتباهی است. گاهی همه چیز برای ثبت یک عکس خوب آماده است اما یک لرزش بی موقع (به خصوص وقتی نور محیط کم است) موجب می شود که عکس تان خراب شود. با یک دست دوربین را محکم نگه دارید و با دست دیگرتان به آرامی دکمه شاتر را فشار دهید. حتی گاهی لازم است تلفن تان را در نقطه مناسبی محکم کنید و از تایمر آن برای عکاسی استفاده کنید.



زوم نکنید!

عکاسی با موبایل برای ثبت لحظه های خاطره انگیز نوروز

خیلی از مواقع با دیدن قابلیت زوم در دوربین، شگفت زده می شوید. این بزرگترین اشتباه شماست و نتیجه آن را زمانی می بینید که عکس هایتان در شبکه های اجتماعی کمتر لایک میخورند. به هیچ وجه زوم نکنید. تا می توانید به سوژه تان نزدیک شوید تا کادر مناسب را پیدا کنید، اما زوم نکنید. زوم دوربین از میزان کیفیت تصویر به شدت کم می کند و نتیجه تلاش شما را خراب می کند. بریدن تصویر پس از ثبت آن، کار درست تری است تا اینکه پیش از ثبت آن زوم کنید. البته برش (کراپ) هم محدودیت دارد، زیاد به آن اکتفا نکنید، قدری قدم بردارید و به سوژه تان نزدیک تر شوید.



نقاط طلایی را دریابید!

عکاسی با موبایل برای ثبت لحظه های خاطره انگیز نوروز

در برنامه عکاسی تلفن ها، گزینه ای به نام GRID وجود دارد که خطوط عمودی و افقی ای را در تصویر نشان می دهند. نقاط تقاطع این خطوط، نقاط طلایی کادر هستند. در مطالب بعدی بیشتر از آن ها صحبت می کنیم اما این نکته را یاد داشته باشید که بهترین جا برای قرار دادن سوژه اصلی در کادر همان نقاط طلایی هستند. پس کمی خلاقانه تر عمل کنید و قدری از قرار دادن سوژه در وسط کادر، اجتناب کنید.



بالا تر یا پایین تر بیایید!

عکاسی با موبایل برای ثبت لحظه های خاطره انگیز نوروز

وقتی همه اطرافیان تان دوربین هایشان را در آورده اند، ممکن است زاویه دید روبروی شما از یک سوژه به نظر جذاب بیاید، اما گاهی اگر قدری از زاویه بالاتر یا پایین تر نگاه کنید، یک عکس منحصر به فرد تری از اطرافیان تان می توانید تهیه کنید. حتی گاهی لازم است روی زمین بنشینید و از زاویه متفاوت تری عکس بگیرید. هرچه این زاویه خاص تر باشد، عکس خاص تری بر می دارید.


ویدیو مرتبط :
چند نکته برای عکاسی بهتر با موبایل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

9 نکته برای عکاسی بهتر با گوشی موبایل


می‌خواهیم «9 مورد» را با شما در میان بگذاریم تا از این به بعد، قبل از آتش کردن اپلیکیشن عکاسیِ تلفن اندرویدی، یا آیفون یا لومیای خودتان، آنها را در ذهن داشته باشید و عکس‌های بهتری بگیرید.