دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

با لوله دستمال کاغذی لنز ماکرو بسازید!


در این آموزش چگونگی ساخت یک اکستنشن تیوب با لوله دستمال کاغذی را نشان می‌دهیم تا با آن لنز معمولی ۵۰ میلیمتری خود را به یک لنز ماکرو قدرتمند تبدیل کنید.

لنزک: مدتی است که آموزش ترفند های عکاسی را در لنزک آغاز کرده ایم و از این پس هک های عکاسی بیشتری را برای شما عزیزان منتشر می کنیم. این بار قصد داریم یکی از تکنیک‌های محبوبمان را در اختیارتان قرار دهیم که هم ساده و هم بسیار کاربردی است. در این آموزش چگونگی ساخت یک اکستنشن تیوب با لوله دستمال کاغذی را نشان می‌دهیم تا با آن لنز معمولی ۵۰ میلیمتری خود را به یک لنز ماکرو قدرتمند تبدیل کنید.

لنزهای ماکرو جزو تجهیزات گران قیمت عکاسی به شمار می‌روند. به ویژه اگر کاربرد زیادی برایتان ندارد خریداری آنها اصلا مقرون به صرفه نیست.

اگر قصد ندارید پول زیادی را برای آن سرمایه گزاری کنید می‌توانید با یک لنز استاندارد همچون Nikon 50میلیمتری با دیافراگم f/1.4 و لوازم معمول منزلتان تجربه‌ی عکاسی کلوزآپ را داشته باشید.

با لوله دستمال کاغذی یک لنز قدرتمند ماکرو بسازید!

برای ساخت این لنز شما به یک درپوش دوربین نیاز دارید که قیمتی حدود ۸دلار دارد.

اساس کار به این صورت است که شما لنز را بر می‌گردانید تا المان‌های جلوی آن در مقابل دوربین قرار بگیرد، حال وقتی از منظره یاب به سوژه‌تان نگاه کنید متوجه نزدیکتر شدن آن می‌شوید. با اضافه کردن لوله‌ای در بین دوربین و بدنه همه چیز بزرگتر می‌شود.

ساخت اکستندر

لوله‌‌ی دستمال کاغذی را با ارتفاع ۱۰۰میلیمتر ببرید سپس یک تکه فوم را درون آن بچسبانید تا از هرگونه انعکاس نوری جلوگیری شود. اگر فوم مشکی در دسترس ندارید به جای آن از مقوای مشکی استفاده کنید. سوراخی در جلوی آن بِبُرید و سپس لوله را به درپوش دوربین بچسبانید.

با لوله دستمال کاغذی یک لنز قدرتمند ماکرو بسازید!

وصل کردن لنز

بعد از محکم کردن لوله، لنز را به صورت برعکس وصل کنید تا المان‌های جلویی لنز درون لوله باشد و با چسب محکمش کنید. دوربین را بر سه پایه سوار کنید و سوژه را جا به جا کنید تا در فوکوس قرار گیرد. اهرم کوچک پشت لنز را حرکت دهید تا دیافراگم بسته شود، سپس با چسب آن را محکم نمایید.

با لوله دستمال کاغذی یک لنز قدرتمند ماکرو بسازید!

عکاسی

دوربین را روی مد تقدم دیافراگم قرار دهید. دوربین به طور خودکار بر دیافراگم f/0 قرار می‌گیرد. از سلف تایمر (زمان سنج خودکار یا Self Timer) استفاده کنید تا از پدیدار شدن هر گونه اثر لرزشی و محو شدن عکس جلوگیری شود. چند عکس امتحانی بگیرید و نتایج را بررسی کنید و در صورت نیاز اهرم دیافراگم را تنظیم نمایید.

با لوله دستمال کاغذی یک لنز قدرتمند ماکرو بسازید!


ویدیو مرتبط :
آموزش ساخت : برای موبایل تان لنز ماکرو بسازید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

با رول دستمال کاغذی عروسک مینیون بسازید


کارتونِ من نفرت انگیز، طرفداران زیادی دارد. در این کارتون شخصیتِ مینیون ها خیلی محبوب هستند. درست کردن این کاردستی برای بچه ها خیلی لذت بخش است، چون هر کودکی دوست دارد یکی از این مینیون ها داشته باشد.

وب سایت بردوک - ارمغان فائزی: کارتونِ من نفرت انگیز، طرفداران زیادی دارد. در این کارتون شخصیتِ مینیون ها خیلی محبوب هستند. درست کردن این کاردستی برای بچه ها خیلی لذت بخش است، چون هر کودکی دوست دارد یکی از این مینیون ها داشته باشد. در این خودآموز می بینید که با ساده ترین وسایل که هر روز دور می اندازید، می توان کار دستی های جذابی درست کرد:

با رول مقوایی دستمال کاغذی، عروسک مینیون درست کنید

وسایل لازم

  • مقوای دستمال کاغذی رولی
  • روزنامه
  • چسب کاغذی
  • چسب مایع
  • مقوا
  • رنگ
  • قلمو
  • ماژیک مشکی
  • کاموا
  • چشم عروسک

مراحل ساخت

با رول مقوایی دستمال کاغذی، عروسک مینیون درست کنید

1. ابتدا داخل مقوای دستمال کاغذی را با روزنامه پر کنید، این کار به شخصیتی که می سازید، استحکام و وزن می دهد. سپس یک توپِ روزنامه ای درست کنید و در یکطرف دهانه لوله مقوایی، قرار دهید. با چسب کاغذی دو طرف دهانه لوله را، مطابق عکس بالا ببندید.

با رول مقوایی دستمال کاغذی، عروسک مینیون درست کنید

2. با روزنامه دور تا دور کار را بچسبانید. سعی کنید سطحی تخت و یکدست درست کنید که برای نقاشی کردن و ادامه کار مناسب باشد.

با رول مقوایی دستمال کاغذی، عروسک مینیون درست کنید

3. سطح کار را با قلمو و رنگ، زرد کنید. روی مقوا دو دایره به اندازه حلقه دور چشم های عروسک بکشید و آنرا با قیچی جدا کنید، حال داخل دایره ها را به اندزه چشم های مینیون خالی کنید. چشم عروسک را که قبلا تهیه کرده بودید، میان فضای خالی مقوای زیرین  و مقوای دیگر را روی آن بچسبانید. حالا چشم مینیون را در جای مناسب روی بدنه عروسک بچسبانید.

4. با یک ماژیک مشکی قطور، خطی دور چشم مینیون بکشید.

با رول مقوایی دستمال کاغذی، عروسک مینیون درست کنید

5. با چسب مایع، کاموا یا نخ های رنگی قطور را به شکل دلخواهتان روی سر عروسک بچسبانید.

با رول مقوایی دستمال کاغذی، عروسک مینیون درست کنید

6. حال با قلمو و رنگ، لباس مینیون را نقاشی کنید و با ماژیک، خطوطِ روی لباس و دهان عروسک را نیز بکشید. برای بازوهای عروسک می توانید، رولی از روزنامه به شکل بازو درست کنید و با چسب کاغذی دور تا دورش را بپوشانید و آنرا رنگ کنید و به بدن عروسک بچسبانید.

با رول مقوایی دستمال کاغذی، عروسک مینیون درست کنید